Toivon mukaan musta tulee 20v äiti! Mitäköhän ihmiset aattelee kun näytän vielä nuoremmalta
Kovasti on nyt yritetty mieheni kanssa saada lapsi alulle. Nyt on toinen yrityskierto menossa ja jännään nyt että miten tässä kierrossa kävi. Ovulaatio meni siis jo ja nyt ei voi sen lapsen eteen tehdä muuta kuin odottaa sitä että pääsee tekemään raskaustestin. Odotan myös odotusaikaa ja tulen olemaan ylpeä nuori äiti. Tää on se mitä elämältäni haluan, ja toisten valintojen moralisoijat voivat keskittyä moralisoimaan rauhassa niitä omia elämiänsä. Jokainen saa mun mielestäni tehdä sitä perheenlisäystä ihan silloin kuin haluaa, kunhan vaan on kykeneväinen sitä jälkikasvuaan hoitamaan.
Tämän keskustelun luomiseen inspiraation sain siitä, kun aina niin monesta tuutista sitä saa lukea kuinka kukakin on liian nuori tai liian vanha tai liian sitä ja tätä asioihin x y ja z.
Onnea kaikille nuorille, keski-ikäisille ja vanhoille äideille ja iseille, sekä myös samanikäisille lapsettomille!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis tulet olemaan ylpeä?
Aivan, ei ole niin tyhmää eläintä, ettei se osaisi lisääntyä, mitään ylpeilemistä asiassa ei ole.
Mutta tottakai nyt siitä lapsesta tulee silti olemaan ylpeä. Tai minusta ainakin jotenkin surullista jos ei tulisi kun "kyllähän muillakin on lapsia niin ei mun omakaan lapsi nyt niin erityinen ole". Kyllä mulle ainakin oma lapsi on se maailman rakkain ja upein, ja hänestä tulen tietenkin olemaan myös hyvin ylpeä! Jokaiselle äidille luulisi sen oman lapsen olevan maailman upein ilmestys.
ap
Aloituksesi mukaan olet ylpeä äiti, se tarkoittaa siis että olet ylpeä lapsestasi? Mutta sitten kirjoitat että kaikki äidit ovat ylpeitä lapsistaan? Noin nuorelle sallittakoon vielä epärationaalisuus...
Eihän tuo ollut lainkaan epärationaalista. Äiti on nainen jolla on lapsi. Ylpeä äiti --> ylpeä nainen, jolla on lapsi. Tulen olemaan ylpeä useammastakin asiasta: itsestäni siinä että olen toteuttanut rohkeasti unelmani muiden oudoksumisesta huolimatta, ja sitten siitä omasta lapsesta, ihan pelkästä sen lapsen olemassaolosta.
ap
Et sinä noin vastannut, kun joku kysyi mistä olet ylpeä...
Vierailija kirjoitti:
Varaudi siihen että saat syyttelyä osaksesi tyyliin ”mitä noin nuorena lapsen teit” tai ”yhteiskunnan tuella lapsesi kasvatat” kun saat ihan samaa rahaa lapsesta mitä muutkin saavat (äitiyspäiväraha/kotihoidontuki) mutta mä olin suoraan saatanasta kun noita nostin koska mulla ei ollut työpaikkaa vielä..
Niin ja moni ei ymmärrä sitäkään että monesti se töissä käynyt äiti saattaakin todellisuudessa sen lapsen vuoksi kuluttaa enemmän tukia kuin opiskeleva äiti. Opiskelijahan ei edes voi saada mitään toimeentulotukea ennenkuin on kaikki mahdolliset opintolainat nostettu. Ilmeisesti joidenkin mielestä niitä opintolainoja on hyväksyttävämpää nostaa viinoihin kuin lapsen kustannuksiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loisitko miehen lompakolla?
En, ollaan molemmat opiskelijoita ja tulot molemmilla sen mukaisia.
ap
Syysi miksi veronmaksajien pitäisi elättää teidät? Mene töihin ennen yhtäkään ipanaa.
Älä huoli, sain lapsen saman ikäisenä, ja näytin myös paljon nuoremmalta. Silti kukaan ei koskaan ainakaan päin naamaa kommentoinut mitään kun liikuin lapsen kanssa. Opiskeluihin liittyvissä harkoissa ja kesätöissä, joissa kukaan ei tiennyt että olin äiti, sain kyllä kuulla kommentteja kuinka näytän 16 vuotiaalta jne. Nyt olen 30v. välillä tuntuu hassulta, kun itsellä on jo ” isot ” lapset, ja muut vasta aloittelee. Lasten kaverien vanhemmat on vähintään 10v. vanhempia kuin minä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Syysi miksi veronmaksajien pitäisi elättää teidät? Mene töihin ennen yhtäkään ipanaa.
Eipä ne muutkaan äidit töissä käy kun lapsen saavat, joten suu tukkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä ne veronmaksajat elättää ne töistä lomille jäävät äidit myös. Nostavat vielä paljon korkeampia vanhempaintukia kuin mitä opiskelijavanhemmat. Mehän ollaan vain tehokkaita kun eka lapsi on hoidettu jo opiskellessa niin sitten ei myöhemmin työelämä yhtä paljon keskeydy ;)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihan hokainen vanhempi saa yhteiskunnalta tukea kun saa lapsen, ei voi samaan aikaan katsos köydä töissä ja hoitaa vauvaa. (Näin ainakin suurimmissa osin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis tulet olemaan ylpeä?
Aivan, ei ole niin tyhmää eläintä, ettei se osaisi lisääntyä, mitään ylpeilemistä asiassa ei ole.
Mutta tottakai nyt siitä lapsesta tulee silti olemaan ylpeä. Tai minusta ainakin jotenkin surullista jos ei tulisi kun "kyllähän muillakin on lapsia niin ei mun omakaan lapsi nyt niin erityinen ole". Kyllä mulle ainakin oma lapsi on se maailman rakkain ja upein, ja hänestä tulen tietenkin olemaan myös hyvin ylpeä! Jokaiselle äidille luulisi sen oman lapsen olevan maailman upein ilmestys.
ap
Aloituksesi mukaan olet ylpeä äiti, se tarkoittaa siis että olet ylpeä lapsestasi? Mutta sitten kirjoitat että kaikki äidit ovat ylpeitä lapsistaan? Noin nuorelle sallittakoon vielä epärationaalisuus...
Eihän tuo ollut lainkaan epärationaalista. Äiti on nainen jolla on lapsi. Ylpeä äiti --> ylpeä nainen, jolla on lapsi. Tulen olemaan ylpeä useammastakin asiasta: itsestäni siinä että olen toteuttanut rohkeasti unelmani muiden oudoksumisesta huolimatta, ja sitten siitä omasta lapsesta, ihan pelkästä sen lapsen olemassaolosta.
ap
Et sinä noin vastannut, kun joku kysyi mistä olet ylpeä...
Sanoin siinä ekassa vastauksessani vain tuon että olen ylpeä unelmani toteuttamisesta. Siitä olen ylpeä siis siksi että toteutan sen siitä huolimatta vaikka osa ihmisistä sitä paheksuukin. Sitten seuraavassa viestissä lisäsin vielä tuon ylpeyden omasta lapsesta. :)
ap
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, sain lapsen saman ikäisenä, ja näytin myös paljon nuoremmalta. Silti kukaan ei koskaan ainakaan päin naamaa kommentoinut mitään kun liikuin lapsen kanssa. Opiskeluihin liittyvissä harkoissa ja kesätöissä, joissa kukaan ei tiennyt että olin äiti, sain kyllä kuulla kommentteja kuinka näytän 16 vuotiaalta jne. Nyt olen 30v. välillä tuntuu hassulta, kun itsellä on jo ” isot ” lapset, ja muut vasta aloittelee. Lasten kaverien vanhemmat on vähintään 10v. vanhempia kuin minä :)
Tätä toivon :) Tuskin tosin yleensäkään tuntemattomat moiseen jaksavat mitään huomiota kiinnittääkään, paitsi tietenkin internetissä. Mä koen että lasten saaminen nuorena on tietyllä tavalla lahja, kun sitä kauemmin ne omat lapset ehtii olemaan omassa elämässä ennen kuin itse kuolee. Mua itseäni harmittaisi jos jostain syystä tulisin äidiksi vasta joskus yli 35-vuotiaana, sillä tuntuisi että olisin menettänyt useita vuosia yhteistä elämää sen lapsen kanssa, ja ehtisin elää silloin äitinä 15 vuotta vähemmän kuin jos saan lapsen nyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Varaudi siihen että saat syyttelyä osaksesi tyyliin ”mitä noin nuorena lapsen teit” tai ”yhteiskunnan tuella lapsesi kasvatat” kun saat ihan samaa rahaa lapsesta mitä muutkin saavat (äitiyspäiväraha/kotihoidontuki) mutta mä olin suoraan saatanasta kun noita nostin koska mulla ei ollut työpaikkaa vielä..
No tähän syyttelyyn kannattaa varautua äidin kuin äidin. Siinä ei ole ikärajaa, eikä kyllä muutakaan rajaa. Sellaista asiaa ei ole, etteikö siitä voisi ainakin jotenkun äitiä syyllistää.
En välitäkään, jos välittäisin niin mähän olisin saanut perua nää perheenperustamissuunnitelmat jo ajat sitten. Oli muuten kyllä osuvasti sanottu, tämä tullut täällä palstalla tosiaan aiheessa kuin aiheessa esille.
ap