Syön pelkkiä eineksiä ja sokeria, en liiku enkä ulkoile. Kokemuksia seurauksista?
Otsikossa asia tiivistettynä, olen nyt 26v ja olen 18-vuotiaasta asti syönyt lähinnä eineksiä, sipsiä ja karkkia (nyt sipsit jääneet tosin pois) Eineksillä tarkoitan halvimpia mahdollisia, esim mikropizzoja ja uunipizzoja, lähinnä hiilaria ja lihaa sisältäviä. Kasviksia tai hedelmiä/marjoja en syö ollenkaan. En syö vitamiinilisiä paitsi omega3. Olen normaalipainoinen.
Liikun myös todella harvoin, ja jos liikun niin se on lähinnä kauppaan ja takaisin. Olen tehnyt töitä kotona nuoresta saakka niin työmatkoja ei tarvitse liikkua. Työni teen koneelta istuen, ja siihen menee muutenkin suurin osa päivästäni. Tupakoin muutaman tupakan verran päivässä, alkoholia en juo.
Kellään kokemusta vastaavanlaisesta elämäntavasta, millaisia terveyshaittoja tuli ja milloin alkoivat näkymään? Ihoni on kuivunut selvästi tässä vuosien aikana mutta vaikea sanoa kuuluuko se normaaliin ikääntymiseen vai elämäntapoihin, samoin olen joka vuosi enemmän kipeänä (arviolta 5 kunnon sairastelua vuodessa, mutta usein myös pientä päänsärkyä ja etovaa oloa ilman kuumeilua)
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Syöt näemmä todella vähän niitä eineksiä, kun olet normaalipainoinen.
Näkyyhän ne haittavaikutukset jo hieman, itse niitä kuvailitkin.
Miksi ihmeessä syöt noin?
En osaa sanoa, koska alkaa enemmän haittavaikutuksia näkyä.
Syön sen normaalin kalorimäärän verran eineksiä mitä on suosioteltu ihmiselle joka ei liiku, kyllä niitä tulee loppujenlopuksi aika paljon syötyä. Noista haittavaikutuksista en ole varma että onko elintapojen aiheuttamaa vai jotain muuta, lähinnä se mietityttää, ja kiinnostaisi tietää millaisia oireita ihmisille on tullut jotka elävät samoilla elintavoilla kuin minä. Masennuksen vuoksi elämäntapani ovat tällaiset.
Mulle puhkesi noilla elämäntavoilla psoriasis, reuma ja astma. Olin terve vielä vähän alle kolmekymppiseksi, sitten iski kaikki kolme parin vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle puhkesi noilla elämäntavoilla psoriasis, reuma ja astma. Olin terve vielä vähän alle kolmekymppiseksi, sitten iski kaikki kolme parin vuoden sisällä.
Harmillista, huomasitko mitään oireita aikaisemmin, esimerkiksi sitä että olisit ollut tiheämmin kipeänä?
Up, kuinka useasti te, keillä on yhtä huonot elämäntavat, olette kipeinä vuodessa?
Syön myös eineksiä enimmäkseen, mutta yritän valita ns. terveellisiä kasvis/kala/kanapainotteisia.
Vierailija kirjoitti:
Syön myös eineksiä enimmäkseen, mutta yritän valita ns. terveellisiä kasvis/kala/kanapainotteisia.
Niinjoo, eikä ole sairaslomia tullut juuri pidettyä.
Riippuu geeneistä tuleeko jotain (ja jos niin koska ja mitä) pitkäaikaissairauksia. Jos vedät vielä vuosia tai vuosikymmeniä noin niin saattaa ainakin sepelvaltimotaudille altistaa. Jaksamiseen ainakin luulisi vaikuttavan negatiivisesti. Et kertonut kuinka nukut ja onko stressiä. Itse syö olen syönyt kanssa pienen ikäni epäterveellisesti, en noin yksipuolisesti ainakaan pitkään mutta todella paljon karkkia, sipsejä ja pikaruokaa. Lisäksi olen nukkunut todella huonosti ja ollut erittäin stressaantunut. Tulos lihavuus ja lähes pari kymmentä pitkäaikaissairautta, mukaan lukien diabetes ja masennus. Mulla on huonot geenit ja ole 48v.
Mä söin kans koko ikäni pjaskaa ja olin laiha (171 cm /~47 kg), sitten yhtäkkiä 24-vuotiaana paisuin varmaan 30 kiloa parissa vuodessa (kilpirauhasen vajaatoiminta iski), havahduin että on oikeesti pakko alkaa liikkumaan :| Onneksi ne kilot lähti muutamassa vuodessa hitaasti mutta varmasti.
Sä oot kipeenä koko ajan! Sun ulkonäöstä kyl varmaan huomaa, että syöt huonosti. Saatko nukuttua? Sulle voi tulla sydänkohtaus jossain vaiheessa vaikka et lihava olisi.
Olet niin nuori, ettet huomaa vielä mitään haittoja elämäntyylissäsi, mutta aikaisintaan kolmenkympin jälkeen aineenvaihdunta alkaa hidastua ja pikkuhiljaa kilot kertyä ja tulla helpommin kaikenlaisia terveysongelmia myös siksi, että keho on niin huonosti hoidettu. Eli jos haluat elää vanhaksi ja terveenä, niin vielä on ihan hyvin aikaa opetella elämään terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu geeneistä tuleeko jotain (ja jos niin koska ja mitä) pitkäaikaissairauksia. Jos vedät vielä vuosia tai vuosikymmeniä noin niin saattaa ainakin sepelvaltimotaudille altistaa. Jaksamiseen ainakin luulisi vaikuttavan negatiivisesti. Et kertonut kuinka nukut ja onko stressiä. Itse syö olen syönyt kanssa pienen ikäni epäterveellisesti, en noin yksipuolisesti ainakaan pitkään mutta todella paljon karkkia, sipsejä ja pikaruokaa. Lisäksi olen nukkunut todella huonosti ja ollut erittäin stressaantunut. Tulos lihavuus ja lähes pari kymmentä pitkäaikaissairautta, mukaan lukien diabetes ja masennus. Mulla on huonot geenit ja ole 48v.
Nuorempana olin kerran/kaksi kipeänä vuodessa, nyt tosiaan oikeasti kipeänä sen 4-6 kertaa, lisäksi pienempiä päivän kestäviä päänsärkyjä on useammin, mutta en näitä vielä laskisi mukaan. Stressaan todella paljon ja minulle on todettu masennus sekä ahdistuneisuushäiriö. Lisäksi pelkään sairauksia, ja sen vuoksi tämän keskustelun teinkin, haluaisin tietää onko muilla huonot elintavat vaikuttaneet terveyteen vai onko kyse jostain vakavemmasta. Tuo määrä mitä olen sairaana on vielä terveen ihmisen sairasteluksi luettu. Diabetesta pelkään myös sillä syön joka päivä esim. yhden suklaalevyn, mutta olen tosiaan vasta 26. Nukun normaalisti mutta joka päivä olen peloissani tai ahdistunut jostain.
Minun on tarvinnut alkaa syömään terveellisemmin. Enimmäkseen syön raakaruokaa, teen vihermehuja, en syö lihaa, vältän gluteenia ja maitotuotteita.
Kalaa syön joskus, mutta tulee limanmuodostusta, ettei se kakostelu nappaa.
Nivelpsoriasiksen lääkkeetön hoito vei minut tälle matkalle. Ei ole hirveen tiukkaa, mutta hyvää ei seuraa hurjastelusta.
No kannattasko alkaa ostaa hedelmiä ja vihanneksia ja muutenki syyä terveellisemmin. Auttais koko yleisterveyteen. Kalaöljyä ja dee vitamiinia reippaasti kehiin, auttaa masennukseen. Masennushan vaa pahenee vuosivuodelta jos jatkat noilla mätöillä. Hyh.. Sulla on iso puute varmaa 1000000 eri vitamiineista ja mineraalista tällä hetkellä.. kannattaa oikaista syömistavat heti, sairauksia voi ilmestyä jo vuodenkin sisällä, ja sit varsinkaa ei oo kivaa.. zemppiä 😊
Jos et jaksa muuta, osta monivitamiineja apteekista ja syö edes 1 hedelmä per päivä. Nyt sulla on vitaaminien puutos mikä altistaa flunssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin kerran/kaksi kipeänä vuodessa, nyt tosiaan oikeasti kipeänä sen 4-6 kertaa, lisäksi pienempiä päivän kestäviä päänsärkyjä on useammin, mutta en näitä vielä laskisi mukaan. Stressaan todella paljon ja minulle on todettu masennus sekä ahdistuneisuushäiriö. Lisäksi pelkään sairauksia, ja sen vuoksi tämän keskustelun teinkin, haluaisin tietää onko muilla huonot elintavat vaikuttaneet terveyteen vai onko kyse jostain vakavemmasta. Tuo määrä mitä olen sairaana on vielä terveen ihmisen sairasteluksi luettu. Diabetesta pelkään myös sillä syön joka päivä esim. yhden suklaalevyn, mutta olen tosiaan vasta 26. Nukun normaalisti mutta joka päivä olen peloissani tai ahdistunut jostain.
Diabetesta ei välttämättä tuu, jos pysyt normaalipainoisena ja jos sulla ei ole suvussa diabetesta.
Jos syöt huonosti masennuksen takia, niin olet noidankehässä, sillä huono ruokavalio osaltaan yllä pitää masennusta ja jaksamattomuutta. Mulla itsellä myös vähän samankaltainen tilanne ja tiedän että ei ole helppo saada tilannetta poikki, mutta silloin kun olen onnistunut tsemppaamaan ruokavalio kanssa olen myös voinut hieman paremmin henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt huonosti masennuksen takia, niin olet noidankehässä, sillä huono ruokavalio osaltaan yllä pitää masennusta ja jaksamattomuutta. Mulla itsellä myös vähän samankaltainen tilanne ja tiedän että ei ole helppo saada tilannetta poikki, mutta silloin kun olen onnistunut tsemppaamaan ruokavalio kanssa olen myös voinut hieman paremmin henkisesti.
Tämän olen huomannut D-vitamiinin ja omegan kohdalla, auttoivat selvästi mielenterveyteen. Kiva että sait terveellisemmistä elintavoista apua, tsemppiä niiden ylläpitämiseen ja paranemiseen
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että nuo reumat ja astmat johtuvat ruokailutavoistasi eikä vaikka perinnöllisistä syistä/sattumasta tms?
Suolaa ja transrasvoja eineksissä tulee paljon. Eli verisuoniongelmia tiedossa. Vitamiinien ja hivenaineiden puutos alkaa jossain vaiheessa ehkä näkymään harvenevina hiuksina. Täydellinen liikkumattomuus ja istumatyö, ryhti menee, keskivartalon lihasongelmat, jotka sitten aiheuttavat sekavan määrän erilaisia kipuja selässä ja jaloissa.
Syöt näemmä todella vähän niitä eineksiä, kun olet normaalipainoinen.
Näkyyhän ne haittavaikutukset jo hieman, itse niitä kuvailitkin.
Miksi ihmeessä syöt noin?
En osaa sanoa, koska alkaa enemmän haittavaikutuksia näkyä.