Olen 48-vuotias ja tulin raskaaksi vahingossa.
Ilmeisesti kortsu hajosi ja sen takia olen nyt raskaana. Olen todella vanha äidiksi, mutta on tunne, että voisin pitää lapsen vaikka en sitä koskaan suunnitellut. Taloudellisesti ei ole mitään huolia pitää huolta lapsesta. Nyt kuitenkin mietin olenko kuitenkin liian vanha äidiksi?
Kommentit (79)
Opiskelukaverin äiti sai perheen 3. lapsen 50 v. iässä. Sisarukset olivat tuossa vaiheessa 15 v. ja 20 v. Sama isä ja äiti kaikilla kolmella.
Tulisin äidiksi 49-vuotiaana. Olisihan se iso juttu lasta ajatellen. Taloudellisesti kaikki olisi mahdollista, joten siitä ei tarvitisi huolehtia, mutta olenko liian vanha äidiksi?Nyt pitää vaan miettiä abortista. On kyllä kova homma.
Vaikea sanoa. Elämäsi muuttuu täysin. Jos olet terve ja talous kunnossa (sekä jotain tukiverkkoa) niin miksei.
Mites isä? Oliko vakikumppani? Auttaako ja maksaako osuutensa.
Jos vähänkin mietit aborttia niin tee se. Ei millään pahalla. Liian raskasta tuossa iässä aloittaa.
Onko sinulla mitään käsitystä perhe-elämästä yksinhuoltajana? Mikä on lapsen isän rooli? Kerrotko edes hänelle?
Oleellisinta on se riittävätkö henkiset ja taloudelliset voimavarat silloinkin, jos lapsi on pahasti vammainen. Jos vaikka joudut vähentämään työntekoa yms. Kukaan ystävistäsi tuskin on samassa tilanteessa joten on iso riski, että jäät aika yksin.
Vierailija kirjoitti:
48 etkä ehkäisyä osaa käyttää??
Ehkäysiä käytettiin ,mutta se nyt harvinaisesti petti.
Raskaus kesken, todennäköisyys "aurinkoiseen" downiin on suuri. Lisäksi kenenkään kannalta ei ole hyvä, että ainoa vanhempi on noin vanha. Jatkossa ostat Ahmudille Prismasta XL-kondomeja, etteivät mene heti kättelyssä puhki. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään käsitystä perhe-elämästä yksinhuoltajana? Mikä on lapsen isän rooli? Kerrotko edes hänelle?
Oleellisinta on se riittävätkö henkiset ja taloudelliset voimavarat silloinkin, jos lapsi on pahasti vammainen. Jos vaikka joudut vähentämään työntekoa yms. Kukaan ystävistäsi tuskin on samassa tilanteessa joten on iso riski, että jäät aika yksin.
Olisin täydellisisesti yksinhuoltaja, ja eikä olisi mitään taloudellisia ongelmia. Olen erittäin hyvin toimeentuleva. Mutta jos lapsi olisi vammainen, niin sitten asia olisi ihan eri asia. Sekin pitäisi ottaa huomioon.
Eräällä tuttavalla on synnynnäisiä fyysisiä vammoja, koska hänen äitinsä oli jo iäkäs saadessaan lapsen. Tuttavani on sitä mieltä, ettei hänen äitinsä olisi niin vanhana kannattanut hankkia lasta. Nykyään on tietysti paremmat mahdollisuudet tutkia onko lapsi terve. Oletko valmis ottamaan riskin, että lapsi saattaa olla vammainen? Entä millaista lapsen elämä silloin olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna olin melkoisessa pierussa, enkä ole edes varma kenen kanssa nain. Luulin harrastaneeni peräsilmäseksiä ja ylläri olikin suuri, kun pärähdin paksuksi.
Käytin ehkäysyä ja ilmeisesti korstu on hajonnut tietämättäni. Olen jo 48-vuotias, joten ei tällainen ole tapahtunut todellakan muuten vaan silloin tällöin.
Onko sinulla minkäänlaista käsitystä vauvoista tai elämästä pikkulasten kanssa? Entä kuka auttaa, jos vauvalla on koliikki tai herättelee tunnin välein?
Minä tulin 49 vuotiaana raskaaksi. Pillerit käytössä ja mitään ylimääräisiä taukoja ei ollut. Ehdittin miehen kanssa jo innotua mutta soluseula pudotti maanrakoon. Raskaus keskeytyi kolme päivää ennen aborttia.
Vauva olisi nyt vuoden ja 2 kk jos olisi saanut syntyä. Vieläkin ristiriitainen olo.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla minkäänlaista käsitystä vauvoista tai elämästä pikkulasten kanssa? Entä kuka auttaa, jos vauvalla on koliikki tai herättelee tunnin välein?
Veljelläni on kolme tyttöä, joiden kautta olen elänyt elämää. Tienaan niin hyvin, että voisin palkata lastenhoitajan. Se ei olisi ongelma loppujen lopuksi...
Käy siellä ultrassa nyt varmistamassa ensin, että edes olet oikeasti raskaana eikä ole mikään tuulimuna. Toki jos kumppani oli joku viriili nuorimies niin voihan se saattaa vanhemmankin emännän tukevasti paksuksi. Jos isäkin on iäkäs, niin sitä suurempi todennäköisyys on, että menee kesken, on tuulimuna, vammainen tai autistinen lapsi. Ja autismiahan ei sikiöseulonnat paljasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna olin melkoisessa pierussa, enkä ole edes varma kenen kanssa nain. Luulin harrastaneeni peräsilmäseksiä ja ylläri olikin suuri, kun pärähdin paksuksi.
Ihan kuulostaa 48 v naisen kielenkäytöltä, joka pohdiskelee. Just just trollikka kierrättää samoja provoja, kännissä.
Joo, minustakin tuo peräsilmäseksi paljasti provon
Vierailija kirjoitti:
Käy siellä ultrassa nyt varmistamassa ensin, että edes olet oikeasti raskaana eikä ole mikään tuulimuna. Toki jos kumppani oli joku viriili nuorimies niin voihan se saattaa vanhemmankin emännän tukevasti paksuksi. Jos isäkin on iäkäs, niin sitä suurempi todennäköisyys on, että menee kesken, on tuulimuna, vammainen tai autistinen lapsi. Ja autismiahan ei sikiöseulonnat paljasta.
Näin lääkärinikin sanoi. Hän ei missään nimessä usko tuloksiin ennen kuin näkee. Soitti minulle, että nyt on kummalliset tulokset, joiden mukaan olet raskaana.
Olen ikäikseni hyvässä kunnossa. Käyn lenkillä säännöllisesti, sekä olen olen hyvä töissä. Mutta onhan sitä todella vanha tullaakseen ensi kertaa äidiksi. On niin suuri elämänmuutos, että ei tiedä mitä ajatella ihan oikeasti.
Siksi tunteet myllertää, kun tämä ei ollut suunniteltu vaihtoehto...