Työttömät sosionomit
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia teiltä, joilta löytyy sosionomin tutkinto, mutta töitä ei vain hakemisesta huolimatta löydy.
Mihin opinnoissasi suuntauduit?
Miltä alueelta olet etsinyt töitä?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Liikaa on koulutettu, kuten myös röntgenhoitajia ja terveydenhoitajia jalähihoitajia.
HALLELUJAAA ! Nyt tuli emä valheita ! RÖNTGENHOITAJAJISTA ON PULAA , siis suurimmassa osassa Suomen kunnissa! Joten puhut asiasta jota et tiedä !
Ylitarjontaa on röntgenhoitajusta NIISSÄ KAUPUNGEISSA JOISSA ON RÖNTGENHOITAJA KOULUTUSTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on kyllä niin turha koulutus. Ei ihme että ovat kortistossa.
Mm. lastenkotien ohjaajat ovat mielestäsi täysin turhia? Samoin päihdekuntoutuksen työntekijät?
Tehtävät eivät ole turhia, koulutus on.
Olen joutunut ohjaamaan sosionomiopiskelijoita työharjoitteluissa. Ihmeellistä leväperäistä touhua niin opiskelijoilta kuin ohjaavilta opettajiltakin. Mitään ei vaadita, tavoitteena viiden viikon harjoittelussa on tyyliin muistaa lasten nimet.
Ja näitä " työharjoitteluja" tuntuu riittävän. Ne kun karsisi, saisivat paperit kouraan vuodessa.Lto
Sosionomit ovat kilpailijoitasi työmarkkinoilla, joten katkeruushan sieltä paistaa.
Itse olet muutaman vuoden koulutuksen käynyt, et sen kummempi, mutta väheksyt monialaista sosiaalialan koulutusta, joka kestää saman verran. Köyhää ammattikateutta. Asenteesi on haitaksi lapsille ja perheille päivähoidossa.
Itseasiassa eivät ole. Olen ollut esiopetuksessa 10 vuotta, ei siellä sosionomeja näkynyt.
Entisillä sosiaalikasvattajilla ja nykyisillä sosionomeilla on esiopetuspätevyys, halusit tai et. Älä yritä täällä mainostaa lto-koulutustasi väärillä väittämillä.
Kun itse opiskelin eri alaa, oli naapurissa lastentarhanopettajaopisto. Sieltähän suurin osa lto:sta on tänäkin päivänä kotoisin. Opistosta.
Mitä ihmettä selität? Ihan puuta heinää. Suurimmalla osalla sosionomi-lto:ista ei ole esiopettajan pätevyyttä. Ja suuri osa opistotason lastentarhanopettajista on eläkkeellä.
Töitä riittää jos menee lastensuojeluun, vammaishuoltoon tai lähärin hommiin palvelukotiin minimipalkalla ja nollasopimuksella. Hyviä paikkoja ei ole ihan hirveesti.
Täällä työtön sosionomi Uudeltamaalta, hei. Valmistuin 4 vuotta sitten ja olen saanut vain määräaikaisia työsopimuksia varhaiskasvatuksen opettajana. Nyt siis en ole töissä.
Olen sosiaalialalla ja lähes koko ystäväpiirini koostuu alan ihmisistä. En itse tunne yhtäkään työtöntä sosionomia tai sosiaalityöntekijää. Tällä alalla on aina töitä riittänyt ja mietin nyt, että onko tilanne muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin sosionomiksi n.6v sitten ja töitä on aina löytynyt. Ensimmäiseen alan työpaikan saamiseen meni pari kuukautta valmistumisen jälkeen. Tämän alan kirous on se, että vakituista työtä on vaikeaa löytää. Määräaikaisuuksia ja keikkatöitä sen sijaan löytyy kun jaksaa vaan hakea ahkerasti. Itsekin sain vakituisen viran vasta useamman vuoden jälkeen.
Itse tein 6 vuotta sijaisuuksia ennen kuin sain vakituisen työpaikan. Näin jo 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut alan töissä vain yhdessä paikassa sosiaaliohjaajana ja senkin vain puhtaalla tuurilla kun muita hakijoita ei ollut. Sijaisuus oli 6 kk ja sen jälkeen ei työt jatkunut. Vakkarit sijaistaa toisiaan kesälomien aikana ja sisäiseen sekä ulkoiseen hakuun ovat etusijalle ne ,jotka ovat olleet aikaisemminkin ja pidempään määräaikaisina,tosin joidenkin valintailmoitusten perusteella luulen että suurinosa paikoista menee myös jonkinlaisilla suhteilla Tällä alalla on ainakin täälläpäin aika pienet ja sisäiset piirit ,johon ulkopuolisen on vaikea päästä mukaan.
Kelaan ja työkkäriin ei ole myöskään päässyt edes haastatteluun .
Mitä sitten teen nykyisin?
Teen sosionomin papereilla lähihoitajan hommia palvelutalossa ja välillä kehitysvammapuolella . Raskasta on ,mutta ompahan kuitenkin edes jotain töitä .
Hieman katkeraksi se tosin vetää, kun kuvittelin valmistuvani työllistävälle ja kiinnostavalle alalle, mutta tällähetkellä kelpaan näillä papareilla vaippojen vaihtajaksi,mutta minkäs teet kun elanto pitää tienata .
Miten sinä voit tehdä sosionomin papereilla hoitajan töitä, nehän on kaksi eri alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat olis kyllä päteviä tekemään sosionomin töitä ja monessa paikassa tekevätkin. Oikeastaan päiväkodit varmaan ainoita paikkoja missä ei sairaanhoitajia ole, mutta sielläkin on sitten kasvatustieteiden maisterit ja lastenhoitajat, jotka kykenevät tekemään sosionomin työt.
Ovat päteviä kyllä tekemään en sitä epäile, mutta haluaisivatko tehdä? No ei todellakaan! Sosiaali- ja terveysala kulkee rinnakkain, mutta ovat kaksi aivan täysin eri alaa. Miksi ihmeessä sairaanhoitaja haluaisi tehdä sosiaalipuolen töitä? Eivät todellakaan halua.
Jo ihan siksi, että sairaanhoitajien palkka on parempi. Itse ottaisin mielelläni psykiatrisen sairaanhoitajan lastensuojelulaitokseen työkaveriksi. Opittaisiin molemmat toisiltamme paljon. T: yli 20 vuotta lasutyötä takana
Lastensuojelussa ainakin on töitä. Ja päiväkodeissa.
Itse olen lastensuojelussa ja viihdyn.
Minä olen suorittanut työvalmennuksen eat:n ja ollut useamman vuoden työvalmentajana, mutta kun olen sen jälkeen hakenut uutta työpaikkaa kaikki mitenkään työttömiin liittyvät työt täytetään sosionomeilla. Hiljattain suoritetulla eat:llä ei tee enää yhtään mitään, se joissain paikoissa katsotaan eduksi, mutta vaatimus on sosionomi tai muu soveltuva korkeakoulututkinto.
Hain nyt sitten sosionomiopintoihin, jotta joskus pääsisin taas työvalmentajaksi, työhönvalmentajaksi tai johonkin vastaavaan työhön. Kuntouttava työtoimintahan on aikuissosiaalityötä, mutta työvalmentajan työssä ei mielestäni tarvita korkeakoulututkintoa mihinkään koska se on niin ruohonjuuritason työtä jossa keskitytään pääosin siihen varsinaisen työn tekemiseen.
En tunne yhtään työtöntä sosionomia. Missä joku on väittänyt että sosionomeja olisi paljon työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Saako sosionomit nykyään lääkekoulutusta? Tai pitäisikö lääkekoulutus lisätä pakolliseksi opinto-ohjelmaan? Käsittääkseni hyvin tärkeä taito myös sosiaalipuolella
Itse olen niin vanha, että minulla on sosiaalikasvattajan tutkinto (Valviran laillistama sosionomi). Lääkekoulutus ym.oli pakollista silloin. Nyt sosiaalityöntekijän paperit taskussa. Itse koen, että käytännön asiakastyö on antanut valtavasti hiljaista tietoa, jolle on käyttöä nykyisessä pestissäni paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sosionomit nykyään lääkekoulutusta? Tai pitäisikö lääkekoulutus lisätä pakolliseksi opinto-ohjelmaan? Käsittääkseni hyvin tärkeä taito myös sosiaalipuolella
Itse olen niin vanha, että minulla on sosiaalikasvattajan tutkinto (Valviran laillistama sosionomi). Lääkekoulutus ym.oli pakollista silloin. Nyt sosiaalityöntekijän paperit taskussa. Itse koen, että käytännön asiakastyö on antanut valtavasti hiljaista tietoa, jolle on käyttöä nykyisessä pestissäni paljon.
Laitokset järjestävät lääkekoulutukset yksiköissään ja lääkäri vahvistaa lääkkeenjakoluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. lastenkotien ohjaajat ovat mielestäsi täysin turhia? Samoin päihdekuntoutuksen työntekijät?
Olen joutunut ohjaamaan sosionomiopiskelijoita työharjoitteluissa. Ihmeellistä leväperäistä touhua niin opiskelijoilta kuin ohjaavilta opettajiltakin. Mitään ei vaadita, tavoitteena viiden viikon harjoittelussa on tyyliin muistaa lasten nimet.
Ja näitä " työharjoitteluja" tuntuu riittävän. Ne kun karsisi, saisivat paperit kouraan vuodessa.Lto
Sosionomit ovat kilpailijoitasi työmarkkinoilla, joten katkeruushan sieltä paistaa.
Itse olet muutaman vuoden koulutuksen käynyt, et sen kummempi, mutta väheksyt monialaista sosiaalialan koulutusta, joka kestää saman verran. Köyhää ammattikateutta. Asenteesi on haitaksi lapsille ja perheille päivähoidossa.
Itseasiassa eivät ole. Olen ollut esiopetuksessa 10 vuotta, ei siellä sosionomeja näkynyt.
Entisillä sosiaalikasvattajilla ja nykyisillä sosionomeilla on esiopetuspätevyys, halusit tai et. Älä yritä täällä mainostaa lto-koulutustasi väärillä väittämillä.
Kun itse opiskelin eri alaa, oli naapurissa lastentarhanopettajaopisto. Sieltähän suurin osa lto:sta on tänäkin päivänä kotoisin. Opistosta.
Mitä ihmettä selität? Ihan puuta heinää. Suurimmalla osalla sosionomi-lto:ista ei ole esiopettajan pätevyyttä. Ja suuri osa opistotason lastentarhanopettajista on eläkkeellä.
Opiston käyneitä vakaopettajia on 50v nuorimmat, joten kyllä heitä vielä vajaat parikymmentä vuotta töissä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin viime vuonna sosionomiksi ja melko pettynyt olen valintaani. Keikkatöitä löytyy hyvin mutta olen lähes koko ajan tehnyt töitä mihin olen ylikoulutettu eli lastenhoitaja tai jotain mitä lähihoitajakin voi tehdä. Minun oli todella vaikea opiskeluaikoina luoda mitään suhteita kun harkkapaikkoihinkin oli kamala tunku. Jouduin aina vain tyytymään. Asun siis pk seudulla.
Alan olla melko kyllästynyt ja lisäksi ilmapiiri alalla on huono. Narsistit jyrää joka paikassa. Aion opiskella nyt jotain ihan muuta ja katsella uusiksi vaihtoehtoja. Ihmettelen itsekin kun luulin että toki hyvin työllistyy...toki yksi vaihtoehto olisi jatkaa sosiaalityöntekijäksi mutta motivaatio alkaa olla huono. Olin itse koulussa tosi motivoitunut opiskelija ja panostin paljon. Töissä vaan mikään ei toimi eikä minuun olla tyytyväisiä.
Aika vähällä kokemuksella leimaat nyt kyllä koko alan. Tälle alalle tullaan pätkätöillä. Niitä kannattaa ottaa vastaan. Tulet tutuksi muille, opit yksikön käytännöt, saat työkokemusta. En tiedä ketään, joka on valmistuttuaan saanut heti vakituisen paikan. Itse tein pätkätöitä ensin vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en koskaan joutunut sinun ohjattavaksesi. Todella toivon myös, etteivät lapseni koskaan joudu sinun kasvatettavaksesi.
Meillä jatkuvat haut, eikä yhtään hakijoita. Ala lastensuojelu, jonne ilmeisesti ei sosionomit halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Johan lähihoitajillakin on kovemmat tavoitteet. Jopa kovemmat mitä psykiatrisilla sh (osasatolla työntekijänä nähnyt).
Te LTO olette jaksaneet vuoskymmeniä haukkua muita. Eikö oma koulutus tunnu muuten miltään kuin alentamalla muita.
Olette yksi kiittämättömimmistä ja epävarmemmista ammatinharjoittajista mitä maa päällään kantaa. Kaukkumistra, vähättelyä... Tämä näkyuy sunkin viestissä. Kasvattakaa itsetunto.
Näinköhän lääkäritkin haukkuu muita ammattilaisia omalla työpaikalla.
NOT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Johan lähihoitajillakin on kovemmat tavoitteet. Jopa kovemmat mitä psykiatrisilla sh (osasatolla työntekijänä nähnyt).
Te LTO olette jaksaneet vuoskymmeniä haukkua muita. Eikö oma koulutus tunnu muuten miltään kuin alentamalla muita.
Olette yksi kiittämättömimmistä ja epävarmemmista ammatinharjoittajista mitä maa päällään kantaa. Kaukkumistra, vähättelyä... Tämä näkyuy sunkin viestissä. Kasvattakaa itsetunto.
Näinköhän lääkäritkin haukkuu muita ammattilaisia omalla työpaikalla.
NOT
TÄMÄ.
Itse olen ollut alan töissä vain yhdessä paikassa sosiaaliohjaajana ja senkin vain puhtaalla tuurilla kun muita hakijoita ei ollut. Sijaisuus oli 6 kk ja sen jälkeen ei työt jatkunut. Vakkarit sijaistaa toisiaan kesälomien aikana ja sisäiseen sekä ulkoiseen hakuun ovat etusijalle ne ,jotka ovat olleet aikaisemminkin ja pidempään määräaikaisina,tosin joidenkin valintailmoitusten perusteella luulen että suurinosa paikoista menee myös jonkinlaisilla suhteilla Tällä alalla on ainakin täälläpäin aika pienet ja sisäiset piirit ,johon ulkopuolisen on vaikea päästä mukaan.
Kelaan ja työkkäriin ei ole myöskään päässyt edes haastatteluun .
Mitä sitten teen nykyisin?
Teen sosionomin papereilla lähihoitajan hommia palvelutalossa ja välillä kehitysvammapuolella . Raskasta on ,mutta ompahan kuitenkin edes jotain töitä .
Hieman katkeraksi se tosin vetää, kun kuvittelin valmistuvani työllistävälle ja kiinnostavalle alalle, mutta tällähetkellä kelpaan näillä papareilla vaippojen vaihtajaksi,mutta minkäs teet kun elanto pitää tienata .