Työttömät sosionomit
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia teiltä, joilta löytyy sosionomin tutkinto, mutta töitä ei vain hakemisesta huolimatta löydy.
Mihin opinnoissasi suuntauduit?
Miltä alueelta olet etsinyt töitä?
Kommentit (109)
Mä opiskelen tälleen varttuneempana sosionomiksi. Olen saanut aika paljon opintoja korvattua, koska mulla on korkeakoulututkinto alla ja 15 vuotta työkokemusta.
Sain 2. vuoden alussa ensin 6 kk määräaikaisuuden , en ohjaustyössä, mutta alaan liittyvässä organisaatiossa vietinnän ja markkinoinnin tehtävissä ja nyt oloen opiskelujen ohessa töissä vanhustyössä. Mulla on ajatuksena tehdä jonkun aikaa näitä sosaaliohjaajan hommia ja pyrkiä sitten noihin vanhoihin hommiin uudella substanssiosaamisella. Verkostot on taas hyvässä kunnossa tän opiskelun ja työn kautta.
Mitä nyt katson oppilaitoksen sähköpostia, niin siellä tulvii töitä. Sekä kesätöitä että määräaikaisia sekä opiskelijoille että valmistumassa oleville. Lähes kaikki tietämäni ovat opintojen ohessa alan töissä.
Itse olen alusta saakka suuntautunut määrätietoisesti vanhustyöhön, koska se on kasvava sektori ja töitä riittää. Oli todella tärkeää, että sain kokemusta myös hallinnolliselta puolelta asiantuntijana. Itselläni toki auttoi vanha työkokemus.
Aika harva meidän kurssilla tekee LTO:n opintoja, vaikka niihin kauheasti houkuteltiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työllistyneitäkään.
No sitähän tässä ei kysytty, mikäli maltoit otsikon + aloituksen lukea.
Eikä sitä, jaksonko otsikon lukea.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen tälleen varttuneempana sosionomiksi. Olen saanut aika paljon opintoja korvattua, koska mulla on korkeakoulututkinto alla ja 15 vuotta työkokemusta.
Sain 2. vuoden alussa ensin 6 kk määräaikaisuuden , en ohjaustyössä, mutta alaan liittyvässä organisaatiossa vietinnän ja markkinoinnin tehtävissä ja nyt oloen opiskelujen ohessa töissä vanhustyössä. Mulla on ajatuksena tehdä jonkun aikaa näitä sosaaliohjaajan hommia ja pyrkiä sitten noihin vanhoihin hommiin uudella substanssiosaamisella. Verkostot on taas hyvässä kunnossa tän opiskelun ja työn kautta.
Mitä nyt katson oppilaitoksen sähköpostia, niin siellä tulvii töitä. Sekä kesätöitä että määräaikaisia sekä opiskelijoille että valmistumassa oleville. Lähes kaikki tietämäni ovat opintojen ohessa alan töissä.
Itse olen alusta saakka suuntautunut määrätietoisesti vanhustyöhön, koska se on kasvava sektori ja töitä riittää. Oli todella tärkeää, että sain kokemusta myös hallinnolliselta puolelta asiantuntijana. Itselläni toki auttoi vanha työkokemus.
Aika harva meidän kurssilla tekee LTO:n opintoja, vaikka niihin kauheasti houkuteltiinkin.
Ei kannatakaan, kun ei sinne työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on kyllä niin turha koulutus. Ei ihme että ovat kortistossa.
Mm. lastenkotien ohjaajat ovat mielestäsi täysin turhia? Samoin päihdekuntoutuksen työntekijät?
Tehtävät eivät ole turhia, koulutus on.
Olen joutunut ohjaamaan sosionomiopiskelijoita työharjoitteluissa. Ihmeellistä leväperäistä touhua niin opiskelijoilta kuin ohjaavilta opettajiltakin. Mitään ei vaadita, tavoitteena viiden viikon harjoittelussa on tyyliin muistaa lasten nimet.
Ja näitä " työharjoitteluja" tuntuu riittävän. Ne kun karsisi, saisivat paperit kouraan vuodessa.Lto
Sosionomit ovat kilpailijoitasi työmarkkinoilla, joten katkeruushan sieltä paistaa.
Itse olet muutaman vuoden koulutuksen käynyt, et sen kummempi, mutta väheksyt monialaista sosiaalialan koulutusta, joka kestää saman verran. Köyhää ammattikateutta. Asenteesi on haitaksi lapsille ja perheille päivähoidossa.
Itseasiassa eivät ole. Olen ollut esiopetuksessa 10 vuotta, ei siellä sosionomeja näkynyt.
Entisillä sosiaalikasvattajilla ja nykyisillä sosionomeilla on esiopetuspätevyys, halusit tai et. Älä yritä täällä mainostaa lto-koulutustasi väärillä väittämillä.
Kun itse opiskelin eri alaa, oli naapurissa lastentarhanopettajaopisto. Sieltähän suurin osa lto:sta on tänäkin päivänä kotoisin. Opistosta.
Kaikki tuntemani, yhtä lukuunottamatta, ovat töissä. Luulisin sellaiseksi alaksi, joka työllistää.
eiköhän niiden harvojen osalta kyse ole äitiyslomasta, välivuodesta, pienestä paikkakunnasta josta ei voi perhesiteiden takia lähteä
opettajan/sosionomin koulutus antaa valmiudet toimia lastentarhoissa, mutta
lto ei anna valmiuksia toimia opettajana tai sosiaalialan tehtävissä
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on kyllä niin turha koulutus. Ei ihme että ovat kortistossa.
Tilastojen mukaan sosionomeille löytyy todella hyvin töitä. Työttömyysjaksot ovat lyhyitä ja vakipaikka löytyy nopeasti. Johtuen siitä, että työkenttä on laaja ja mahdollisuudet työskennellä eri asiakasryhmien kanssa todella hyvät.
Sairaanhoitajat olis kyllä päteviä tekemään sosionomin töitä ja monessa paikassa tekevätkin. Oikeastaan päiväkodit varmaan ainoita paikkoja missä ei sairaanhoitajia ole, mutta sielläkin on sitten kasvatustieteiden maisterit ja lastenhoitajat, jotka kykenevät tekemään sosionomin työt.
Tuossa voi vaikuttaa se, mistä koulusta ja tutkinto-ohjelmasta valmistuu. Tutkintonimike voi olla samalla kirjaimella alkava, mutta koulutusohjelma aika paljon erilainen.
Esim.tietyt kirkon alan sosionomikoulutukset (ja yhteisöpedagogikoulutukset) valmistavat virkoihin, joihin ei periaatteessa voi muuten mennä ilman juuri tiettyä virkaan valmistavaa tutkintoa kursseineen. Nämä ihmiset voivat myös hakea töihin, jotka eivät ole virkaluonteisia, mutta vaikeampi päinvastoin.
Höpö höpö sosionomit mitään työttömiä ole! Todellakaan. Hemmetin hyvin löytyy töitä ainakin pk-seudulta, mutta varmasti muualtakin. Silti olen kyllä minäkin sitä mieltä, että ehkä vähän turhankin koulutus.... löytyyhän meiltä jo Sairaanhoitajat (erityisesti psyk.sh:t), sosiaalityöntekijät, lastenhoitajat, lähihoitajat, kasvatustieteiden maisterit....
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat olis kyllä päteviä tekemään sosionomin töitä ja monessa paikassa tekevätkin. Oikeastaan päiväkodit varmaan ainoita paikkoja missä ei sairaanhoitajia ole, mutta sielläkin on sitten kasvatustieteiden maisterit ja lastenhoitajat, jotka kykenevät tekemään sosionomin työt.
Ovat päteviä kyllä tekemään en sitä epäile, mutta haluaisivatko tehdä? No ei todellakaan! Sosiaali- ja terveysala kulkee rinnakkain, mutta ovat kaksi aivan täysin eri alaa. Miksi ihmeessä sairaanhoitaja haluaisi tehdä sosiaalipuolen töitä? Eivät todellakaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö sosionomit mitään työttömiä ole! Todellakaan. Hemmetin hyvin löytyy töitä ainakin pk-seudulta, mutta varmasti muualtakin. Silti olen kyllä minäkin sitä mieltä, että ehkä vähän turhankin koulutus.... löytyyhän meiltä jo Sairaanhoitajat (erityisesti psyk.sh:t), sosiaalityöntekijät, lastenhoitajat, lähihoitajat, kasvatustieteiden maisterit....
No ei ole turha koulutus. Sosiaalityöntekijät eivät ehdi tehdä mitään kuntouttavaa työtä ja lastensuojelu- sekä mielenterveyspaikoissa tarvitaan muutakin kuin sairaanhoidollista osaamista, esimerkiksi menetelmäosaamista. Jo ihan pelkästään vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot ovat niitä, joita ei sairaanhoitajille juurikaan opeteta. Moniammatillisuutta tarvitaan ja erilaisia osaajia, sillä asiakkaat ja asiakkaiden tilanteet ovat entistä haastavampia. Kaikkia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat päteviä kyllä tekemään en sitä epäile, mutta haluaisivatko tehdä? No ei todellakaan! Sosiaali- ja terveysala kulkee rinnakkain, mutta ovat kaksi aivan täysin eri alaa. Miksi ihmeessä sairaanhoitaja haluaisi tehdä sosiaalipuolen töitä? Eivät todellakaan halua.
Tai poikkeuksena toki psykiatriset sairaanhoitajat, mutta valtaosa sairaanhoitajista työskentelee somaattisella puolella ja siellä nyt ei tosiaan mitään sosiaalisia ongelmia huvita hoidella. Kyllä sosionomi on täysin paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole turha koulutus. Sosiaalityöntekijät eivät ehdi tehdä mitään kuntouttavaa työtä ja lastensuojelu- sekä mielenterveyspaikoissa tarvitaan muutakin kuin sairaanhoidollista osaamista, esimerkiksi menetelmäosaamista. Jo ihan pelkästään vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot ovat niitä, joita ei sairaanhoitajille juurikaan opeteta. Moniammatillisuutta tarvitaan ja erilaisia osaajia, sillä asiakkaat ja asiakkaiden tilanteet ovat entistä haastavampia. Kaikkia tarvitaan.
Kaikki mielenterveys- ja päihdepaikat on täynnä psyk. sairaanhoitajia.
En minä ainakaan ole päivääkään työttömänä ollut ja valmistumisesta on 3 vuotta. Puoli vuotta sitten sain vakituisen työpaikan. Kukaan meidän opiskeluryhmästä ei myöskään ole työtön. Eli töitä näyttäisi löytyvän ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan täysin tämän ja samaa olin tulossa sanomaan. Nuo sos. Syyt kuuluu nimenomaan sosiaalipuolen ammattilaisille, luojan kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mielenterveys- ja päihdepaikat on täynnä psyk. sairaanhoitajia.
No ompa sitten kumma kun sosionomina työskentelen sellaisessa paikassa enkä todellakaan ole ainut :D. Eivät ole palkatessa ilmeisesti oivaltaneet etten ole sairaanhoitaja ;)?
Höpö höpö ei todellakaan ole sosionomit työttöminä. Töitä löytyy ja tulevaisuudessa varmasti entistä enemmän.
No sitähän tässä ei kysytty, mikäli maltoit otsikon + aloituksen lukea.