Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät sosionomit

Vierailija
25.05.2018 |

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia teiltä, joilta löytyy sosionomin tutkinto, mutta töitä ei vain hakemisesta huolimatta löydy.

Mihin opinnoissasi suuntauduit?
Miltä alueelta olet etsinyt töitä?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan haluaisi tehdä sosionomin töitä.. en missään nimessä. Kyllä meidän työnkuva on täysin eri kuin heidän. Omasta mielestäni se on todella tärkeä ammatti ja ehdottomasti paikallaan! Sosionomeja tarvitaan.

- sh opiskelija

Vierailija
42/109 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntema sosionomi on hoivakodissa töissä ja tekee samaa työtä kuin lähihoitajat. Toinen on lastentarhanopettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella sosionomit olisi työttöminä? Ei varmasti ole. Sosiaali- ja terveysala on aina kannattava työllisyyden näkymiä ajatellen. Töitä löytyy _aina_ ja todella monipuolisesti. Suhteita helppo luoda kun käytännön harjoittelua sotealoilla niin valtavasti jo kouluaikana.

Vierailija
44/109 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko esim. Sosiaaliohjaajat sosionomeja? Ketkä on sosionomeja? Mitä ammattinimikkeitä heillä esimerkiksi on?

Vierailija
45/109 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan haluaisi tehdä sosionomin töitä.. en missään nimessä. Kyllä meidän työnkuva on täysin eri kuin heidän. Omasta mielestäni se on todella tärkeä ammatti ja ehdottomasti paikallaan! Sosionomeja tarvitaan.

- sh opiskelija

Lisään vielä, etten ainakaan itse kokisi olevani pätevä tekemään sosionomin töitä sairaanhoitajana. Kyllä meillä on täysin eri työtehtävät. Sairaanhoitajien työ on todella sairaanhoidollista nimensä mukaan ja siihen sairaanhoitoon se painottuu täysin. Sosiaalialan kanssa on toki tiivistä yhteistyötä, mutta kyllä siellä sosiaalipuolella on aivan omat ammattilaisensa. Hassua edes vertailla sosionomin ja sairaanhoitajan töitä.. aivan eri töitä ovat. Molemmat tosi tärkeitä!

Vierailija
46/109 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosionomina olet vastuussa ihmisistä

Vierailija
47/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön Sosionomi. 

Valmistumiseni jälkeen olen hakenut aktiivisesti töitä  , mutta en ole päässyt mihinkään.  Ainoastaan kaksi työhaastattelua oli ja yhteen minulle jo luvattiinkin että saan paikan, mutta sitten soittivat ja ilmoittivat että se on annettukin toiselle jolla oli työkokemusta. Toisesta paikasta ei koskaan kuulunut mitään, vaikka luvattiin ilmoitella ja en saanut sinne mitään yhteyttä kun yritin tiedustella asiasta. 

Jotkut paikat on sellasia että niissä vaaditaan tyyliin 2-vuoden työkokemusta tai sitten pitäisi osata sujuvasti Englantia ja Ruotsia , osata jo käyttää jotakin järjestelmää, pedagogista tai jotain lisäkoulutusta ym. Tuollaisiin paikkoihin on siis miltei mahdoton päästä , kun ei ole vaadittavia työkokemuksia ym.

Jotkut paikat on taas sellaisia että niistä ei kuulu koskaan mitään vaikka on hakenut. Useasti on myös ollut niin että joku paikka on sellainen mihin on täysin hakukelpoinen ja sitten hakuajan jälkeen kyseinen paikka tulee viikon päästä uudestaan hakuun ja saat sitten 2 kk kuluttua imoituksen että sinua ei valittu.

Voisin oikeastaan sanoa että koen työllistymisen todella hankalaksi . Olen ollut jo 8 kk ilman alan töitä ja yhä vaikeammaksi tulee päästä mihinkään, koska työkokemusta alasta ei ole.

Olen myös soitellut erilaisiin paikkoihin ja muutin myös isommalle paikkakunnalle ,mutta mihinkään en ole päässyt.

Päivkotiin en pääse, koska en ole käynyt varhaiskasvatus- ja lastensuojelu suuntausta. Minä suuntauduin nuoriso-ja aikuissosiaali työhön. Tosin kaverini on sosionomina päiväkodissa, mutta kertoi että on onnistunut saamaan vain pätkätyötä . Toinen ystäväni teki valmistumisen jälkeen Sosionomin töitä kehitysvammaisten asuntolassa, mutta sijaisuuden loputtua ei ole onnistunut löytämään itselleen alan töitä.

Olen nyt itsekin suunnitellut että alan tekemään sitten jotakin muuta hommaa , kun kerta näyttää siltä että Sosinomiksi en pääse. 

En sitten vain ymmärrä miksi en ole päässyt mihinkään. Minulla on hyvä todistus ja Cv+hakemukset on täysin kunnossa . Mitä enemmän aikaa menee eikä pääse alansa töihin, sitä mahdottomampaa se tulee olemaan, koska harva tuskin palkkaa sellaista, joka ei ole pitkään valmistumisen jälkeen ollut alan töissä päivääkään.

Noita paikkoja kyllä on tällä paikkakunnalla ja niitä tulee aika useasti hakuun, mutta mihinkään ei pääse.

Vierailija
48/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistumiseni jälkeen olen hakenut aktiivisesti töitä  , mutta en ole päässyt mihinkään.  Ainoastaan kaksi työhaastattelua oli ja yhteen minulle jo luvattiinkin että saan paikan, mutta sitten soittivat ja ilmoittivat että se on annettukin toiselle jolla oli työkokemusta. Toisesta paikasta ei koskaan kuulunut mitään, vaikka luvattiin ilmoitella ja en saanut sinne mitään yhteyttä kun yritin tiedustella asiasta. 

Jotkut paikat on sellasia että niissä vaaditaan tyyliin 2-vuoden työkokemusta tai sitten pitäisi osata sujuvasti Englantia ja Ruotsia , osata jo käyttää jotakin järjestelmää, pedagogista tai jotain lisäkoulutusta ym. Tuollaisiin paikkoihin on siis miltei mahdoton päästä , kun ei ole vaadittavia työkokemuksia ym.

Jotkut paikat on taas sellaisia että niistä ei kuulu koskaan mitään vaikka on hakenut. Useasti on myös ollut niin että joku paikka on sellainen mihin on täysin hakukelpoinen ja sitten hakuajan jälkeen kyseinen paikka tulee viikon päästä uudestaan hakuun ja saat sitten 2 kk kuluttua imoituksen että sinua ei valittu.

Voisin oikeastaan sanoa että koen työllistymisen todella hankalaksi . Olen ollut jo 8 kk ilman alan töitä ja yhä vaikeammaksi tulee päästä mihinkään, koska työkokemusta alasta ei ole.

Olen myös soitellut erilaisiin paikkoihin ja muutin myös isommalle paikkakunnalle ,mutta mihinkään en ole päässyt.

Päivkotiin en pääse, koska en ole käynyt varhaiskasvatus- ja lastensuojelu suuntausta. Minä suuntauduin nuoriso-ja aikuissosiaali työhön. Tosin kaverini on sosionomina päiväkodissa, mutta kertoi että on onnistunut saamaan vain pätkätyötä . Toinen ystäväni teki valmistumisen jälkeen Sosionomin töitä kehitysvammaisten asuntolassa, mutta sijaisuuden loputtua ei ole onnistunut löytämään itselleen alan töitä.

Olen nyt itsekin suunnitellut että alan tekemään sitten jotakin muuta hommaa , kun kerta näyttää siltä että Sosinomiksi en pääse. 

En sitten vain ymmärrä miksi en ole päässyt mihinkään. Minulla on hyvä todistus ja Cv+hakemukset on täysin kunnossa . Mitä enemmän aikaa menee eikä pääse alansa töihin, sitä mahdottomampaa se tulee olemaan, koska harva tuskin palkkaa sellaista, joka ei ole pitkään valmistumisen jälkeen ollut alan töissä päivääkään.

Noita paikkoja kyllä on tällä paikkakunnalla ja niitä tulee aika useasti hakuun, mutta mihinkään ei pääse.

Minkälaisiin paikkoihin olet hakenut? Itse olen reilu vuosi sitten valmistunut ja töitä on suht hyvin löytynyt. Hakemuksia saa toki lähetellä, mutta aina jotain löytynyt.

Vierailija
49/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutakuin keikkaa päiväkoteihin, niistä poikii sijaisuuksia pitkäksikin aikaa. Epäpätevänä voit toimia vaikka kuinka kauan, vakipaikkaa ei voi saada mutta vuosien ketjutuksia hyvinkin. Tsemppiä!

Vierailija
50/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin viime vuonna sosionomiksi ja melko pettynyt olen valintaani. Keikkatöitä löytyy hyvin mutta olen lähes koko ajan tehnyt töitä mihin olen ylikoulutettu eli lastenhoitaja tai jotain mitä lähihoitajakin voi tehdä. Minun oli todella vaikea opiskeluaikoina luoda mitään suhteita kun harkkapaikkoihinkin oli kamala tunku. Jouduin aina vain tyytymään. Asun siis pk seudulla.

Alan olla melko kyllästynyt ja lisäksi ilmapiiri alalla on huono. Narsistit jyrää joka paikassa. Aion opiskella nyt jotain ihan muuta ja katsella uusiksi vaihtoehtoja. Ihmettelen itsekin kun luulin että toki hyvin työllistyy...toki yksi vaihtoehto olisi jatkaa sosiaalityöntekijäksi mutta motivaatio alkaa olla huono. Olin itse koulussa tosi motivoitunut opiskelija ja panostin paljon. Töissä vaan mikään ei toimi eikä minuun olla tyytyväisiä.

Vierailija
51/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin töitä hakiessani että sosiaaliohjaajan ja perheohjaajan paikat ovat kiven takana! Vaikka työ on rankkaa ja vaativaa, palkkaus on huono jne niin silti joka paikkaan on vähintään 20 hakijaa, joista valitaan tietenkin se kenellä on eniten työkokemusta ja mielellään YAMK. Huoh, oli vaikeaa, sain paikan lopulta pitkien hakuprosessien jälkeen. Työ on raskasta vaikka myös palkitsevaa koska saa tehdä työtä jolla on merkitys, eli auttaa ihmisiä. Ainakin minun mielestäni työ on tärkeää.

Vierailija
52/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin viime vuonna sosionomiksi ja melko pettynyt olen valintaani. Keikkatöitä löytyy hyvin mutta olen lähes koko ajan tehnyt töitä mihin olen ylikoulutettu eli lastenhoitaja tai jotain mitä lähihoitajakin voi tehdä. Minun oli todella vaikea opiskeluaikoina luoda mitään suhteita kun harkkapaikkoihinkin oli kamala tunku. Jouduin aina vain tyytymään. Asun siis pk seudulla.

Alan olla melko kyllästynyt ja lisäksi ilmapiiri alalla on huono. Narsistit jyrää joka paikassa. Aion opiskella nyt jotain ihan muuta ja katsella uusiksi vaihtoehtoja. Ihmettelen itsekin kun luulin että toki hyvin työllistyy...toki yksi vaihtoehto olisi jatkaa sosiaalityöntekijäksi mutta motivaatio alkaa olla huono. Olin itse koulussa tosi motivoitunut opiskelija ja panostin paljon. Töissä vaan mikään ei toimi eikä minuun olla tyytyväisiä.

Miksi sinuun ei olla oltu töissä tyytyväisiä?

Vierailija
53/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat olis kyllä päteviä tekemään sosionomin töitä ja monessa paikassa tekevätkin. Oikeastaan päiväkodit varmaan ainoita paikkoja missä ei sairaanhoitajia ole, mutta sielläkin on sitten kasvatustieteiden maisterit ja lastenhoitajat, jotka kykenevät tekemään sosionomin työt.

Ovat päteviä kyllä tekemään en sitä epäile, mutta haluaisivatko tehdä? No ei todellakaan! Sosiaali- ja terveysala kulkee rinnakkain, mutta ovat kaksi aivan täysin eri alaa. Miksi ihmeessä sairaanhoitaja haluaisi tehdä sosiaalipuolen töitä? Eivät todellakaan halua.

Tämä on suuri harha, että sh:t olisivat kykeneväisiä sosiaalialan töihin. Ihan yhtä verran ovat soveltuvia kuin sosionomi teho-osaston sairaanhoitajaksi. Kyllähän sairaanhoitajia kentällä vilisee suurine luuloineen, mutta kapea-alainen koulutus ja katsantokanta näkyy kauas.

Vierailija
54/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi on kyllä niin turha koulutus. Ei ihme että ovat kortistossa.

Mm. lastenkotien ohjaajat ovat mielestäsi täysin turhia? Samoin päihdekuntoutuksen työntekijät?

Tehtävät eivät ole turhia, koulutus on.

Olen joutunut ohjaamaan sosionomiopiskelijoita työharjoitteluissa. Ihmeellistä leväperäistä touhua niin opiskelijoilta kuin ohjaavilta opettajiltakin. Mitään ei vaadita, tavoitteena viiden viikon harjoittelussa on tyyliin muistaa lasten nimet.

Ja näitä " työharjoitteluja" tuntuu riittävän. Ne kun karsisi, saisivat paperit kouraan vuodessa.

Lto

Sosionomit ovat kilpailijoitasi työmarkkinoilla, joten katkeruushan sieltä paistaa.

Itse olet muutaman vuoden koulutuksen käynyt, et sen kummempi, mutta väheksyt monialaista sosiaalialan koulutusta, joka kestää saman verran. Köyhää ammattikateutta. Asenteesi on haitaksi lapsille ja perheille päivähoidossa.

Itse en ole missään tekemisissä varhaiskasvatuksen kanssa työni puolesta, mutta lto:t pitäisi poistaa sieltä(yksi ehkä ihan ok) ja tilalle paaaljon hoitajia!

Vierailija
55/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokastamme kaikilla oli työpaikka jo opintojen puolesta välistä saakka ja tilanne on pysynyt samana nyt jo kymmenen vuotta, äitiyslomia lukuunottamatta. Töitä riittää todella hyvin, myös tilastojen mukaan. Itse olen työskennellyt vuosia työllisyydenhoidon parissa ja vuosien varrella on tullut vastaan vain yksi työtön sosionomi, mutta hän olikin monisairas, eikä fysiikan puolesta kyennyt mihinkään työhön.

Vierailija
56/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko esim. Sosiaaliohjaajat sosionomeja? Ketkä on sosionomeja? Mitä ammattinimikkeitä heillä esimerkiksi on?

Kyllä, itse sosionomina työskentelen sosiaaliohjaajana vammaispalvelutoimistossa yhdessä sosiaalityöntekijöiden kanssa.

Vierailija
57/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyiseen työpaikkaan asumispalvelussa oli yli 50 hakijaa (keski-Suomi). Edellisiin paikkoihin on ollut noin 25 (pk-seutu).

Eli jostain niitä hakijoita aina vain löytyy... Ja tuskin kaikki ovat olleet vain vaihtamassa parempaan/mieluisampaa työpaikkaan.

Vierailija
58/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran puolituttu lastentarhanopettaja piti saarnan siitä kuinka lastentarhassa ei saisi olla sosionomeja töissä.

Eivät ole kuulema päteviä opettamaan lapsia.

Olin vähän ällistynyt, kun sellaisen palopuheen piti.

En ole sosionomi, tuli vain jotenkin puhetta aiheesta ja tämä lto kimpaantui.

Vierailija
59/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itse sosionomina työskentelen sosiaaliohjaajana vammaispalvelutoimistossa yhdessä sosiaalityöntekijöiden kanssa.

Sosiaaliohjaajan työhön pätevyysvaatimuksena on nimenomaan sosionomi (AMK) -koulutus. Sosionomi-nimikkeellä harvemmin missään työskennellään.

Vierailija
60/109 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinuun ei olla oltu töissä tyytyväisiä?

En osaa sanoa. Minuun ei luoteta ollenkaan ja olen kyllästynyt olemaan joku ikuinen harjoittelija. Luulen että persoonani ärsyttää monia.