Rintsikkatietäjät hep! (kokoasiaa)
Olen tähän saakka käyttänyt kokoa 75b, mutta olen huomannut kupin olevan hieman liian pieni, ja toisaalta taas ympärysmitta on liian suuri. Mitä kokoa siis kannattaisi kokeilla? Ajattelin ensin, että 70c, mutta se onkin kuulemma 75b:n rinnakkaiskoko, ja kupin koko siinä on suunnilleen sama.
Kommentit (35)
70d. oikeastaan kannattaa kokeilla myös sitä 70c:tä
No kokeilemaan siitä! Hitostako me tiedetään mikä sinulle on paras.
70C ensin, sitten 70D jne.
Jos miehillä olisi vastaavasti mitoitettu vaatekappale, heillä tämä ei tuottaisi ongelmaa.
Me liiviliikkeeseen, osaavat mitata.
Itse käytin 90C kokoisia liivejä, changessa kun mittasivat koko oli 80H, tosin heidän mitat on aika oudot, mutta istuvat liivit löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin 90C kokoisia liivejä, changessa kun mittasivat koko oli 80H, tosin heidän mitat on aika oudot, mutta istuvat liivit löytyi.
Mun kokemusten mukaan Changessa on ihan omat mittansa, eli sieltä ostettujen liivien mitoilla et tee mitään muissa liikkeissä.
Mene oikeaan liivi liikkeeseen ja pyydä ammattilaisten neuvoja. Liivit on sen 10-20€ kalliimmat kun henkkamaukka kura mutta ehdottomasti sen arvoiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän saakka käyttänyt kokoa 75b, mutta olen huomannut kupin olevan hieman liian pieni, ja toisaalta taas ympärysmitta on liian suuri. Mitä kokoa siis kannattaisi kokeilla? Ajattelin ensin, että 70c, mutta se onkin kuulemma 75b:n rinnakkaiskoko, ja kupin koko siinä on suunnilleen sama.
Monta cm on rintakehäsi mitattuna rintojen alta? Jos yli 80cm, niin sitten 75 on oikea koko. Liivien ympärysmitan on oltava vähintään viitisen senttiä omaa rintakehää pienempi, voi olla enemmänkin riippuen kuinka joustavasta materiaalista on tehty. Myös jos yläkropassa on myöten antavaa läskiä ja/tai on isot tissit on ympärysnauhan oltava napakka jotta ne liivit mitään tukisivat. Esim itselläni on tuo mitta napakasti mitattuna n.75cm, mutta useimmiten käytän 65 ympäryksisiä liivejä koska on isot rinnat.
Tässä on muuten erinomainen bra fitting-video jossa ne ”ennen” liivit on kokoa 75B. Kannattaa katsoa tuon käyttäjän muutkin videot.
Changessa on vaan isompi määrä vaihtoehtoja. Koko mielestäni täsmää muihinkin jos sattuu vaan samaa kokoa löytymään. Vaateliikkeissä esim kaikki rintsikat on vaan tyyliin kokoa 75B. Esim itselläni Changen 65D täsmää jos löytyy kaupasta sama koko.
Mä olen käyttänyt rintaliivejä 25 vuotta. Ympärysmittani on ollut koko ajan 73 cm. Aluksi liivikauppojen ohje oli, että pyöristetään lähimpään viiteen senttiin, eli kokoni oli 75C. No, sitten tuli vanity sizing ja uusi ohje, että pitääkin pyöristää alaspäin. Kokoni oli 70D. Nykyään pitäisi kai käyttää kokoa 65E, koska vanity sizing. Lisäksi materiaalit ovat heikentyneet todella paljon ja rintsikoissa on liikaa lycraa. Eli ensin ovat soivan kireät, ja sitten löpsähtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin 90C kokoisia liivejä, changessa kun mittasivat koko oli 80H, tosin heidän mitat on aika oudot, mutta istuvat liivit löytyi.Mun kokemusten mukaan Changessa on ihan omat mittansa, eli sieltä ostettujen liivien mitoilla et tee mitään muissa liikkeissä.
Ai - kyllä ne mun kokemukseni ja tietoni mukaan käyttävät ihan samaa mitoitusta ja taulukkoa kuin muutkin. Esim Cubuksesta ostan saman sortin rintsikat kuin Changesta. Mutta voihan se olla, että sulle se ei toimi.
Nro 14 jatkaa. Katukuvassa on nykyään todella yleistä, että rintaliivit pureutuvat naisten selkään. Neuvovatko liivikauppiaat tosiaan hankkimaan sellaiset? Ei ole kaunista, eikä varmasti terveellistäkään.
Siis numero oli 10 eikä 14, anteeksi sekoilu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt rintaliivejä 25 vuotta. Ympärysmittani on ollut koko ajan 73 cm. Aluksi liivikauppojen ohje oli, että pyöristetään lähimpään viiteen senttiin, eli kokoni oli 75C. No, sitten tuli vanity sizing ja uusi ohje, että pitääkin pyöristää alaspäin. Kokoni oli 70D. Nykyään pitäisi kai käyttää kokoa 65E, koska vanity sizing. Lisäksi materiaalit ovat heikentyneet todella paljon ja rintsikoissa on liikaa lycraa. Eli ensin ovat soivan kireät, ja sitten löpsähtävät.
Kuppien kokoskaalausta on muutettu, kokoja on nykyään paljon enemmän kuin vanhan Anttilan kuvaston A-D (pieni, keskikoko, täyteläinen, suuri).
Suomessa myydään nykyään kuppeja (AA)A-O, ja erikoistilauksesta saa isompiakin. Tämän vuoksi toiset edelleen uskovat D-kupin olevan suuri ja E:n valtava. Joskus on ollut, ja koska markettien ja ketjuliikkeiden koot edelleen loppuvat muutaman pienimmän jälkeen (maan tapa), soppa on valmis.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta sitten oli vielä varmaan vallalla se vanha kokosysteemi jonka pohjana oli käytetty rintaliivimateriaaleja jotka eivät oleet niin joustavia kuin nykyiset. Suositeltiin siis löysempää ympärystää ja pienempää kirjainkokoa. Materiaalit kehittyivät joustavammiksi ja siksi suositellaan käytettävän pienempää ympärysmittaa ja jotta se kuppi olisi samankokoinen, on valittava yhtä isompi kirjainkoko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuppien kokoskaalausta on muutettu, kokoja on nykyään paljon enemmän kuin vanhan Anttilan kuvaston A-D (pieni, keskikoko, täyteläinen, suuri).
Suomessa myydään nykyään kuppeja (AA)A-O, ja erikoistilauksesta saa isompiakin. Tämän vuoksi toiset edelleen uskovat D-kupin olevan suuri ja E:n valtava. Joskus on ollut, ja koska markettien ja ketjuliikkeiden koot edelleen loppuvat muutaman pienimmän jälkeen (maan tapa), soppa on valmis.
Naisten rinnat ovat myös kasvaneet aika huimasti 25 vuodessa. Osin ylipainon vuoksi, osin hormonialtistuksesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa myydään nykyään kuppeja (AA)A-O, ja erikoistilauksesta saa isompiakin. Tämän vuoksi toiset edelleen uskovat D-kupin olevan suuri ja E:n valtava. Joskus on ollut, ja koska markettien ja ketjuliikkeiden koot edelleen loppuvat muutaman pienimmän jälkeen (maan tapa), soppa on valmis.Naisten rinnat ovat myös kasvaneet aika huimasti 25 vuodessa. Osin ylipainon vuoksi, osin hormonialtistuksesta johtuen.
Jep, samoin keskipituus, -paino ja jalan koko on kasvanut. Kaikin puolin isompia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa myydään nykyään kuppeja (AA)A-O, ja erikoistilauksesta saa isompiakin. Tämän vuoksi toiset edelleen uskovat D-kupin olevan suuri ja E:n valtava. Joskus on ollut, ja koska markettien ja ketjuliikkeiden koot edelleen loppuvat muutaman pienimmän jälkeen (maan tapa), soppa on valmis.Naisten rinnat ovat myös kasvaneet aika huimasti 25 vuodessa. Osin ylipainon vuoksi, osin hormonialtistuksesta johtuen.
Ja aika paljon myös silareista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta sitten oli vielä varmaan vallalla se vanha kokosysteemi jonka pohjana oli käytetty rintaliivimateriaaleja jotka eivät oleet niin joustavia kuin nykyiset. Suositeltiin siis löysempää ympärystää ja pienempää kirjainkokoa. Materiaalit kehittyivät joustavammiksi ja siksi suositellaan käytettävän pienempää ympärysmittaa ja jotta se kuppi olisi samankokoinen, on valittava yhtä isompi kirjainkoko.
Rintaliivit kyllä joustivat 90-luvullakin. Mutta silloin neuvottiin, että rintaliiveistä ei saa jäädä painaumia kehoon. Nykyään ainakin Changessa tarjotaan kokoa, joka jättää painaumat jo sovittaessa.
T. Se 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin rintsikat tehdään halvasti, vain muutamasta palasta ja leikkauksesta.
Ja parikymmentä vuotta sitten sanottiin, että hyvistä ja istuvista liiveistä pitää löytyä vähintäin 30 leikkausta tai palaa.
Enpä ole enää sellaisia liivejä löytänyt, jotka istuvat kantajansa päällä ja tuntuvat vielä mukavalta
Kokeile kokoa 70 D aluksi.