vatsakipu kohtaus
Minulla on nyt kahden kuukauden aikana tullut kolme kertaa kamala vatsakipu kohtaus. Se alkaa ensin hitaasti pienillä vatsanväänteillä ja ihan yhtäkkiä alkaa sattumaan ihan järjettömän kovaa.. Usein tulee ihan hiki ja tuntuu, että kuolee. Kerran lähti taju kun sattui niin järjettömästi. Kahdella kerralla on myös tullut kiire vessaan eli vatsa on sekaisin. En ymmärrä mistä tämä voi johtua, koska olen syönyt ihan normaalisti. Jätin maitotuotteet pois noin 3kk sitten. Soitankin huomenna lääkäriin, mutta halusin tulla kysymään onko joku kokenut samaa ja mikä on sitten ollut syy. Ja tuntuu että stressatessa tai ahdistuessa on pahinta, saattaa auttaa kun rauhoitun, mutta ei se todellakaan pois lähde.
Kommentit (16)
Jospa et söisi enää "normaalisti", vaan siten kuin sinun omalle keholle sopii.
Mulla on samanlaista vatsan kanssa. Vääntää ja pingottaa, menee tunnissa kyllä ohi, joskus vartissa. En osaa sanoa mikä on. Kipua ei varsinaisesti vaan paineen tunnetta.Buranaa otan, se helpottaa. Ja stressiä on.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin aina syömään mahdollisimman terveellisesti ja olen onnistunut mielestäni hyvin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlaista vatsan kanssa. Vääntää ja pingottaa, menee tunnissa kyllä ohi, joskus vartissa. En osaa sanoa mikä on. Kipua ei varsinaisesti vaan paineen tunnetta.Buranaa otan, se helpottaa. Ja stressiä on.
Paljonko otat? Olen yrittänyt joskus, mutta tuntuu, että ei auta ollenkaan. Ehkä en sitten ole ottanut tarpeeksi.
ap
Sappikiviltä kuulostaa.
t. niistä itsekin kärsivä
Minulle tulee noita, mutta aika harvoin. Ehkä kerran vuodessa jos sitäkään, se tulee yleensä öisin. Joskus parin tunnin päästä voi tulla toinen, mutta siihen se sitten jää, yleensä ensi vuoteen jos silloinkaan tulee. En tiedä mistä johtuu, kai sieltä lähtee jokin tukos liikkeelle. Minulla on IBS, mutten tiedä liittyvätkö toisiinsa, koska noita kohtauksia tuli jo kauan ennen kuin sain IBS:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin aina syömään mahdollisimman terveellisesti ja olen onnistunut mielestäni hyvin.
ap
Oletko oikeasti noin tyhmä? Terveellinen syöminen ei tarkoita suositusten mukaista syömistä, vaan sitä syömistä, jolla voit hyvin. Kuitenkin sanot voivasi huonosti. Voitko sanoa syöväsi terveellisesti??
IBS
Mulla on ollut se 30 vuotta, ja ensimmäiset oireet oli jo lapsena, ensimmäinen kipukohtaus tuli n. 14-vuotiaana.
Joskus se johtuu siitä mitä on syönyt (mulla vaikka makarooni), joskus on ollut liian pitkään syömättä ja sitten jos syö jotain liikaa, varsinkin jotain raskasta, vaikka hampurilaisen, yöllä viimeistään tulee kipu ja kipu ei lopu ennenkuin ripulikohtaus on mennyt ohi, eli suoli on tyhjä.
Joskus se kohtaus tulee jos hermostuu jostain tai jännittää. Joskus se tulee siitä kun nukkuu väärällä kyljellä. Ja joskus se tulee vaan ilman mitään syytä. Myös kuukautisten alkaminen aiheuttaa monelle kohtauksen.
Miten sulla 9 IBS sitten oireilee jos sulla ei tule ripuli/kipukohtauksia? Ummetusta ja turvotustako vaan?
Minulla oli hiljattain samantapaista ja syynä munuaistulehdus, eli pitkälle edennyt virtsatietulehdus. Jouduin sairaalahoitoon pariksi päiväksi.
En sano, että sinulla syy on sama, enkä halua peloitella, mutta itse en enää empisi lääkärille soittamista tai päivystykseen hakeutumista.
Kai ymmärrät, että hoitoon on syytä hakeutua, jos taju lähtee? Minulla ei mennyt edes niin pahaksi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko oikeasti noin tyhmä? Terveellinen syöminen ei tarkoita suositusten mukaista syömistä, vaan sitä syömistä, jolla voit hyvin. Kuitenkin sanot voivasi huonosti. Voitko sanoa syöväsi terveellisesti??
Kaikkien suolisto ei kestä minkäänlaista "terveellistä" syömistä, kaikki ei vaan sovi. Mulla tulee aina kipu/ripulikohtaus jos syön liikaa kasviksia, hedelmiä tai tuoretta leipää. Jopa uunijuurekset tekee kohtauksen vaikka on hyvin kypsennettyjä.
11
Vierailija kirjoitti:
IBS
Mulla on ollut se 30 vuotta, ja ensimmäiset oireet oli jo lapsena, ensimmäinen kipukohtaus tuli n. 14-vuotiaana.
Joskus se johtuu siitä mitä on syönyt (mulla vaikka makarooni), joskus on ollut liian pitkään syömättä ja sitten jos syö jotain liikaa, varsinkin jotain raskasta, vaikka hampurilaisen, yöllä viimeistään tulee kipu ja kipu ei lopu ennenkuin ripulikohtaus on mennyt ohi, eli suoli on tyhjä.
Joskus se kohtaus tulee jos hermostuu jostain tai jännittää. Joskus se tulee siitä kun nukkuu väärällä kyljellä. Ja joskus se tulee vaan ilman mitään syytä. Myös kuukautisten alkaminen aiheuttaa monelle kohtauksen.
Miten sulla 9 IBS sitten oireilee jos sulla ei tule ripuli/kipukohtauksia? Ummetusta ja turvotustako vaan?
Oireilee kyllä kipuiluna, muttei tällaisena kuin ap kertoi. Niitä minulle tulee vain yleensä kerran vuoteen.
Jos liittyy sairauteeni, on erilaista kipua eikä hiki nouse pintaan, jos pääsen vessaan. Kovaa kipua kyllä, mutta erilaista, vaikea selittää. On kyllä ripulia, muttei usemmiten vain suht löysää ulostetta ja joudun yleensä 2-3 kertaa käymään vessassa tunnin sisään, sitten on taas ihan hyvä olo.
Joinakin päivinä se olo ei kyllä helpota, vaan jatkuvasti on tukala olo ja tuntuu, että pitää mennä vessaan, mutta mitään ei tule ulos. Ja tietys ruoat aiheuttavat kovia kipukohtauksia ja pahan ripulin, esim. paprika.
Vierailija kirjoitti:
Vatsakipukohtaus on yhdyssana.
Asia on kylläkin niin, että täällä sanoja saa kirjoitella ihan niin kuin itseään sattuu huvittamaan. Tämä ei ole sellainen foorumi, jolla pitäisi kirjoitella kielitoimiston ohjeistamaa virkamies-suomea.
Mulla rasvainen ruoka aiheuttaa moista, ja aina öisin. Joskus menee ohi itsestään ku otan gavisconia, mutta kaks kertaa oon ollut tiputuksessa kun ei vaan lähde, syyksi sanovat vatsakalvon tulehduksen, mutta epäilen jotain kroonisempaa ite, just esim. Noita sappikiviä/ibsiä.
Joo ja se kipu on ihan jäätävä, samoja kuin supistukset. Välillä helpottaa kunnes tulee taas uusi aalto, kylmää hikeä ja kuoleman pelkoa.
Tsemppiä kaikille meille joita näitä tulee!
Sappikohtaus?