Söisitkö ylioppilasjuhlissa mieluummin lohikeittoa vai salaattibuffetista?
Jos tulisit pitkän matkan takaa. Keiton kanssa leipiä, juustoa, leikkelettä jne ja salaattibuffetissa tietenkin lihaa, kalaa ja suolaisia piirakoita?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä juttu tämä on, että pitää tarjota lämmintä ruokaa?
Ei kukaan Suomessa nälkään kuole, ei edes pitkän matkan takaa tulleet.
Meillä on yo-juhlissa täysi pitopöytä ja kahvit. Jos vieras vain piipahtaa, voi hän valita kevyemmän vaihtoehdon ruuan sijaan. Kaksi kattausta, vieraille kerrottu toivottu saapumisaika. Ja jokainen ilman kutsua tullut on tervetullut, pöytäpaikka löytyy.
Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin korona?
Olen. Miten se liittyy lohikeittoon/salaattipöytään suhteessa meidän yo-juhlien tarjoiluihin? Onko pitopöytä korona-altis, salaattipöytä ei?
Vierailija kirjoitti:
Näin kala-allergisena salaattibuffa. Kerran olin rippijuhlissa ja juhlien emäntä loukkaantui verisesti kun en edes maistanut hänen tekemäänsä kalakeittoa.
Näinköhän?
En kumpaakaan.
Tarjoaisin kunnon ruokaa, uusia perunoita, kalaa, lihaa, salaatteja ym
Täytekakku, juustokakkuja ym.
Onko tuoretta yo-piirasta tarjolla? Saattahan se olla jo väljähtynyttäkin....
Salaattipöytä on vaikeampi pitää hygieenisenä. Myös aineksien pilaantuminen voi olla vaarana.
En ota yo-juhlissa koskaan kuin palan suolaista piirakkaa, voileipäkakkua, mitä nyt sattuu olemaan ja palan kakkua sekä ehkä pikkuleivän. En edes silloin jos tulen kauempaa eikä ole useita juhlia samalla keraa (meillä miehen isossa suvussa on ollut samalle päivää joskus 3 pelkästään suvusta ja sitten pari tuttua lisäksi ja vielä jotkut valmistujaiset siihen päälle) - itsellä on 150 km ollut maksimi mikä on käyty - ota juuri tuon enempää, ehkä jonkun vielä. Lämmintä ruokaa en halua ja syy on yleensä se, että vaikea sille kahvikupillekaan löytää mitään paikkaa. Jos on joku erillinen juhlatila, niin se on vähän kiusallista, kun yleensä ehdin vain piipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Salaattipöytä on vaikeampi pitää hygieenisenä. Myös aineksien pilaantuminen voi olla vaarana.
Ei, jos hallitsee HACCP:n. Jos ap ei tiedä mikä on HACCP, niin salaattipöytä voidaan unohtaa.
Miksi sen pitäisi olla keitto, tee lohikiusaus - voi tehdä etukäteen valmiiksi ja nostaa vain uuniin lämpiämään, kun lähtee kirkkoon. Silloin salaattibuffet on hyvä lisä niille, jotka ottavat kiusausta ja muille se riittää halutessaan yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Keitto ei ole juhlaruoka, sitä tarjotaan talkoissa. Jos ei ole kunnon pitopöytää paisteineen ja salaatteineen, niin sitten se salaattipuffa + piirakoita.
Talkoissa kyllä tarjotaan pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto ei ole juhlaruoka, sitä tarjotaan talkoissa. Jos ei ole kunnon pitopöytää paisteineen ja salaatteineen, niin sitten se salaattipuffa + piirakoita.
Talkoissa kyllä tarjotaan pizzaa.
Muuttotalkoissa tarjotaan pizzaa, mutta kun tehdään terassi tai uusitaan saunan katto, niin tarjotaan keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla keitto, tee lohikiusaus - voi tehdä etukäteen valmiiksi ja nostaa vain uuniin lämpiämään, kun lähtee kirkkoon. Silloin salaattibuffet on hyvä lisä niille, jotka ottavat kiusausta ja muille se riittää halutessaan yksinkin.
Mihin kirkkoon?
Mä olen menossa kummipojan yo-juhliin yli 200km päähän. Mulle riittäisi voileipäkakku ja muut kakut. Matkalla voi pysähtyä syömään jos nälkä tulee.
En todellakaan haluaisi syödä yo-juhlissa lohikeittoa vaikka pitkänmatkalainen olenkin.
Enkä mitään uunikiusauksia.
Lohikeitto on meillä arkiruokaa. Yo-juhlissa pitää ollaa skumppaa ja kaviaaria.
Salaattibuffet, vaikka lohikeittokin on hyvää, joo, salaattibuffaan suuntaisin.
Lohikeittoa söisin mieluummin. Mutta eikös se ole hankala järjestää, jos on paljon vieraita? Tarvitsee keittolautaset ja riittävästi pöytiä. Salaattibuffakaan ei ole huono vaihtoehto.
Meillä ei ole ollut ylioppilasjuhlissa lämmintä ruokaa. Osa tarjottavista on kyllä ollut ruokaisia, koska vieraita on tullut myös pitkien matkojen takaa. Eli mm. voileipäkakkua, kylmiä coctail-lihapullia, täytettyjä palttoonnappeja, coctail-piirakoita ja ruokaisaa suolaista piirakkaa on ollut, makeiden tarjottavien lisäksi.
Jos nyt järjestäisin ylioppilasjuhlat, niin luultavasti tekisin erilaisia kolmioleipiä suolaiseksi tarjottavaksi. Olen ihastunut niihin.
Ottaisin mieluummin lobster thermidor au gratin mornay-kastikkeella, mutta toki ymmärrän, jos ei talosta satu juuri sillä hetkellä löytymään.
Ei ikinä missään lohikeittoa. Sitä on jokaisilla kesäkekkereillä kyllästymiseen asti. Arkiruokaa.
Eiköhän ap ole jo kolmessa vuodessa päättänyt kumpaan päätyy. Miksi ihmeessä piti nostaa tämä ikivanha ketju?
Joo, no se on kyllä havaittu. Mulla oli yo-juhlissa koko kattaus-oli paistit, uudet perunat, sillit ja muut kalat, salaatit ja kahvipöytä myöhemmin. Ja kahvipöydässä sen seitsemää sorttia ja kaikki itsetehtyjä, kunnon aineksista. Ei mitään sniiduilua.