Apua, olen ihan hukassa amkin pääsykokeen kanssa
Hain ammattikorkeaan liiketalouden linjalle ja pitäisi lukea pääsykokeisiin. Lukemisesta ei kuitenkaan tule yhtään mitään, kun kokoajan on häriöitä ja pääsykoemateriaali sekava ja vaikeaselkoinen. Ainoa lohtu on se että kaikilla on sama materiaali, olen kuitenkin vihreydestä katea niille jotka käyvät valmennuskursseilla. Itsellä ei ole sellaiseen vataa vaikka tarvitsisin lukemisessa apua. Ei siis auta kuin pärjätä itsekseen vaikka vaikeaa tuleekin. Niin ja arvatkaa mikä tänävuonna on pääsykoe materiaalina? No, Viking linen vuosikertomus 2016. Tuhti 92 sivun paketti joka pitää opetella ulkoa kesäkuun 8. päivään mennessä. Ulkoasultaa ja toteutukseltaan se on täysin hirveä kubistinen paketti.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mä raakkasin jo tulostusvaiheessa kuvat ja sisällysluettelon sekä kannet pois. Kummasti keveni. Lopussa on tilinpäätös, sen voi jättää huomiotta.
Eli n.20 sivua oikeasti ja sitten voi miettiä tarvitseeko niistä laivoista lukea jokaisesta erikseen.
Minä en älynnyt sitä tehdä, en printannut itselleni ja tosiaan kone huusi hoosiannaa. Nolotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että nimenomaan tuo tilinpäätösosio on se, johon keskitytään liiketalouden pääsykokeissa. Eli täytyy ymmärtää asiaan liittyvät termit ja tunnusluvut ja hahmottaa, miten tuota tilinpäätöstä voi tulkita, verrata tulosta aiempaan jne. Ei siellä kysytä, minkä värinen paita pellellä oli kuvassa s. 17.
No mä kävin eilen pääsykokeissa. T.13
Mutta yleisesti ottaen liikatalouden tradelta voisi kuvitella kysyttävän liikeideasta, stradegioista jne.
Nekin kuitenkin aika olennaisia asioita liike-elämässä.
Taidat olla vähän myöhässä? Mikset aloittanut 2kk sitten?
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän myöhässä? Mikset aloittanut 2kk sitten?
Amkin pääsykokeet ovat vasta 8.6. ja koe materiaalit aikesivat viimeviikolla.
Itse hain 10 vuotta sitten amkkiin opiskelemaan tradenomiksi, silloin meillä oli Stockmannin vuosikertomus ennakkomateriaalina. Taisin lukaista sen kerran läpi, kysymykset olivat muistaakseni hyvin simppeleitä, ei varsinaisesti tarvinnut "osata" mitään talousasioita, niitähän sinne ollaan menossa opettelemaan. Ja pääsin siis helposti sisään. Tuo on hyvä vinkki, että yritä löytää kustakin kappaleesta/osiosta ne olennaisimmat asiat, jotka sitten selvennät itsellesi.
Ja ihan turha olla kateellinen valmennuskurssilaisille, hukkaan heittävät rahojaan. Jos ei tuon tason pääsykokeista selviä ilman valmennuskurssia, opiskelukin voipi olla haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain 10 vuotta sitten amkkiin opiskelemaan tradenomiksi, silloin meillä oli Stockmannin vuosikertomus ennakkomateriaalina. Taisin lukaista sen kerran läpi, kysymykset olivat muistaakseni hyvin simppeleitä, ei varsinaisesti tarvinnut "osata" mitään talousasioita, niitähän sinne ollaan menossa opettelemaan. Ja pääsin siis helposti sisään. Tuo on hyvä vinkki, että yritä löytää kustakin kappaleesta/osiosta ne olennaisimmat asiat, jotka sitten selvennät itsellesi.
Ja ihan turha olla kateellinen valmennuskurssilaisille, hukkaan heittävät rahojaan. Jos ei tuon tason pääsykokeista selviä ilman valmennuskurssia, opiskelukin voipi olla haastavaa.
Ihan mikätahansa muu koemateriaali menisi, mutta inhoan jo lähtökohtaisesti vuosikertomuksia sillä en osaa lukea niitä.
Googlaa lukutekniikoita. Jotkut silmäilee sisällysluettelon ja kaikki otsikot ensin läpi. Jotkut aloittaa lukemalla alun ja lopun. Jotkut lukee kerran läpi nopeasti ja vasta toisella syventyvät tekemään muistiinpanoja. Kokeile mikä toimii itsellesi.
Itse kirjoitan väliotsikot ja kirjan osien nimet muistiinpano-ohjelmaan, jotta saan rungon mieleeni, sitten luen ja teen muistiinpanot kappale kerrallaan. Kun kirjoittaa muistiinpanot omin sanoin, niitä asioita joutuu miettimään.
Lue kappaleista olennaiset pointit, sillä jo pärjää pitkälle. Kannattaa painaa mieleen niistä laivoista olennaisia asioita mieleen. Itse istuin eilen samaisessa kokeessa ja enemmän päänsärkyä aiheutti se pirun matikka osio.
Itse kävin myös tekemässä Liiketalouden monimuoto-opiskelun valintakokeen eilen.
Eka tehtävä: 40 väittämää, joihin jokaiseen piti rastittaa, onko oikein/väärin. 20 kysymystä vuosikertomuksesta ja toinen 20 enkunkielisestä materiaalista, enkun materiaalista olleet väittämät olivat englanniksi. Oli siellä molemmissa väittämiä vähän laidasta laitaan tekstiä, eivätkä mitenkään painottuneet erityisesti liiketalouteen. Viking Linen kohdassa esim. tällaisia: ”Viking Grace kulkee uudella biodieselillä” & ”Viking Linen Food Gardenissa muovipulloissa tarjoiltu vesi on vaihdettu hanaveteen”. Sama enkunkielisessä, kaikesta kysyttiin vähän jotain.
Ite heitin tilinpäätöksen ja hallitusjutut pois & keskityin osaamaan muut osat ja enkunkielisen - kannatti, oli helppoja väittämiä & 30:n pisteen essee robotiikan hyödyntämisestä ihan turhankin helppoa pisteidensaantia.
No mä kävin eilen pääsykokeissa. T.13