Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyytymätön psyk.testien lopputulokseen

Vierailija
23.05.2018 |

Hei. Osallistuin psykologisiin soveltuvuuskokeisiin aiemmin keväällä ja sain tänään kirjeitse tiedon, etten ole soveltuva alalle. Minun mielestäni joitakin vastauksiani on tulkittu väärin ja niiden perusteella tehty tuo johtopäätös. Onko tuota testiä mahdollista arvioida uudelleen?

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja

Vierailija
2/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin psykologikeskukseen ja sieltä sanottiin, että voin pyytää tuloksia (ilmeisesti perusteluineen) kirjeitse. Saan vastauksen. Sen jälkeen minulla on ilmeisesti vielä mahdollisuus ottaa yhteyttä minua haastatelleeseen psykologiin. Tämä jäi puhelinsoitossa kyllä hieman epämääräiseksi. Puhelu oli yleisesti aika vihamielissävyinen. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi myös noin, tulokset olivat lähes päinvastaiset siihen nähden minkälainen ihminen oikeasti olen :D Eivät suositelleet minua sen vuoksi kyseiseen työhön. Olin hyvin ihmeissäni. Hain toiseen paikkaan, jossa oli myös soveltuvuusarviointi, joka osui oikeaan ja sain paikan. En ymmärrä mitä tuossa ensimmäisessä tapahtui? Ehkä arvioija ei pitänyt minusta tms :D

Vierailija
4/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voin tehdä? Voinko lähettää kirjallisen pyynnön psyk.keskukseen ja kirjoittaa siihen, että joitakin vastauksiani on voitu tulkita väärin (ja kirjoittaa mitkä). 

Onko tuolla mitään vaikutusta?

Vierailija
5/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi myös noin, tulokset olivat lähes päinvastaiset siihen nähden minkälainen ihminen oikeasti olen :D Eivät suositelleet minua sen vuoksi kyseiseen työhön. Olin hyvin ihmeissäni. Hain toiseen paikkaan, jossa oli myös soveltuvuusarviointi, joka osui oikeaan ja sain paikan. En ymmärrä mitä tuossa ensimmäisessä tapahtui? Ehkä arvioija ei pitänyt minusta tms :D

Tämä on sellainen, että soveltuvuuskokeisiin voi osallistua kerran kahdessa vuodessa. Tämä tulos on siis voimassa kaksi vuotta eikä sitä voi uusia. ;(

Vierailija
6/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kirjoittamaton sääntö, että psykologien työtä ei saa tarkastella kriittisesti eikä kyseenalaistaa. Vihamielistä suhtautumista todellakin tulee, jos niin uskallat tehdä. Muiden ammattien edustajien kanssa asioista voidaan keskustella, mutta psykologien ei.

Vierailija
7/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voin tehdä? 

Vierailija
8/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vain soittaa tuonne, josta sain kirjeen ja sanoa, että psyk.testissä oli kohtia, jotka on voitu tulkita väärin. Mutta mitä se hyödyttää? 😔 😢 

Mitä tuohon oikaisupyyntöön voi kirjoittaa?

Vierailija
9/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla mitään mahdollisuutta saada paikkaa?

Vierailija
10/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykologi, mutta ollut koko urani töissä yliopistolla tutkijana, ja valitettavasti on sanottava, että parhaan tietoni ja käsitykseni mukaan psykologiset soveltuvuuskokeet ovat täyttä huuhaata, eivät millään lailla tieteellisesti perusteltuja, ja tulokset perustuvat lähinnä testaajan intuitioon (mm. tämän takia HY:n psykan pääsykokeissa ei ole soveltuvuuskokeita). Olen pahoillani ja toivon, että niistä luovutaan, mutta sehän ei auta tietty sinua nyt :(

Sama koskee valitettavasti psykologien tekemiä yritysten henkilöstövalintoja.

Dsiclaimer: Jotkut yksittäiset, kognitiivista kyvykkyyttä tai esim. matemaattisia taitoja mittaavat testit voivat tietysti olla päteviä, tarkoitan nyt "luonteen", "sosiaalisten ominaisuuksien" tai vain "soveltuvuuden" arviointia haastattelun ja/tai testien avulla. Toki jos joku on vakavasti häiriintynyt, niin soveltuvuusarviota tekevä psykologi havaitsee sen ja karsii hänet aiheesta, mutta kun puhutaan "normaaleista" ihmisistä niin nämä arvioinnit eivät oikeasti kerro mitään.

Vierailija
11/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellainen, että soveltuvuuskokeisiin voi osallistua kerran kahdessa vuodessa. Tämä tulos on siis voimassa kaksi vuotta eikä sitä voi uusia. ;(

Tämä harmittaa. Muuten voisin osallistua syksyllävaikka uuteen hakuun. 

Vierailija
12/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen psykologi, mutta ollut koko urani töissä yliopistolla tutkijana, ja valitettavasti on sanottava, että parhaan tietoni ja käsitykseni mukaan psykologiset soveltuvuuskokeet ovat täyttä huuhaata, eivät millään lailla tieteellisesti perusteltuja, ja tulokset perustuvat lähinnä testaajan intuitioon (mm. tämän takia HY:n psykan pääsykokeissa ei ole soveltuvuuskokeita). Olen pahoillani ja toivon, että niistä luovutaan, mutta sehän ei auta tietty sinua nyt :(

Sama koskee valitettavasti psykologien tekemiä yritysten henkilöstövalintoja.

Dsiclaimer: Jotkut yksittäiset, kognitiivista kyvykkyyttä tai esim. matemaattisia taitoja mittaavat testit voivat tietysti olla päteviä, tarkoitan nyt "luonteen", "sosiaalisten ominaisuuksien" tai vain "soveltuvuuden" arviointia haastattelun ja/tai testien avulla. Toki jos joku on vakavasti häiriintynyt, niin soveltuvuusarviota tekevä psykologi havaitsee sen ja karsii hänet aiheesta, mutta kun puhutaan "normaaleista" ihmisistä niin nämä arvioinnit eivät oikeasti kerro mitään.

Niin, tässä kielen suullinen koe nauhoitettiin, psykologista haastattelua ei.... 

Vierailija
13/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin terveysalalla on hakijoita aina liikaa, näissä haastatteluissa uskon vaikuttavan ensivaikutelman eniten. Koita myöhemmin uudelleen tai johonkin muuhun oppilaitokseen.

Vierailija
14/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän kirjallisen pyynnön tuonne psyk.keskukseen ja aion tehdä hakemaani paikkaan myös oikaisupyynnön, vaikka en tiedä vaikuttaako se mitään. 

Tässä on tapahtunut todella paha virhe. Minut on tulkittu muutaman väärin ymmärretyn kohdan perusteella sopimattomaksi ja se on pilannut mahdollisuuteni saada paikka. 

Tuonne piti olla kielitaitoinen. Sain englannista ja ruotsista täydet pisteet!! Lisäksi olen fyysisesti hyväkuntoinen ja vaatteet sopivat päälle! Ja vaikka mitä muuta mitä tuonne tarvitaan.

Vierailija
15/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin terveysalalla on hakijoita aina liikaa, näissä haastatteluissa uskon vaikuttavan ensivaikutelman eniten. Koita myöhemmin uudelleen tai johonkin muuhun oppilaitokseen.

Olisin halunnut vain tuonne. En saa nyt tuon psyk.testin perusteella osallistua seur. 2 vuoteen.... 😖

Vierailija
16/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, neljästi testattu aina saanut haluamani tuloksen.

Eli melko huuhaata ovat.

Vierailija
17/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetän kirjallisen pyynnön tuonne psyk.keskukseen ja aion tehdä hakemaani paikkaan myös oikaisupyynnön, vaikka en tiedä vaikuttaako se mitään. 

Tässä on tapahtunut todella paha virhe. Minut on tulkittu muutaman väärin ymmärretyn kohdan perusteella sopimattomaksi ja se on pilannut mahdollisuuteni saada paikka. 

Tuonne piti olla kielitaitoinen. Sain englannista ja ruotsista täydet pisteet!! Lisäksi olen fyysisesti hyväkuntoinen ja vaatteet sopivat päälle! Ja vaikka mitä muuta mitä tuonne tarvitaan.

Vaatteet sopivat päälle? Ja osaat ruotsia? Miten kummassa ne liittyy psykologisiin testeihin? Et taida olla ihan kartalla asioista...

Vierailija
18/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on huuhaata... Sitä paitsi tuolla alalla noin 30 % keskeyttää eli se niistä psyk.testien luotettavuudesta...

Vierailija
19/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet sopivat päälle? Ja osaat ruotsia? Miten kummassa ne liittyy psykologisiin testeihin? Et taida olla ihan kartalla asioista...

Niitä testattiin toisissa osakokeissa. Psykologin kanssa keskusteltiin myös kielitaidosta ja fyysisestä kunnosta.

Vierailija
20/141 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä testattiin toisissa osakokeissa. Psykologin kanssa keskusteltiin myös kielitaidosta ja fyysisestä kunnosta.

Kukaan psykologi ei kyllä koskaan testaa vaatteiden sopimista päälle :D . Olet tainnut nyt erehtyä jostain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän