Kilpparin vajislaiset, miten turvotuksen saa pois?
Miten olette saaneet nesteturvotusta pois tai vähemmäksi? Mulla turvotusta naamassa ja jaloissa. Tuntuu, että otsa valuu silmien päälle. Lääkäristä ei ole ollut apua, arvot kun ovat viitteissä. Takana myös eläinperäinen lääke, josta ei mitään apua. Oisko siis mitään vippaskonstia tai muuta keinoa?
Kommentit (53)
Mä sairastin kaks vuotta ennenku (vihdoin) näky labroissa sillee, että sain lääkityksen. Kun lääkitys puri, niin turvotus käsistä ja jaloista lähti sekä pöhötys kasvoilta. Toi oli ensimmäinen monista vajaatoiminnen oireista, johon lääkitys mulla konkreettisesti vaikutti.
Jos on elämäntavat kunnossa ja lääkityksellä, ja silti turvottaa, lääkkeen annostus on pielessä. Viitearvoissakin on paljon hajontaa, vajis ei oo hallinnassa jos noinkin yleinen oire kuin turvotus vielä kiusaa. Tai sitten turvotus johtuu jostain muusta sairaudesta/ongelmasta mitä ei tuon vajiksen takia ole huomattu ajatellakaan.
Onko turvotus pysynyt poissa? Mullakin lähti lääkityksen myötä, mutta vuosien kuluessa on palannut ja kiloja tullut myös kaupan päälle. Eikä lähde vaikka liikun ja syön terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntavat kunnossa ja lääkityksellä, ja silti turvottaa, lääkkeen annostus on pielessä. Viitearvoissakin on paljon hajontaa, vajis ei oo hallinnassa jos noinkin yleinen oire kuin turvotus vielä kiusaa. Tai sitten turvotus johtuu jostain muusta sairaudesta/ongelmasta mitä ei tuon vajiksen takia ole huomattu ajatellakaan.[/quot
On käynyt mielessä, että onko munuaisissa tai lisämunuaisissa häikkää, mutta muutama vuosi sitten on ainakin natrium- ja kaliumarvoja tarkistettu ja viitteissä oli.
Mulla lääkitys on kohdallaan, mutta reagoin voimakkaalla turvotuksella esim. silloin, jos ruuassa on pikkuisenkaan liikaa suolaa. Olen huomannut, että uiminen ja vesijuoksu auttavat. Tunnin altaassa olon jälkeen pissaa tulee tolkuttomat määrät ja turvotus katoaa parissa tunnissa.
Kutonen jatkaa:
Tuore ananas, mansikka ja selleri auttavat myös.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lääkitys on kohdallaan, mutta reagoin voimakkaalla turvotuksella esim. silloin, jos ruuassa on pikkuisenkaan liikaa suolaa. Olen huomannut, että uiminen ja vesijuoksu auttavat. Tunnin altaassa olon jälkeen pissaa tulee tolkuttomat määrät ja turvotus katoaa parissa tunnissa.
Vaikka olisikin näin, ei ole normaalia.
Ruokavalio tilannetta tukevaksi, lymfahoitoa ja jodilisä poisti minulla silmänympärysturvotuksen. Pitkäkestoista maitohapotonta liikuntaa - tunnin kävelylenkkejä.
Hikoiletko saunassa normaalisti vai eikö hiki nouse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on elämäntavat kunnossa ja lääkityksellä, ja silti turvottaa, lääkkeen annostus on pielessä. Viitearvoissakin on paljon hajontaa, vajis ei oo hallinnassa jos noinkin yleinen oire kuin turvotus vielä kiusaa. Tai sitten turvotus johtuu jostain muusta sairaudesta/ongelmasta mitä ei tuon vajiksen takia ole huomattu ajatellakaan.[/quot
On käynyt mielessä, että onko munuaisissa tai lisämunuaisissa häikkää, mutta muutama vuosi sitten on ainakin natrium- ja kaliumarvoja tarkistettu ja viitteissä oli.
Mitä sanoo krea?
Sokeri veks, jotta munuaiset saavat rauhan työskennellä.
kilpparin vajislaiset....? oikeesti...?
Mulla käytössä thyroxin + liothyronin pienenä määränä. Ei turvotusta, kun olen nostanut ja säätänyt annokset kohdilleen niin, että olo on terve.
Nyt, tsh 0,02. T4v 19. Ja t3v. 5,9.
Kun arvot olivat sitä edeltäneissä mittauksissa
tsh 0,5.
T4v 14
T3v. 4,3
Lääkäri, puhelimessa käski vähentää lääkitystä,koska olin kuulemma menossa liikatoiminnalle.
Itse koin olevani aivan vajaalla ja lähdin
nostamaan lääkitystä. Loppui rytmihäiriötkin.
Silloin kun lääkäri katsoo vain tsh arvoa, mennään metsään ja kunnolla.
Se tsh voi painua vaikka nollaan, kunhan t4v ja t3v. Ovat viitteessä ja OLO on terve.
Vatsa toimii, lepopulssi on hyvä , ei palele, ei väsytä. Sydän toimii normaalisti.
Itse olen huomannut, että kannattaa pitää huolta,että saa jodia 150mikrog. ,vrk.
Hb pitää olla hyvä (naisilla yli 130 mielellään,)
Pitää syödä terveellisesti ja PALJON kasvikunnan tuotteita ja eri värejä. Gluteenittomuutta kannattaa kokeilla ja maitotuotteet pois ihan kokonaan!
Mulle taas iski kasvojen turvotus alotettuani Thyronixin syönnin, sitä kesti varmaan pari kolme kuukautta ennen kuin tasaantui (sama annostus koko ajan)
Hikoilen kyllä saunassa ja liikkuessa, kreakin muistaakseni oli normaali. Mikään ananaksen, sellerin tai parsan syönti ei ole auttanut.
Ehkä yritän sitte vielä ruokavalion fiksauksella, liikunnalla, jodilisällä ja kärsivällisyydellä.
Kiitos teille vastauksista!
Vierailija kirjoitti:
Mulla käytössä thyroxin + liothyronin pienenä määränä. Ei turvotusta, kun olen nostanut ja säätänyt annokset kohdilleen niin, että olo on terve.
Nyt, tsh 0,02. T4v 19. Ja t3v. 5,9.Kun arvot olivat sitä edeltäneissä mittauksissa
tsh 0,5.
T4v 14
T3v. 4,3Lääkäri, puhelimessa käski vähentää lääkitystä,koska olin kuulemma menossa liikatoiminnalle.
nostamaan lääkitystä. Loppui rytmihäiriötkin.Silloin kun lääkäri katsoo vain tsh arvoa, mennään metsään ja kunnolla.
Se tsh voi painua vaikka nollaan, kunhan t4v ja t3v. Ovat viitteessä ja OLO on terve.
Vatsa toimii, lepopulssi on hyvä , ei palele, ei väsytä. Sydän toimii normaalisti.Itse olen huomannut, että kannattaa pitää huolta,että saa jodia 150mikrog. ,vrk.
Pitää syödä terveellisesti ja PALJON kasvikunnan tuotteita ja eri värejä. Gluteenittomuutta kannattaa kokeilla ja maitotuotteet pois ihan kokonaan!
Minulla pitää olla jodia 300 mikroa plus ferritiini yli 70-80, hemoglobiinilla ei ole väliä niin tyroksiini toimii niin hyvin, ettei tarvitse pitää kilppariarvoja liikatoiminnalla vaan olo hyvä muutenkin.
Nuo arvot voivat johtaa osteoporoosiin sydänrasituksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas iski kasvojen turvotus alotettuani Thyronixin syönnin, sitä kesti varmaan pari kolme kuukautta ennen kuin tasaantui (sama annostus koko ajan)
Lääke käytti jodivarastosi tyhjiin. Ilmeisesti saat sitä nyt riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, tsh 0,02. T4v 19. Ja t3v. 5,9.Kun arvot olivat sitä edeltäneissä mittauksissa
tsh 0,5.
T4v 14
T3v. 4,3Lääkäri, puhelimessa käski vähentää lääkitystä,koska olin kuulemma menossa liikatoiminnalle.
nostamaan lääkitystä. Loppui rytmihäiriötkin.Silloin kun lääkäri katsoo vain tsh arvoa, mennään metsään ja kunnolla.
Vatsa toimii, lepopulssi on hyvä , ei palele, ei väsytä. Sydän toimii normaalisti.Itse olen huomannut, että kannattaa pitää huolta,että saa jodia 150mikrog. ,vrk.
Minulla pitää olla jodia 300 mikroa plus ferritiini yli 70-80, hemoglobiinilla ei ole väliä niin tyroksiini toimii niin hyvin, ettei tarvitse pitää kilppariarvoja liikatoiminnalla vaan olo hyvä muutenkin.
Sinähän olet liikatoiminnalla, haloo. Noi ekat arvot oli hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tsh 0,5.
T4v 14
Miten niin olen? Vastasin tuolle, joka pitää itseään liikatoiminnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tsh 0,5.
T4v 14
Miten niin olen? Vastasin tuolle, joka pitää itseään liikatoiminnalla.
Tarkotin ekaa kommentoijaa enkä sua, sori.
Nosto