Kilpparin vajislaiset, miten turvotuksen saa pois?
Miten olette saaneet nesteturvotusta pois tai vähemmäksi? Mulla turvotusta naamassa ja jaloissa. Tuntuu, että otsa valuu silmien päälle. Lääkäristä ei ole ollut apua, arvot kun ovat viitteissä. Takana myös eläinperäinen lääke, josta ei mitään apua. Oisko siis mitään vippaskonstia tai muuta keinoa?
Kommentit (53)
Vaikuttaa siltä, että kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa on melkoisia puutteita ja lääkärien osaamisessa myös. Vai onko sitten resurssikysymys.
Tulisiko muutos, jos asiasta pidettäisiin mekkalaa ja kaikki vaatisivat parempaa hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa on melkoisia puutteita ja lääkärien osaamisessa myös. Vai onko sitten resurssikysymys.
Tulisiko muutos, jos asiasta pidettäisiin mekkalaa ja kaikki vaatisivat parempaa hoitoa?
Kyllä kilpirauhasen hoidossa Suomessa on paljon puutteita ja osaamattomuutta.
On vain muutamia lääkäreitä ,jotka ymmärtävät asiaa laajemmin.
Isoin virhe on se, että hoidetaan pelkän tsh ~arvon mukaan, ja lääkitys säädetään sen mukaan, kun useimmilla potilailla olon ratkaisee enemmänkin t4v ja t3v arvot.
Lisäksi, on niin monia tekijöitä, jotka heikentävät kilpirauhashormonin tuotantoa ja toimimista solutasolla ja kun tsh arvo on vielä suunnilleen viitteessä, mutta ihmisellä paljon oireita, niin lääkäri nostaa kädet pystyyn tai määrää mielialalääkityksen, mikä onkin sitten todella vahingollista.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita voi aiheuttaa esim. Piilevä anemia tai homealtistus.
Kilpirauhashormonien muodostusta ja toimimista puolestaan heikentävät seleenin, sinkin, jodin ja raudan puute.
Aina ei ole kyse autoimmuunitulehduksesta. Kaikilla ei ole vasta~aineet koholla. Jos ne ovat koholla. ,kannattaisi kokeeksi poistaa ruokavaliostaan kokonaan maito ja gluteeniviljat ,ja katsoa rauhoittuko tulehdus sillä.
Itselläni ei olleet vasta~aineet koholla, mutta oireita oli ihan hirveästi ja t4v alle viitteen tsh ollessa vielä viitteessä.
Koelääkitys poisti oireita paljon, mutta ei kaikkia.
Luultavasti kilpirauhaseni toiminta oli heikentynyt homeasunnon, ravintoainepuutosten ja piilevän anemian vuoksi .
tk ~lääkäri sillon sanoi oireiden ollessa pahimmillaan perusverenkuvani olevan hyvä, mutta kun myöhemmin hain verikoetulokset, niin huomasin, että eiväthän ne hyvät olleet. Punasoluarvot olivat kunnolla alle viitteen ja hb ihan alarajalla.
Tk~lääkäri jopa väitti kilpirauhasarvojeni olevan hyvät vaikka t4v oli alle viitteiden.
Mielialalääkitystä tarjottiin. No enpä ottanut.
Voi olla, että en olisi välttämättä joutunut aloittaa koko kilpparilääkitystä, jos silloin olisi puututtu huonoihin rauta~arvoihin, ravintoainepuutoksiin ja olisimme heti muuttaneet pois homeasunnosta.
Nyt kun ne asiat on hoidettu, voi olla että koitan jopa luopua lääkityksestä joskus.
Ja vielä huonommassa asemassa ovat ne potilaat, joilla on DIO2~geenin "väärä" muoto, ja t4 hormoni ei yksinkertaisesti muunnu aktiiviseen t3 muotoon täydellisesti.
Rotilla, joilta on poistettu kilpirauhanen, ei palaudu täydellinen kilpirauhastoiminta antamalla vain t4~hormonia (thyroxin) .
Voisiko olla ,että kaikki kilpirauhaspotilaat voisivat paremmin yhdistelmälääkityksellä (thyroxin + lio) kun annos säädettäisiin yksilöllisesti?
Ihmisen kilpirauhanenhan erittää muutenkin n.80~85% t4 hormonia ja loput t3 hormonia (lisäksi pieniä määriä muita hormoneja).
Kai sille joku syy on olemassa?
Jos t4v ja t3v arvot on normaalit, voiko silloin olla t4 -> t3 muunto-ongelmaa?
Lion ja thyroxinin yhdistelmää minäkin olen pohtinut, että se voisi auttaa monia - minuakin - paremmin. Joidenkin lääkärien suhtautuminen vaan lioon on aika hämmentävää. Lääkäri, joka ylisti ja määräsi minulle eläinperäisiä lääkkeitä (omasta tahdostani kylläkin), sai sätkyn kun mainitsin lion ja huusi että SE ON VAARALLISTA! Eikö synteettinen lio ole paljon vaarattomampaa kuin eläinperäinen (t4 + t3) koska siinä t3:sen määrä on aina vakio ja eläinperäisissä taas hormonin määrät heittelee?
Tärkeää kai olisi selvittää, mikäli oireita on thyroxinista huolimatta, että johtuvatko ongelmat siitä muuntohommasta vai tärkeiden vitamiinien ynnä muiden puutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan tästä?
Minulla oli normaalit arvot, mutta raudan varastoarvo liian alhainen ja ferritiinin nosto 80 hujakoille ja mielellään yli, auttoi. Kilpirauhanen poistettu, joten lääkitys pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli normaalit arvot, mutta raudan varastoarvo liian alhainen ja ferritiinin nosto 80 hujakoille ja mielellään yli, auttoi. Kilpirauhanen poistettu, joten lääkitys pakollinen.
Minä yritin saada lääkäriä tarkistamaan raudan varastoarvot, mutta se oli kuulemma tarpeetonta, koska hemoglobiini oli hyvä, jolloin olisi mahdotonta että varastoarvo olisi huono.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tarkastellaan enemmänkin niiden suhdetta toisiinsa. Jos t4 v on yläviitteessä esim.19 ja t3v esim. 2
tai alaviitteessä, voisi olettaa että liothyronin lisästä olisi apua oireisiin. Näin oli lähisukulaisellani. Lio auttoi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritin saada lääkäriä tarkistamaan raudan varastoarvot, mutta se oli kuulemma tarpeetonta, koska hemoglobiini oli hyvä, jolloin olisi mahdotonta että varastoarvo olisi huono.
Tällöin kannattaa tarkistaa transferr.reseptori, joka nousee raudan puutteessa.
Lisäksi, hb hyvä lääkärin mielestä voi olla aivan viitteen alarajalla oleva "hyvä".
Vierailija kirjoitti:
Lion ja thyroxinin yhdistelmää minäkin olen pohtinut, että se voisi auttaa monia - minuakin - paremmin. Joidenkin lääkärien suhtautuminen vaan lioon on aika hämmentävää. Lääkäri, joka ylisti ja määräsi minulle eläinperäisiä lääkkeitä (omasta tahdostani kylläkin), sai sätkyn kun mainitsin lion ja huusi että SE ON VAARALLISTA! Eikö synteettinen lio ole paljon vaarattomampaa kuin eläinperäinen (t4 + t3) koska siinä t3:sen määrä on aina vakio ja eläinperäisissä taas hormonin määrät heittelee?
Tärkeää kai olisi selvittää, mikäli oireita on thyroxinista huolimatta, että johtuvatko ongelmat siitä muuntohommasta vai tärkeiden vitamiinien ynnä muiden puutoksesta.
Minä olen koittanut ensin pelkällä thyroxinilla, sitten armour ja thyroxin yhdistelmällä ja nyt olen thyroxin 150mikrog + lio 5 mikrog. Joka toimii ehdottomasti parhaiten ja arvot ovat viittessä, yläkolmanneksessa . T4 ja t3.
Thyroxinilla olen mennyt liikatoiminnalle, ei ollut kiva tunne.
Armour on huono, koska siinä t4 /t3 suhde on ihmiskeholle huono, joten se annos on vaikea saada kohdilleen.
Thyroxin ja lio on helpoin säätää, kuuntelemalla oloa, tekemällä nostot hitaasti ja seuraamalla veriarvoja. Itse mittaan pulssia viikottain ja välillä lämpöä.
Kuukautiskierto on säännöllinen lääkityksen ollessa kohdillaan.
Minulla on normaali muunto, geenitestin mukaan.
Silti koen yhdistelmän olevan paras. Lioa onkin hyvin pieni määrä minulla.
Stressi häiritsee kilpirauhashormoneja myös paljon.
Itse syön TODELLA kasvisvoittoisesti ,paljon hyviä hh (en tarkoita leipää) se on toiminut hyvin.
Jodia otan 150mikrog. Päivässä voimaruoka levärouheesta (1/4 tl ).
Kun aloin lisäämään raakoja punajuuria smoothieihin, ja lehtikaalia ja siemeniä, rauta arvot paranivat ☺
Lihaa syömällä eivät.
Sulla on ollut TSH yli viitteiden, ei viitteissä. Jos TSH on koholla (mutta viitteiden yläpäässä, tosin meillä Suomessa liian korkea viitearvo sille) ja muut arvot viitteissä ILMAN vasta-aineita, syynä voi olla jokin muu kuin itse kilpirauhanen, sen toiminta vain on häiriintynyt. Jodin puute on yleinen syy Suomessa, samoin häiriö jossain toisessa sisäelimessä (lisämunuainen, haima, munasarjat jne.) heijastuu myös kilpirauhasen toimintaan.