Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia et käytä kypärää pyöräillessäsi?

Vierailija
22.05.2018 |

Kampauksen säilyttäminen on ok tekosyy, mutta siinä tapauksessa sen kampauksen tulee olla oikeasti sellainen, josta näkee, että tekemiseen on käytetty aikaa. Jos valitat siitä, että auki olevat hiukset tai sotkuisella poninhännällä olevat hiukset menevät kypärän alla lyttyyn, kannattaa miettiä, mitkä ovat oman elämän tärkeimpiä asioita.

Monet aikuiset ihmiset sanovat myös, että kypärä näyttää nololta päässä tai ei sovi muuhun asuun. Jotkut sanovat myös, että aikuiset eivät tarvitse kypärää ollenkaan, vain lapset tarvitsevat. Siinä vaiheessa kyllä mietin, että tähänkö on tultu. Kyseessä on kuitenkin oma turvallisuutesi.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva haitta on paljon suurempi kuin riski.

Esim. autossa turvavöiden pitämisestä ei ole suurta haittaa, siispä niitä pidän, vaikka en ole koskaan joutunut auto-onnettomuuteen. Sen sijaan pyöräilykypärästä olisi merkittävää ja päivittäistä haittaa. 

En pidä kypärää myöskään kotona, kadulla kävellessäni tai veneessä. Niissä olen kuitenkin joutunut pikku haavereihin ja saanut aivotärähdyksen.

Kysymys siis teille, pyöräilykypärän pitäjät: Miksi aivonne eivät ole yhtä kallisarvoiset kun ajatte autoa, kävelette tai teette kotitöitä? Niiden parissa sattuu paljon enemmän päävammoja.

Vierailija
62/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen loppuu mun pyöräily kun tulee pakolliseksi. Kalliimmaksi tulee vaan yhteiskunnalle kun jatkan lihomista ja saan oheissairauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva haitta on paljon suurempi kuin riski.

Esim. autossa turvavöiden pitämisestä ei ole suurta haittaa, siispä niitä pidän, vaikka en ole koskaan joutunut auto-onnettomuuteen. Sen sijaan pyöräilykypärästä olisi merkittävää ja päivittäistä haittaa. 

En pidä kypärää myöskään kotona, kadulla kävellessäni tai veneessä. Niissä olen kuitenkin joutunut pikku haavereihin ja saanut aivotärähdyksen.

Kysymys siis teille, pyöräilykypärän pitäjät: Miksi aivonne eivät ole yhtä kallisarvoiset kun ajatte autoa, kävelette tai teette kotitöitä? Niiden parissa sattuu paljon enemmän päävammoja.

Ihan vaan ajattelin... Eikös nykyajan autossa tuo ihminen plus pää ole aika hyvin suojassa? Silloin 70-luvulla tuli etu airbagit ja kaikki ongelmat ratkesi sillä... No ei ratkennut kun ihmiset kuolivat parin viikon päästä. Sitten huomattiin sivuttainen liike! Lisättiin sivuturvatyynyt ja kuolemat vähentyivät. Ihmiset ostavat autoja missä n. 18 erilaista ilmatyynyä mutta pyöräilykypärä ei vaan mene päähän.  :D

Vierailija
64/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älyttömiä perusteluja täällä jättää kypärä pois, anteeksi vaan. Jokainen järkevä pyöräilijä älyää, että liikenteessä onnettomuuksien sattuminen ei ole kiinni vain itsestä ja omista ajotaidoista. Se "haitta" mikä kypärän käytöstä tulee, on vain tottumuskysymys. Itsensä saa kyllä toteutettua uusiin tapoihin, esim. kypärän käyttöön, kunnes siitä tulee automaatio, eikä tunnu enää ollenkaan "hankalalta".

Tiedostan toki, että turha saarna tämmöinen :D.. Kismittää kasvattajana se, että lasten vanhemmat näyttävät typerää esimerkkiä, kun itse vaikeilevat kypärän käytön kanssa.

Vierailija
65/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilykulttuurimaassa Hollanissa käytännössä kaikki ajavat ilman kypärää. Eikä siellä tulisi mieleenkään säätää lailla kypäräpakkoa. Kummat on tyhmiä, suomalaiset vai hollantilaiset?

Vierailija
66/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksku oon huomannu empiiristen tutkimusten perusteella, että kypäristit on mulkuimpia. Kypärä ilmeisesti painaa jotain ohimohermoa.

Vierailija
67/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilykulttuurimaassa Hollanissa käytännössä kaikki ajavat ilman kypärää. Eikä siellä tulisi mieleenkään säätää lailla kypäräpakkoa. Kummat on tyhmiä, suomalaiset vai hollantilaiset?

https://nltimes.nl/2016/04/12/netherlands-cyclists-likely-eu-hurt-traff…

"The Netherlands has the most cyclist deaths in Europe as a percentage of total traffic."

Hieno esimerkki.

Vierailija
68/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömiä perusteluja täällä jättää kypärä pois, anteeksi vaan. Jokainen järkevä pyöräilijä älyää, että liikenteessä onnettomuuksien sattuminen ei ole kiinni vain itsestä ja omista ajotaidoista. Se "haitta" mikä kypärän käytöstä tulee, on vain tottumuskysymys. Itsensä saa kyllä toteutettua uusiin tapoihin, esim. kypärän käyttöön, kunnes siitä tulee automaatio, eikä tunnu enää ollenkaan "hankalalta".

Tiedostan toki, että turha saarna tämmöinen :D.. Kismittää kasvattajana se, että lasten vanhemmat näyttävät typerää esimerkkiä, kun itse vaikeilevat kypärän käytön kanssa.

Jep, täysin samaa mieltä kanssasi. En ole hetkeen kuullut niin typeriä väitteitä, kuin tässä keskustelussa. :D Miltä kuulostaisi teidän korvaanne autoilijan väite, että hänen ei tarvitse käyttää turvavyötä, koska ajaa niin nätisti ja hiljaa - ei siis voi joutua koskaan onnettomuuteen? Aina se ei ole omista ajotaidoista kiinni, jos joku toinen ajaakin päälle. Polkupyöräkin on renkailla kulkeva ajoneuvo, ja tuolla ihmisvilinässä ja autojen seassa varsin usein vaaratilanteita aiheuttava sellainen! Harmittavan usein näkee myös, ettei pyöräilijöillä ole mitään käsityksiä liikennesäännöistä, eikä heitä koske samat liikennesäännöt, kuin kävelijöitä, vaikka kävelijöiden kanssa samalla tienpätkällä toisinaan ajaakin. 

Vierailija
69/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen pyöräilemään laitan aina kypärän päähän.

Mutta jos menen pyörällä käymään tuossa lähikaupassa parin kilometrin päässä niin saatan jättää kypärän kotiin. Luotan siihe, että osaan jo tarpeeksi hyvin ajaa pyörällä jalkakäytävää pitkin kaatumatta pää edellä seinää päin.

Riskien hallinnassa pitää minun mielestäni olla kohtuus mielessä.

Vierailija
70/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"The Netherlands has the most cyclist deaths in Europe as a percentage of total traffic."

Hieno esimerkki.

Katso seuraavaksi tilasto kuolemista pyöräiltyä kilometriä kohden.

Jos olisit joskus käynyt Hollannissa niin ymmärtäisit. Siellä katukuva kaupungissa vilistää polkupyöriä. Bisnesmiehet puku päällä menee töihin pyörällä. Lapset kulkee pyörällä. Vanhukset kulkee pyörällä.

Suomessa on ruuhkassa muutama polkupyörä autojen seassa. Hollannissa on muutama auto polkupyörien seassa ruuhkassa.

Vierailija
71/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno esimerkki.

Katso seuraavaksi tilasto kuolemista pyöräiltyä kilometriä kohden.

Jos olisit joskus käynyt Hollannissa niin ymmärtäisit. Siellä katukuva kaupungissa vilistää polkupyöriä. Bisnesmiehet puku päällä menee töihin pyörällä. Lapset kulkee pyörällä. Vanhukset kulkee pyörällä.

Suomessa on ruuhkassa muutama polkupyörä autojen seassa. Hollannissa on muutama auto polkupyörien seassa ruuhkassa.

Touchee!

Vierailija
72/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että kypärää käyttää vain sellaset kesä-huvipyöräilijät enimmäkseen, siis sellaset jotka yleensä liikkuu autoilla kaikenaikaa, pyöräily on heille kauhean erikoista ja sillä tehdään vain lenkkejä tms.

Meillä joilla pyörä on tavallinen jokapäivänen kulkuneuvo jolla mennään paikasta toiseen, kypärä harvemmin on päässä tai edes kotona hattuhyllyllä.

Vähän sellanen lisävaruste hifistelijöille. 

Ymmärrän kypärän kilpapyöräilyssä ja ihan pienillä lapsilla, en muilla.

Mitä ihmettä selität? Mulle pyörä on jokapäiväinen kulkuneuvo, ajan työmatkat yhteensä 25 km + kauppareissut ja muut pyörällä ja mulla on kypärä päässä aina pyöräillessä. Se ei ole mikään lisävaruste eikä korosta erikoisuutta, vaan yhtä oleellinen varuste kuin vaikka lukko tai soittokello ja niin luonnollinen osa pyörällä kulkemista, ettei sitä tarvitse erikseen muistaa tai tehdä mitään numeroa. Kaupassa yms. kypärä kulkee mukana repun tai laukun hihnassa roikkuen, ei siitä ole mitään vaivaa. Enemmän kypärättömiä näkee noissa sunnuntaipolkijoissa, kaikilla työmatkapyöräilijöillä on kypärät.

Muutenkin kun lukee tätä ketjua, niin mietin onko osa kirjoittajista trolleja tai teinejä. "Mun tukka menee sekaisin" ei ole mikään selitys. Menee se tukka sekaisin silloinkin, kun se pää kopsahtaa asfalttiin ja varoivaisinkin pyöräilijä voi joutua onnettomuuteen, olosuhteita ja muita tielläliikkujia kun ei voi ennakoida täydellisesti.  Toisaalta jos oma tyyli on turvallisuutta tärkeämpää, voi sitten miettiä onko siellä kallon alla alkujaankaan mitään, mitä varjella.

Ja joo, meni tunteisiin. Etenkin tuo "vain kesä-huvipyöräilijät käyttävät kypärää".

Vierailija
73/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nuori pariskunta, oltiin eräs päivä kypärät päässä avaamassa pyöriä kaupan pihasta, kunnes siihen ajaa äiti (ilman kypärää) ja noin viisi vuotias tyttö kypärä päässä. Tyttö katsoo ensin meitä hetken, sitten kääntyy äidin suuntaan ja kysyy, miksei hällä ole kypärää. Äiti ei vastaa mitään, jolloin tyttö alkaa tivata asiaa, johon äiti mumisee jotain epämääräistä. Oli jotenkin tosi huvittava tilanne. Onhan se tekopyhää pakottaa lapsi käyttämään kypärää, mutta itse ei näytetä esimerkkiä. Minun mielestäni ainakin. Noh, omatpa ovat lapsenne ja päänne.

Vierailija
74/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei vaadi kypärää. Siispä sitä ei tarvitse käyttää jos vaikka kokee sen olevan tarpeeton tai enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jokainen on vapaa tekemään siis oman ratkaisunsa asiassa.

Vierailija
75/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani sai aivoverenvuodon kun kaatui pyörällä ja löi päänsä. Nyt istuu halvaantuneena pyörätuolissa. Kävin melkein heti tuon onnettomuuden jälkeen ostamassa itselleni kypärän. 

Vierailija
76/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että kypärää käyttää vain sellaset kesä-huvipyöräilijät enimmäkseen, siis sellaset jotka yleensä liikkuu autoilla kaikenaikaa, pyöräily on heille kauhean erikoista ja sillä tehdään vain lenkkejä tms.

Meillä joilla pyörä on tavallinen jokapäivänen kulkuneuvo jolla mennään paikasta toiseen, kypärä harvemmin on päässä tai edes kotona hattuhyllyllä.

Vähän sellanen lisävaruste hifistelijöille. 

Ymmärrän kypärän kilpapyöräilyssä ja ihan pienillä lapsilla, en muilla.

En voi allekirjoittaa tätä lainkaan. Päinvastoin menee. Minkä ikäisistä nyt puhut, tulee mieleen +40 ikäluokka joka ajattelee näin. Nuorten aikuisten keskuudessa pyöräilykypärät nimenomaan ovat nykyään juttu, jota käytetään nimenomaan kun pyörä on ensisijaisin kulkuneuvo. Itsekin vuosikaudet ajanut kypärä päässä yliopistolle ja töihin, ja niin tekee moni muukin. Eivät kaikki, mutta todella moni ja kokoajan yhä useampi.

Vierailija
77/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän sitä pysyy pystyssä, ei kolhi itseään, eikä joudu onnettomuuksiin, mutta sitten tulee se yllättävä yksi kerta...

T. Kypärä halkesi, pää ei

Vierailija
78/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin äsken lähikaupassa pyöräillen ja pihassa huomasi unohtaneeni kypärän, ei muuta kun kävelin takaisin kerrostalon kolmanteen kerrokseen ja hain sen kypärän, en uskalla ajaa metriäkään ilman kypärää kun se on kerran henkeni pelastanut. Kolariin johon jouduin ei ollut minun ajotaidoillani mitään tekemistä, autoilija yksin syyllinen.

Vierailija
79/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ennen käyttänyt. Sitten olin pyöräilemässä ystäväni kanssa, joka sai jonkin kohtauksen kesken lenkin, kaatui ja löi päänsä, ei kypärää. Menehtyi myöhemmin niihin vammoihinsa, monelta olen kuullut, että kypärä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä pelastanut. Monta vuotta meni ennen kuin uskalsin pyörän selkään, ja aina on ollut kypärä päässä sen jälkeen. Ei paljoa lohduta hieno kampaus, kun aivot on levinneet pitkin asfalttia.

Vierailija
80/93 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina. En kestäisi vammautuneena ajatusta että vammautumiseni olisi ollut niin helposti vältettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi