Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia et käytä kypärää pyöräillessäsi?

Vierailija
22.05.2018 |

Kampauksen säilyttäminen on ok tekosyy, mutta siinä tapauksessa sen kampauksen tulee olla oikeasti sellainen, josta näkee, että tekemiseen on käytetty aikaa. Jos valitat siitä, että auki olevat hiukset tai sotkuisella poninhännällä olevat hiukset menevät kypärän alla lyttyyn, kannattaa miettiä, mitkä ovat oman elämän tärkeimpiä asioita.

Monet aikuiset ihmiset sanovat myös, että kypärä näyttää nololta päässä tai ei sovi muuhun asuun. Jotkut sanovat myös, että aikuiset eivät tarvitse kypärää ollenkaan, vain lapset tarvitsevat. Siinä vaiheessa kyllä mietin, että tähänkö on tultu. Kyseessä on kuitenkin oma turvallisuutesi.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkasin kypäräni ojaan heti ala-asteen päätyttyä kun olin cool 13-vuotias, eikä yläasteella enää kytätty sen käyttöä. Tiedän että kypärä pitäisi hommata, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Vierailija
42/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että kypärää käyttää vain sellaset kesä-huvipyöräilijät enimmäkseen, siis sellaset jotka yleensä liikkuu autoilla kaikenaikaa, pyöräily on heille kauhean erikoista ja sillä tehdään vain lenkkejä tms.

Meillä joilla pyörä on tavallinen jokapäivänen kulkuneuvo jolla mennään paikasta toiseen, kypärä harvemmin on päässä tai edes kotona hattuhyllyllä.

Vähän sellanen lisävaruste hifistelijöille. 

Ymmärrän kypärän kilpapyöräilyssä ja ihan pienillä lapsilla, en muilla.

Ai mä pyöräilen puoli vuotta suurimman osan alle 15 km:n matkoista ja käytän aina kypärää. Kypärä aiheuttaa kyllä päänahan kanssa ongelmia ja joudun pesemään hiukset kesäisin päivittäin, mutta aivot on kuitenkin tärkeämmät kuin päänahka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pyöräilen siististi ja tyylikkäästi, niin ettei mitään satu. Ja te jotka sanotte että käytätte kypärää siksi että joku muu ei ehkä osaa ajaa - ei ne autot niille pyöräteille tule! Katsokaa itse tarkasti mahdolliset vaarat kun menette suojatielle. Kyllä, siinäkin tapauksessa kun autolla on väistämisvelvollisuus. Tilannereagointi kuuluu kaikille, vaikka vastapuoli olisikin tehnyt virheen.

Vierailija
44/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin laitan sen kun menen ostoksille?

Kymmeniä vuosia olen jättänyt sen pyörän tankoon. Missä ongelma?

Vierailija
45/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän nykyisin. Ensinnäkin haluan että lapsenikin (13) jatkaa kypäränkäyttöä ja sitäpaitsi lapsi aiemmin kommentoi miksi me aikuiset emme käytä, kyllähän meidänkinpää hajoaa samalla tavalla kuin hänen jos kolahtaa pahasti. Toisekseen paljon pyöräilevä kaverini jäi viime vuonna auton alle (autoilijan syy), ja oli 2 viikkoa sairaalassa ja säilyi hengissä vaan kypärän ansiosta. Vähän liian läheltä liippasi että jättäisin huomiotta.

Itse pujotan kypärän hihnoistaan lukkoon kauppareissun ajaksi, niin ei tarvitse kantaa mukana.

Niille jotka pelkäävät kapmauksen latistumista tai asun "pilaantumista" voisi suositella Hövdingin "ilmatyynykypärää" vai miksi sitä pitäisi sanoa

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/26/nakymaton-pyorailykypara

https://hovding.com/  .

Vierailija
46/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pyöräilen siististi ja tyylikkäästi, niin ettei mitään satu. Ja te jotka sanotte että käytätte kypärää siksi että joku muu ei ehkä osaa ajaa - ei ne autot niille pyöräteille tule! Katsokaa itse tarkasti mahdolliset vaarat kun menette suojatielle. Kyllä, siinäkin tapauksessa kun autolla on väistämisvelvollisuus. Tilannereagointi kuuluu kaikille, vaikka vastapuoli olisikin tehnyt virheen.

Mulla meni pyörän jalkajarru rikki alamäessä ja yhtäkkiä olinkin lentänyt tangon yli pää edellä asfalttiin. Ei auttanut, vaikka ajoinkin siististi ja tyylikkäästi...

Vierailija
47/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa ostaa kunnollista

Vierailija
48/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin laitan sen kun menen ostoksille?

Kymmeniä vuosia olen jättänyt sen pyörän tankoon. Missä ongelma?

Miksi se edes pitäisi ottaa pois päästä? Aivan turhake sitä on missään roikottaa, ja en mä ota kaupassa talvisinkaan pipoa ja takkia pois, joten ei kesälläkään ole riisuttavaa. Eri asia sitten tietty, jos menee pariksi tunniksi ostoshelvettiin, mutta vartin ruokakaupan takia en todellakaan ota pois päästä. 

Jos edes on kypärä. Jos ajan keskustassa, ei ole, koska menen ihan helvetin hiljaa kun pitää varoa kaikenlaisia yksi-, kaksi-, ja nelijalkaisia, mutta työmatkat koittavat toiseen suuntaan ja vauhti on nopeampi, joten pidän mielellään kypärän päässä. Olen kyllä varma omasta ajamisestani, mutta autoja saa pelätä, etenkin heidän kääntyessään tai hidastaessaan stop-merkkiin. Eivät katso kuin autoja. 

Vierailija
49/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso pää. Kaupoista ei löydy tarpeeksi suurta. Netistä tilasin kerran kypärän jonka olisi pitänyt olla riittävän suuri ainakin mittojen mukaan, mutta ei sekään sopinut.

Vierailija
50/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijana minusta kypärää käyttävä näyttää sporttiselta ja jotenkin "professionaalisemmalta" (en nyt keksi parempaakaan, mutta kyse on tietty vaikutelmista ja mielikuvista) kuin kypärätön ´"alepapyöräilijä", eikä ollenkaan juntilta, kuten joku täällä kirjoitti. Mutu-tuntumalla uskoisin, että useimmat ainakin läpivuoden työmatkapyöräilevät käyttävät kypärää säännöllisesti ja hallitsevat liikennesäännöt satunnaisia kesäpyöräilijöitä paremmin.   

Vierailija
51/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa positiivisena miten Kuopiossa ihmiset käyttää pyöräilessä kypärää. Tänäänkin jokaisella vastaantulijalla oli kypärä päässä! Verrattuna esim. Vaasaan missä pyöräilykypärä on harvinaisuus.

Vierailija
52/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt koskaan teininä tai nuorena aikuisena, mutta nykyään pidän. Näin toimin esimerkkinä omille lapsilleni, jotka pikkuhiljaa opettelevat pyöräilyä kaupungilla. Plus että on se oma henki niin kallis, sitä nuorena ajattelee olevansa kuolematon..

Vierailija
53/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miss19 kirjoitti:

Top10 mun syytä miksen käytä vaik poliisi tulis vastaa ja tekis jotain.

1. Pilaa kampauksen.

2. Epäkäytännöllinen, sattuu enemmän jo ilman sutä, ja niska ,enee karki jos kovin kolautat pääs vaik kallioon se oäässös.

3. No kun on ihan sairaan kuuma, se päässä on tukala olla, ja leukahihna hiertää ikävästi.

4. No kun on kylmä, nii pipo ei mahdu alle, ja se vasta on ärsyttävää.

5. Näytät se päässä haavoittuvalta, ja nynnultäm ja tosi lapselliselta.

6. En oo se päässä cool.

7. Joku voi pöllii sen jos jätät, sen jonkun kaupan viereeen, ollessasi kaupassa tai parturissa.

8. Mua eikä ketään muuta voi pakottaa käyþää sitä paitsi, se on oma asia niikuin höoekin.

9. Jos joku valittaa valittakoot, oma on päätökseni. Ei hänen.

10. Siin kaikki sotte.

Ps. Täs olis 13 vuotiaalta.

Kannattaa lukea teksti edes kerran läpi ennen lähettämistä. Kirjoitusvirheet vie kaiken uskottavuuden

Jos on jo kolauttanut päänsä pyöräilessä? Aivovamma.

Vierailija
54/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvaantuu kuitenkin kirjoitti:

Eiköhän sitä niska ja selkäsuojaakin pitäisi käyttää. Mitä hyötyä pelkästä kypärästä jos auto ajaa päälle? 

Minustakin liikenteessä pitää olla hereillä eikä tuudittautua vääränläiseen turvallisuuden tunteeseen pitämällä kypärää päässä. Jos pyöräilijä törmää autoon, niin autoilijan kannalta ainoa harmi tilanteessa on auton pintaan tulevat naarmut ja mahdolliset lommot. Pyöräilessäni ei pidä räplätä kännykkää vaan seurata ympäröivää liikennettä ja käyttää mahdollisuuksien mukaan pyörätietä eikä pyöräillä siellä autojen seassa muiden hyväntahtoisuuden varassa.

Jotta pyörää ei varastettaisi, kannattaa olla kaksi lukkoa, joista toisella voi kiinnittää sen johonkin tolppaan tai telineeseen kiinni.

Vierailija
55/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvaantuu kuitenkin kirjoitti:

Eiköhän sitä niska ja selkäsuojaakin pitäisi käyttää. Mitä hyötyä pelkästä kypärästä jos auto ajaa päälle? 

Enemmän sattuu pienempiä törmäyksiä muiden pyöräilijöiden, tai kuten itselleni kävi: Ison koiran kanssa, joka loikkasi eteeni ja siinä rytäkässä ajauduin asvaltille kyljelleni. Kypärään tuli lommo, käsiin ja jalkaan naarmuja, muutoin ok minä ja hurtta. Ja pyöräilijä: varo oikealle kääntyvää autoa!

Vierailija
56/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Jos olen kuollakseni pyöräonnettomuudessa niin sitten niin käy. En jaksa koko ajan varautua johonkin. Jätän usein pesukoneet ym päälle kunnolen poissa kotoa. Elämä on liian lyhyt jonkun kojeen vahtimiseen.

Pyöräilykypärät on lisäksi rumia, kuumia ja hankalia.

Vierailija
57/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Jos olen kuollakseni pyöräonnettomuudessa niin sitten niin käy. En jaksa koko ajan varautua johonkin. Jätän usein pesukoneet ym päälle kunnolen poissa kotoa. Elämä on liian lyhyt jonkun kojeen vahtimiseen.

Pyöräilykypärät on lisäksi rumia, kuumia ja hankalia.

Se on sinun valintasi jos jätät pesukoneen päälle tai et käytä pyöräilykypärää. Ei meidän mutta toivottavasti meillä on eri vakuutusyhtiö ja toivottavasti sinä et vie teholta jonkun paikkaa.

Vierailija
58/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauden tunteen takia.

Vierailija
59/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni kerran kaatui pyörällä liukkaalla kelillä, löi päänsä, aivotärähdys. Ei varmaan yllätä, että on sen jälkeen käyttänyt kypärää aina. Minullakin on ollut aivotärähdys, ei tosin pyörällä kaatumisesta. Kesti kolme päivää että jaksoin pysyä pystyssä sängystä noustua. Juu, käytän kypärää siinä toivossa että samanlaisen olon voisi välttää.

Vierailija
60/93 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama:

- Epäkäytännöllinen

- Hankala säilyttää, esim. kaupassa käynnin aikana

- Ruman näköisiä (en ole edelleenkään nähnyt yhtään hyvän näköistä pyöräilykypärää)

- Estää haluamani hatun päässä pitämisen

- Kohtalaisen harvinaista että joutuisi sellaiseen kolariin missä kypärä oikeasti auttaisi

- Kypärän suojaama alue on niin pieni, että vaikka joutuisikin kolariin, niin on vain pieni todennäköisyys että kypärä pelastaisi tilanteen

Eli summa summarum: hyöty-haitta-suhde on huono. :(

Ihme alapeukutusarmeija kun kaveri on kirjoittanut asialliset perustelut! Hoh hoi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän