Onko kissoilla persoonat?
Monet kissan omistajat näyttävät kuvia kissoistaan ikään kuin niillä olisi omat persoonat tai edes persoonallinen ulkonäkö. Sanon aina kohteliaasti jotain sellaistakuin "Oi ihana!", mutta se on vain tapa, koska olen nähnyt "samat" kissat monta kertaa aiemminkin. Tykkään kissoista kyllä. Siitä ei ole kyse. Uskon itse että hyvin harva kissa on oikeasti yksilöllinen. Oma kissani 90-luvulta oli.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kissanomistajat ovat usein vähän epäsosiaalisia ja eristäytyneitä. He linnoittautuvat kotiinsa kissoineen kuvittelemaan.
Olin jo melkein loukkaantumassa tästä kissanomistajana, kunnes tajusin että olen itse juuri tuollainen. :'D
Kissoilla myös keskenään on erilaiset kemiat. Meillä on kissa joka asustelee pienellä verkotetulla pihalla ja käy silloin tällöin valjaslenkeillä. Näissä yhteyksissä tämä kissa tapaa ajoittain muutamaa kissaa jotka joko kulkevat alueella vapaana tai sitten valjaissa. Jokaiseen kissaan tällä kissalla on erilainen suhde. Yhden kanssa homma menee sähinäksi ja uhitteluksi. Toisen kanssa nuuhkitaan ihan varovaisesti muttei sähistä. Kolmannen kanssa kuljetaan peräkanaa ja jopa nau.utaan toisilleen. ( mitä kissa tekee yleensä vain ihmisille) Vieraan kissan tunnistaa ja suhtautuu taas eri tavoin.
Meillä on neljä kissaa ja kaikki ihan erilaisia persoonia. Koko porukka on maatiaisia, mutta eroavat jo ulkonäöltäänkin ihan mielettömästi toisistaan. Kaverilla on kaksi kissaa, jotka ovat myös ihan omanlaisiaan.
Eläimillä on omat persoonansa, ihmiset lukevat vain helpoiten koiraa. Koira on kehittänyt eniten ihmisen kaltaisen tavan kommunikoida. Tutkitusti lehmällä on huomattavasti koiraa suurempi kyky tuntea eri tunteita, sijoista puhumattakaan. Lehmät ja siat eivät osoita tunteitaan vain niin tulkittavasti kuin esim. koirat.
Koko ajan tulee tarkempaa tutkimustietoa eläinten tunneälystä ja persoonan muodostumisesta, mutta näitä ei luonnollisesti haluta tuoda liikaa julkisuuteen. Tutkimuksista saadut tiedot asettaisivat tämän hetkisen eläintuotannon melko kyseenalaiseen valoon.
Vierailija kirjoitti:
Se paska haisee siihen asti, kun sen poistaa hiekkalaatikosta. Aina ei voi poistaa heti, joten haju pintyy kotiin. Itse kun käyn vessassa, niin vedän heti. PIssan hajukin on kipakka!
5.
Paskan haju pinttyy kotiin? Ei ole kyllä meillä ainakaan pinttynyt :D aina putsataan kakat heti, kun huomataan. Jos ollaan kotona ja hereillä niin kakat ehtii olla laatikossa alle minuutin. Muulloin työpäivien ja yöunien aikana max. 9h. Siinä ajassa ei kyllä mihinkään pinty laatikosta leijuva paskan haju. Etenkin, kun se paska ei enää kuivuttuaan haise sieltä hiekan seasta lainkaan.
Pissasta olen kyllä samaa mieltä. Omat kissani on leikattu 6kk iässä ennen ensimmäisiäkään kiimoja, eikä pissa koskaan ehtinyt alkaa haista. Nyt ovat 3v eikä haise vieläkään. Eikä ole vain oman nokan tottumista vaan muutamakin kaveri ihmetellyt, että eihän teillä ees haise vaikka on kissat. Yksikin julisti ennen kissoja, että se haju on sitten karmea, että miettikää nyt vielä :D
Vinkiksi vaan kaikkia kissaa harkitseville!
Saat olla veki enkä sitä kritisoi. Ei kaikkien tarvi hankkia kissoja eikä edes tykätä kissoista. Hajuväitteisiin piti päästä puolustautumaan :D
Musta tuntuu, että rakastun joka päivä enemmän näihin mun kahteen karvapalleroon, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Molempien kissojen hienovaraisuus ja lempeys näin aikuisina kissoina, huolehtijaansa kohtaan ja toisiaan kohtaan, on ihan uskomatonta. Se puskeminen,tassuttelu, lelujen kanto ja purina, vieno naukaisu jos haluaa jotakin. Kissojen yhdessä kulkeminen ja toisesta huolehtiminen. Aina paikalla kun tarvitaan :) Ei koskaan kynsimistä eikä hampaan näyttöä. Ja se söpöys kun otetaan päikkäreitä, ne varpaat, nenä, kaikki:) Turkki tuoksuu niiiiiin hyvälle. Kyllä, rakastan kissoja mutta myös kaikkia muitakin eläimiä.
No totta kai on. Oon ollut löytöeläintalolla töissä eikä siellä kyllä koskaan tullut kahta samanlaista kissaa vastaan.
Jos kotona haisee kissan pissa tai kakka niin syy on kyllä omistajassa eikä kissassa.
Mikäli kissalla on oikeanlainen vessa jossa hyvä hiekka tai kuivike joka pidetään puhtaana niin mikään ei haise. Jos kissa tekee tarpeitaan muualle kuin omaan vessaansa niin silloinkin on jotain pielessä. Yleensä omistajassa tai kissan oloissa.
Jos kissan uloste on löysää niin silloinkin on jotain pielessä. Ruoka vääränlaista tai kissa sairas. Kissan ulosteen kuuluu olla kiinteää joka ei pahemmin haise eikä tarhraa kissaa.
Nykyiset hiekat ovat sen verran hyviä että pitävät loputkin haun jäämät kurissa.
Ei tietenkään ole. Kuten ei myöskään ihmisillä. Kyllä kaikki tässä maailmassa on tehty samalla muotilla.
Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen. Eläimet ovat sieluttomia ja persoonattomia.
Kissanomistajat ovat usein vähän epäsosiaalisia ja eristäytyneitä. He linnoittautuvat kotiinsa kissoineen kuvittelemaan.