Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua, että puuhella vetää yhtäkkiä tosi huonosti?

Vierailija
17.02.2026 |

Ollut käytössä vuosikaudet, eikä koskaan ennen ole tällaista ongelmaa ollut. Kun hellassa on tulet ja tulipesän luukun avaa, savuttaa hellan levyjen raoista. Loppuu kun luukun sulkee. Nuohouksesta 10 kk aikaa ja nyt nuohous tilattu ensi viikolle.

Mitään muutoksia ei ole ollut polton määrässä, puussa tai missään, ja aina aiemmin nuohooja sanonut että on todella siisti hormi ja hella. Aina on vetänyt hyvin, ei ole naakanpesiä piipussa tms 😀

Kummallista?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti nuohottu viimeksi?

Vierailija
2/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa ehdottamaan naakanpesää piipussa :D

Mutta voi liittyä talon ilmanvaihtoonkin, jos teillä on poistoilma jotenkin voimakkaampi kuin ennen/ liesituuletin päällä niin savut tulee sisälle, kun luukun avaa nopeasti.

Nuohooja tutkii sitten tarkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piippu hajoo vaan joskus. Siellä on röörissä kives poikittain.

Vierailija
4/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvausilmaventtiilejä laitettu pienemmälle pakkasten takia?

Vierailija
5/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutin, koska olet tilannut nuohoojan. Vanhat talot ja hellat ovat aina persoonia. Kerrothan sitten tähän ketjuun, mikä siinä oli? Muutin itsekin juuri vanhaan taloon ja täälläkin on semmonen rautahella, jota lämmitetään pirtissä (en tee ruokaa). Mulla savuttaa hellan reijistä vain matalapaineella, eli kun esim. pakkanen laskee, tai on sateista. Silloin ei pesää meina saada sytytetyksi millään - avuksi ostin sytytyspaloja. Nyt kun oon koko talven lämmittäny 2xpäivä, ei savuta, on koko ajan vähän lämmin eli syttyykin helpommin.

Vierailija
6/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen piippu? jos on tiilipiippu niin olisiko joku tiili irronnut ja tekee vähän tukosta. Naakat eivät taida vielä tehdä pesiä.

Vierailija
7/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapaine, liikaa tuhkaa, reikä hormissa.

Uunissa asuu paha henki🤣

Vierailija
8/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötila kun nousee pakkasilta, niin itse huomaan ainakin, että silloin vetää hetken aikaa vähän huonommin. Pitää antaa enemmän korvausilmaa.

Vierailija
9/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole siis yhtään mitään muutoksia aiempiin vuosiin verrattuna, nuohoojakin on ollut jo kauan sama 😀 ilmanvaihto jne kaikki kuten ennenkin. Ja siis meille tuttu hella, kun tässä jo pitkään asuttu. Hormi uusittu alle 10v sitten.

Ja syttyy kyllä hyvin, mutta kun palaessa avaa yläluukun, savuttaa hellanlevyjen läpi. Loppuu sekunnissa, kun luukun sulkee. Ihan mysteeri. Ap

Vierailija
10/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuhöylä

Vierailija
11/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että joskus on kiinni ihan jostain ilmanpaineista. En yksi ilta meinannut millään saada takkaa syttymään. 

Vierailija
12/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpötila kun nousee pakkasilta, niin itse huomaan ainakin, että silloin vetää hetken aikaa vähän huonommin. Pitää antaa enemmän korvausilmaa.

Tämä on kestänyt nyt jo pari viikkoa. Lämpötila ulkona ollut -5 asteesta -30 asteeseen. Ei vaikuta asiaan. Ap

Vierailija
13/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä keleillä näyttää kaikilla olevan IV-koneen tuloilmaritilä paksun kuuran peitossa. Jos ei tätä muista harjata puhtaaksi, on rankka alipaine sisätiloissa taattu.

Vierailija
14/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapainetta tulin ehdottamaan.

Vierailija
15/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin sanottukin niin hellat ovat yksilöitä. Yhdessä hellassa on niin, että saman piipun yhteydessä oleva olohuoneen uuni pitää lämmittää ensin. Ilmalukko voi aiheuttaa savutusta. Jos käytetään runsaasti, niin hellan tai piipun erillinen alhaalla sijaitseva tuhkaluukku kannattaa tyhjentää myös nuohoojan käyntien välillä.

Vierailija
16/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapainetta tulin ehdottamaan.

Ehdit ennen minua.  Vaikka on ollut pakkasia niin ilmankosteus on todella korkealla. Huonontaa vetoa.

Vierailija
17/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samankaltainen ongelma pari talvea sitten. Silloin syy löytyi puuhellan sisältä kun nosteli levyt ja koko sen hellaosan pois paikoiltaan. Oli jostain syystä nokeentunut sisältä voimakkaasti ja kanavat melko tukossa. Reipas puhdistus ulkona ja sisäosien rapsuttelu (nokipöly on ärsyttävää...) ja ongelma katosi. Matalapaine on sitten asia erikseen, mutta siitä ei tainnut olla tässä tapauksessa kyse.

Vierailija
18/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kestänyt nyt jo pari viikkoa. Lämpötila ulkona ollut -5 asteesta -30 asteeseen. Ei vaikuta asiaan. Ap

Itsellä tuosta syystä joskus ehkä kerran viiteen vuoteen hella antaa levyjen kautta savua, kun avaa luukun. Varsinkin kun lämpötilaero tapahtuu nopeasti. 

Ehkäpä se nuohooja sulle kertoo sitten.

Vierailija
19/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoppa paitsi se tuhkaluukku, jota pitää tyhjentää joka kerta pesän sytytyksen välillä, myös se alempi tuhkaluukku. Vaikuttaa siltä että hellan sisällä on "tungosta"

Vierailija
20/26 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savupelti liki kiinni... Hellan levyt raollan tai niiden rivat kaipaavat puhdistusta. Hellassa ehkä ns. kesäpelti jonka asento muuttunut epäedulliseksi, koko hellan sisähormisto ehkä nuohottava.  t. nuohooja, evp.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi