Luottokortti köyhälle?
Elääkö enää kukaan ilman luottokorttia? Muu kuin minä. Olen pätkätöissä ja usein työttömänä. Luottotiedot ovat sentään kunnossa, mutta minkä luottokortin saisi ilman säännöllistä palkkaa ja työpaikkaa? Omaisuuttakaan ei paljoa ole. Mikä on halpa, mahdollisimman vähän maksuja? En minä luottoa uskaltaisi ottaa, mutta vaikkapa vuokrata kaupunkipyörän ja maksaa joissain nettikaupoissa sillä, yms. mikä olisi kätevää luottokortilla.
Kommentit (47)
Minulla on S-pankin kortti myös, mutta siinä on vain debit-merkintä, ei creditiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi holhoava asenne: Kannattaisi ensin hoitaa asiat siihen malliin, ettei tarvitsisi identifioitua köyhänä missään. Aloita säästäminen. Oikeasti. Lue netistä. On helppoa. On. Pieni summa aina säästöön. Unohda citypyörät, osta joskus oma. Ei muuten mitään hajua koko citypyörähommasta.
Aloita säästäminen, vaikka pankkien omien säästöohjelmien kautta. Aika kätevä on mm. se jossa kauppalaskun summa pyöristetään ja loput laitetaan- asiakkaan preferenssien mukaan- toiselle tilille. Katso pankkien sivut. Toinen kiva on, rahastosäästäminen, tässä niin ikään pankki auttaa. Muista - säästä. Sitten, kun taloutesi on kunnossa, mieti niitä luottokortteja. Tsemppistä-
Minulla on polkupyörä, mutta en ota sitä mukaan matkoille edes Suomen muihin kaupunkeihin. Pyörällä on kiva, edullista ja terveellistä kulkea ja hauska tutustua uusiin paikkoihin, suosittelen!
Säästän mm. siinä, etten edes omista autoa, kulkuvälineeni on se pyörä. Citypyörät on varmaan kätevä ja ekologinen ratkaisu turisteille, jos siis se luottokortti tms. löytyy. Itse olen vuokrannut sitten pyörän tai skootterin matkoilla ja siinä kysytään takuusummia, samoin joissain hotelleissa tehdään luottokortilta varaus kirjauduttaessa "takuuvuokraksi". Luottokortiton maksaa käteisellä...
Köyhän on vaikea säästää. Saan työttömyyskorvausta pahimmillaan vajaa 600 e/kk ja joskus palkkaa, joka ei ole koskaan ollut edes 2000 e. Koulutusta ja kokemusta löytyy, mutta on varmaan väärä alavalinta. Töissä ollessakin palkka on pieni. Näillä näkymin talouteni ei tule ikinä olemaan tämän paremmassa kunnossa ellei ihmeitä tapahdu. En ole köyhyydestä ylpeä, mutta en jää sitä sureksimaankaan.
Joku pieni matka silloin tällöin on henkireikä. Olen aikuinen ihminen ja päätän asioistani ihan itse, säästänkö sijoitustileille, kun tulot on tosi pienet, vai laitanko joskus jonkun esim. lahjaksi saamani rahasumman ihan siihen, mihin itse haluan. Henkinen pääoma kiinnostaa eniten ja sitä voin mm. hankkia matkailemalla, esim. kielitaitoani käyttelemällä. En sentään matkaile pelkästään aurinkorannoilla ja kännäämässä tms.
Kiitos vaan holhouksesta. Mitä minä tekisin säästötileillä? Saisinko sitten sen luottokortin? Muistuttaisin, että kysyin vaan, olisiko joku nyt näillä tuloillakin mahdollinen, koska tietääkseni sellaisiakin saattaa olla. Ihme, jollei pankit halua asiakkaikseen kaikkia mahdollisia, meitä köyhimyksiäkin. Hain siis ratkaisua pieneen käytännön ongelmaan, en sen enempää valitellut tilannettani.
Eikö muuten monet elä luotolla ja vedä ne luottorajansa tappiin vakituisesti? Sellaista en edes haluaisi, minusta on isompi häpeä elää velaksi kuin olla köyhä. Käyttäisin luottokorttia ehkä kerran vuodessa/kahdessa juuri em. juttuihin, kuten jonkun vuokratakuun varaamiseen. Silloin se "luotto" maksettaisiin viimeistään viikon tai kahden sisällä. Muuten en lainailisi mitään eikä kiinnosta niitten lainakulujenkaan makselu. Luottokortti helpottaisi kuitenkin muutaman kerran elämää, se nyt on selvä.
Ap
Tervehdys. Olemme jo lähes tuttuja, kun toistamiseen sinulle kirjoitan.
Luottokortti maksaa noin 25e vuodessa. Kaupoista voi hakea luottokorttia. Katso netistä. Joku kauppa tarjoaa Mastercardia. En enää muista mikä kauppa tai mitkä kaupat. No..käyn katsomassa....No niin K-kauppa tuli ensimmäisenä ja Stockmann.
Hakemuksessa kysytään sitä kuinka kauan työsuhteesi kestää. Siihen voi kirjoittaa haluamansa keston. Eivät sitä tarkista. Itse hain kortin työttömänä keksityn työsuhteen mukaan. Olin lähdössä matkalle ja se piti saada ja sain. Se ei ole ongelma. Jos haluaa hakata päätä seinään: "antakaa nyt se työttömälle ja osa-aikaiselle, kun se vaan pitää ja muutkin saa" senkin voi tehdä, mutta lopputulos on ennalta arvattavissa.
Mitä säästämiseen tulee.... Olen nyt itse eläkkeellä ja säästän. Kun tulee öljylasku, maksan käteisellä. Kun tulee mikä-vaan lasku, maksan käteisellä. Pienistä puroista ja niin edelleen ystäväni.
Kävisikö se S-pankin kortti ulkomailla ja niissä nettikaupoissakin, joissa Visa Electron ei käy?
Kiitos vastauksista ja nro 23:lle erityisesti kahdesta! Kokeilen tuota sitten, kun tulee taas ajankohtaiseksi. Olen jo kokeillutkin, mutta jätin kesken, kun hakemuksessa kyseltiin tuloja ja työpaikkoja.
Laskuni maksan aina käteisellä ja ajoissa enkä mitään isompia laskuja edes hanki. "Isompiin ostoksiin säästän, ostan sitten vaikka talvisaappaat, polkupyörän tai pikku matkan, ja maksan heti sillä Visa Electronillani tai käteisellä, koska en halua elää velaksi.
Ei saa luottokorttia jos ei ole kunnon tuloja, eli maksukykyä. Eikä tarvi saadakaan.
Vierailija kirjoitti:
Visa Electron ei käy kaikissa nettikaupoissakaan, luottokortit käyvät.
Jos nettikaupassa käy Visa niin siellä käy myös Electron. Moni luulee että ei käy jos maksutapoina ei erikseen mainita Electronia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on S-pankin kortti myös, mutta siinä on vain debit-merkintä, ei creditiä.
No silloin se ei ole luottokortti. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota tätä paholaisen korttia taskuusi. Luottotietosi ja taloutesi ovat pian kuralla tämän jälkeen. Usko minua. Luottokorttia ei ihminen tarvitse!
Varsinkaan kun ei ole kunnon tuloja vaan elää jo valmiiksi kädestä suuhun.
Kaupunkipyörällä voi ajella ihan hyvin ilman luottokorttiakin. Täysin tarpeetonta se on pelkästään sen takia hankkia.
Jos tosiaan on rahat noin tiukoilla niin tuskin kovin ahkeraan ulkomailla vuokraat autoja. Se on lähes ainoa asia mihin luottokorttia varsinaisesti tarvitsee.
Minä. Tulot ei riitä luottokorttiin, mutta toisaalta hyvä näin. Ei tule elettyä yli varojensa.
Visa Debit toimii kyllä netissäkin luottokortin tavoin. Ainakin minulla näin.
Hassua tämä, kun tosi monet käyttää luottoja jatkuvasti ja on sitä mieltä, ettei toiset tarvi edes kerran vuodessa hetkeksi :D
Jotenkin luulisi, että juuri köyhä joskus kaipaisi edullista joustoa maksuihin, jos vaikka sattuu jotain.
No voi nyt teitä joitain. Tiedän kyllä, mihin luottokorttia tarvitaan / tarvitsisin ja miten sitä käyttäisin. Hoidan raha-asiani aina tunnollisesti ja ajoissa enkä halua elää velaksi. Kortille olisi silti joskus käyttöä, vaikka en vuokrailisikaan autoja missään, siksi tätä nyt kysyin. Hauska keskustelu ;)
Jos ei sille kerran ole mitään tarvetta niin miksi maksaa turhasta. Etenkin jos on rahasta tiukkaa jo muutenkin.
Selittäisikö tämä asenne vähän sitä mistä tämä köyhyys pohjimmiltaan johtuu...
Hei,
olen elänyt ikäni ilman luottokorttia ja huomannut sille pari tarvetta nyt lähellä keski-ikää. Siksi kysyin sellaista, joka olisi halpa. Korkoja ei minulle juuri tulisi, koska käyttäisin sitä kuten kerroin ja vain silloin harvoin, kun muita vaihtoehtoja ei ole.
Ajattelin, että kun jo pelkkä pankkikortti maksaa jotakin, ei se luotto-ominaisuus välttämättä maksa paljoa siihen lisäksi, vaan ehkä ne kulut tulisivat lähinnä niistä koroista. Siksi kysyin. Mistä tiedän, vaikka itse kortti olisi maksuton ja pelkkä käyttö maksaisi, onko sellaisia? Miksi te muut muuten tarvitsette luottokorttia, jos kerran rahat riittää ilmankin eikä sitä tarvitse (muka) muuta kuin auton vuokraamiseen ulkomailla... Käsittääkseni lähes kaikilla on luottokortti ja velkaakin - vai erehdynkö kovasti?
Köyhyyteni johtunee siitä, ettei töitä riitä kaikille enkä ole sen asian kanssa mitenkään yksin maailmassa.
Ap
Mulla ei ole. Ei ole rahasta kiinni, en vaan ole kokenut sitä tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
olen elänyt ikäni ilman luottokorttia ja huomannut sille pari tarvetta nyt lähellä keski-ikää. Siksi kysyin sellaista, joka olisi halpa. Korkoja ei minulle juuri tulisi, koska käyttäisin sitä kuten kerroin ja vain silloin harvoin, kun muita vaihtoehtoja ei ole.
Ajattelin, että kun jo pelkkä pankkikortti maksaa jotakin, ei se luotto-ominaisuus välttämättä maksa paljoa siihen lisäksi, vaan ehkä ne kulut tulisivat lähinnä niistä koroista. Siksi kysyin. Mistä tiedän, vaikka itse kortti olisi maksuton ja pelkkä käyttö maksaisi, onko sellaisia? Miksi te muut muuten tarvitsette luottokorttia, jos kerran rahat riittää ilmankin eikä sitä tarvitse (muka) muuta kuin auton vuokraamiseen ulkomailla... Käsittääkseni lähes kaikilla on luottokortti ja velkaakin - vai erehdynkö kovasti?
Köyhyyteni johtunee siitä, ettei töitä riitä kaikille enkä ole sen asian kanssa mitenkään yksin maailmassa.
Ap
Bank norwegianin luottokortti on maksuton. Minä käytän sitä matkoihin ja lentoihin. + jos varaat sillä lennot siihen kuului ilmainen matkavakuutus.
Parikin luottokorttia on, mutta en ole sinne juuri ikinä mitään luotolle ostanut. Luottokortit on köyhille.
Mulla on S-pankin kortti. On käynyt luottokortista toistaiseksi kaikkialle, vaikka maksut meneekin heti ja sen saa ainakin asiakasomistajana.