mieheni haluaa eron, koska aiheutan hänelle masennusta
Mieheni on masentunut. Syyksi masennukselle hän sanoo sen, että minä olen niin negatiivinen ihminen, että aiheutan hänelle masennuksen. Itse ajattelen, että voin olla osittain ikävä ja masentava ihminen. Mutta että muutakin syytä/syitä mieheni masennuksessa olisi. Sikäli kuin masennukselle voi syytä nimetä.
Mies haluaa ratkaista asian eroamalla. Hankkiutumalla eroon ikävästä ihmisestä eli minusta. Itse en olisi täysin valmis eroamaan; ajattelen, että elämään kuuluu myös tummempia sävyjä ja elämässämme on myös hyviä asioita. Mutta helppohan minun on sanoa, kun en ole masentunut osapuoli. Ja toisaalta myönnän, että miehen masennuksen puuskissa sanomat asiat satuttavat minua; hän osaa asettaa sanansa niin, että ne loukkaavat minua ja saatan ajatella, olisiko parempi erota miehen ehdotuksen mukaisesti.
Miten sinä tekisit?
Tiina
Kommentit (30)
Kun toinen kertoo halustaan erota on syytä erota. Kunnioittaa toista.
No eroaisin tietysti.
Jos mies haluaa erota niin hittoako sinä siinä epätoivottavana ihmisenä roikut?
0/5
Kiinnostaisi tietä miten sinä Tiina estät tuon eroamisen ihan käytännössä? Tarviiko siis miehesi siihen ihan sinun luvan vai onko hänellä pallo jalassa vai mitä? Oletko roikkumassa hihassa. Sinänsä samantapainen tilanne että oma miehenikin on välillä tiuskaissut ja puhunut erosta kun riitoja on. Totuus on että olisi vapaa kun taivaan lintu lähtemään jos haluaisi. En todellakaan ole ikinä itkua tuhertanut tai vastustellut kun eroa on huudellut. Itse asiassa itse niinä hetkinä haluasiin sitä varmaan enemmän kun hän. Mutta ei siis oikeasti halua erota. Näin se vaan on. Ehkä syvimmässä sisimmässään tietää että ne isoimmat ongelmat johtuvat vain hänestä itsestään ja omista valinnoistaan. Kyllä se helpottaa väliaikaisesti kun laittaa syntipukiksi jonkun muun. Onkohan sinun miehelläsi vähän samanlainen tilanne. Laittaa siis vain sinut syntipukiksi. En oikein usko että miehesi haluaa erota. Muutenhan hän olisi jo lähtenyt. Vai onko hän jotenkin niin sairas että haluaa että sinä teet sen päätöksen. Ehdotan teille samaa kun meille: kun mies sanoo että lähden niin siihen mä että lähde vaan mutta mitään ei tapahdu. On oikeasti tajunnut että oikeasti saa lähteä jos haluaa, enkä jää perään mankumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan tulee ilmi, että ap ei anna mitään painoarvoa toisen mielipiteelle. Jos sanoo, että haluaa erota, niin se on sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
No eroaisin tietysti.
Jos mies haluaa erota niin hittoako sinä siinä epätoivottavana ihmisenä roikut?
0/5
Niin, mä en oikein nyt ymmärrä tuota kuviota. Se joka haluaa erota, ottaa kimpsunsa ja kampsunsa, ja muuttaa muualle. Kyllä siis tässä tilanteessa se roikkuja on se joka ei eroa ja lähde.
Ei se tarvitse edes mikään yhteinen päätös olla hyvänen aika. Tietääkseni Suomessa on kuka tahansa vapaa lähtemään suhteesta ihan koska vaan. Jossain muualla voi olla vähän eri meininki.
Jos on yhteinen eikä omistus sellainen niin varmaan sen kannattaa muuttaa pois jolla on paremmat mahdollisuudet saada uusi kämppä. Sinä enne voi asua vaikka jonkun sukulaisen nurkissa. Siskon tai veljen perheen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan tulee ilmi, että ap ei anna mitään painoarvoa toisen mielipiteelle. Jos sanoo, että haluaa erota, niin se on sitten niin.
Ahaa siis Tiinan miehen ongelma on siis se, että Tiina ei ole sanonut itse että erotaan vaan. No mitä hemmettiä se Tiinan mies sitten kuitenkin roikkuu siinä suhteessa. Edelleen Tiina, tee niinkuin minä, sano miehelle että lähde vaan jos haluat. Toisaalta kyllä on vässykkä sun mies jos kerran tarvitsee jonkun sun eroehdotuksen lähteäkseen. Jos niin reteetä puhuu että haluaa erota niin ei kai siihen toisen hyväksyntää tarvitse. Silloin lähdetään ja erotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä painoarvo toisen mielipiteelle. Siis tarvitseeko Tiinan mies jonkun painoarvon ja hyväksynnän hänen mielipiteilleen? Se joka ehdottaa ja haluaa erota on se kenen pitää lähteä, riippumatta siitä mitä toinen sanoo tai ajattelee. En mä kyllä näe mitenkään että Tiina estäisi miehen eroa. Ihan eri asia sellaisissa tilanteissa joissa toinen tekisi eron vaikeaksi esim. kiusaamalla tai taloudellisella haitalla tai itkua tihrustamalla, takertumalla, mutta en oikein saa sellaista kuvaa tuosta Tiinan tapauksesta.
Inhottavaa syyttää masennuksestaan toista, oli miten oli. Masennuksen oire, ehkä?
Niin teki minunkin mieheni, lähdin heti. Jälkeenpäin tajusin, miten masentava hän itse oli ollut. Hänen masennuksensa siis pilasi paljon minunkin elämääni ja alensi mielialaa. Mies ei esim. halunnut seksiä, sitä ei siis ollut yli 2 vuoteen. Jouduin elämään ilman kosketusta, hyväntuulista seuraa jne. On raskasta, kun mies ei innostu vaimostaan sillä tavalla eikä oikein mistään muustakaan yleensä. Olin tosi yksinäinen.
Vaikka miehen masennus oli lievää, se oli kroonista. Hän kyllä kävi töissä, oli joku harrastus, teki vähän jotain asioita muutenkin jne. Vieraat eivät ehkä huomanneet masennusta, mutta vanhat ystävät kertoivat hänen olleen sellainen aina. Ei siis vain minun kanssani, silloin hän oli ennemminkin vähän parempivointinen kai. Tosin oli aina laiskahko, käytti reippaasti alkoholia ja söi mitä milloinkin, lihoikin koko ajan.
Kauheeta miten ihmiset suosii eroa ratkaisu keinona, hei sitä voi mennä pariterapiaan ! Oikeanlainen terapeutti niin auttaa varmasti!
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_parisu…
Jos joku jättää puolisonsa masennuksen takia on hän itsekeskeinen idiootti.
Kos puoliso sairastuu syöpään, niin varmasti jätätte hänet! Onhan oma elämä helpompaa
Tjaa a. Muhun kaverit otti etäisyyttä, kun oon niin negatiivinen. Yritin olla positiivisempi, mutta ei siitä mitään tuu, joten annan heidän mennä rimpuilematta vastaan.
Puoliso on toki enemmänkin kuin kaveri, mutta kaippa sekin voi niin tehdä.
Sano miehelle, että kantaa vastuuta omasta elämästään, eli päättää erota, jos haluaa erota.
Lähtee jos tuntuu paremmalta, mutta pitää välit kunnossa jos alkaa kaduttaa sittenkun tokenee tilanteestaan
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta miten ihmiset suosii eroa ratkaisu keinona, hei sitä voi mennä pariterapiaan ! Oikeanlainen terapeutti niin auttaa varmasti!
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_parisu…
Jos joku jättää puolisonsa masennuksen takia on hän itsekeskeinen idiootti.
Kos puoliso sairastuu syöpään, niin varmasti jätätte hänet! Onhan oma elämä helpompaa
Tässähän juuri masentunut haluaa eron. Tiinalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota.
Luitko ollenkaan apn viestiä ennenkuin aloit syyllistämään aptä hylkäämisestä.
Kai tuohon pitäisi suhtautua silleen aikuisesti, että jos masentunut kokee että erillään olo auttaisi hänen tilanteessaan niin kannattaa kokeilla.
Voihan se olla, että joutuu toteamaan ettei se ollut vaimossa se vika, vaan ihan itse joutuu ottamaan vastuuta elämästään.
Ja hankkii ihan itse sen oman asuntonsa, jos kerran erota haluaa.
Ainakin tuo täsmää, että mies syyttää minua herkästi myös muusta ikävästä, jota hän kohtaa. Koen, että jotenkin elää minun kauttani. Ei saa jotakin asiaa tehdyksi, on syy minun. En ole ollut riittävän kannustava tms.
On hyvä kysymys, miksi itse haluaisin jatkaa. Ehkä osittain siksi, että meillä ei tällä hetkellä ole muita pulmia kuin miehen mieliala. Arki muuten on melko hyvää. Toisaalta miehen mieliala on siinä pisteessä, että muutosta pitäisi saada.
ap
p.s. Olemme käyneet parisuhdeterapiassa. En ole varma, kuinka paljon käynneistä on ollut apua. Varmasti jotakin.
Minun mies halusi erota, koska kuulemma olin syy hänen masennukseen. Joskin hän oli kyllä "unohtanut", että oli ollut masentunut elämässään pari kertaa jo ennen kuin edes tunsi minua. No erottiin, vaikka en olisi itse halunnut. Miehen masennus syveni. Meni pari kk että hän aneli ja aneli minua takaisin, oli kuulemma ollut todella väärässä ja sanoi että olin ollut ainoa hyvä asia hänen elämässään ja oli kohtuuton kun syytti minua asioista joihin minulla ei ollut osaa eikä arpaa. En mennyt takaisin, eron jälkeen nimittäin oma elämäni keveni huomattavasti kun vieressä ei ollut enää masentunutta miestä.
Minun mies halusi erota, koska kuulemma olin syy hänen masennukseen. Joskin hän oli kyllä "unohtanut", että oli ollut masentunut elämässään pari kertaa jo ennen kuin edes tunsi minua. No erottiin, vaikka en olisi itse halunnut. Miehen masennus syveni. Meni pari kk että hän aneli ja aneli minua takaisin, oli kuulemma ollut todella väärässä ja sanoi että olin ollut ainoa hyvä asia hänen elämässään ja oli kohtuuton kun syytti minua asioista joihin minulla ei ollut osaa eikä arpaa. En mennyt takaisin, eron jälkeen nimittäin oma elämäni keveni huomattavasti kun vieressä ei ollut enää masentunutta miestä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on masentunut. Syyksi masennukselle hän sanoo sen, että minä olen niin negatiivinen ihminen, että aiheutan hänelle masennuksen. Itse ajattelen, että voin olla osittain ikävä ja masentava ihminen. Mutta että muutakin syytä/syitä mieheni masennuksessa olisi. Sikäli kuin masennukselle voi syytä nimetä.
Mies haluaa ratkaista asian eroamalla. Hankkiutumalla eroon ikävästä ihmisestä eli minusta. Itse en olisi täysin valmis eroamaan; ajattelen, että elämään kuuluu myös tummempia sävyjä ja elämässämme on myös hyviä asioita. Mutta helppohan minun on sanoa, kun en ole masentunut osapuoli. Ja toisaalta myönnän, että miehen masennuksen puuskissa sanomat asiat satuttavat minua; hän osaa asettaa sanansa niin, että ne loukkaavat minua ja saatan ajatella, olisiko parempi erota miehen ehdotuksen mukaisesti.
Miten sinä tekisit?
Tiina
Millainen elämänvaihe teiillä on menossa?
Jos mies on sitä mieltä että elämänsä olisi helpompaa ja parempaa ilman sinua, niin mielestäni ei ole epäselvää miten edetään. Eroatte ja annat miehen selvittää ongelmansa itse.