Mies syöttää salaa epäterveellistä ruokaa lihaville lapsille
Tekisi mieli mennä huomenna maistraattiin ja laittaa ero vireille. Meillä on kaksi ihan virallisesti lihavaa lasta, joiden vuoksi joudun käymään ravitsemusterapeutin luona. Mies ei suostu tulemaan mukaan kuuntelemaan ”nalkutusta”.
Taas tänä viikonloppuna kävi ilmi, että hän on laittanut pennuille ja itselleen karkkijemman autotalliin. Löysin kahdeksan tyhjää irtokarkkirasiaa ja yhden puolillaan olevan rasian. Kysyin mieheltä, että WTF? Mies myhäili, että pitäähän sitä lapsilla karkkia olla.
Minä olen siis se, ketä haukutaan lasten lihavuudesta vaikka noudatan ohjeita pilkulleen. Mies tekee kuinka tahtoo vaikka lastenlääkäri on sanonut etteivät lapset elä terveiksi nelikymppisiksi. Miksi mies on noin julma lapsille?
Siksi haluan eron ja lähestymiskiellon. Mies on vaaraksi omille lapsilleen. Syökööt hän yksin itsensä vaikka hengiltä.
Kommentit (192)
Ja tässä tosiaankin mies on näköjään tehnyt kaikkensa etteivät lapset laihdu. Minua ketuttaa koko mies niin paljon, etten todellakaan suostu lähtemään hänen kanssaan ravintolaan. En saisi mitään iloa siitä kun katsoisin kun hän ahtaisi ruokaa kitaansa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia?
Alaikäisiä.
Heh, Porvoon skitso-äitikö se siellä huutelee?! Porvoossa lapsille ei saisi antaa karkkeja, paitsi tietysti Porvoon lakua.
Vierailija kirjoitti:
Heh, Porvoon skitso-äitikö se siellä huutelee?! Porvoossa lapsille ei saisi antaa karkkeja, paitsi tietysti Porvoon lakua.
Olen ihan tavallinen äiti, joka on yrittänyt kaikkensa saadakseen lapsena normaaleille painokäyrille. Lasten painoa seuraavat koulun lisäksi myös ravitsemusterapeutti ja lastenlääkäri.
Mieheni ei suostu tulemaan mukaan vaikka Käypä hoito-suosituksessa korostetaan että painoasia on koko perheen pitkäjänteinen projekti. Mieheni ei sitoudu mitenkään koko hommaan ja syöttää salaa karkkia jne lapsille vaikka olen kertonut miehelle, mistä on puhuttu lääkärin ja ravitsemusterapeutin luona.
Nyt olisi elintärkeää saada lasten painon pysymään samana ja antaa pituuskasvun hoitaa ylipaino-ongelman. Herkutellakin saa mutta kohtuudella.
Miehelläni on ympäri taloa karkkikätköjä ja minua ihan rehellisesti sanottuna inhottaa se, ettei hän välitä omasta diabeteksestaan tuon taivaallista. Kaivaa omat naminsa esiin kun katsomme vaikkapa filmejä telkkarista. Hänelle eivät tekemäni kasvistikut eikä gucamole tai hummus dippinä.
Lapsille nuo dipattavat kasvikset maistuvat mutta he kyllä muistavat muistuttaa, että isi on kivempi kun ostaa heille snäksejä.
Olin niin vihainen viime yönä, etten saanut juurikaan nukuttua. Olen nin väsynyt ja kyllästynyt siihen, ettei mies syö ravitsemusterapeutin antamien ohjeiden mukaan ja tuskailee nyt hermosärkyjen ja väsymyksen kanssa. Kyllä pitää vihata omia lapsiaan kun oikein hakemalla hakee lapsille samaa sairautta.
Lapsia on kiusattu muutenkin lihavuuden vuoksi ja poika joutui ottamaan nyrkit käyttöön itseään puolustaessaan. Se näkyi tietenkin sitten numerossa.
En elä Porvoossa eli kulunut Porvoo-kommentti ei koske minua.
Trollit liiikenteessä, pääsiäinen meni jo.
Tee lasu. Miehesi tahallaan vaarantaa lasten hengeb ja terveyden. Tuo on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallinen äiti, joka on yrittänyt kaikkensa saadakseen lapsena normaaleille painokäyrille. Lasten painoa seuraavat koulun lisäksi myös ravitsemusterapeutti ja lastenlääkäri.
Mieheni ei suostu tulemaan mukaan vaikka Käypä hoito-suosituksessa korostetaan että painoasia on koko perheen pitkäjänteinen projekti. Mieheni ei sitoudu mitenkään koko hommaan ja syöttää salaa karkkia jne lapsille vaikka olen kertonut miehelle, mistä on puhuttu lääkärin ja ravitsemusterapeutin luona.
Nyt olisi elintärkeää saada lasten painon pysymään samana ja antaa pituuskasvun hoitaa ylipaino-ongelman. Herkutellakin saa mutta kohtuudella.
Miehelläni on ympäri taloa karkkikätköjä ja minua ihan rehellisesti sanottuna inhottaa se, ettei hän välitä omasta diabeteksestaan tuon taivaallista. Kaivaa omat naminsa esiin kun katsomme vaikkapa filmejä telkkarista. Hänelle eivät tekemäni kasvistikut eikä gucamole tai hummus dippinä.
Lapsille nuo dipattavat kasvikset maistuvat mutta he kyllä muistavat muistuttaa, että isi on kivempi kun ostaa heille snäksejä.
Olin niin vihainen viime yönä, etten saanut juurikaan nukuttua. Olen nin väsynyt ja kyllästynyt siihen, ettei mies syö ravitsemusterapeutin antamien ohjeiden mukaan ja tuskailee nyt hermosärkyjen ja väsymyksen kanssa. Kyllä pitää vihata omia lapsiaan kun oikein hakemalla hakee lapsille samaa sairautta.
Lapsia on kiusattu muutenkin lihavuuden vuoksi ja poika joutui ottamaan nyrkit käyttöön itseään puolustaessaan. Se näkyi tietenkin sitten numerossa.
OK. No jos et asu Porvoossa, niin sitten ehkä voisit yrittää käyttää vähän järkeä.
Ne ravitsemusterapeuttien ja lastenlääkärien ohjeet ei ole mitään jumalan sanaa, jota pitää noudattaa tai joutuu kadotukseen! Etkä voi pakottaa miesta kuuntelemaan mitään lasten lääkärin vuorisaarnaa. Voisitte tehdä perheen sisällä kompromissia, jossa vähennetään karkkien ja herkkujen syöntiä. Ei mihinkään suosituksiin saakka nyt alkuunsa vaan hiljalleen alaspäin. Mutta tarjoa nyt vaihtoehdoksi jotain parempaa kuin kasvistikut ja hummus. Ei ole ihme jos karkit maistuu jos vaihtoehdot tuollaisia...
Vallankäyttöä ja narsismia, anoppini oli ihan samanlainen. Miehelläni on D1 ja hänhän ei mitään herkkuja saa syödä. Äitinsä lihotti pikkupoikansa leipomalla päivittäin kakkuja hedelmäsokerilla, koska "se on terveellisempää sokeria ja pitäähän sitä nyt ainoaa poikaa hemmotella". Mieheni aikuistuttua kävi tunkemassa hänelle pullaa, pizzaa ja sipsejä eikä uskonut mieheni kieltoja. Kun muutimme yhteen sama homma jatkui kun tuli käymään appiukon kanssa kylässä. Loppui siihen kun kysyin suoraan että "miksi tuhoat ainoan lapsesi terveyden", ei kyennyt sanomaan tuohon mitään. Oli vissiin kova isku narsistiselle egolle kun on tottunut siihen, ettei kukaan häntä arvostele.
Älä ap sinä ala appeni kaltaiseksi läheisriippuvaiseksi, jolle lapsen terveys on yksi hailee.
Sitä suren eniten, että joudun mitä luultavimmin hautaamaan sekä miehen että lapset. En käsitä kuinka ne mässyt voivat olla elämää suurempi nautinto. Lapsia käy sääliksi koska he eivät jaksa huonon fyysisen kuntonsa vuoksi tehdä asioita, joita muut samanikäiset tekevät.
Tämä on mielestäni sellainen tilanne, joka ei ratkea puhumalla. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa ja se ei auta. Esim. ruokapöydässä mies lappaa lasten lautasille ruokaa vaikka he ovat jo niin suuria että heidän pitäisi ottaa itse ruokansa. Eniten minua inhottaa se, että mies siirtää omalle lautaselleen lapsilta tähteeksi jääneet ruoat.
Vaikka irtokarkkilaatikon saisi eurolla niin sitä ei pidä tähän talouteen ostaa. Ei vaikka tarjous olisi mieheni mielestä todella hyvä. Sama koskee perunalastuja jne. Minun mielestäni on tyhmää ostaa isoin perunalastupussi jos se on halvin kilohinnaltaan. Etenkin on tehty selväksi, että yksi perunalastuannos mahtuu ihan voileipälautaselle. Edes minipussikaan ei ole itse asiassa tarpeeksi pieni sipsipussi ja sen vuoksi Suomessa syödään liian suuria kerta-annoksia perunalastuja kun kerran minupussisakin on liikaa.
Tekisi mieli kertoa sekä ravitsemusterapeutille että lääkärille miehen touhuista! Enää en ihmettele mikseivät lapset ole nälissään ruoka-aikana. Minulla on sellainen tunne, että mies ei kestä sitä että hän olisi perheen ainoa ylipainoinen. Siksi hän syöttää lapsille kaikenlaista p...aa. Hän ei kyllä välitä yhtään lasten terveydestä.
Miksi sinä saat haukut jos lasten isä syöttää herkkuja, kai olet tuosta maininnut. Mies ei kunnioita sinua yhtään. Lapset valitsevat herkut mieluummin kuin huolehtivat kiusaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. No jos et asu Porvoossa, niin sitten ehkä voisit yrittää käyttää vähän järkeä.
Ne ravitsemusterapeuttien ja lastenlääkärien ohjeet ei ole mitään jumalan sanaa, jota pitää noudattaa tai joutuu kadotukseen! Etkä voi pakottaa miesta kuuntelemaan mitään lasten lääkärin vuorisaarnaa. Voisitte tehdä perheen sisällä kompromissia, jossa vähennetään karkkien ja herkkujen syöntiä. Ei mihinkään suosituksiin saakka nyt alkuunsa vaan hiljalleen alaspäin. Mutta tarjoa nyt vaihtoehdoksi jotain parempaa kuin kasvistikut ja hummus. Ei ole ihme jos karkit maistuu jos vaihtoehdot tuollaisia...
Ravitsemusterapeutit eivät edes kiellä jerkuttelua. Minullekkin terapeutti sanoi että voin syödä baikka hillomunkin kerran viikossa hyvällä omatunnolla ja ettei se haitaa. Terapeutin mukaan jokaisen tulisi antaa itselle lupa herkutella sillointällöin kunhan se pysyy kohtuun rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Trollit liiikenteessä, pääsiäinen meni jo.
Itse olet trolli kun häiritset koko ajan ketjua. Yritä ymmärtää, että ihmisillä on oikeassa elämässä mitä moninaisimpia ongelmia, joista sinulla ei ole kokemusta.
Miksi tulet lukemaan ketjua jos aihe ei kiinnosta sinua? Siksi, että saat jankata Porvoota ja trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu. Miehesi tahallaan vaarantaa lasten hengeb ja terveyden. Tuo on väkivaltaa.
Kuinka se lastensuojelu voi muuttaa miehen käytöstapoja? Mieheni on kuin kaappijuoppo mutta hänen kohdallaan on kyse siitä, että hänellä on herkkukätköjä pitkin taloa. Lastensuojelu ei voi ottaa aikuista miestä hoitaakseen. Ilman miestä pärjäisimme mainiosti ja lasten paino normalisoituisi kasvun myötä.
Mieheni käytökselle voi tuskin kukaan yhtään mitään. Lääkäri on kieltänyt häneltä karkit, limut, mehut, valkean vehnäjauhon ja valkean riisin sokerin lisäksi. Viimeisimmässä kontrollissa arvot päin p...tä ja hän voihki yhden illan ja pyysi minulta apua oikeanlaisen ruokavalion noudattamiseen. Teen kotona diabeetikolle sopivaa ruokaa.
En voi kuitenkaan ryhtyä mieheni varjoksi ja estää häntä ostamasta herkkujaan. Kerran yksi kuitti oli tarpeen ja jouduin miehen luvalla kaivamaan hänen lompakkoaan. Suoraan sanottuna järkytyin kun huomasin, että hän ostaa joka ikinen työpäivä noin 300 kcal:n jäätelön tai karkkia töiden jälkeen. Diabeetikkona hänen pitäisi pitää mukanaan lounas ja terveellinen välipala, esim. sokeriton Skyr kahvitunnille. Mies ei ota niitä mukaan koska ”laihduttaa” ja syö sitten päivällisellä kaiken, mikä jää muilta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, etten suostu siihen että lapset otetaan huostaan pois oman äitinsä luota ja pois omasta kodistaan. Lasten ystäväpiiri ja harrastukset ovat tässä lähistöllä. Lapset eivät ole ongelma.
Mies on ongelma ja lastensuojelu ei voi sijoittaa häntä johonkin perheenisäksi sopimattomien miesten yksikköön koska sellaisia ei ole.
Itse olen normaalipainoinen ja syön monipuolisesti ja terveellisesti. Karkkia olen maistanut toissavuonna kun lapset halusivat juhlia Halloweeniä ja tarjosivat minulle irtokarkin. Se oli minun mielestäni omituinen, sitkeä ja hapan koventtuneen limamöykyn oloinen köntti eikä todellakaan maistunut minulle mutta söin sen lasten iloksi kohteliaisuudesta pois.
Unohdit mainita, että olet raskaana. Vai säästitkö myöhemmäksi?
Eikö lapsilla itsellään ole halua laihtua?
Ovat ilmeisesti sen ikäisiä, että heidän oma sitoutuminenhan tuossa on tärkeintä. Kärsivät lihavuudestaan jo nyt paljon. Heidänhän tässä pitää ymmärtää, että itse karkit ja snacksit sinne suuhunsa mättäävät.
Jos lapsi itse ei toimi terveellisen ruokavalion eteen, niin ei homma toimi oli autotallissa karkkeja tai ei.
Tuolla asenteella tulevat olemaan loppuelämänsä lihavia. Ette te enää kauan kontrolloi heidän syömisiään, kun kerran jo koululaisia ovat.
Tao järkeä niihin paksukaisiin. Tuskin miehesi niitä sentään pakkosyöttää, jos kieltäytyvät roskasta.
Jos linjoilla on lastensuojelun työntekijöitä niin haluaisin heidän mielipiteitään tämän tilanteen ratkaisusta. Se, että perhetyöntekijä tulee istumaan meille ja katsomaan minkälaista ruokaa teen ei ratkaise mitään.
Olen kerrannut miehelleni varmaan miljoona kertaa että kouluikäisten lasten pitää saada itse ottaa omat ruokansa. Miehelläni on jokin päähänpinttymä siitä, että hän herrana talossa annostelee meille kaikille ruokaa. Minä olen kerrannut hänelle ravitsemusterapeutin neuvoa siitä, aikuiset päättävät ruoasta ja lapset ottavat itse ruokansa ja päättävät kuinka paljon syövät. Ei ole mitään mieltä, että mies lappaa lasten lautaselle raskasta fyysistä työtä tekevien miesten ruoka-annokset.
Vierailija kirjoitti:
Sitä suren eniten, että joudun mitä luultavimmin hautaamaan sekä miehen että lapset. En käsitä kuinka ne mässyt voivat olla elämää suurempi nautinto. Lapsia käy sääliksi koska he eivät jaksa huonon fyysisen kuntonsa vuoksi tehdä asioita, joita muut samanikäiset tekevät.
Tämä on mielestäni sellainen tilanne, joka ei ratkea puhumalla. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa ja se ei auta. Esim. ruokapöydässä mies lappaa lasten lautasille ruokaa vaikka he ovat jo niin suuria että heidän pitäisi ottaa itse ruokansa. Eniten minua inhottaa se, että mies siirtää omalle lautaselleen lapsilta tähteeksi jääneet ruoat.
Vaikka irtokarkkilaatikon saisi eurolla niin sitä ei pidä tähän talouteen ostaa. Ei vaikka tarjous olisi mieheni mielestä todella hyvä. Sama koskee perunalastuja jne. Minun mielestäni on tyhmää ostaa isoin perunalastupussi jos se on halvin kilohinnaltaan. Etenkin on tehty selväksi, että yksi perunalastuannos mahtuu ihan voileipälautaselle. Edes minipussikaan ei ole itse asiassa tarpeeksi pieni sipsipussi ja sen vuoksi Suomessa syödään liian suuria kerta-annoksia perunalastuja kun kerran minupussisakin on liikaa.
Tekisi mieli kertoa sekä ravitsemusterapeutille että lääkärille miehen touhuista! Enää en ihmettele mikseivät lapset ole nälissään ruoka-aikana. Minulla on sellainen tunne, että mies ei kestä sitä että hän olisi perheen ainoa ylipainoinen. Siksi hän syöttää lapsille kaikenlaista p...aa. Hän ei kyllä välitä yhtään lasten terveydestä.
Kyllä on läskipropaganda taas hyvin iskenyt joihinkin.
Mä en usko sekuntiakaan, että sä joutuisit hautaamaan lapsesi heidän lihavuutensa takia. Nyt jotain valoja päälle näiden horinoiden kanssa.
Tärkeintä on, että lapsilla on MYÖS terveellisiä elintapoja, vaikka olisivatkin lihavia. Että liikkuisivat ( ilolla, ei niin että äiti ja lääkärit pakottaa lenkille tai johonkin muuhun mistä eivät pidä) ja söisivät myös niitä sun kasvisdippejäsi. Eivät aloittaisi röökaamista ja käyttäisivät alkoa kohtuudella.
Tollaislla elintavoilla elää jo hyvinkin vanhaksi, vaikka olisi lihava.
Jos perheessä on ylilihavia lapsia, niin tuskin se on pelkästään sun miehen vika.
Miksi tilanne on ylipäänsä päässyt tuollaiseksi, että lapsia pitää käyttää lihavuushoidoissa.
Ei ne lapset varmaan millään autotallikarkeilla ole lihoneet, vaan koko ruokavalio on ollut vuosikausia pielessä.
Ja sinä et ole siihen mitenkään osallinen?
Minkä ikäisiä lapsia?