Kuuluuko tomaattimurska pizzaan?
Eipä kuulu. Antiikin roomalaiset eivät käyttäneet pizzassaan tomaattimurskaa vaan sivelivät lettunsa hunajalla. He eivät myöskään tunkeneet pizzaansa ananasta eivätkä mozzarellaa. Niiden sijaan pizzan päälle ripoteltiin oliiveja, taateleita ja fetajuustoa. Sitten he kastoivat pitasiivunsa hapatettuun garum -kastikkeeseen joka muistutti soseutettua Surströmmingiä. Ai että mikä culinaaria ja makukujen sinffoniaa.
Kommentit (47)
Paitsi, että pizza on alkujaan napolilainen keksintö eikö Roomasta lähtöisin.
Tässä vinkki kaikille pitsan ystäville:
Kuullota sipuleita ja mausteita, tomaattisose perään, yrttejä hitokseen, ja mistä nyt pitääkään. Levitä pohjalle, juusto suoraan tomaatin päälle, sitten vasta muut täytteet.
Kastike pitää levittää älypuhelimella, että tulee aito käsintehdyn maku.
Tomaattimurska kannattaa maustaa yrteillä ja ripauksella sokeria ellei se ole Muttia. Lisäksi valutan siitä ylimääräisen nesteen pois siivilässä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että pizza on alkujaan napolilainen keksintö eikö Roomasta lähtöisin.
Voi hyvin olla, että pizzaa on paistettu jo hyvän aikaa ennen koko Rooman kaupungin perustamista.
Kuka ja milloin sen ensimmäisen ihanan pizza lättysen paistoi ei historiankirjat kerro. Rooman kaupungin perustamisen aikoihin se kuitenkin oli jo olemassa.
Laadukas hieno tomaattimurska tai mieluiten paseerattu tomaatti kuuluu perinteiseen pizzaan. Laadukkaaseen valmismurskaan/soseeseen ei tarvitse lisätä sokeria saati ketsuppeja (herranen aika sentään!), vaan se muiden täytteiden kanssa riittää.
No en ole mikään pizzahifistelijä, niin ihan sama mitä siihen laittaa. Tai no mielellään ei juustoa, koska olen maidolle allerginen, mutta tomaattimurska on ihan jees.
Mun exä oli italialainen ja hänen vanhemmillaan oli pizzapaikka pienessä kaupungissa. Heidän peruskastike oli tomaattimurskaa + suolaa + sokeria + mustapippuria + reiluja kourallisia tuoretta basilikaa + hieman chiliä. Tällainen survaistiin sekoittimella tasaiseksi ja ohuelti pizzalle.
Oikeaan pitzaan kuuluu kaikki ruoan laittamisesta "rieskan" päälle kipatut tähteet. Siitähän pitza sai alkunsa.
Aito Italialainen pitza on nykymittapuulla kaikista surkein, ironista ja baradogsaalista kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Laadukas hieno tomaattimurska tai mieluiten paseerattu tomaatti kuuluu perinteiseen pizzaan. Laadukkaaseen valmismurskaan/soseeseen ei tarvitse lisätä sokeria saati ketsuppeja (herranen aika sentään!), vaan se muiden täytteiden kanssa riittää.
Laaukas paseraattu tomaattimurska hyvän puna viinin kera, oijoi
Tomaattimurska keksittiin vahingossa 1831kun Heinz Felix istui tomaattisäkin päälle.
Höpö höpö kirjoitti:
Tomaattimurska keksittiin vahingossa 1831kun Heinz Felix istui tomaattisäkin päälle.
Amerikkalainen maanviljelijä Henry John Heinz alkoi vaimonsa avustuksella valmistaa ja pakata ruokaa jo vuonna 1869 ja Heinzin perhe lanseerasi ensimmäisen ketsupin vuonna 1876. Tuotteet eivät kuitenkaan käyneet aluksi kaupaksi, mutta silloin näppärä vaimo keksi lisätä purkin kylkeen etiketin ja valmistajan nimen, näin Heinzin tuotteiden myynti räjähti nousuun.
Parhaat pizzatäytteet:
kusi, paska, kuravesi, muta, liete, mäski, oksennus
oma fantasia:
paska, muta, mäski, tuplaoksennus
Vierailija kirjoitti:
Parhaat pizzatäytteet:
kusi, paska, kuravesi, muta, liete, mäski, oksennus
oma fantasia:
paska, muta, mäski, tuplaoksennus
itse tykkään Pummisetä pizzasta, siihen tulee lietettä ja kusta
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mikä on avauksen pointti?
Normandialaiseen pizzaan, eli flambéehen, laitetaan pohjalle ranskankermaa eikä käytetä tomaattia lainkaan. Valkoisiin pizzoihin laitetaan pohjalle juustoa. Jne.
Antiikin roomalaiset eivät myöskään käyttäneet puhelimia eivätkä tietokoneita tai autoja. Sähköä ei tunnettu. Pitäisikö meidän siis valmistaa pizzamme kuten antiikin roomalaiset ja tuunata elämäbntapamme muutenkin heidän mallinsa mukaiseksi?
Koittaaka nyt muistaa, että ironia ja satiiri välittyvät todella huonosti kirjoitetusta tekstistä.
Ai niin, munkaan mielestä vetinen tomaattimurska ei kuulu pizzaan. Laitan siihen itse tehtyä tomaattikastiketta.
Ironia ei välity tekstistä, my ass. Onko kirjallisuus taiteen lajina tuttua kenellekään?
Käyttäjä2079 kirjoitti:
munkaan mielestä vetinen tomaattimurska ei kuulu pizzaan. Laitan siihen itse tehtyä tomaattikastiketta.
Miten sinä sen tomaattikastikkeesi valmistat, jos et murskaa niitä tomaatteja laisinkaan, vai ainoastaanko se vetisyys puuttuu tomaattikastikkeestasi?
Itse minäkin pitsaani tomaattikastikkeen valmistan, mutta käytän kyllä siihen myös valmista tomaattimurskaa.
Tomaattimurskaa tuskin kukaan laittaa. Sen sijaan keitän itse tomaattikastikkeen pizzalle.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi vaikka kusta pitsaansa koska se ei ole kiellettyä kunhan pitää mausta kuten ap.
Nyt alkaa ruskean talon pizzakokkiakin kiinnostaa!
Kyllä kuuluu, kiitos kysymästä.