Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa

Kesä 18
20.05.2018 |

Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?

Kommentit (316)

Vierailija
181/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis osan mielestä 12-vuotias on teini, joka saa vapaasti kulkea illalla, ja tulla kotiin hiljaisesti kun huvittaa? Onko nyt annettu pikkuisen liikaa vapautta esiteinille?

Samaa mietin. Sanaton.

Tuskin kaikki puhuivat  12 vuotiaista vaikka otsikossa se mainitaankin, oletan että puhuivat omista lapsistaan jotka saattavat olla vanhempia. Omia kokemuksia ja käytäntöjähän tässä kysyttiin. 

Minusta 14-vuotiaskin on tosi nuori minkäänlaisiin alkoholikokeiluihin. Ja sellaisen puolustelua täällä on.

Oman kokemuksen mukaan aika monet kokeilevat ekan kerran seiskan lopussa, kun koulut loppuvat. Sitten kesällä voi olla yksittäisiä kokeiluja. Talvella harvemmin kokoontuvat mihinkään ryypiskelemään, mutta kasin keväällä taas niitä kokeiluja on. Riparitapaamisissa ne kiltimmätkin saattavat kokeilla.

Useimmilla se on lähinnä noita satunnaisia kokeiluja vielä yläasteella. Joillakin jää tavaksi lukioon, jotkut jättävät siihen muutamaan kokeiluun. Ja joo, nykyään myös on enemmän näitä ihan täysraittiita kuin ennen.

Ei niitä kukaan kaiketi puolustele, mutta täysin on kyllä mahdotonta estääkään. Keskustelu, avoimet välit, nuoren kuuntelu ovat parhaita keinoja pysyä kärryillä siitä, missä mennään.

t. Yläasteen opettaja

Höpöhöpö. Minkäänlainen opettaja ei kirjoittaisi tuollaista!

T. Ope

Höpöhöpö ihan vaan itsellesi. 

Oma rappiolapsi kotona. Sitten tulee tällaista opeleikkiäkin.

Tämän open lapset ovat jo miltei 30-vuotiaita. Ehkä he saavat jo luvan kanssa ihan itse päättää kotiintuloaikansa ja ottavatko alkoholia vai eivät. :D

Oletpa kehno kasvattaja. Ties jos vaikka myyvät itseään ostarilla?

No, tämä oli kieli poskella kirjoitettu, mutta vakavasti ottaen. Oletetaan, että hyvin nuori (esim 14-17v) "haluaisi" itseään myydä. Mitä sille vanhempana voi tehdä asian estääkseen?

1) Kasvattaa jo pikkutaaperosta alkaen arvostamaan itseään ja rajojaan, itsemääräämisoikeuden opettaminen

2) Keskustella ylipäätään seksistä, siitä että se kuuluu parisuhteeseen jne

3) Antaa lapselle arvostusta niin, ettei hänen tarvitse sitä hakea vierailta miehiltä

4) Antaa sen verran rahaa käyttöön, ettei tarvitse rahan takia itseään kaupitella

5) Hyvin marginaalisesti voi ehkä vaikuttaa pitämällä tiukasti valvonnassa, mutta se lähtökohtaisesti romuttaisi taas sitä itsemääräämisen tunnetta

Joten en nyt ihan näe, miten se kotiintuloajan määrääminen kovin tiukaksi vaikuttaisi tähänkään asiaan kovin positiivisesti. Eiköhän parhaaseen tulokseen pääse keskustelemalla nuoren kanssa ja sopimalla yhdessä sellaiset rajat, mitä pystyy hyvillä mielin noudattamaan.

No nimenomaan. Kyllä se on kokonaisvaltainen prosessi kasvattaa tasapainoinen ja itseään arvostava nuori.

Vierailija
182/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset (15&14) käy koulua ja harrastaa sen verran ahkerasti arkena että kesällä saavat nukkua miten lystäävät. Kotona pitää olla puoleen yöhön mennessä, poikkeuksena tietenkin yökyläilyt.

Lapsilla on eri päässä taloa huoneet joten ei ne äänet meitä häiritse ja oman loman aikaan tulee myös itsekin valvottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kotiintuloajat on kaupungilta pois yhdeksään mennessä ja lähipuistossa/satamassa/muuten luonnossa niin viimeistään 23.00 kotiin.

Ne nuoret ketkä ovat yli 00.00 kaupungilla poikkeuksetta juovat ja polttavat.

Sitten ne rajuimmat tapaukset hakkaa pienempiä(pojat) ja antaa pillua joillekin amiksille tai ählämeille(tytöt).

Mielestäni ihan hyvät säännöt itsellä.

P13

Poikkeuksetta juovat ja polttavat? Voi valoja tauluun nyt taas. Omista teinivuosista ei ole vielä kauaa ja voin sanoa että lomilla sain halutessani olla yli puolen yön (n. 15v eteenpäin) ulkona, mutta ei sillonkaan tullut kyllä pieneen mieleenkään sen enempää juoda kuin polttaa tai tehdä muutakaan tyhmää. Mulla oli muutenkin varsin vapaat liikkumisajat ja voin ihan käsi sydämellä sanoa että yhen ainoata kertaa en alaikäisenä ryypiskellyt. Alkoholia saatoin maistaa mutta tyyliin kulauksen porukoilta. En edes tykännyt koko mausta. Ihme yleistyksiä koko tää ketju täynnä.

Vierailija
184/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kotiintuloajat on kaupungilta pois yhdeksään mennessä ja lähipuistossa/satamassa/muuten luonnossa niin viimeistään 23.00 kotiin.

Ne nuoret ketkä ovat yli 00.00 kaupungilla poikkeuksetta juovat ja polttavat.

Sitten ne rajuimmat tapaukset hakkaa pienempiä(pojat) ja antaa pillua joillekin amiksille tai ählämeille(tytöt).

Mielestäni ihan hyvät säännöt itsellä.

P13

Poikkeuksetta juovat ja polttavat? Voi valoja tauluun nyt taas. Omista teinivuosista ei ole vielä kauaa ja voin sanoa että lomilla sain halutessani olla yli puolen yön (n. 15v eteenpäin) ulkona, mutta ei sillonkaan tullut kyllä pieneen mieleenkään sen enempää juoda kuin polttaa tai tehdä muutakaan tyhmää. Mulla oli muutenkin varsin vapaat liikkumisajat ja voin ihan käsi sydämellä sanoa että yhen ainoata kertaa en alaikäisenä ryypiskellyt. Alkoholia saatoin maistaa mutta tyyliin kulauksen porukoilta. En edes tykännyt koko mausta. Ihme yleistyksiä koko tää ketju täynnä.

Minä taas voin kertoa omista teinivuosista, että dokattiin melkein joka viikonloppu. Mulla ei ollut koskaan mitään kotiintuloaikoja. Ne kaverit joilla oli, eivät sitten juoneetkaan.

Yksi vappu päädyin tuntemattomille ihmisille kotiin. Olin mennyt väärään bussiin kännipäissäni, ei rahaa/puhelinta. Menin vaan soittamaan ovikelloa, kun näin valot ikkunassa. Onneksi olivat ihana vanha pariskunta, huolehtivat musta, kuin omasta tyttärestään. Aamulla sain rahaa bussiin :D

Vierailija
185/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin 14-15 vuotiaana kotiin viikonlopuiksi yksin kun en halunnut mökille. Luin kirjoja, kävin lenkillä, katsoin telkkaria jne.

Alkoholia maistoin ekan kerran täysi-ikäisenä.

Vierailija
186/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintulo ja hiljaisuus n. klo 22-23. Kunhan ennen puoltapäivää heräilevät niin hyvä on. Jos jotain erityistä niin siitä sovitaan.

Vierailija
187/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22 viimeistään kotiin, en antaisi edes kesällä olla yö myöhään ulkona, nukkumaan voi mennä kun itse haluaa.

Vierailija
188/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nyt 22-vuotias, omia lapsia ei ole mutta voin toki kertoa omista kotiintuloajoistani.

13-14-vuotiaana mun piti tulla kotiin jo klo 19. 15-vuotiaasta täysi-ikäistymiseen asti kotona piti olla klo 21 ja viikonloppuisin klo 22, nämä ajat koski myös lomia. Ja pakko sanoa, että olihan se perseestä ja kateeksi kävi, kun kaikki kaverit saivat olla paljon myöhempään ulkona. Nukkumaanmenoajoista ei oltu keskusteltu, mutta sain kyllä valvoa niin myöhään kuin halusin, kunhan en vaan pitänyt hirveää meteliä.

Vierailija
189/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis osan mielestä 12-vuotias on teini, joka saa vapaasti kulkea illalla, ja tulla kotiin hiljaisesti kun huvittaa? Onko nyt annettu pikkuisen liikaa vapautta esiteinille?

Samaa mietin. Sanaton.

Kyllä se yhteiskunta sieltä vielä sen vastuunkannon näille vapaudenkaihoisille mammoille palauttaa - yhtenä kauniina yönä. Ne rajat on vaan opittava laittamaan vaikka se vaikealta ja raskaalta tuntuukin.

Meillä teini 17 v sopii mun kanssa monelta on kotiintuloaika, joskus pyytää lisäaikaa, joskus ei. Näin ollut ehkä vajaa vuoden, sitäkin ennen sovittiin tapauskohtaisesti yleensä 00 oli kotiintuloaika. On alkanut hengailla kavereiden kanssa enemmän ulkona noin 15 v. Vapauksia on saanut koska on ollut mun luottamuksen arvoinen. Viime vuoden kesätöistä sai todella hyvän palautteen, on vastuuntuntoinen, auttavainen, ihana nuori. Tänä kesänä olikin kiva tilanne kun sai useammasta paikasta valita minne menee.

Pikkuveli 13 v arkisin ysiltä kotiin, viikonloppuna 22.00, harvoin noin pitkään on. Kesällä 22 ja 23 kotiintuloajat.

Mä olen sitä mieltä, että vastuuta ja vapauksia sopivassa suhteessa, jos homma toimii, eikä tulla räkäposkella kotiin tai olla jatkuvasti yötämyöden menossa niin miksi ei välillä voi olla myöhempään. Avoimet suhteet nuoriin kaikista tärkeintä

Vierailija
190/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi ihmeessä lomalla pitäisi valvoa valvomisen ilosta johonkin puolille öin. Meillä mennään ihan normaalisti nukkumaan tavallisen rytmin mukaan. Lapset 7-11v menevät sänkyyn 20-21 ja me aikuiset 21-22. Arkena ja loma-aikoihin. En ymmärrä mikä siinä valvomisessa on niin hienoa? En tarkoita että pitäisi väkisin mennä mahdollisimman aikaisin nukkumaan, mutta ei kai lasten toimivaa päivärytmiä kannata sekoittaa kesälläkään. Mennään nukkumaan ihan normaalisti sitten kun väsyttää.

Onneksi oma äitini ymmärsi olla pakottamatta nukkumaan tiettyyn aikaan. Meistä jokainen kirjoittaja täällä on ollut joskis 7-11-vuotias. Minua ei väsyttänyt ikinä yhdeksään mennessä. Hyvä jos yhteentoistan mennessä. 11-vuotiaana olin kymmeneen asti ulkona, kun muutkin lapset olivat. Asuin suuren kaupungin taajamassa ja taloyhtiön ympärillä oli iso aidattu piha, jolla me pyörittiin.

Herääkä teidän lapset siis kuudelta? Jos, niin miksi? Onko koulut 20km päässä?

Kyllä kesällä saa vähän höllätä, kun ei ole pakko herätä minnekään.

Vierailija
191/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. Istun just 10-vuotiaan kuopuksen kuskina uimarannan viereisellä parkourpaikalla, teinimme ovat kavereittensa kanssa uimalassa noin kilsan päässä. Koko ranta on täynnä porukkaa, iloisia teinejä ja esiteinejä, jopa nuorempia alakoululaisia ja pikkulapsia. Kukaan ei ryyppää! Kenenkään en ole nähnyt polttavankaan! Täällä uidaan, kiipeillään, pelataan rantalentistä, hengaillaan. Ja hyvänen aika kello on kohta jo kahdeksan! Kiirettä ei ole, vaikka vielä on pari viikkoa koulua jäljellä. Suurin ruuhka täällä oli juuri seitsemän aikoihin. Kylläpä olisi harvinaisen ankeaa jonkun 12-vuotiaan lähteä porukasta kesken parhaan helteen!

No nyt soitti 14-vuotias ja kysyi lähdetäänkö sellaiseen aikaan, että ehditään nähdä Simpsonit. Voi näitä huligaaneja! Holtitonta ruutuaikaa täysin valvomattoman ulkoilun perään! Tehkää jo lasu!!!

Vierailija
192/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias kotiin klo 19.30 mennessä, 14-vuotias klo 21 mennessä (vkl 21.30). 

Arkisin peliaika päättyy ysiltä ja nukkumaan menevät kun menevät. En voi valvoa koska nukun ennen heitä. Viikonloppuisin saavat pelata niin myöhään kuin haluavat. 

Mieluummin kotona pelaamassa kuin kadulla juomassa.

Vierailija
193/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v (kohta 13) tulee lomalla kotiin klo 21 viimeistään. Omassa pihassa saa olla senkin jälkeen. Meillä menee lomilla koko perhe nukkumaan noin 23-00. Nuoremmat lapset on 7v ja 10v. Herätään siinä 8-9 aikaan. Mä en jaksaisi miettiä jotain rytmejä ja nukkumaanmenoaikoja lomalla.

Vierailija
194/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

. =. kirjoitti:

Arkisin kesällä 10-v sängyssä 20.30. 11-v klo 21.00, valot sammuvat klo, 21.00 aikoihin. 15-v aikoja ei ole vielä sovittu. Tilaa täytyisi antaa mutta koko kesää ei voi kukkuakkaan. Hiljaisuus talossa arkisin alkaa 21.00. Eli silloin kunnioitetaan pienempien unirauhaa ja muute kuin rauhoitetaan ilta. Vanhemmat heräävät aamuisin klo 6.00.

Toivottavasti olet trolli. Ihan kauhee joka tapauksessa. Hei oikeesti.

Vierailija
195/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman pistää naurattamaan, kun katsoo näitä kotiintuloaikojakin. Ihan, kun kyse olisi jostain 6-8vuotiaista pennuista.

Vierailija
196/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi ihmeessä lomalla pitäisi valvoa valvomisen ilosta johonkin puolille öin. Meillä mennään ihan normaalisti nukkumaan tavallisen rytmin mukaan. Lapset 7-11v menevät sänkyyn 20-21 ja me aikuiset 21-22. Arkena ja loma-aikoihin. En ymmärrä mikä siinä valvomisessa on niin hienoa? En tarkoita että pitäisi väkisin mennä mahdollisimman aikaisin nukkumaan, mutta ei kai lasten toimivaa päivärytmiä kannata sekoittaa kesälläkään. Mennään nukkumaan ihan normaalisti sitten kun väsyttää.

Onneksi oma äitini ymmärsi olla pakottamatta nukkumaan tiettyyn aikaan. Meistä jokainen kirjoittaja täällä on ollut joskis 7-11-vuotias. Minua ei väsyttänyt ikinä yhdeksään mennessä. Hyvä jos yhteentoistan mennessä. 11-vuotiaana olin kymmeneen asti ulkona, kun muutkin lapset olivat. Asuin suuren kaupungin taajamassa ja taloyhtiön ympärillä oli iso aidattu piha, jolla me pyörittiin.

Herääkä teidän lapset siis kuudelta? Jos, niin miksi? Onko koulut 20km päässä?

Kyllä kesällä saa vähän höllätä, kun ei ole pakko herätä minnekään.

Ja nykyään "ongelma" on kun lapset ovat kännykällä/netissä iltamyöhään? Itsehän luin taskulampun kanssa peiton alla kirjoja ala-asteella kun ei nukuttanut ja kirja oli jännä.

Vierailija
197/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat 14 ja 16v. Saavat valvoa miten haluavat ja herätä miten haluavat. Eletään kuin pellossa, nauttien ja ilman rajoitteita.

Kaksi kuukautta ja mun ei tarvi huutaa että nukkumaan ja ylös. Ei meitä vanhempia häiritse heidän valvoaminen.

Olen sanonut että yöllä ei ruokahuolto pelaa.

Ihanaa. Meillä oli kotiintuloaika kesälläkin klo. 21 vaikka olin jo 15. Muut nuoret jäivät naureskellen kylille pitämään hauskaa.. Samaten äiti herätti aamulla kun "eihän sitä koko päivää voi nukkua!" vaikka kerrankin olisi saanut nukkua pitkään, ja se pitkään olisi ollut klo.10 ja hui ehkä lähemmäs 11 joskus. Omani kasvatan jotenkin muuten.

Vierailija
198/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Hiljaisuus klo 21? Miksi? Herään itse klo 5, töihin lähden klo 6 ja teinit herätetään klo 7-8 välillä puhelinsoitolla, jos mies ei ole kotona herättelemässä. Hiljaisuus alkaa noin klo 22.30, sänkyihin kömmitään aikaisintaan klo 22. En tiennytkään, että jossakin teiniperheessä hiljaisuus alkaa jo klo 21. Kaikki kolme poikaa ovat ysin-kympin oppilaita, normaaleja murkkuja. Viikonloppuisin nukkuvat niin pitkään kun nukuttaa, yleensä viimeisinkin nousee ennen kymmentä. Perjantaisin ja lauantaisin saavat valvoa niin pitkään kun huvittaa, mutta kaikki pääsääntöisesti ennen kahtatoista menevät nukkumaan. Kotiin pitää 12 ja 13 vuotiaiden tulla joka ilta klo 8 ja 17 v klo 22. Ja kaikille tarjotaan iltapala kun kotiutuvat.

Vierailija
199/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15v teinin kotiintuloaika on klo 20. Sama arkena ja joka vuodenaika. Toki välillä kesällä saatan luistaa ja antaa tunnin lisäaikaa, mutta enää ei lähetä omaa pihaa kauemmaksi klo 20 jälkeen. Omassa pihassa saa kavereiden kanssa touhata siihen 21 asti.

Teini ei edes valita yhtään ajoista. Tykkää olla kotona varsinkin illalla

Vierailija
200/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 15v teinin kotiintuloaika on klo 20. Sama arkena ja joka vuodenaika. Toki välillä kesällä saatan luistaa ja antaa tunnin lisäaikaa, mutta enää ei lähetä omaa pihaa kauemmaksi klo 20 jälkeen. Omassa pihassa saa kavereiden kanssa touhata siihen 21 asti.

Teini ei edes valita yhtään ajoista. Tykkää olla kotona varsinkin illalla

Öh, mitä ne teinit mahtavat teidän pihalla sitten tehdä illalla..? Leikkivät jotain..?