Ravintolassa: "Maistuuko?"
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ollessani töissä, mua hävetti mennä heti asiakkaan ekan suupalan jälkeen kysymään että maistuuko. Pomo sano et näin tehdään ja hän oli aina kyttäämäs ja hoputtamas mua kyselee
Olikohan tuossa tarkoitus estää sitä, että jotkut valittaa vasta syömisen jälkeen, jotta saisivat hyvitykseksi toisen aterian? :D
Nii-i voi olla, mut tä tapahtu 90-luvun alussa et oiskoha ihmiset sit sillo ollu vähemmän valittajia ruuasta ku nykyään? Sen pomon vaimo oli kokkina ja pomo mul aina kehus kui hyvin vaimo kokksaa. Olin siäl pari kuukautta töissä. En pystynyt enempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollaset kysymykset on meille joillekin oikeasti aika tukalia. Valehtelu on helppoa jos valehtelee itselleenkin, mutta jos mielessään tietää että pahanahan sitä ruokaa pitää, niin on vaikea sanoa kysymykseen mitään. Ellei sitä pahan maun syytä voi jotenkin tarkentaa, esim. "ihan jees, vaikken itse oliivien ystävä niin ole", "nyt ei ollut oikein ruokahalua, mutta oisin varmaan muuten tykännyt" tai "vähän on palanut ehkä, mutta ei se nyt maailmanloppu ole". Elämä on ikuista painimista sen välillä ettei vaan valehtele mistään mutta ei myöskään vaan loukkaa ketään...
Olet maksavana asiakkaana ja saat kärähtäneen annoksen... tietenkin reklamoit, kun maksat priimasta.
Jos taas olet kylässä syöt tietenkin hymyssä suin annoksen.
Mitä jos se on vähän kärähtäneen makuista omaan suuhuni, mutta en ole varma kuuluuko sen maistuakin siltä? Silloin ei oikein haluaisi valittaa, kun kyllä sekin alas menee. Olisi noloa jos korvaava ateria maistuisikin ihan samalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt vuosikausia tarjoilijan hommia ja tuon kysymyksen esitän ainoastaan siinä tapauksessa, kun tieten tahtoen haluan liehakoida asiakasta. Tyhjä(hkö) lautanen kertoo maistumisen määrän ilman turhia höpinöitä. Annoksen ollessa lähes koskematon otan asian puheeksi ja teen tarvittaessa tarvittavat korjaustoimet.
M 42
Itselläni sellainen kokemus, etten saanut tilaamani annosta vaan aivan jotain muuta. Yritin viittilöidä tarjoilija pitkät tovit mutta hänellä oli paljon keskusteltavaa kollegan kanssa. Ei ollut mitenkään kivaa kun toiset alkoivat syödä omia annoksiaan ja minä jäin ilman tilaamaani ruokaa. Olin nälissäni jo ennen ravintolaan menoa.
Lopulta tarjoilija tuli luokseni ja hän yritti ylipuhuttavissa minua syömään tuomansa annoksen ja lupasi hyvitykseksi ilmaisen jälkiruoan. En suostunut siihen. Päätin, että pelleily riittää minulle ja kiitin ravintolaseuraani ja lähdin vieressä olevaan ruokakauppaan ostamaan purtavaa.
Eihän olisi ollut mitään järkeä saada omaa lämmintä ruokaa suunnilleen siinä vaiheessa kun toiset olisivat valinneet jälkiruokaa. En myöskään edellyttänyt sitä, että toiset olisivat antaneet ruokansa jäähtyä siksi etten saanut tilaamaani annosta.
Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että minulle kävi noin koska sanon aina sekä annoksen nimen että numeron. Toista kertaa en tietenkään halua tuohon ravintolaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun pojan kanssa oltiin syömässä ja ruoka oli pahaa ja tarjoilia tuli sit tota kysymään niin vastattiin että ei maistu, ja saatiin valita uudet ruuat.
"Kaikki ruoka on hyvää", opetti edesmennyt isäni.
Tässä maassa on vielä sellaisiakin ihmisiä, jotka pitävät täyskypsästä lihasta. Omalle teinilleni ei maistunut keskeltä punainen pihvi ja hän sai siitä hyvitykseksi jäätelön ilmaiseksi.
Se, että tarjoilija tulee kesken aterian kysymään, maistuuko, on merkki huonosta ravintolasta. Samoin, jos kysytään asiasta kun haetaan lautaset pois.
Vielä kiusallisempaa on, jos jostain syystä en ole syönyt kaikkea (esim. koska annos oli niin iso) ja tarjoilija kysyy, "eikö maistunut".
Minä osaan kyllä reklamoida, jos olen tyytymätön ruokaani - ihan siitä riippumatta, kysyykö tarjoilija asiasta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollaset kysymykset on meille joillekin oikeasti aika tukalia. Valehtelu on helppoa jos valehtelee itselleenkin, mutta jos mielessään tietää että pahanahan sitä ruokaa pitää, niin on vaikea sanoa kysymykseen mitään. Ellei sitä pahan maun syytä voi jotenkin tarkentaa, esim. "ihan jees, vaikken itse oliivien ystävä niin ole", "nyt ei ollut oikein ruokahalua, mutta oisin varmaan muuten tykännyt" tai "vähän on palanut ehkä, mutta ei se nyt maailmanloppu ole". Elämä on ikuista painimista sen välillä ettei vaan valehtele mistään mutta ei myöskään vaan loukkaa ketään...
Olet maksavana asiakkaana ja saat kärähtäneen annoksen... tietenkin reklamoit, kun maksat priimasta.
Jos taas olet kylässä syöt tietenkin hymyssä suin annoksen.
Maksava asiakas..? Onko myös maksamattomia?
Tätähän kysytään, kun hakevat lautaset pois. Annan aina rehellistä palautetta, vaikka sanotaankin, että kokit sylkevät negatiivisen palautteen jälkeen ruokaasi. Jos et esim. lounasbuffassa kerro, että ruoka on kylmää, niin mistä tietävät asian?