Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Oliivi. Että mikä se on. Asiakas osoitti sormella alkupalalautasen oliiveja ja kysyi pelästyneen oloisena: "Mitä nuo on?" Ei riittänyt vastaukseksi "oliivi". Yritin sitten kertoa, missä se kasvaa ja että se on syötävää.
Asiakas kysyi jos sekoittaa punaista ja valkoista maalia... Tuleeko siitä raidallista.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kauppa. Olin töissä eräässä ketjuravintolassa, jossa tuli välillä kyselyitä siitä, onko raaka-aineemme reilun kaupan tuotteita. Reilu kauppa oli tuossa vaiiheessa kovassa nosteessa ja sitä mainostettiin kaikkialla. Firmasta oli jopa joku maininta jossain aktivistien pamfletissa, että "eivät ole reilua kauppaa nähneetkään". Ongelmana vaan oli se, että sen hetkisistä raaka-aineista kaikki tulivat EU-alueelta.
Reilun kaupan sertifikaattejahan annetaan lähinnä kehitysmaiden tuottajille, Euroopassa tuotanto on jo lainsäädännön puitteissa lähtökohtaisesti "reilua", niin siihen ei tarvitse mitään ylimääräistä sertifiointia väliin. Ei minkään peltoduunarin elämä ole juhlaa aina Euroopassakaan, mutta reilun kaupan tuotteethan valvovat työntekijöitä koskevissa kriteereissään vain sitä, että lain määräämät oikeudet täyttyvät. Eli jos esim. jossain Zimbabwessa on minimipalkka 1 sentti/tunti, niin se on Reilun kaupan mielestä ihan ok, jos laissa niin sanotaan.
Reilu kauppa on siis järjestön omistaman sertifikaatin nimi, ei mikään "kauppa, joka on reilu", eikä sen vastakohta ole "epäreilu kauppa" :D Se vain tarkoittaa, ettei kyseinen järjestö ole arvioinut toimintaa. Tämä oli joillekin asiakkalle ihan älyttömän vaikea ymmärtää. "Ai siis mitä teillä sitten myydään?" "Siis nämäkö ei ole reiluja vai? Ja ihan ylpeästi myönnätte sen?"
Näissä tilanteissa oli aina vähän hämmentynyt, että mistäköhän kohtaa pitäisi alkaa tätä asiaa selittämään.
Toisinkin päin voi käydä. Olin töissä reilun kaupan erikoisliikkeessä, eli meillä myytiin vain reilun kaupan tavaroita. Sain monta kertaa selittää turisteille, miksei meillä myydä suomalaisia matkamuistoja. (Viereisessä kaupassa myytiin.)
Asiakkaiden tuntuu olevan hyvin vaikea käsittää, miten kesätyöntekijä, joka on kassalla töissä, ei voi tietää kaikista rautakaupan tuotteista ja niiden käytöstä. Milloin halutaan rakennusohjeita, puutarhaneuvoja tai tapettitietoa, jne. Siis ihan kunnon spesifejä ammattilaisen tietoja. Kun yrittää selittää, että täytyy kysyä osaston työntekijöiltä (tai rakennusurakoitsijalta tai sisustussuunnittelijalta, jne), joilla on alan koulutus (meillä on siis ihan ammattirakentajia, maalareita, puutarhureita, jne), asiakas saa kauhean raivarin tai alkaa pilkata, että sähän oot töissä täällä, kyllä sun pitäs tietää. Niinku jollain minimipalkalla olisin oikeesti useamman ammattitutkinnon käynyt tyyppi ja oisin sit vapaaehtoisesti kassalla töissä. Tosin sama vika on muillakin osastoilla. Tapetti- ja maalipuolella huudetaan kun on ohjattu puutarhapuolelle kyselemään lannoitteista ja kukkasista tai ei ole tiedertty mikä ruuvi siihen ja siihen härveliin tulee, joka ei ole asiakkaalla edes mukana.
useammin joutunu sanoon että en näe mun koneelta onko kilpailijalla kyseistä tuotetta jota meillä ei ole. Myös yritetty useasti palauttaa tuotteita, jotka ei ole meiltä ostettu, mutta jota myydään meillä. Oon joutunu selittään, että kone ei tee palautusta ilman kuittia ja se ei lue kilpailijan kuittia. IHan sama miten hyvää asiakaspalvelua ois ottaa tuote ja keksiä sitten selitys pomolle puuttuvista dokumenteista, ku se ei käy ja saan itteni sellaseen kuseen, että ei todellakaan ole mitää järkeä. jos otan vaan rahaa kassasta, se näkyy kadonneena rahana tilityksessä ilman koneella tehtyä palautusta. Ja että en voi muutenkaan ottaa muualta ostettua tuotetta, koska meillä on tarkat kirjanpidot ostoista ja myynneistä eikä noin vain voida kassalla "ostaa" tuotteita asiakkailta, vaan ostohenkilökunta hoitaa sellaiset asiat konttorissa ja ne ei todellakaan ota sinne yksittäistä tuotetta random asiakkaalta vaan tilataan isoja eriä tavarantoimittajilta.
tarjoilijatar kirjoitti:
Oliivi. Että mikä se on. Asiakas osoitti sormella alkupalalautasen oliiveja ja kysyi pelästyneen oloisena: "Mitä nuo on?" Ei riittänyt vastaukseksi "oliivi". Yritin sitten kertoa, missä se kasvaa ja että se on syötävää.
Mä oon ollu varmaan jonkun tarjoilijan mielestä idiootti 18-vuiotiaana kun listalla oli 'linssikeittoa' enkä tiennyt yhtään mitä se on... ei lapsuudenperheessäni oltu koskaan syöty ja kouluruoassakaan en muista nähneeni. Hyvää oli kun uskalsin kokeilla ja nyt teen taaperolleni viikoittain että hän ainakin oppii x)
Tämä oli oikeastaan toisinpäin. Olin burger Kingissä ostamassa jotain ateriaa ja kupongissa luki, että "max kaksi ateriaa/kuponki". Tilasin saman aterian myös pojalleni ja nuori vastaava kirjasi yhden alennuksella ja toisen normihinnalla. Osoitin kuponkia, että tällähän saa kaksi alennuksella, niin työntekijä alkoi vängätä, ettei se sitä tarkoita. Hetken vänkäsin ja lopulta kaivoin toisen samanlaisen kupongin, jotta sain alennuksen molemmille. Kaupan ulkopuolella huomasin, että ulkopuolella oli plakaatti, jossa kyseinen ateria oli hintaan 10 EUR kaksi ateriaa eli juuri sen verran kuin olin lopulta maksanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
En kyllä tajua miksi ette antaneet puikkoa miehelle.
Ja kuka maksaa sen 1 euron, minkä se jäätelöpuikko maksaa? Kassaan on lyötävä kaikki ostokset.
Missä tahansa normaalissa firmassa tuo asia olisi ihan selvä, kun olisi selittänyt tilanteen vaan esimiehelle ja sanonut antaneensa vaikealle aasiakkaalle euron jätskin, että sai sen pois rutisemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
En kyllä tajua miksi ette antaneet puikkoa miehelle.
Ja kuka maksaa sen 1 euron, minkä se jäätelöpuikko maksaa? Kassaan on lyötävä kaikki ostokset.
Missä tahansa normaalissa firmassa tuo asia olisi ihan selvä, kun olisi selittänyt tilanteen vaan esimiehelle ja sanonut antaneensa vaikealle aasiakkaalle euron jätskin, että sai sen pois rutisemasta.
Niin että joka päivä vaan jakelemaan ilmaista tavaraa rutisijoille?
Se että lastenvaateosaston myyjänä en osaa auttaa asiakasta puhelimen säädöissä, vaan hänen pitää kävellä takaisin elektroniikka osastolle kysymyksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin apteekissa töissä. Eräs nainen tuli vihaisena palauttamaan avattua Vitanalle- monivitamiinipurkkia. Vitamiinit olivat olleet hänen lapsestaan niin pahoja että lapsi oli alkanut itkeä. Tämä oli luonnollisesti minun vikani, kuten myös se, etten voinut korvata hänelle avatun purkin hintaa.
Ei ole minusta kovin kaukaa haettua, että kelvoton tuote viedään takaisin myymälään. Jos vitamiinit olivat nimenomaan lapsille suunnattuja ja markkinoituja, niin on ollut kyllä harhaan johtavaa, jos ne olivat noin pahoja. Symppaan asiakasta.
No eihän tuote ole kelvoton, jos se vaan ei ole hyvää jonkun pirjopetterin mielestä. Makuja on monia. Vai vietkö itse karkkipussin takaisin kauppaan, jos karkit ei nyt ollutkaan oman makusi mukaisia?
Vierailija kirjoitti:
Että alusvaatteilla ei ole palautusoikeutta. Tästä piti vääntää kahden kollegan ja yhden asiakkaan kanssa monta minuuttia. Ikäihmiset nyt ihan oikeasti, jos tätä luette
Monissa nettikaupoissa on. 139
Jos myyjään törmää työajan JA liikkeen ulkopuolella, niin myyjä ei tule sisälle etsimään hyllystä sitä oikeaa ketsuppia, vaan ihan oikeasti haet liikkeen sisältä sillä hetkellä töissä olevan myyjän.
Luuli että menen pyynnöstä sisään ja vaihdan takaisin työvaatteisiin, ja etsin yhden purkin.
Että majoneesi ei ole tehty maidosta, ja on siksi laktoositon ihan luonnostaan.
Asiakas ei uskonut, vaikka luin hänelle tuoteselosteen. Jäi laktoositon majoneesi häneltä ostamatta.
Että asiakas soitti minulle, enkä minä hänelle (kun vastasin työpaikan puhelimeen sen soidessa). :D
Vierailija kirjoitti:
Schenerin tarra toimii samalla myös tuotteen palautustarrana.
Vain postilla ja matkahuollolla on erikseen palautustarra.
Ymmärrän, että ärsyttää selittää samaa asiaa monelle, mutta tämä ei minusta ole mikään outo selitettävä. Juuri siksi, kun aina muulloin on tottunut erillisiin palautustarroihin, ei se ole kumma, jos sellaista odottaa automaattisesti.
Muutamallekin, miksi asiakas joutuu maksamaan meiltä ostamansa tuotteen "kahteen kertaan": maksoi meille luottokortilla ja noin kuukauden päästä pankista tuli ostoksesta "uusi lasku", vaikka se oli "jo maksettu luottokortilla"................
Pirtua EI SAA kaupitella laillisesti, vaikka ilmoitustekstiin kuinka lisättäisiin "ihonhoitoon".