Monessako maassa lapsesi on käynyt? Teinityttö väittää, että on ainoa joka ei matkustele..
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
Kommentit (402)
Poika 16v. On matkustanut 11 eri maassa. Italiassa, Kreikassa, Espanjassa ja USA:ssa useamman kerran.
Meillä 9v:n kanssa on käyty 15 maassa, osa Euroopan ulkopuolella.
Ja mitä ilmastohäpeään tulee, matkustelemme kyllä, mutta meillä ei ole autoa ja syömme esim. hyvin vähän punaista lihaa. Käytämme tuulisähköä. Joten pyritään sitten kompensoimaan ja tekemään parempia valintoja noissa muissa asioissa. Täydellisyyteen pääsee harva.
Teineillä on aina tapana sanoa et :kaikilla sitä, kaikilla tätä ja kaikki tekee sitä ja tätä ja me ei ikinä. Niin tuttu juttu ja kun olen selvittänyt asiaa niin muutamalla on ehkä se uus juttu tms ja muilla ei. Muistan et olin itse ihan samanlainen lapsena. Piti saada kaikkea mitä muillakin jne
vastausten mukaan vihreät lentelevät aika paljon. onhan se ekologista
Esikoinen: Kiina, Kreikka, Ruotsi, Ranska, Englanti, USA, Italia, Viro, Hollanti.
Kuopus: Kiina, Kreikka, Ruotsi, Ranska, Englanti, USA, Hollanti.
Mutta noissa maissa onkin käyty monta kertaa. Joka kesä yksi pidempi ulkomaan matka ihan alusta asti.
20v. N 20 maata missä yöpynyt useammankin kerran ja lisäksi päiväseltään Andorra, Liechtenstein ja San Marino
Nuo siis 17 ikävuoteen mennessä
Italiassa saadaan viljaa 40 % vähemmän kuin ennen. Espanjassa on ennätyskuumaa eikä voida ehkä kohta viljella kurkkua ja tomaattia kuin oman masn tarpeisiin.
Ihmiset tuhoavat ilmaston lentämällä lentokoneilla ulkomailla.
Ruoka on kohta ennätyskallista.
Ja sähkln hinta nousee.
Ensi talvena irtisanotaan porukkaa kaupa alalta ja palvelualalta. Lapsiperheet eivät välttämättä saa toimeentulotukea ruokaan, vaikka tillillä olisi 0 euroa, koska lainoja ei lasketa asumismenoksi eikä saa omistaa mökkiä.
Asumistuessa yhtiölaina on lasku, mutta ei toimeentulotuessa. Molempiin tukiin vaikuttavat myös puolison tulot.
Esikoinen: Englanti, Espanja, Viro, Ruotsi, Norja, Latvia, Saksa
Kuopus: Espanja, Viro, Ruotsi, Norja, Saksa
Vierailija kirjoitti:
Italiassa saadaan viljaa 40 % vähemmän kuin ennen. Espanjassa on ennätyskuumaa eikä voida ehkä kohta viljella kurkkua ja tomaattia kuin oman masn tarpeisiin.
Ja sähkln hinta nousee.
Ensi talvena irtisanotaan porukkaa kaupa alalta ja palvelualalta. Lapsiperheet eivät välttämättä saa toimeentulotukea ruokaan, vaikka tillillä olisi 0 euroa, koska lainoja ei lasketa asumismenoksi eikä saa omistaa mökkiä.
Asumistuessa yhtiölaina on lasku, mutta ei toimeentulotuessa. Molempiin tukiin vaikuttavat myös puolison tulot.
Oli myös kirjoitus, että tulevaisuudessa saatetaan tehdä vain pörssisähkösopimuksia, ei kiinteitä sopimuksia lainkaan.
Kukaan ei halua missään nimessä sähkölämmitteistä asuntoa, niistä ei pääse kohta ikinä eroon. Ihmiset ovat lyöneet kätensä niin sanotusti pa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sähkln hinta nousee.
Oli myös kirjoitus, että tulevaisuudessa saatetaan tehdä vain pörssisähkösopimuksia, ei kiinteitä sopimuksia lainkaan.
Kukaan ei halua missään nimessä sähkölämmitteistä asuntoa, niistä ei pääse kohta ikinä eroon. Ihmiset ovat lyöneet kätensä niin sanotusti pa.....
Tuleeko se jo nyt tulevana talvena ettei saa kuin pörssisähkösopimuksia?
Onneksi ei ole sähkölämmitteistä asuntoa. Kyllä veetuttais
Meidän nelivuotias on käynyt seitsemässä eri maassa. Kaksivuotias vain kolmessa, koska korona vähentänyt matkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ovat ilmastolakkoilevat ilmastoahdistuneet teinit päässeet lento- ja automatkailemaan. Mistäköhän maailmanparannuksen voisi aloittaa?
Ensin oli korona, sitten Ukrainan sota ja sitten ilmastonmuutos. Suomalaiset vihaa matkustelua. Ollaan tääl niin takapajuisia vielä. Noiden verhojen taakse on helppo piiloutua. Jotkut teistä ehkä jopa haluis kokeilla, mutta kun ei kielipää tai mikään muukaan osaaminen riitä. Kuka oikeesti pysyy samassa maassa koko elämän sen takia et ilmastonmuutos :D Vaikee uskoo, ettei takana oo mitään muuta syytä. Tää pallo on niin kaunis paikka, ei mul tulis mieleenkää tuhlata mun elämä näkemättä muuta kun kotimaan. Kuolemanjälkeisestä kun ei ole mitään takeita, mihin mennään. Mut täällä mä halun nähdä ja kokea mahdollisimman paljon.
"Tää pallo on niin kaunis paikka, ei mul tulis mieleenkää tuhlata mun elämä näkemättä muuta kun kotimaan. Kuolemanjälkeisestä kun ei ole mitään takeita, mihin mennään. Mut täällä mä halun nähdä ja kokea mahdollisimman paljon."
No eiköhän kuoleman jälkeen ne aineet, joista sun keho nyt koostuu, jatka kiertoaan tämän planeetan luonnossa muuttuen aina uusiin olomuotoihin. Tulevaisuudessa elinolosuhteet vaan käy täällä aika sietämättömiksi ihmisten kerskakulutuksen, johon tää tarpeeton matkustelu lukeutuu, myötä.
Ihmiset ovat nykyään aivan uskomattoman itsekkäitä ja lyhytnäköisiä. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä että ehtii ITSE saada mahdollisimman paljon tässä nykyisessä olomuodossaan.
12-vuotias on käynyt 5 maassa (Espanja, Ruotsi, Latvia, Tanska, Viro)
7-vuotias on käynyt 2 maassa (Tanska, Viro) - lisäksi Ruotsissa piipahtanut useamman kerran.
Molemmat Ruotsi, Viro, Tanska, Saksa, Belgia sekä 2 x USA, 2 x Kanada.
Tytöllä lisäksi Norja ja pojalla Italia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä monessa maassa on käynyt? Vai kerääkö muksutkin nyt jotain maapisteitä että kuinka monessa on käynyt?? Kyllä aikuisiällä ehtii.
Teinille se voi olla suuri statuskysymys. Tuntuu se olevan vielä monelle aikuisellekin, kun Instaa ym seuratessa tuntu monelle olevan tärkeintä ilmoittaa missä milloinkin on ja selkeästi käyttää paljon aikaa kuvien ottamiseen itsestä.
Oma lapsuuden perheeni ei koskaan käynyt missään ja kyllähän siitä kuulla sai. Syksyllä opettajat aina tenttasivat kaikilta, että missä kävitte kesälomalla. Toivottavasti tästä tavasta on päästy.
Ensi talvena sähkölasku mikä oli viime talvena 300 on 1200
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee pelkät pörssisähkösopimukset niin vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sanoi, että heillä maalämpö talossa sähkö on 300 kuukaudessa talvella ja ensi talvena sitten 1200
Teini-ikäisenä taisi olla 10 maata käytynä.
Nyt reilu kolmikymppisenä olisikohan 32 tai 33. Olen aina ollut muuta perhettä innokkaampi matkailija ja opinnot ja työskentely ulkomailla nuorempana mahdollistivat halvan ja nopean reissaamisen busseilla ja junilla ympäri Eurooppaa.
Ala- ja yläkoululainen + päiväkoti-ikäinen: 0 maata reissattuna. No, risteilylle mennään lähiaikoina, ensi vuonna pidemmälle.