Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sairausloma palkallinen, jos menee syöpägeenin vuoksi munasarjojen poistoleikkaukseen tai rintojen poistoon?

brca1
18.05.2018 |

BRCA-geeni kyseeessä, tietääkö kukaan varmasti?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

brca1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

brca1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

brca1 kirjoitti:

Hei,

kiitos vastauksesta. Näin minäkin ajattelin kunnes tuli vastaan tämä uutinen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005085030.html. Aika hurjaa jos näin on. Täytyy varmaan kysyä asiaa omalta työnantajalta suoraan, ettei tule yllätyksiä. Riski syöpään sairastumiseen on kuitenkin aika ilmeinen, joten tuntuisi ihan järkeenkäyvältä että sairausloma olisi palkallinen. 

No niin, tuossa jutussa olikin juuri sama kokemus kuin itselläni. On se mielestäni kyllä hassua, että jos henkilö menee ennaltaehkäisevään leikkaukseen ja on sen jälkeen sairauslomalla pari kuukautta, ei tästä (välttämättä) makseta palkkaa, mutta jos taas henkilö ei mene tähän leikkaukseen ja sairastuu myöhemmin syöpään ja on huomattavan paljon enemmän työkyvyttömyyttä aiheuttavissa hoidoissa, on tämä kaikki palkallista.

T. 5

No sepä se, aika hassulta tosiaan tuntuu. Tuon munasarjojen poistoon liittyvän sairausloman varmaan vielä jotenkin kärvistelisi, mutta tosiaan pari kuukautta aivan ilman tuloja on kyllä eri asia. Tuntuu järkyttävältä, jos päätöksen leikkauksiin menemisestä joutuu tekemään taloudellisin perustein. Ei mitään järkeä kyllä :( Kaikki lekurikäynnit aiheeseen liittyen olen tehnyt ns. omalla ajalla, joten veikkaan jo ettei työnantaja maksaisi sairausloman palkkaa. Itselläni siis operaatioaika varattu munasarjojen poistoon ja myös rintojenpoistosta on keskusteltu. Jännää ettei missään vaiheessa prosessia kukaan hoitava taho ole tullut maininneeksi tästä seikasta.

Kävin tarkistamassa Oma Kannasta, että koodina tosiaan on ”Z40.0 Pahanlaatuisten kasvainten vaaran takia tehty ehkäisevä leikkaus”.

Ei sitä onneksi tarvitse koko sairauslomaa ilman tuloja olla, kyllähän leikkaus kuitenkin aiheuttaa väliaikaisen työkyvyttömyyden, joten Kela maksaa sairauspäivärahaa. Omalle kontolle jää 1+9 ensimmäistä arkipäivää sekä tietenkin sairauspäivärahan ja tavallisen palkan erotus.

T. 5

Eli käytännössä siis tuo munasarjojen poisto menisi ns. omaan piikkiin, koska sairasloma jää todennäköisesti omavastuuajan sisälle, mutta rintojenpoiston kohdalla tilanne on toinen. Tämä siis ilmeisesti se perustilanne ja vähän epäilen ettei työnantajana "hyvää hyvyyttään" palkkaa tule maksamaan, jos lääkärintodistuksella selkeästi se z-koodi. Kiitos sinulle 5 tosi paljon vastauksista, auttoi ymmärtämään. Saanko kysyä onko operaatioistasi jo kauan aikaa ja tehtiinkö sinulle korjaava leikkaus. Miten olet jaksanut? Itselläni tosiaan on nyt aika tähän ekaan operaatioon, rintojen poisto mietityttää kovasti sekä tietysti se, että minkälainen se korjausoperaatio kaikkinensa mahtaisi olla.

Palasin vasta nyt lukemaan tätä ketjua! Minulla on leikkauksesta parisen vuotta ja samalla tehtiin rekonstruktio. Valitsin menetelmäksi selän + implantit, mihin olen ollut pääosin tyytyväinen. Mamillarekonstruktio tehtiin noin vuotta myöhemmin. Minulla on BRCA1-mutaatio, ja arvioitu 50-80% todennäköisyys sairastua rintasyöpään elinikäni aikana sai minut päättämään jo melko pian geenivirhetuloksen saatuani, että leikkaukseen tulen jossain vaiheessa menemään.

Ehdottomasti huonoin puoli leikkauksessa minun kohdallani oli tunnon menetys rintojen alueelta. Tai no, kai se voi edelleenkin palautua, mutta muistelen lukeneeni, että tyypillisesti noin vuoden jälkeen tuntoa tulisi takaisin. Se harmittaa kyllä, mutta edelleenkin hyödyt ovat mielestäni suuremmat kuin haitat.

Itse leikkaus ja siitä toipuminen sujui hyvin.

Tsemppiä päätöksentekoon! Minullakin on tuo munasarjojen poisto jossain vaiheessa edessä (ensin pitäisi hankkia lapset!). Eniten siinä mietityttää vaihdevuosien tulo...

T. 5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla