Onko sairausloma palkallinen, jos menee syöpägeenin vuoksi munasarjojen poistoleikkaukseen tai rintojen poistoon?
Kommentit (21)
Hei,
kiitos vastauksesta. Näin minäkin ajattelin kunnes tuli vastaan tämä uutinen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005085030.html. Aika hurjaa jos näin on. Täytyy varmaan kysyä asiaa omalta työnantajalta suoraan, ettei tule yllätyksiä. Riski syöpään sairastumiseen on kuitenkin aika ilmeinen, joten tuntuisi ihan järkeenkäyvältä että sairausloma olisi palkallinen.
Minulla oli lääkärintodistuksessa rintojen poiston jälkeen Z-koodi (ICD 10), ja nehän eivät yleensä ole palkallisia. En ollut silloin töissä, joten en päässyt asiaa kokeilemaan. Olen ymmärtänyt kyllä, että sterilisaatio mielletään usein myös valinnaiseksi toimenpiteeksi eikä sairausloma ole palkallinen? Mutta riippuu varmaan työnantajasta.
Munasarjojen poisto taas on päiväkirurginen toimenpide eikä sen myötä yleensä paljoa sairauslomaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
On, kun on sairaudenhoitoa
Syöpägeenin vuoksi, ei syövän. Geeniperimä ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lääkärintodistuksessa rintojen poiston jälkeen Z-koodi (ICD 10), ja nehän eivät yleensä ole palkallisia. En ollut silloin töissä, joten en päässyt asiaa kokeilemaan. Olen ymmärtänyt kyllä, että sterilisaatio mielletään usein myös valinnaiseksi toimenpiteeksi eikä sairausloma ole palkallinen? Mutta riippuu varmaan työnantajasta.
Munasarjojen poisto taas on päiväkirurginen toimenpide eikä sen myötä yleensä paljoa sairauslomaa tarvitse.
Juuri, tätä Z-koodia itsekin mietin. Lääkäri kertoi minulle, että munasarjojen poisto (mahdollisesti poistavat jotain muutakin) aiheuttaa noin viikon - kahden sairausloman, mutta tosiaan se rintojen poiston sairausloma olisi luonnollisesti paljon pidempi. En tiedä onko minulla varaa näin pitkiin työstäpoissaoloihin, vaikka tosiaan sairauden ennaltaehkäisystä on kyse. Kimurantti tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, kun on sairaudenhoitoa
Syöpägeenin vuoksi, ei syövän. Geeniperimä ei ole sairaus.
Juu, juuri näin. Kyseessä on tosiaan paremminkin mahdollisen sairauden ehkäisy.
brca1 kirjoitti:
Hei,
kiitos vastauksesta. Näin minäkin ajattelin kunnes tuli vastaan tämä uutinen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005085030.html. Aika hurjaa jos näin on. Täytyy varmaan kysyä asiaa omalta työnantajalta suoraan, ettei tule yllätyksiä. Riski syöpään sairastumiseen on kuitenkin aika ilmeinen, joten tuntuisi ihan järkeenkäyvältä että sairausloma olisi palkallinen.
No niin, tuossa jutussa olikin juuri sama kokemus kuin itselläni. On se mielestäni kyllä hassua, että jos henkilö menee ennaltaehkäisevään leikkaukseen ja on sen jälkeen sairauslomalla pari kuukautta, ei tästä (välttämättä) makseta palkkaa, mutta jos taas henkilö ei mene tähän leikkaukseen ja sairastuu myöhemmin syöpään ja on huomattavan paljon enemmän työkyvyttömyyttä aiheuttavissa hoidoissa, on tämä kaikki palkallista.
T. 5
Minä olen kaupungilla töissä, ja meillä toimenpidepäivä on palkaton mutta siitä mahdollisesti seuraava sairasloma on palkallinen.
brca1 kirjoitti:
Hei,
Ot, mutta onko tuo artikkeli jonkun lapsen kirjoittama? Ihan käsittämätöntä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
brca1 kirjoitti:
Hei,
No niin, tuossa jutussa olikin juuri sama kokemus kuin itselläni. On se mielestäni kyllä hassua, että jos henkilö menee ennaltaehkäisevään leikkaukseen ja on sen jälkeen sairauslomalla pari kuukautta, ei tästä (välttämättä) makseta palkkaa, mutta jos taas henkilö ei mene tähän leikkaukseen ja sairastuu myöhemmin syöpään ja on huomattavan paljon enemmän työkyvyttömyyttä aiheuttavissa hoidoissa, on tämä kaikki palkallista.
T. 5
No sepä se, aika hassulta tosiaan tuntuu. Tuon munasarjojen poistoon liittyvän sairausloman varmaan vielä jotenkin kärvistelisi, mutta tosiaan pari kuukautta aivan ilman tuloja on kyllä eri asia. Tuntuu järkyttävältä, jos päätöksen leikkauksiin menemisestä joutuu tekemään taloudellisin perustein. Ei mitään järkeä kyllä :( Kaikki lekurikäynnit aiheeseen liittyen olen tehnyt ns. omalla ajalla, joten veikkaan jo ettei työnantaja maksaisi sairausloman palkkaa. Itselläni siis operaatioaika varattu munasarjojen poistoon ja myös rintojenpoistosta on keskusteltu. Jännää ettei missään vaiheessa prosessia kukaan hoitava taho ole tullut maininneeksi tästä seikasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaupungilla töissä, ja meillä toimenpidepäivä on palkaton mutta siitä mahdollisesti seuraava sairasloma on palkallinen.
Kiitos tiedosta, täytyy tosiaan kysyä vielä omalta työnantajalta. Olisi hienoa, jos saisi palkan edes osasta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
brca1 kirjoitti:
Hei,
Ot, mutta onko tuo artikkeli jonkun lapsen kirjoittama? Ihan käsittämätöntä tekstiä.
Kyllä vain :D Mutta tuohon geenivirheeseen liittyvää tietoa on sen verran vaikea löytää, että täytyy turvautua jokaisen tiedon muruseen ;)
brca1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
brca1 kirjoitti:
Hei,
T. 5
No sepä se, aika hassulta tosiaan tuntuu. Tuon munasarjojen poistoon liittyvän sairausloman varmaan vielä jotenkin kärvistelisi, mutta tosiaan pari kuukautta aivan ilman tuloja on kyllä eri asia. Tuntuu järkyttävältä, jos päätöksen leikkauksiin menemisestä joutuu tekemään taloudellisin perustein. Ei mitään järkeä kyllä :( Kaikki lekurikäynnit aiheeseen liittyen olen tehnyt ns. omalla ajalla, joten veikkaan jo ettei työnantaja maksaisi sairausloman palkkaa. Itselläni siis operaatioaika varattu munasarjojen poistoon ja myös rintojenpoistosta on keskusteltu. Jännää ettei missään vaiheessa prosessia kukaan hoitava taho ole tullut maininneeksi tästä seikasta.
Kävin tarkistamassa Oma Kannasta, että koodina tosiaan on ”Z40.0 Pahanlaatuisten kasvainten vaaran takia tehty ehkäisevä leikkaus”.
Ei sitä onneksi tarvitse koko sairauslomaa ilman tuloja olla, kyllähän leikkaus kuitenkin aiheuttaa väliaikaisen työkyvyttömyyden, joten Kela maksaa sairauspäivärahaa. Omalle kontolle jää 1+9 ensimmäistä arkipäivää sekä tietenkin sairauspäivärahan ja tavallisen palkan erotus.
T. 5
Niin ja tuli vielä mieleen, että ota huomioon myös leikkauksesta aiheutuvat potilasmaksut. Muistaakseni minulla niitä kertyi noin 600€. Suurin osa tuosta summasta kertyi siitä, että olin viikon leikkauksen jälkeen osastolla, mutta lisäksi sitten oli lääkäri- ja punkteerauskäyntejä.
T. 5
Vierailija kirjoitti:
brca1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
brca1 kirjoitti:
Hei,
T. 5
Kävin tarkistamassa Oma Kannasta, että koodina tosiaan on ”Z40.0 Pahanlaatuisten kasvainten vaaran takia tehty ehkäisevä leikkaus”.
Ei sitä onneksi tarvitse koko sairauslomaa ilman tuloja olla, kyllähän leikkaus kuitenkin aiheuttaa väliaikaisen työkyvyttömyyden, joten Kela maksaa sairauspäivärahaa. Omalle kontolle jää 1+9 ensimmäistä arkipäivää sekä tietenkin sairauspäivärahan ja tavallisen palkan erotus.
T. 5
Eli käytännössä siis tuo munasarjojen poisto menisi ns. omaan piikkiin, koska sairasloma jää todennäköisesti omavastuuajan sisälle, mutta rintojenpoiston kohdalla tilanne on toinen. Tämä siis ilmeisesti se perustilanne ja vähän epäilen ettei työnantajana "hyvää hyvyyttään" palkkaa tule maksamaan, jos lääkärintodistuksella selkeästi se z-koodi. Kiitos sinulle 5 tosi paljon vastauksista, auttoi ymmärtämään. Saanko kysyä onko operaatioistasi jo kauan aikaa ja tehtiinkö sinulle korjaava leikkaus. Miten olet jaksanut? Itselläni tosiaan on nyt aika tähän ekaan operaatioon, rintojen poisto mietityttää kovasti sekä tietysti se, että minkälainen se korjausoperaatio kaikkinensa mahtaisi olla.
Toivon sen olevan palkatonta. Toiset eivät ole syyllisiä tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuli vielä mieleen, että ota huomioon myös leikkauksesta aiheutuvat potilasmaksut. Muistaakseni minulla niitä kertyi noin 600€. Suurin osa tuosta summasta kertyi siitä, että olin viikon leikkauksen jälkeen osastolla, mutta lisäksi sitten oli lääkäri- ja punkteerauskäyntejä.
T. 5
Hyvä pointti tämäkin, potilasmaksut eivät minua niin paljon huoleta mutta tosiaan se palkattomuus. Olen perheen ainut tulonsaaja, joten tuntuu vähän ankealta. Hyvä kuitenkin, että tämän asian hoksasi jo etukäteen, vielä kamalampaa olisi ollut selvittää asia jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Toivon sen olevan palkatonta. Toiset eivät ole syyllisiä tilanteeseen.
No buhuu, me geenivirheen kantajatko olemme syyllisiä tähän oman tilanteeseemme? Olipa älytön kommentti ja siksi toisekseen kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee, jos geenivirheen kantaja sairastuu syöpään.
En osaa varmasti sanoa (voi riippua työsehtosopimuksesta?) mutta minulla ainakin oli aikanaan rinnanpienennysleikkauksen jälkeen ja myöhemmin sterilisaation jälkeen ihan palkalliset sairaslomat. Rintaleikkauksen aikaan olin määräaikaisena ja sterilisaation kanssa vakinaisena töissä.
Uskoisin, että palkallista on.