Voitaisiinko pitbul -rotu vihdoin kieltää Suomessa? Taas koira kuollut :(
Vapaana pidetty pitbull kävi kiinni pienen Hilppa-villakoiran niskoihin ja retuutti sen hengiltä.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201805182200951521_u0.shtml
Taistelukoirilla ei ole mitään virkaa, tappavat vain säännöllisesti pienempiään.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että JOKA IKINEN KOIRA tulisi pitää kytkettynä ulkona, ellei ole jossakin erämaassa.
Olen ottanut sen linjan, että sanon aina tällaisille omistajille, että toimivat väärin. Pyrin sanomaan sovittelevasti, mutta muutaman kerran olen joutunut räyhäämän omistajalle kunnolla, kun vapaana oleva rakki pyrkii oman, hihnassa olevan koirani päälle. Ottaa päähän aivan tolkuttomasti!
Lain mukaan kuuluukin olla kytkettynä.
Vierailija kirjoitti:
Montako keskustelua aiot aloittaa pitbulpitbulbulbulbul
Aloituksia tekee useampi henkilö.
janne32 kirjoitti:
suositten teille pienten rakkikoirien omistajille, että väistätte muita liikenteessa
koska minun pitbull voittaa helposti nämä pienet piskit
Toivottavasti uhittelette seuraavan kerran jollekin aseen omistajalle tai kickboksarille...
Lisään vielä (22): kokemukseni mukaan bullien omistajat eivät ole erityisen eläin- tai koirarakkaita. Heille bully tuntuu olevan aseen korvike. Perustan mielipiteeni noin 10:een tuntemaani bullyn omistajaan. Uskon, että poikkeuksiakin on.
Kuonokoppa pakolliseksi tommosille roduille julkisella paikalla.
Kuonokoppapakko kyseisille roduille. Samaan kastiin menee kaikki Cane corsot, dogo argentinot ja vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että JOKA IKINEN KOIRA tulisi pitää kytkettynä ulkona, ellei ole jossakin erämaassa.
Olen ottanut sen linjan, että sanon aina tällaisille omistajille, että toimivat väärin. Pyrin sanomaan sovittelevasti, mutta muutaman kerran olen joutunut räyhäämän omistajalle kunnolla, kun vapaana oleva rakki pyrkii oman, hihnassa olevan koirani päälle. Ottaa päähän aivan tolkuttomasti!Näinhän se lakikin sanoo. Omalla pihalla tai koirapuistossa tai muulla aidatulla alueella koirat juoskoon irti.
Aika laaja tuo muu aidattu alue. Siirtolapuutarha-alue, siellä saa juosta vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meillä meinasi käydä vahinko samanrotuisen koiran kanssa koirapuistossa. Olin vielä niin naiivi, että uskoin omistajaa, joka sanoi koiran olevan kiltti, mutta vähän "raisu". Kesken tavallisen koirien leikin tämä hauva saikin sitten raivarit - onneksi olin vieressä ja refleksini toimivat (kova potku koiran kylkeen sai irrottamaan otteen, sekunti myöhemmin olisi ollut jo myöhäistä).
Ihan vain vituttaa kaikki kommentit, joissa puolustetaan näitä rotuja. On varmasti yksilöitä, jotka eivät koskaan hyökkää, mutta niinpä vain tämäkin "vähän raisu" yksilö hyökkäsi ilman, että omistaja osasi mitenkään ennakoida tilannetta.
Tällaisista omistajista ja koirista kannattaisi ottaa kuva ja julkaista muille varoituksena. Toisaalta ikävää julkisesti nöyryyttää toista mutta koska nämä eivät mitään sanktioita saa jotka edes hieman voisivat hillitä edesvastuuttomuutta niin mielestäni olisi kohtuullista varoittaa muita.
Miten olet ajatellut edetä asiassa, ap? Teetkö kansalaisaloitteen?
Tuolle pakkomielteelle aloittaja voisi tehdä jotain. On jo sairasta. Mene hoitoon. Ei ole normaalia tehdä kymmeniä aloituksia samasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meillä meinasi käydä vahinko samanrotuisen koiran kanssa koirapuistossa. Olin vielä niin naiivi, että uskoin omistajaa, joka sanoi koiran olevan kiltti, mutta vähän "raisu". Kesken tavallisen koirien leikin tämä hauva saikin sitten raivarit - onneksi olin vieressä ja refleksini toimivat (kova potku koiran kylkeen sai irrottamaan otteen, sekunti myöhemmin olisi ollut jo myöhäistä).
Ihan vain vituttaa kaikki kommentit, joissa puolustetaan näitä rotuja. On varmasti yksilöitä, jotka eivät koskaan hyökkää, mutta niinpä vain tämäkin "vähän raisu" yksilö hyökkäsi ilman, että omistaja osasi mitenkään ennakoida tilannetta.Tällaisista omistajista ja koirista kannattaisi ottaa kuva ja julkaista muille varoituksena. Toisaalta ikävää julkisesti nöyryyttää toista mutta koska nämä eivät mitään sanktioita saa jotka edes hieman voisivat hillitä edesvastuuttomuutta niin mielestäni olisi kohtuullista varoittaa muita.
Erityisesti silloin kun pb omistaja vähättelee tapahtunutta kuten Hernesaaren tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
janne32 kirjoitti:
suositten teille pienten rakkikoirien omistajille, että väistätte muita liikenteessa
koska minun pitbull voittaa helposti nämä pienet piskit
Elämämkoululainen pätee koiransa avulla?
Eihän muuten pysty.
Kuka oikeesti jaksaa tehdä näitä aloituksia loputtomiin?
Ja ei Suomi rotuja kiellä. Eikä valvo.
Pitbulleiksi lasketaan ainakin seuraavat rodut: amerikanpitbullterrieri, amerikanstaffordshirenterrieri (käytännössä apbt:n näyttelyversio), staffordshirenbullterrieri, bullterrieri ja amerikanbulldoggi.
Sitten on näitä amerikanbullyjä, jotka on saatu aikaan risteyttämällä amerikanpitbullterrierejä mastiffityyppisiin koiriin.
Sellaiset spykoosit sitten siellä
Ainakin joku koiralupa pitäisi näille vaarallisille roduille tulla, etteivät joudu noiden elämänkoululaisten käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle pakkomielteelle aloittaja voisi tehdä jotain. On jo sairasta. Mene hoitoon. Ei ole normaalia tehdä kymmeniä aloituksia samasta aiheesta.
Muita aloituksia ei taida edes olla enää/juuri tällä hetkellä jäljellä ja tämä näyttää olevan ensimmäisiä aiheesta tehtyjä aloituksia. Ei siis aloitusta tehdessään ollut tietoinen samasta aiheesta syntyvien aloitusten tulevasta määrästä.
Hollannissa on lakiin kirjattu 10 taistelukoiraa (+ niiden sekarotuiset jälkeläiset), jotka on pakko viedä koirakouluun, ennen kuin niitä saa pitää. Muutoin koira lopetetaan.
Suomessakin tämä toimisi; joka paremmin kuin Hollannissa. Hollannissa vain alkuperäiset lainkuuliaiset hollantilaiset vievät bullynsä kouluun, ja juuri ongelmasakki jatkaa samaa rataa.
Norjassa pitbull on kielletty kokonaan. Minusta Suomessakin voisi taistelukoirat kieltää. Vielä kun ajattelee, että jalostustyö ja näiden rotujen koko olemassa olo ja suosio on pitkälti laittoman ja äärettömän julman koiratappelun tulos. Eikö jokain eläinystävä vaatisi jo sillä perusteella, että rodusta on pyrittävä eroon?
Tunnen bullin omistajan, joka saa koiransa (yleensä) pysymään kurissa. Hän kasvattaa rotua. Kun narttu oli kiimassa, kävi uros omistajan kimppuun, kun omistaja meni nartun lähelle. Hän kertoi, että ainoa tapa pitää koira aisoissa on näyttää sille olevansa fyysisesti vahvenpi, koira ei siis tottele käskyjä, vaan alistuu kun omistaja paiskoo sitä kirjaimellisesti päin seinää. Onko tämä eläinten oikeuksien mukaista touhua? Eikö olisi parempi, ettei ainakaan Suomi hyväksyisi näitä rotuja lainkaan?
Turha vedota sekaroutisuuteen; kaikki rajatapaukset olisi joko lopetettava tai ainakin leikattava, ettei uusia jälkeläisiä synny.