Käy ihan oikeasti sääliksi rytmitajuttomia ja epämusikaalisia ihmisiä
Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että he eivät voi koskaan tietää miten paljon menettävät. Aivan kuin heiltä puuttuisi yksi kokonainen aisti.
Yksi tuttuni luulee, että kun hän hyvällä säkällä saa marssittua tasatahtiin, niin hän on tajunnut rytmin. Tai toinen tuttuni, joka ei kuule kahden lähekkäin olevan sävelen korkeuseroa eikä kuule harmonioita. Pystyy nauttimaan vain musiikista, jossa on hyvät lyriikat. Kaikki muu menee ohi.
Sydäntäni särkee. En voi jakaa heidän kanssaan musiikillisia nautintoja. Aivan kuin eläisimme eri maailmoissa ja puhuisimme eri kieltä. Minä en ymmärrä, kuinka he eivät voi ymmärtää, ja he eivät ymmärrä, mikä heiltä muka jää ymmärtämättä. Kuinka he voisivatkaan.
Sen on pakko olla joku neurologinen fiba. Voisikohan tulevaisuudessa sitä korjata?
Kommentit (85)
En tiedä, mutta ihmettelen ihmisiä jotka kuuntelevat musiikkia "laidasta laitaan", mutta eivät ole kiinnostuneet tarkemmin oikein mistään. Joillekin musiikki ei vaan merkitse mitään. Itse kuuntelen musiikkia päivässä ainakin pari tuntia, että tärkeää on.
Eihän sen tarvitse merkitäkään.. tuntuu että he eivät kuule koko musiikkia! Kuulevat vain ääniä.
Hyvä aloitus, ap. Olen ajatellut samaa. Mielestäni musikaalisuus on ehkä tärkein asia ihmisessä. Jos sitä ei ole, ei ole mitään kosketuspintaa. Täysin eri laji. Ja se mitä puuttuu, huh huh.
Niinhän sitä lapsistakin sanotaan, että mieluummin vaikka *** kuin epämusikaalinen.
On mahdotonta selittää musiikkia sellaiselle, jolle kaikki musiikki on "ihan kivaa".
On mahdotonta selittää sitä tunnetta kun ihokarvat nousee pystyyn jostain kappaleesta, jos toinen ei jaksa pysähtyä kuuntelemaan edes yhtä kappaletta.
Minua säälittää kaikki matemaattisesti lahjattomat. Ollaan ihan öö aapisen reunalla, kun pitäisi laskea mitä tuote maksaa 30% alennuksen jälkeen. Yksinkertaiseenkin laskutoimitukseen tarvitaan laskinta.
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää kaikki matemaattisesti lahjattomat. Ollaan ihan öö aapisen reunalla, kun pitäisi laskea mitä tuote maksaa 30% alennuksen jälkeen. Yksinkertaiseenkin laskutoimitukseen tarvitaan laskinta.
Tuohan on pitänyt vain oppia koulussa. Tuohon ei tarvita mitään lahjakkuutta. Lasten matematiikkaa. Ehkä sitten jossain pitkän matematiikan vaikeissa jutuissa voisi puhua lahjoista, tai yliopistotasolla.
He ovat vain erilaisia ja heiltä puuttuu jotain. Myös elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on pitänyt vain oppia koulussa. Tuohon ei tarvita mitään lahjakkuutta. Lasten matematiikkaa. Ehkä sitten jossain pitkän matematiikan vaikeissa jutuissa voisi puhua lahjoista, tai yliopistotasolla.
Tuo olisi pitänyt oppia koulussa. Tuttava opettaa lääkelaskuja lähihoitajaopiskelijoille. On tuhat ja yksi hauskaa tarinaa saanut kuulla niistä poloisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettava tosiasia on, että monikaan ei osaa laskea paljonko tuo 30 % alennus on. ohis
Ei mua tarvii sääliä :D Liikutun musiikista kyllä, mutta en vain heti ensimmäisenä ole menossa tanssitunnille, laulele tai esiinny soittimen kanssa. Tää on vaan yksi osa-alue kaiken aistillisen kokemisen kirjossa. Iso asia varmasti niille, jotka voivat kokea sen tuomat hyödyt. Me muut, meillä on sitten jotakin muuta, mikä ei välttämättä avaudu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua tarvii sääliä :D Liikutun musiikista kyllä, mutta en vain heti ensimmäisenä ole menossa tanssitunnille, laulele tai esiinny soittimen kanssa. Tää on vaan yksi osa-alue kaiken aistillisen kokemisen kirjossa. Iso asia varmasti niille, jotka voivat kokea sen tuomat hyödyt. Me muut, meillä on sitten jotakin muuta, mikä ei välttämättä avaudu kaikille.
Mikä se sellainen muu on sinulla?
Onko vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia? Joku voi saada mielettömiä aistielämyksiä vaikka vain rannalla istumisesta ja aaltojen katselemisesta ja kuuntelemisesta. Toinen saunomisesta ja niin edespäin. En kuvittele, että omat mieltymykseni olisivat eniten tajunnanräjäyttäviä, kun vähän vaikea on mennä toisen ihmisen nahkoihin. Voin kuvitella, mutta en voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ihmettelen ihmisiä jotka kuuntelevat musiikkia "laidasta laitaan", mutta eivät ole kiinnostuneet tarkemmin oikein mistään. Joillekin musiikki ei vaan merkitse mitään. Itse kuuntelen musiikkia päivässä ainakin pari tuntia, että tärkeää on.
Mä kuuntelen musiikkia ns. laidasta laitaan. Rakastan klassista musiikkia, se sopii tiettyihin tunnetiloihin ja tilanteisiin. Joskus haluan kuunnella vaikka iskelmää tai romanimusiikkia, jos melodia on hyvä ja vaikkapa haikeat rakkaudesta puhuvat sanat sopivat mielialaani sillä hetkellä. Välillä kuuntelen raskasta rokkia, vaikkapa salilla painoja nostaessa, tai rankkaan työvuoroon valmistautuessa. Lenkkipolulla eteenpäin vie keveä poppi.
Musiikki on ihanaa ja sen merkitys on minulle niin valtava ka vivahteikas. Itse olen soittanut viulua viisivuotiaasta asti, tällä hetkellä soitan asuinmaani tärkeässä orkesterissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia? Joku voi saada mielettömiä aistielämyksiä vaikka vain rannalla istumisesta ja aaltojen katselemisesta ja kuuntelemisesta. Toinen saunomisesta ja niin edespäin. En kuvittele, että omat mieltymykseni olisivat eniten tajunnanräjäyttäviä, kun vähän vaikea on mennä toisen ihmisen nahkoihin. Voin kuvitella, mutta en voi tietää.
On vaikea ymmärtää mistä se johtuu. Rytmitaju ja musikaalisuus on synnynnäisiä ominaisuuksia, toisin kuin rannalla istumisen ja aaltojen katselemisen nauttiminen. Rytmitaju ja musikaalisuus eivät ole mieltymyksiä. Niitä ei pääse pakoon eikä niitä voi menettää ellei saa aivovauriota.
En mä kyllä koe menettäneeni mitään, vaikka en ymmärrä nuoteista tai sävelkorkeuksista yhtään mitään. Musiikkia kuuntelen melkeimpä vain autossa, joskus on keittiön radio päällä taustaäänenä.
Kyllä mä joistan kappaleista liikutun ja joku pätkä on ihan hauska rinkutus, ja se riittää mulle.
Elän ihan normaalia perheellisen, työssäkäyvän ihmisen elämää. Saan nautintoni muista asioista, jonka fiksu ihminen ymmärtäisi, koska kaikki ovat erilaisia.
Että kiitos, voit keskittää säälimiseen kuluvan energiasi johonkin älykkäämpään toimintaan.
Aivan, ja mua säälittää ihmiset jotka eivät osaa piirtää ympyrää vapaalla kädellä, jotka eivät näe yhtä laajaa sävyskaalaa väreistä kuin minä tai herran jestas ovat värisokeita tai hämäsokeita. Siis miten kukaan voi elää niin? Ihan hirveän köyhää elämää.
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä koe menettäneeni mitään, vaikka en ymmärrä nuoteista tai sävelkorkeuksista yhtään mitään. Musiikkia kuuntelen melkeimpä vain autossa, joskus on keittiön radio päällä taustaäänenä.
Kyllä mä joistan kappaleista liikutun ja joku pätkä on ihan hauska rinkutus, ja se riittää mulle.
Elän ihan normaalia perheellisen, työssäkäyvän ihmisen elämää. Saan nautintoni muista asioista, jonka fiksu ihminen ymmärtäisi, koska kaikki ovat erilaisia.
Että kiitos, voit keskittää säälimiseen kuluvan energiasi johonkin älykkäämpään toimintaan.
jos et muka ymmärrä sävelkorkeuksista "yhtään mitään", miten voit tietää mikä on musiikkia ja mikä vain eri korkuisia ääniä sarjassa?
Jaa. No ei minua kannata sääliä. En tosiaan tule lauleskelemaan harmonioita kenenkään kanssa. Tai yrittää voin, mutta ei siitä mitään tule. Tykkään kyllä kuunnella musiikkia, mutta se rytmissä tanssiminen ja nuotilleen laulaminen on vähän niin sun näin.
Minä ennen säälin ihmisiä, jotka eivät käsitä kirjojen hienoutta, mutta sitten tajusin että ehkä heillä on joku ihan oma mielenkiinnon kohde. Ehkä se on ihan ok.
Mua säälittää ihmiset jotka ei ymmärrä.