Voiko suolaa syödä paljon, jos verenpaineet on matalat?
Jos verenpaineet vaihtelee matalan ja ihanteellisen välillä, niin voisi syödä suolaa paljon? Vai onko suolasta jotain muuta haittaa kuin paineiden nousu? Olen syönyt pari kuukautta paljon suolaa ja verenpaineet ei vain nouse vaan pysyvät matalina, joten mietin että onko ok jatkaa suolan syömistä. Tietääkö kukaan?
Kommentit (12)
ei kuulemma oo ok asiantuntijoiden mukaan
No joskus terveydenhoitaja mulle sanoi, että "matalaan verenpaineeseen ei ole mitään hoitoa, mutta voithan nyt sitten syödä suolaista".
Oikeasti se ei edes auta. Matala verenpaine on matala, ja pyörrytyskohtauksia tulee, vaikka söisi suolaistakin. Sen sijaan suola kyllä turvottaa muuten. Tulee silmäpussit, kaksoisleuka, ja sormet ja jalat turpoaa. Ei kannata.
Onneksi matalan verenpaineen kanssa tulee toimeen, kun välttää äkillisiä lämpötilanmuutoksia ja aurinkoa ja nousee seisomaan hitaasti - myös istumasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ei? Ap.
Liika natrium on liikaa vaikka olisitkin normi- tai matalapaineinen.
Juo riittävästi etenkin helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ei? Ap.
Päinvastoin nykytieteen mukaan suolaa saa popsia ilman murheita.
Tuo toinen kommentoija elää viime vuosituhatta.
Matalaan verenpaineeseen ei auta suola, eikä itse asiassa kahvikaan, on kokemusta.
Yksi mikä auttaa oikeasti on lakritsi.
Sitten itselläni auttaa kaliumpitoiset ruoat, en tiedä vaikuttaako muilla tuo. Syön esim. joka päivä kurpitsakeittoa ja sen sellaista kaliumin takia.
Ja melkein pahinta mitä voin syödä on hedelmät (!!!), ne laskee ihan hurjasti verenpainetta, varsinkin joku vesimeloni.
Da kirjoitti:
Juon kyllä riittävästi, ihan tavallista vettä muutaman litran ja sitten muut juomat (maidot ym) siihen päälle.
Mutta miksi se liika natrium on liikaa? Mitä pahaa siitä seuraa?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Da kirjoitti:
Juon kyllä riittävästi, ihan tavallista vettä muutaman litran ja sitten muut juomat (maidot ym) siihen päälle.
Mutta miksi se liika natrium on liikaa? Mitä pahaa siitä seuraa?
Ap.
Se on seurannut yleensä tutkimuksissa sitä u-käyrää, eli molemmat ääeipäät on pahat ja keskitason natrium antaa parhaan tuloksen terveyden kannalta.
Itse olen ymmärtänyt, että ennen kaikkea tuon takia sitä suositellaan pitämään siinä keskitasolla.
Elimistöhän pystyy sopeutumaan isoonkin natrium määrään.
kyllä mä ainakin pyrin helteellä napsimaan suolaista, jotten pyörry. Normisti sitten vaan just toi, että esim. aamulla ei voi nousta yht'äkkiä, vaan rauhassa, ettei mene taju. Paineet normisti jotain 60/100, mutta esim. synnytyksen jälkeen oli 48/90, ei kiva :(
t. matalapaineinen
Da kirjoitti:
Typerin ohje ikinä. :D Juuri helteellä tulisi lisätä suolan käyttöä, koska runsaampi veden juominen vain pahentaa tilannetta, jos ei saada samalla elektrolyyttejä (natrium, kalium) tilalle.
Mulle lääkäri sanoi, kun mietin suolan käyttöäni, että ei tarvitse miettiä lainkaan... voin syödä niin paljon kuin huvittaa.