Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vierata lasta auttaa, jos lapsi vaikkapa kaatuu?

Vierailija
17.05.2018 |

Olen pienten lasten äiti ja joskus näen sattuvan vaaratilanteita tai ikäviä tilanteita muillekin lapsille. Itse välittömästi autan muita ihmisiä yleensä, mutta saako niin edes tehdä ilman luvan kysymistä kyseisen lapsen vanhemmilta? Eräässä tapauksessa lapsen äiti oli kaukana ja ehkä noin kaksivuotias kompastui kesävaatteissa sinänsä hyvin matalaan suihkulähteeseen ja nostin lapsen siitä pystyyn välittömästi sekä ehkä metriä kauemmaksi suihkulähteestä, kun huomasin tapauksen. Tein sen jotenkin refleksinomaisesti, mutta paria sekuntia myöhemmin lähinnä nolotti. Teinkö väärin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin olisi jättää auttamatta. Käsittämätön kysymys.

Vierailija
2/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muissakin asioissa non järjetön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä edes kysyt tota?

Vierailija
4/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä metoo-aikana voi lastakaan auttaa tai joutuu petofiilitoo tähtäimeen.

Vierailija
5/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä ei MISSÄÄN tilanteessa kannata lähestyä vierasta lasta, vaan ainoastaan hälyttää apua. Niin pitkälle on pedofiilihysteria mennyt. Jopa lasten omia isiä epäillään nykyään tuon tuosta.

Naisena voit auttaa vapaasti, ja se on aivan oikein toimittu.

Vierailija
6/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa ja pitää auttaa. Aina löytyy joku kahjo äiti/isä, mutta ei sen takia voi jättää taaperoa autotielle eikä suihkulähteeseen.

Vierailija
7/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa lievemmissä tilanteissa. Sitä varoo varsinkin koskemasta vieraisiin lapsiin, vaikka tuntuisi tarpeelliselta auttaa niitä kompastumisessa tms.

Yksi mikä ihan ahdistaa on, että jotkut vanhemmat eivät huomioi ollenkaan itkevää lasta. Ihan hieätärveää. Tekisi mieli puuttua tilanteisiin, mutta olen pidättäytynyt vaivalloisesti.

Vierailija
8/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä ei MISSÄÄN tilanteessa kannata lähestyä vierasta lasta, vaan ainoastaan hälyttää apua. Niin pitkälle on pedofiilihysteria mennyt. Jopa lasten omia isiä epäillään nykyään tuon tuosta.

Naisena voit auttaa vapaasti, ja se on aivan oikein toimittu.

No siis naisenakin pelkään edes hipaista jotain vierasta lasta, ettei arvella kidnappaajaksi ym. Mutta pakkohan se on tavallaan auttaakin, jos lapsi on vaarassa aivan lähistöllä. Aikuistakin auttaisin tietenkin, esim. vanhusta, joka satuttaisi itsensä.

Vierailija
9/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa lievemmissä tilanteissa. Sitä varoo varsinkin koskemasta vieraisiin lapsiin, vaikka tuntuisi tarpeelliselta auttaa niitä kompastumisessa tms.

Yksi mikä ihan ahdistaa on, että jotkut vanhemmat eivät huomioi ollenkaan itkevää lasta. Ihan hieätärveää. Tekisi mieli puuttua tilanteisiin, mutta olen pidättäytynyt vaivalloisesti.

Joo, sama juttu. Hyvin usein julkisissa liikennevälineissä kuulee sydäntäsärkevää itkua, joka todennäköisesti hellittäisi sillä, että äiti/isä ottaisi vauvan syliinsä, mutta yleensä he vain hyssyttelevät tai koettavat puheella saada rauhoittumaan, tuloksetta. Siinä olisi tosin se paras auttaja (oma äiti, isä tai mummo ym.) omasta takaa lapsen vieressä, mutta jostain syystä monikaan ei pysähdy ottamaan lastaan syliinsä siinä tilanteessa.

Vierailija
10/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satun olemaan esim. kaatuvan lapsen lähellä, niin äitinä, automaattinen reaktio on ottaa kiinni ja auttaa. Se on vaistomainen ele.

Vierailija
11/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa taannoin. Näin lapsen kaatuvan. Pysähdyin ja erikseen lähdin hänen suuntaansa kysymään, onko hän kunnossa ja tarvitseeko mahdollisesti apua. Kaikki tämä tapahtui itselle ihan refleksinomaisesti. Hän pääsi ylös ja keräili tavaroitaan ja katsoi pelokkaasti, puisteli päätään. Jätin asian siihen, koska näin, että hän pysyy tolpillaan eikä verta näkyvästi vuotanut mistään, joten oletin, että pääsi jatkamaan matkaa. Jälkeenpäin mietin, onko soveliasta nykyään edes lähestyä vierasta lasta tällä tavoin, koska näytti ihan siltä, että lapsi pelkäsi minua ja sitä että puhuttelin häntä.

Vierailija
12/12 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ole edes äiti, mutta kyllä mä silti kysyn esim. pyörällä kaatuneilta lapsilta et onko niillä kaikki ok. Siis kerran joku ala-asteikäinen lapsi kaatui mun edessä pyörällä, ei kovassa vauhdissa, mut itkuhan siitä tuli.  t: nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme