Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palefacen salailuväitteet sisällissodasta ärsyttää tutkijaa: ”Siitä kimittävät nykyään yleensä ihmiset, jotka eivät jaksa käydä kirjastossa”

Vierailija
17.05.2018 |

Jokainen Yleä katsonut on varmasti nähnyt mainoksen jossa Paleface kertoo ettei tiedä sisällisodasta tarpeeksi ja vihjaa jopa, että asiaa olisi salailtu. Tutkijaa nämä väitteet ärsyttävät ja hän kehoittaa näitä ihmisiä lukemaan joskus kirjoja jotta viisastuisivat. Sisällissota on eniten käsitelty aihe sodista ja tietoa kyllä löytyy jos sitä haluaa löytää, eikä vain elää omassa kuplassaan.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/historioitsija-keskisarja-…

Tässä viestissä ei ole mitään asiatonta, vaan viesti käsittelee tutkian huolta siitä miten totuudella ei ole enää nykyään väliä kun mielipiteisiin koitetaan vaikuttaa. Toivottavasti tätä viestiä ei poisteta, vaan annetaan keskustelun olla reilua ja rehellistä.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihan miekka niittää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodista puhuminen on vain niin oksettavaa, kuitenkin. En itse pysty kuuntelemaan raakuuksia vaikka tiedän että se on tärkeää historiaa. Alkaa oksettamaan koko ihmiskunta. Ei ihmiset tiedä Louis Pasteurristakaan kuin nimen vaikka sitä ei ole mitenkään salattu. Minä taas olen kiinnostunut tieteestä.

Entäs eläinmaailma sitten?

Päivittäin satoja ja tuhansia eläinvauvoja revitään kappaleiksi ja niiden äidit syödään elävältä.

Vai kannattaisiko oksetuksen sijaan hyväksyä se, että luonto on ihan helvetin raaka paikka ja elämä on raadollista? Suomalaiset alkavat keskimäärin olemaan aivan liian vieraantuneita todellisesta maailmasta.

Tiedostamalla huonot puolet osaa arvostaa hyviä asioita vieläkin enemmän.

Eläinmaailma ja luonto yleensäkin on  eri asia, kuin ihmisen toisiaan varten luomat konekiväärit, napalmit, taistelukaasut ja ydinkärkiohjukset.

Petoeläinlajeja luonnossa on monia ja ne ovat luonnostaan lihansyöjiä ja tappavat jotain toisia lajeja, joiden pyydystämiseen ne ovat omassa evoluutiossaan erikoistuneet.

Tällä ei ole mitään tekemistä esim. sen kanssa, että Yhdysvallat lähetti 1960-luvulla jatkuvasti joukkoja Vietnamiin  'estämään  kommunismin leviämistä ja dominoteorian toteutumista kaakkois-Aasiassa.'

Sitten se kylvi sinne kuolemaa pommikoneista käsin ns. 'mattopommitusten' muodossa  (pommeja pudotettiin enemmän kuin toisessa maailmansodassa) kunnes keksittiin soittaa Monsanto-yhtiölle,ja tilattiin puut ja kasvillisuuden tuhoavaa  myrkkyä( 'agent orange)ettei sisseillä olisi enää suojaa niistä. Myrkky meni tietenkin pohjavesiin asti ja aiheutti (ja huom. aiheuttaa  yhä edelleenkin ) äärimmäisen vaikeita sikiöepämuodostumia vietnamilaisten lapsille.

Sota irakissa puolestaan aiheutti esim. öljykatastrofeja, joiden rinnalla joku yli  200-metrisen säiliötankkerin katkeaminen ja uppoaminen Britannian ja Ranskan rannikon tuntumassa 1960-luvulla ( kuuluisa Torrey Canyonin öljykatastrofi) oli vielä hyvin pientä. 

Yhtään enempää puolustettavaa en kyllä näe siinäkään , että Venäläiset pommikoneet ovat pommittaneet viime aikoina Syyrialaisi suojattomia siviilejä.

Aivan samanlaista suurvaltapolitiikkaa, tappamista ja militarismia on sekin.

Sodissa ,yleensäkään, ei itse asiassa ole mitään 'hyviä puolia' (missään mielessä) .

>Tämä on se asia joka niistä olisi kansainvälisesti jo syytä tiedostaa.

Kokemusta ja näyttöä on kyllä historiasta ja tästä päivästäkin jo yllin  kyllin ja 'oppimateriaalia' asiasta kertynyt enemmänkin kuin riittävästi .

Kuuluisa rauhanmies,  opetusneuvos Yrjö Kallinen (1886-1976) sanoi aikanaan viimeisessä haastattelussaan, että: "Ellei jotain aivan radikaalia ja perustavanlaatuista muutosta tapahdu ihmiskunnan ajattelussa, kuljemme vääjäämättömästi kohti totaalista tuhoa ja elämän tuhoutumista maapallolla."

Hän oli todellakin eräs merkittävimmistä rauhan puolestapuhujista maassamme (oli 1940-luvun lopulla jopa puolustusministerinä).

Hänen elämäntyönsä ja hänen kaikki  kirjansa  ovat niinikään todella tutustumisen arvoisia niteitä.

(puheet ja kaikki  haastattelut löytyvät osoitteesta: yle, elävä arkisto, yrjö kallinen :elämmekö unessa )

Onko teillä Yrjö Kallista? Sori oli pakko..

Vierailija
42/46 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on siivuutettu koulun historian oppikirjoissa vuosikymmeniä, esim. 80-luvun peruskoulussa ei käsitelty välttämättä ollenkaan.

Osin taustalla ollut häpeä, että tällaisella "sivistysmaalla" ollut 1900-luvun verisin sisällissota. On haluttu unohtaa koko asia.

Kyllä minä olen siitä koulussakin kuullut, peruskoulun kävin 80-luvun aikana. Meillä eteläpohjanmaalla ei ole mistään sodista vältelty puhumasta tai vääristelty mitenkään, minä olen niistä tiennyt "aina" isoäiti puhui jo kun olin alle kouluikänen siitä miten sodissa meni ensin enoja setiä ja sitten vielä veljiäkin. Meilläpäin kun ei ollut kovin voimakasta osallistumista sisällisotaan, niin ei ole jäänyt siitä mitään sukutraumaa. Isän puolelta oli osa valkoisten ja osa varmasti punaisten puolelta, mutta tädiltänikin juuri sitä kysyin ja hän sanoi ettei hänelläkään ole tarkkaa kuvaa siitä kuka teki ja mitä, vaikka he asuivat kohtuu lähellä paikkoja joissa sisällissotaa käytiin jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on siivuutettu koulun historian oppikirjoissa vuosikymmeniä, esim. 80-luvun peruskoulussa ei käsitelty välttämättä ollenkaan.

Osin taustalla ollut häpeä, että tällaisella "sivistysmaalla" ollut 1900-luvun verisin sisällissota. On haluttu unohtaa koko asia.

Ei kasitelty. Sanottiin, etta valkoiset tappoivat kapinoivaa kansaa. Suomettuminen.

I mailmansota - ei kasitelty

II mailmansota ei kasitelty

Nuo on niin polisoituja aiheita, etta esim I mailmansodan verisimpia paatoksia ei ole millaan koulu asteella kasitelty.

Britit olivat tekemassa rauhaa varsin varhaisessa vaiheessa, mutta juutalaiset pankkiirit antoivat rahaa kunhan britit lupasivat antaa Palestiinan vastineeksi. Eivat antaneet

Missä sinä olet käynyt koulusi??? Kyllä meillä käsiteltiin ihan normaalisti kaikki sodat ja ne oli historian kirjoissa. Minä olen käynyt peruskoulun 80-luvulla eteläpohjanmaalla.

Vierailija
44/46 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasitelty. Sanottiin, etta valkoiset tappoivat kapinoivaa kansaa. Suomettuminen.

Nuo on niin polisoituja aiheita, etta esim I mailmansodan verisimpia paatoksia ei ole millaan koulu asteella kasitelty.

Britit olivat tekemassa rauhaa varsin varhaisessa vaiheessa, mutta juutalaiset pankkiirit antoivat rahaa kunhan britit lupasivat antaa Palestiinan vastineeksi. Eivat antaneet

Missä sinä olet käynyt koulusi??? Kyllä meillä käsiteltiin ihan normaalisti kaikki sodat ja ne oli historian kirjoissa. Minä olen käynyt peruskoulun 80-luvulla eteläpohjanmaalla.

Kerroin tuossa parikin esimerkkia asioista joita ei kasitelty. MAilmasta annetaan kummasti kummallinen kuva kun hyvat muka ovat aina voittaneet :/

Paitsi Suomessa kun meidan lisi pitanyt olla kuin Neuvostoliitto

Vierailija
45/46 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin tuossa parikin esimerkkia asioista joita ei kasitelty. MAilmasta annetaan kummasti kummallinen kuva kun hyvat muka ovat aina voittaneet :/

Siis selitä ja avaa tuota kertomaasi mielipidettäsi vähän tarkemmin: milloin Suomen olisi pitänyt olla kuin Neuvostoliitto ?

Vierailija
46/46 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis selitä ja avaa tuota kertomaasi mielipidettäsi vähän tarkemmin: milloin Suomen olisi pitänyt olla kuin Neuvostoliitto ?

70 ja 80 luvulla.

SDP oli varsin voimissaan.

Varsinkin koulussa ihannoitiin ita naapuriamme melkoisesti. Ihan niinkuin nyt koulukirjat ihannoivat vihreita ja kertovat muunneltua totuutta.

Tosin ei suomaliset tienneet millaista Neuvostoliitossa oli.