Mistä tiedän, etten ole oikeasti vain todella yksinkertainen ja tyhmä?
Kysymys otsikossa. Ennen pidin itseäni normaaliälyisenä, nykyisin kyseenalaistan älykkyyttäni reilusti. Onpa masentavaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää mitä uutisissa tai sanomalehdessä puhutaan?
Hyvin harvalla on aivoissa vikaa että ovat tyhmiä, suurin osa ei vaan viitsi ottaa asioista selvää jotta ymmärtäisivät asioita, ...
Tämä! Esim. minua on työkuvioissa usein sanottu huippuälykkääksi, ja minulle annetaan vaikeimpia tehtäviä joita työelämä heittää eteen koska olen oletettavasti älykäs.
Mutta en usko että siitä on kyse siinä että olen tosiaan hyvä ongelmanratkaisija. Minä vaan olen sisukas "grindaaja". Etsin tylsiä dokumentaatioita lukemalla sisukkaasti kaiken pohjatiedon mitä ongelmanratkaisu vaatii, tutkin ja kokeilen, kunnes ratkaisu löytyy. Liian moni toteaa ykskantaan: "en ymmärrä tuosta mitään" ja luovuttaa. En minäkään ehkä ymmärtänyt kun ongelman käsiini sain, mutta tutkin kunnes ymmärsin.
Kiinnitin huomioni vaan-sanaan. Ei pitäisi vähätellä omia taitojaan. On hienoa, että osaat, pystyt ja viitsit tehdä huolellisen pohjatyön. Tuota ominaisuutta esimerkiksi tutkijat tarvitsevat. He eivät luovuta vaan lukevat, mitä aikaisemmin on sanottu jostakin asiasta. Tämän jälkeen he osaavat tehdä johtopäätöksiä lukemansa ja omien havaintojensa pohjalta. Osaat vieläpä ratkaista ongelman. Tämä vaatii tosiaankin älykkyyttä ja loogista ajattelukykyä.
Nyt kuitenkin tunnut olevan alamaissa ja sen vuoksi nyt ajattelet itsestäsi negatiivisesti. Kyllä se siitä. Toivotaan, että pääset opiskelemaan. Jos et kuitenkaan pääse tänä vuonna (koska opiskelupaikoista on pulaa), pyrit sitten seuraavalla kerralla. :)
Mäkin kyseenalaistan älykkyyttäni koko ajan. Saan lohtua siitä, että ainakaan en virheellisesti kuvittele paljon liikoja itsestäni. Ehkä oon joissain asioissa semiälykäs ja toisissa taas tavattoman tyhmä.
Ennen mulle olisi ollut kova paikka todistaa tyhmyyteni itselleni. Nykyään en ota itseäni niin vakavasti, vaan oikeastaan hyväksyn sen, että olen tyhmä jollain tavalla. Tietysti yritän kehittää itseäni enkä vain tyydy nykyiseen tilanteeseeen, mutta jotenkin mun ego kestää nykyään vähän paremmin puutteet älyssä ja sen, että älyvaje tulee oikeastikin vastaan joissain asioissa. Ennen olin taipuvaisempi selittämään itselleni, että vika on pelkästään motivaation puutteessa ja että pystyisin oikealla motivaatiolla mihin vain.
Kaikki ihmiset ovat todella yksinkertaisia ja tyhmiä. Kuitenkin jokaisella on jotain vahvuuksia. Onko siis väliä, kokeeko olevansa tyhmä vai onko niin tyhmä, että pystyy pitämään itseään viisaana? Arvaan, että AP on myös introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla on aivoissa vikaa että ovat tyhmiä, suurin osa ei vaan viitsi ottaa asioista selvää jotta ymmärtäisivät asioita, eivät esim. kuunnelleet koulussa mitä opettaja puhui, telkkarista katsovat salkkareita eivätkä uutisia tai dokumentteja, eivät lue lehtiä kuin seiskaa, eivätkä lue mitään kirjoja.
Ei tyhmä juuri mitään kostu siitä että yrittää sivistää itseään kun ei se älyä lisää.
Äly on vain väline. Vähän sama logiikka kuin sanoisi, että ei köyhälle kannata antaa ruokaa, kun ei se kuitenkaan tuo lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla on aivoissa vikaa että ovat tyhmiä, suurin osa ei vaan viitsi ottaa asioista selvää jotta ymmärtäisivät asioita, eivät esim. kuunnelleet koulussa mitä opettaja puhui, telkkarista katsovat salkkareita eivätkä uutisia tai dokumentteja, eivät lue lehtiä kuin seiskaa, eivätkä lue mitään kirjoja.
Ei tyhmä juuri mitään kostu siitä että yrittää sivistää itseään kun ei se älyä lisää.
Älykkäillä on usein heikko yleissivistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen heillä on yleissivistykessä puutteita. Tämä puute on helposti paikattavissa kiinnostumalla kaikesta ja opiskelemalla. On hyvä tuntea esimerkiksi historiaa, jotta voi ymmärtää, miksi elämämme täällä on sellaista kuin se on.
Loogista ajatteluakin voi opetella esimerkiksi miettimällä asioiden syy-seuraus-suhteita.
Aika vähän on loogiseen ajatteluun kykeneviä kun Kosken päälle räittiin tänään niin antaumuksella lainkaan kykenemättä ymmärtämään.
Tämäpä onkin minulle uutta tietoa. En pidä erityisemmin Koskesta, sillä hän vaikuttaa hyvin epäempaattiselta, kylmältä ihmiseltä. Kuitenkaan mielestäni hän sen enempää kuin kukaan muukaan ei ansaitse tulla kiusatuksi.
Tyhmäähän tuollainen käytös on, täysin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö joukossa ole myös älykkäitä ihmisiä. Tutkitusti tiedetään, että kiusaajat ovat usein hyvin älykkäitä ihmisiä. He osaavat löytää ihmisten heikoimmat kohdat, joihin sitten iskevät. Ihmisillä on myös omituinen tapa tempautua joukkohysteriaan mukaan. En viitsisi tässä vilauttaa natsikorttia, mutta se on kuitenkin selkeä esimerkki joukkohysteriasta.
Empaattinen ihminen ei mihinkään tuollaiseen syyllistyis, oli sitten älykäs tai ei.