Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrolloinninhaluni pilaa omani että toisten elämän

Vierailija
16.05.2018 |

Minulla on tarve ja halu kontrolloida kaikkea ja kaikkia. Tämä vaikeuttaa elämääni todella paljon. En haluaisi olla tälläinen. Ja jep, tiedostan kyllä mistä johtuu mutta se ei auta muuttamaan käytöstäni.
Miten tästä pystyisi kouluttautumaan eroon?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä se sitten johtuu?

Vierailija
2/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ktp kirjoitti:

En jaksa alkaa sitä tänne selvittämään eikä se olekaan oleellista. Ainoastaan se että kuinka tällaisesta voi päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaan täytyy lopettaa, kuten alkoholistikin joutuu olemaan juomatta.

Vierailija
4/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi syvä masennus. Silloin ei ollut mahdollisuutta eikä voimia enää kontrolloida yhtään mitään (ei edes omaa hygieniaa), ja sairauden mentyä ohitse, ymmärsin kuinka elämää ei voi kaikkinensa kontrolloida. Vain pieniä asioita voi kontrolloida, mutta mitään mikä on todella tärkeää, emme voi 100 % kontrolloida.

Vierailija
5/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan.

Vierailija
6/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ktp kirjoitti:

En jaksa alkaa sitä tänne selvittämään eikä se olekaan oleellista. Ainoastaan se että kuinka tällaisesta voi päästä eroon.

Tiedätkö itse mistä se johtuu? Terapia tai uskoton mies vaihtoon? 

Vierailija
7/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet sietämään sitä tunnetta jota pakenet kontrolloimaan. Erilaiset tunneharjoitteet ja mindfulness voi auttaa tulemaan tunteiden kanssa sinuiksi.

Vierailija
8/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ktp kirjoitti:

Tiedätkö itse mistä se johtuu? Terapia tai uskoton mies vaihtoon? 

Olet sairas ja haluat kahlita kontrollointia lisäämällä kontrollia.

Sinkkumies

Vierailija
9/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KONTROLLOINNIN SYYT LÖYTYVÄT LAPSUUDESTA

Kontrollointiin taipuvaisen ihminen on lapsuudessaan voinut joutua vastaamaan liiallisesti ulkopuolisiin odotuksiin eikä ole saanut lapsena kasvaa omaksi itsekseen.  Omat vanhemmat tai toinen vanhemmista on saattanut olla liian kontrolloiva ja kontrollifriikki jatkaa samaa tuhoisaa ketjua omassa elämässään.

– Meillä jokaisella on kaksi minää: toinen on kontrolloiva, arvioiva ja mitätöivä puolemme ja toinen hyväksyvä, kannustava ja luottavainen puolemme, sanoo terapeutti ja Rennosti vastuullinen -kirjan kirjan kirjoittaja Pekka Hämäläinen.

– Se kumpi minän puoli hallitsee, on kiinni paljolti lapsuudenkokemuksista ja siitä, millaiset vanhemmat meillä on ollut.

PÄÄSTÄ IRTI LIIASTA VASTUULLISUUDESTA

Kontrollifriikin kannattaa lakata miettimästä niin paljon, mitä muut tarvitsevat. Ennemminkin kannattaa tunnistaa omat tarpeet ja ne asiat, mitkä tuottavat itselle hyvää oloa.

– Päästä irti liiasta vastuusta ja anna toisten ottaa vastuu omasta elämästään ja omista virheistään, neuvoo psykoterapeutti Maaret Kallio.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/meneeko-kontroll…

Vierailija
10/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet turvallisuushakuinen ja tunnet olevasti turvassa vain kun määräät kaikesta. Turvattomuudentunnetta ja luottamuspulaa tuo on .

Vierailija
11/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Päästä irti liiasta vastuusta ja anna toisten ottaa vastuu omasta elämästään ja omista virheistään, neuvoo psykoterapeutti Maaret Kallio.

En ole ap, mutta entäs jos ne toiset eivät otakaan vastuuta omasta elämästään ja omista virheistään? Onks se sitten vaan, että no se on voi voi? 

Joo, musta ois kiva olla "valittamatta" ihmisille. Ois kiva, että ihmiset itse sanoisivat, että hei sorisori, että mä tein näin - ennen kuin ehtisin itse edes ihmetellä asiaa. Ei mulla ole mitään intressejä kyseenalaistaa aikuisten ihmisten toimintaa ja antaa heille palautetta, että hei, ei ollut kiva, mitäs tää tämmönen on. Mutta jääkö paljon vaihtoehtoja?

Vierailija
12/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta entäs jos ne toiset eivät otakaan vastuuta omasta elämästään ja omista virheistään? Onks se sitten vaan, että no se on voi voi? 

Joo, musta ois kiva olla "valittamatta" ihmisille. Ois kiva, että ihmiset itse sanoisivat, että hei sorisori, että mä tein näin - ennen kuin ehtisin itse edes ihmetellä asiaa. Ei mulla ole mitään intressejä kyseenalaistaa aikuisten ihmisten toimintaa ja antaa heille palautetta, että hei, ei ollut kiva, mitäs tää tämmönen on. Mutta jääkö paljon vaihtoehtoja?

Kenelle annata palautetta? Ystävillesi? Lapsillesi? Alaisillesi? Kolleegoillesi? 

Vierailija
13/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. OLET HUONO JOUKKUEPELAAJA

Jotta voi toimia joukkueessa, täytyy pystyä luopumaan kontrollista ainakin osaksi. Kontrollista luopuminen on kontrollifriikille vaikeaa, ellei täysin mahdotonta.  Tämän vuoksi hän toimii mieluummin yksin kuin joukkueessa.

Jos kontrollifriikin on kuitenkin pakko olla joukkueessa, hän haluaa määrätä ja sanella toisten käytöksen ja toiminnan, kirjoittaa Psychology Today -lehti.

Työntekijänä kontrollifriikki on tunnollinen ja järjestelmällinen, mutta usein myös joustamaton, yhteistyökyvytön ja epävarmuutta huonosti sietävä.

2. USKOT, ETTÄ OLET YKSIN VASTUUSSA MENESTYKSESTÄSI

Uskot, että jos vain yrität tarpeeksi voit saavuttaa mitä tahansa.

Kontrollifriikit eivät usko sattumaan, onneen tai oikeaan ajoitukseen. Mottosi on: epäonnistuminen ei ole vaihtoehto. Olet hyvin kriittinen itseäsi kohtaan silloin kun asiat eivät mene suunnitellusti.

Kontrollifriikit ovat usein burnoutin partaalla olevia kilttejä, ylivastuullisia ja tunnollisia tyttöjä, jotka suorittavat liikaa ja unohtavat huolehtia itsestään.

3. YRITÄT SAADA MUITA IHMISIÄ MUUTTUMAAN

Kontrollifriikki luulee tietävänsä mikä on kaikille parasta ja näin ollen haluaa toisten ihmisten toimivan haluamallaan tavalla.

Kontrollifriikki saarnaa, manipuloi tai on aggressiivinen kun hän haluaa käännyttää muut toimimaan toisin. Jos asiat eivät mene kuten hän haluaa, seurauksena voi olla raivokohtaus.

4. SINUN ON VAIKEAA MUODOSTAA MERKITYKSELLISIÄ IHMISSUHTEITA

Kontrollifriikit usein karkottavat muut ihmiset liiallisilla vaatimuksillaan ja neuvoillaan. Näin ollen heidän on vaikeaa ylläpitää terveitä ihmis- ja työsuhteita.

Liika kontrollointi huonontaa välejä läheisiin ihmisiin, sillä kontrolloijan luoma painostava ilmapiiri saa olon tuntumaan tukalalta. Kontrollifriikin ryppyotsainen suunnittelu, ennakointi, varmistelu ja tarkistaminen menee liiallisuuksiin.

5. ET SIEDÄ KAAOSTA JA VASTOINKÄYMISIÄ

Sen sijaan, että valmistautuisit myrskyyn, yrität estää myrskyn, vaikka se ei ole mahdollista. Kontrollifriikin on vaikea kestää vastoinkäymisiä ja sen vuoksi hän käyttää paljon aikaa ja energiaa estääkseen pahojen asioiden tapahtumisen.

Kontrollifriikki  pyrkii suojaamaan kontrolloinnin avulla itseään kaaokselta ja haavoittumiselta.

6. ET PYSTY DELEGOIMAAN TEHTÄVIÄ

Kontrollifriikki uskoo vakaasti, että hänen oma tapansa tehdä asiat on ainoa oikea. Hän ei delegoi tehtäviä muille, koska uskoo muiden tekevän vain virheitä ja huonoa jälkeä.

Jos kontrollifriikki delegoi jonkun tehtävän, hän haluaa pikkutarkasti määrätä miten homma hoidetaan.

7. ET SIEDÄ EPÄONNISTUJIA

Kontrollifriikki uskoo, että menestys tulee kunhan vain yrittää riittävästi. Näin ollen hänellä ei riitä myötätuntoa niitä kohtaan, jotka tekevät virheitä tai epäonnistuvat. Kontrollifriikin mielestä kaikki voivat menestyä olosuhteista huolimatta.

Vierailija
14/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan voi voi. Etkä sä vaikuta kontrolloivalta, vaan kaikkihan jo tapahtuu ja sä selittelet niille, että miksi. Kontrolloija ei anna läheistensä edes mokata.

Vierailija
15/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mun exään ei voinut luottaa että hän ei ota juhlissa, vaikka olisi luvannut viedä mut ja lapsen kotiin. Ensin yritin kontrolloida hänen juomista, arvaatte miten hyvin se onnistui. Sen jälkeen ajoin aina itse ja olin aina ajokunnossa, ja pystyin viemään lapsen kotiin kun halusin.

Mä eliminoin sen muiden virheiden haitan elämästä.

No joo hallitsin silti omaa ja lapsen elämää.

Mutta tarkoitan että sä voit lähinnä kontrolloida miten itse toimit, et juurikaan miten maailma sun ympärillä toimii.

Vierailija
16/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ktp kirjoitti:

No ensin pitäisi selvittää ne syyt, että siitä voi ylipäätään päästä eroon.

Sinkkumies

Vierailija
17/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim mun exään ei voinut luottaa että hän ei ota juhlissa, vaikka olisi luvannut viedä mut ja lapsen kotiin. Ensin yritin kontrolloida hänen juomista, arvaatte miten hyvin se onnistui. Sen jälkeen ajoin aina itse ja olin aina ajokunnossa, ja pystyin viemään lapsen kotiin kun halusin.

Mä eliminoin sen muiden virheiden haitan elämästä.

No joo hallitsin silti omaa ja lapsen elämää.

Mutta tarkoitan että sä voit lähinnä kontrolloida miten itse toimit, et juurikaan miten maailma sun ympärillä toimii.

Niin mäkin olisin tehnyt. Ja sitten tilannut taksin, jos olen luvannut viedä teidät kotiin, mutta sinä ET voi kontrolloida muita ihmisiä.

Sinkkumies

Vierailija
18/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrollifriikin ensimmäinen vastaus kaikkeen on lisätä kontrollia. Olen yrittänyt herätellä teitä.

Muuta en voi tehdä.

Rakkaudella,

Sinkkumies

Vierailija
19/19 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan voi voi. Etkä sä vaikuta kontrolloivalta, vaan kaikkihan jo tapahtuu ja sä selittelet niille, että miksi. Kontrolloija ei anna läheistensä edes mokata.

Hitto kun noi linkit vikana postauksessa pilaa aina lainaukset. Poistin koko linkin nyt.

Kyllä mäkin (ap:n lisäksi) oon aika kontrollifriikki. Mun läheiset saa kyllä mokata, mutta mokista voi joutua kolmannen asteen kuulusteluihin. ;) Mun lempilauseita on, että pitää toimia niin ja näin, koska se on asiallista ja kohteliasta eikä loukkaa. Kaipa siinä pitäisi vain lähteä itse kälppimään, jos ihmisten mokat menevät yli. Eikä jäädä tiristelemään selityksiä tai opastaa, miten tulisi käyttäytyä oikeaoppisesti.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi