Sosionomien työtilanne?
Elikkä mitäs sanotte "kolleegat" + muut?
Itse tässä pohdin että löydänkö valmistuttuani töitä, kun työkokemusta ei ole pahemmin kertynyt harjoitteluita lukuunottamatta perhetilanteen takia.
Sosionomit, kertokaa missä olette töissä, palkka ja kaupunki.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Jos on suuntautunut muuhun kuin lapsiin, niin aika vaikeaa on työllistyminen. Olen aikuinen alanvaihtaja ja ollut työttömänä pätkien välissä yli vuoden yhteensä. Lastensuojeluun ja päiväkoteihin ei pääse edes haastatteluihin. Ja kyse on pk-seudusta.
Erikoista, miten erilaisia kokemuksia. Samalta alueelta, ja sain valita kahdesta eri työpaikasta, molemmat olivat aikuisten kanssa tehtävää työtä.
Ja kumpikaan ei ollut suhteilla, eikä entinen harkkapaikka.
Hyville ja ahkerille (ei saikuttaville) löytyy aina töitä. Nillittäjät ja muut laiskat jäävät nuolemaan näppejään.
Valmistuin 2017 ja sain heti vakkaripaikan. Minullakaan ei ollut työkokemusta. Myös muut ryhmästäni ovat työllistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jopa pk-seudulla on pulaa työpaikoista.
Ammattibarometrin mukaan pk-seudulla on pulaa hakijoista, myös muualla Uudellamaalla ja osassa Varsinais-Suomeakin.
Itse valmistuin tämän vuoden syyskuussa ja kävi tuuri, että työpaikka, jossa olin ollut pari vuotta aiemmin ja, jonne palasin kesätöihin tarjosi minulle heti valmistumisen jälkeen virkaa. Tuntuu tosi hyvältä, koska minulla on paljon sosionomituttuja, jotka tekevät lähihoitajien töitä.
Toivon kovasti, että saan vakituisen paikan vuodenvaihteen jälkeen 🙌 Jos en saa paikkaa, niin en pidä mahdottomana lähteä opiskelemaan sosiaalityötä (olen siis lukenut jo sosiaalityön ja sosiaalipsykologian perusopinnot). Nykyään aina pitää olla varasuunnitelma, se rauhoittaa mieltä.
Miespuolisena saan käytännössä valita työpaikkani.
Pk-seutu.
Valtion tukirahoilla pätkätöitä vammaistyöpajassa ohjaajana.
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin tämän vuoden syyskuussa ja kävi tuuri, että työpaikka, jossa olin ollut pari vuotta aiemmin ja, jonne palasin kesätöihin tarjosi minulle heti valmistumisen jälkeen virkaa. Tuntuu tosi hyvältä, koska minulla on paljon sosionomituttuja, jotka tekevät lähihoitajien töitä.
Toivon kovasti, että saan vakituisen paikan vuodenvaihteen jälkeen 🙌 Jos en saa paikkaa, niin en pidä mahdottomana lähteä opiskelemaan sosiaalityötä (olen siis lukenut jo sosiaalityön ja sosiaalipsykologian perusopinnot). Nykyään aina pitää olla varasuunnitelma, se rauhoittaa mieltä.
Itse en tiedä yhtäkään lähihoitajan töitä tekevää sosionomia.
Toki hakemuksia saa lähetellä useampia, mutta silti olen sosionomin kelpoisuuden vaativia töitä lopulta saanut.
Sosionomi, vakityöpaikka yksityisellä lastensuojelussa 3-vuorotyö. Palkkaa jää käteen verojen jälkeen vähän yli 2000 kk, riippuen lisistä. Koko 10-vuotinen sosionomi lasten ja nuorten kanssa. Kyllä töitä on jos tosiaan ei ole valikoiva. Mutta itseäni ei esim kiinnostaisi varsinainen vammaistyö,tai vanhusten kanssa työskentely.
Vierailija kirjoitti:
Missä ja millä alueella ovat nämä lähihoitajan työssä olevat sosionomit? Kun itse en tiedä yhtäkään.
Itse olen valmistumisen jälkeen päässyt määräaikaisuuksissa kokeilemaan erilaisia töitä, joita sosionomin tutkinnolla voi tehdä (ja joihin siis vaaditaan sosionomin tutkinto). Virka-aikaan tehtäviä töitä.
Unohtakaa sosionomitutkinto. Menkää lukemaan sosiaalityöntekijäksi yliopistoon. Palkka yli 3000€ ja saat melkein itse valita minne menet.
Kuraattori, Uusimaa. Valmisrumisen (2013) jälkeen ole ollut päivääkään työttömänä, pätkätöissä kylläkin. Palkka on n. 3000e/kk.
Olisi kiva kuulla myös tradenomien työtilanteesta
Todella vaikeaa työllistyä. Päiväkoteihin pääsee tekemään vain pientä pätkää ja vakituiseksi otetaan mieluummin ne , jotka ovat käyneet yliopisto puolen ( johtuu nykyisin varmaan siitä kun se laki on tulossa ) ja sitten muihin hommiin on miltei mahdoton päästä, koska niissä vaaditaan jo sitten työkokemusta kyseisistä töistä+ kaikenmaailman extrat päälle.
Sitten ihmettelen yhtä asiaa. Mikä ihmeen muoti on se, että sosionomeja palkataan palvelutaloon tekemään samaa työtä mitä lähihoitajatkin tekevät? Et välttämättä tee edes Sosionomi nimikkeellä töitä, vaan ohjaaja nimikkeellä ja saat saman liksan kuin lähihoitajakin . Vaaditaan lääkehoidon osaaminen ja hygienipassi sekä myös ensiapuakortti ja plussaa on , jos järjestät silloin tällöin viriketoimintaa. Eikö tuo olisi sama asia, jos haettaisiin lähihoitajaa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaa työllistyä. Päiväkoteihin pääsee tekemään vain pientä pätkää ja vakituiseksi otetaan mieluummin ne , jotka ovat käyneet yliopisto puolen ( johtuu nykyisin varmaan siitä kun se laki on tulossa ) ja sitten muihin hommiin on miltei mahdoton päästä, koska niissä vaaditaan jo sitten työkokemusta kyseisistä töistä+ kaikenmaailman extrat päälle.
Sitten ihmettelen yhtä asiaa. Mikä ihmeen muoti on se, että sosionomeja palkataan palvelutaloon tekemään samaa työtä mitä lähihoitajatkin tekevät? Et välttämättä tee edes Sosionomi nimikkeellä töitä, vaan ohjaaja nimikkeellä ja saat saman liksan kuin lähihoitajakin . Vaaditaan lääkehoidon osaaminen ja hygienipassi sekä myös ensiapuakortti ja plussaa on , jos järjestät silloin tällöin viriketoimintaa. Eikö tuo olisi sama asia, jos haettaisiin lähihoitajaa töihin?
Muistan, että jo opiskeluaikana luin näitä juttuja, että työllistyminen on vaikeaa.
Itselleni se oli valmistumisen jälkeen kuitenkin yllättävän helppoa, en ole ollut lainkaan työttömänä.
Päivätöitä, jotka ovat vaatineet sosionomin kelpoisuuden.
Vinkkini on, että määräaikaisuuksista kannattaa aloittaa.
Laitospuolella eri sektoreilla isossa kaupungissa keikkalaisena. Töitä on just niin paljon kuin haluaa. Käytännössä suunnittelen itse työvuorolistani sen mukaan mistä paikasta otan ja mitä vuoroja.
Totaalinen valinnanvapaus. Myös vapaat on siellä missä haluan ja niin pitkät kuin haluan.
Kesällä teen keikkaa satunnaisesti, mutta käytännössä olen talvella paiskittujen hommien kautta kivasti toimeentulevana 3kk kesälomalla.
Palkinnoksi syksyllä verokortin prossa alas ja taas keikkaa.
En edes etsi vakkariduunia tai sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Laitospuolella eri sektoreilla isossa kaupungissa keikkalaisena. Töitä on just niin paljon kuin haluaa. Käytännössä suunnittelen itse työvuorolistani sen mukaan mistä paikasta otan ja mitä vuoroja.
Totaalinen valinnanvapaus. Myös vapaat on siellä missä haluan ja niin pitkät kuin haluan.
Kesällä teen keikkaa satunnaisesti, mutta käytännössä olen talvella paiskittujen hommien kautta kivasti toimeentulevana 3kk kesälomalla.
Minkälaisissa laitoksissa?
Vierailija kirjoitti:
Miespuolisena saan käytännössä valita työpaikkani.
Pk-seutu.
Juuri näin.
M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa laitoksissa?
Emmä nyt sua halua mun keikkoja syömään. ;)
Kannattaa valita harjoittelupaikat työllistymistä silmälläpitäen. Olin töissä jo ennen valmistumistani, valmistuttuani minut vakinaistettiin. Palkka 2400 + lisät.