Jo 8. epäonnistuminen! En kestä!
Hain jo 8. kertaa opiskelemaan unelma-alaani oikeustiedettä. Koen, että tämä on minun juttuni ja en ole koskaan haaveillut mistään muusta alasta. Mutta pääsykoe meni taas kerran huonosti ja kysymykset eivät sattuneet kohdilleen. Vaikka olen taas ollut valmennuskurssillakin ja lukenut monta tuntia päivittäin, niin en aivan hallitse vastaustekniikkaa ja kokeessa jäädyin.
Varalta haen myös jo 4. kertaa kauppatieteisiin, mutta se ei aidosti innosta yhtään.
Mikä nyt avuksi? Yliopisto on unelmani. Alkaa jo masentaa, kun ikääkin alkaa jo olla ja en taaskaan päässyt opiskelemaan mitään. Mitä teen väärin?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppikseen ei ole edes vaikea päästä sisään.... paitsi ehkä Aaltoon.
On, jos on ihan yhtä tyhmä kuin minä olen. Minulle oli vaikeuksia ymmärtää jo lukion lyhyttä matikkaa.
Mäkin halusin joskus lukiossa päästä linnan juhliin. En mä silti kuvittele näillä lahjoilla, että pääsisin, enkä pyri sinne. Ehkä tässä vaiheessa pitäisi alkaa hahmottaa, että sulla on muitakin ongelmia kuin se äly.
8 vuodessa saa, insinöörin ja kauppiksen ja lääkärin paperit....tiedän...koska itse tein ne tuossa järjestyksessä.
Vaihtoehdot on nyt joko luovuttaa ja hakea ihan toisaalle tai yrittää kerran vielä. Sinä päätät, ap. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole provo, vaan olen jaksanut yrittää näin kauan siksi kun tuntuu, että osaan asiat, mutta koetilanteessa aina jotenkin menen ihan lukkoon.
En halua mihinkään amk-opintoihin, koska yliopisto on aina ollut unelmani ja sukulaisetkin ovat suorastaan painostaneet yliopistoon, joten mikään amk ei olisi minun paikkani.
Oikeustiede on ainoa mikä on koskaan kiinnostanut, se on kutsumukseni. En vain tiedä mitä voisin ensi kerralla pääsykokeeseen valmistautuessa tehdä toisin? Vai haenko enää edes 9. kertaa? Olen hakenut jo Lappiinkin, mutta sinnekään ei onnistanut. Riittävätköhän rahat enää avoimeen, kun olen niin paljon tuhlannut valmennuskursseihin, turhaan.
Ap
Jos osaat asiat niin pyydä suullista koetta.
Mieslukija82 kirjoitti:
Minusta mahdollisuudet on yrittää vielä kerran tai harkita jotain muuta (siis olettaen ettei tämä ole trolli ja aidosti 8. kerta). Voisit myös hakea johonkin huonompaan oikikseen kuten Joensuu tai Rovaniemi?
Ehkä ulkomaille lukemaan tai avoimeen? Tiettyihin maihin pääsee opiskelemaan ilman koetta.
Tänä vuonna siirryttiin yhteisvalintaan, joten ei toimi enää tuo että hakisi rovaniemelle tms paikkoihin.
Mistä ap olet varma ettei onnistunut?
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on hakenut varmaan kahdeksan kertaa sairaanhoitajaksi, on toki töissä kokoajan.
Yksi tuttu taas haki kuusi kertaa sosionomiksi, ennenkuin pääsi sisään.
En tosiaan tiennyt mitä sanoa, kun itse hain samaan koulutukseen puoliksi vitsillä ja pääsin ekalla yrittämällä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuollaisella osaamistasolla ei osaisi kyllä niitä asiakkaitakaan kovin tasokkaasti auttaa.
Mietin samaa. Eli jos heikko paineensietokyky pistää muistin palasiksi jo pelkässä pääsykokeessa, niin entäs käräjäsalissa jossa olet vastuussa asiakkaan tapauksen lopputuloksesta?
Näin siinä käy kun perhe painostaa tiettyyn koulutukseen, johon rahkeet ei riitäkään. Amk leimattu huonoksi, koska yliopisto.
Meillä muuten ammattikorkeassa oli eräs, joka vaihtoi oikiksesta ammattikorkeaan. Eli oli päässyt sisään, mutta totesi ettei lopulta ollut hänen juttunsa.
Kykysi eivät riitä. Pääsykokeessa testataan sitä sovellutko kouluun, ja kahdeksan kerran jälkeen voi jo turvallisesti todeta ettet sovellu. Vaikka pääsisit kouluun kaikkein pienimmällä pistemäärällä, olisit silti koulun huonoin oppilas, ja sinulla olisi todennäköisesti ongelmia selvitä koulussa. Valmistumisen jälkeen olisit viimeinen (tai epätodennäköisin) joka saa töitä alalta. Joutuisit aina taistelemaan paikastasi. Pääsisit helpommalla jollain toisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on hakenut varmaan kahdeksan kertaa sairaanhoitajaksi, on toki töissä kokoajan.
Yksi tuttu taas haki kuusi kertaa sosionomiksi, ennenkuin pääsi sisään.
En tosiaan tiennyt mitä sanoa, kun itse hain samaan koulutukseen puoliksi vitsillä ja pääsin ekalla yrittämällä sisään.
Noin mullekin kävi journalismin lanssa. Menin pääsykokeisiin vain pelleilemään, niin pääsine kalla sisään vaikka muutamat oli hakeneet sinne kolmekin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku lukutekniikassa ja luetunymmärtämisessä on nyt pielessä. Pääsykoe mittaa myös sitä pärjäisikö hakija kyseisessä koulutusohjelmassa ja selvästi näyttää kohdallasi että et pärjäisi. Luulisi asioiden olevan jo tosi hyvin sisäistettynä kun asioita opiskelee 8. kertaa.
Huomaa kyllä ettet ole hakenut oikikseen ikinä, muuten tietäisit että vuosi vuodelta kirjojen määrä ja lukuaika vaihtelee ja eri tekniikoita painotetaan eri tavalla. Lisäksi kiejat vaihtuvat joka vuosi.
Osa aikuisuutta on myös hyväksyä tietyt ikävät tosiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Hae muulle alalle yliopistoon.
Ilmeisesti pääsee paremmin lukemaan toista alaa yliopistoon jos on jo kirjoilla lukemassa muuta. Ainakun mun tuttu pääsi lääkikseen kun oli ensin hakenu ja päässyt lukemaan toista alaa. Sanoi, et on helpompaa päästä siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pääsee paremmin lukemaan toista alaa yliopistoon jos on jo kirjoilla lukemassa muuta. Ainakun mun tuttu pääsi lääkikseen kun oli ensin hakenu ja päässyt lukemaan toista alaa. Sanoi, et on helpompaa päästä siten.
Koska tää oli? Nykyisin linjanvaihto ei noin vain onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppikseen ei ole edes vaikea päästä sisään.... paitsi ehkä Aaltoon.
On, jos on ihan yhtä tyhmä kuin minä olen. Minulle oli vaikeuksia ymmärtää jo lukion lyhyttä matikkaa.
Mäkin halusin joskus lukiossa päästä linnan juhliin. En mä silti kuvittele näillä lahjoilla, että pääsisin, enkä pyri sinne. Ehkä tässä vaiheessa pitäisi alkaa hahmottaa, että sulla on muitakin ongelmia kuin se äly.
En ole ap, miksi puhut noin rumasti? Olen kyllä päässyt kouluun johon hain. Ihan ensiyrittämällä. Olen hyvä kielissä ja käsillä tekemisessä. Pärjään mukavasti kyllä, vaikka tyhmyyteni matikkaa kohtaan suuri onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tää oli? Nykyisin linjanvaihto ei noin vain onnistu.
Aikaa on kylläkin n 30v jo. Eli muutoksia on tullut vuosien aikana.
Sitkeesti vaan, kulta! Kyllä sä vielä onnistut! Mä uskon sinuun.
Rakkain terveisin
Äiti
Ap, kai kuitenkin olet suorittanut jo osa-opintoja avoimessa korkeakoulussa? Kyllä siellä jo pystyy osia tutkinnosta tekemään? Pakollisia kieliä jos ei muuta. Oletko tehnyt LKV-tutkinnon?
Mä en ainakaan haluaisi lakimiestä edustamaan itseäni joka on päässy sisään noin monen kerran jälkeen 😂
En osaa antaa muuta neuvoa kuin että jos yrität vielä kerran, älä yritä päästä enää kauppakorkeaan, koska sekin vie kallista aikaa. Missä kuussa olet aloittanut tavallisesti valintakokeeseen valmistautumisen? Ovatko oikiksen valintakokeen kirjat suurin piirtein samat joka vuosi?
Valmennuskurssit? Oisko avoimesta yliopistosta ollut enempi iloa?