Vinkkejä häiden järjestämiseen tällaisessa tilanteessa?
Minä haluan naimisiin, mutta en halua hääjuhlia. Mies taas haluaa myös ne hääjuhlat, koska haluaa päivästä muiston itselleen ja läheisilleen, minkä ymmärrän hyvin ja hänelle päivä on niin tärkeä, että haluaa siksikin ne juhlat ja kai hänellä joku perinneajatuskin siinä on. Itse en vastusta juhlia, mutta ne tuntuu liian hankalilta. Meidän molempien lähisuvussa on ihmisiä, jotka ovat riidoissa keskenään. Itse en haluaisi juhliin yhtään sukulaistani paikalle, mutta näyttäisi oudolta, että paikalla on miehen suku ja minun suvusta ei ketään. Jos emme järjestä juhlia niin anoppini suuttuu ja loukkaantuu verisesti. Jos järjestämme juhlat niin en usko niiden olevan kivat juhlat kun ihmiset siellä sitten riitelee. Minä en tykkää perinteistä, joten en halua kirkkohäitä, hääleikkejä, hääpuheita ja hääkarkkeja ja sellaisia. En tiedä millaiset hääjuhlat voivat sitten olla jos niissä ei ole mitään perinteistä hääjuttua? Vinkkejä kellään?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos mies suostuu kantamaan päävastuun häiden järjestämisestä ja huomioi sinun reunaehtosi, niin en vaan käsitä miksi et tätä tulevalle miehellesi soisi. Ehkäpä hän sitten vastaavasti tulee sinua vastaan sinulle tärkeässä asiassa joskus myöhemmin.
Ihan sama keitä häihin kutsutaan. Ne ovat teidän juhlanne. Osoita rakkauttasi tässä asiassa.
Kyllä mies juhlansa saa. Mutta hän sanoo, että ne ei tunnu oikeilta, jos siellä on vain hänen kutsumia ihmisiä. Hän haluaisi ns. perinteiset häät. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa jokin kaunis paikka. Tulee mieleen esim. Helsingin edustan pikkusaaret joissa on kivoja ravintoloita. Vieraat lautalla paikalle ja te olette bestmanin kanssa ottamassa vastaan. Pukeudut miten haluat, joku kaunis leninki käy hyvin. Vihkijä tulee saareen ja lausutte valat ulkona kalliolla vieraiden ympäröimänä. Sitten sisällä ruokailu ja bändi (ne tanssii jotka haluaa, ei tartte olla häävalssia ollenkaan!) ja puheita ym. Riitelevät sukulaiset voi jättää kutsumatta tai lähettää ruokailun jälkeen lautalla pois. Nuori väki voi jäädä illaksi bailaamaan.
Olemme molemmat 36-vuotiaita. Tuttavapiiriimme ei kuulu bailaavaa nuorta väkeä (parikymppisiä) ketään. Kaikilla tutuilla, jotka eivät ihan vanhuksia ole, on lapsia eikä kukaan taida juuri bailata. Ap.
36-vuotiaat ovat kyllä sitä ”bailaavaa nuorta väkeä” hääjuhlissa.. Varsinkin jos lapset saatu hoitoon. Mutta toki tämä on tapauskohtaista. Särähti vaan tuo ikä tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa jokin kaunis paikka. Tulee mieleen esim. Helsingin edustan pikkusaaret joissa on kivoja ravintoloita. Vieraat lautalla paikalle ja te olette bestmanin kanssa ottamassa vastaan. Pukeudut miten haluat, joku kaunis leninki käy hyvin. Vihkijä tulee saareen ja lausutte valat ulkona kalliolla vieraiden ympäröimänä. Sitten sisällä ruokailu ja bändi (ne tanssii jotka haluaa, ei tartte olla häävalssia ollenkaan!) ja puheita ym. Riitelevät sukulaiset voi jättää kutsumatta tai lähettää ruokailun jälkeen lautalla pois. Nuori väki voi jäädä illaksi bailaamaan.
Olemme molemmat 36-vuotiaita. Tuttavapiiriimme ei kuulu bailaavaa nuorta väkeä (parikymppisiä) ketään. Kaikilla tutuilla, jotka eivät ihan vanhuksia ole, on lapsia eikä kukaan taida juuri bailata. Ap.
Tartuit sitten tuohon yhteen lauseeseen? Voihan kauniin vihkimisen kauniissa paikassa järjestää em. tavalla ilman bailaamistakin. Juhlat loppuu kun on syöty ja tanssittu kylliksi.
Älä kutsu omia sukulaisia jos et halua. Kivat juhlat voi järjestää ilmankin. Eikä yllä kuvattuihin juhliin tarvita mitään ns. perinteistä, mitä inhoat. Ei kirkkoa, ei prinsessamekkoa, ei häävalssia, ei pönötystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan samassa tilanteessa taivuin miehen tahtoon eli kirkkohäihin yms. Päivä oli omalta osaltani täysi fiasko koska vihaan mekkoja, juhlia ja huomion keskipisteenä ja kuvattavana olemista. Liittokaan ei kestänyt vaan ero tuli muutama vuosi myöhemmin.
Lisäksi niille rahoille ois löytynyt paljon järkevämpiäkin kohteita kuin heittää ne ilmaan sen takia että joku muu kuin minä halusi mestaroida itselleni tärkeän tapahtuman täysin tunnistamattomaksi.. Oman kokemuksen perusteella sanoisin että ap älä tee sitä, mutta itse päätät mihin olet valmis suostumaan avioliiton takia. Avioliiton solmimistapa ei kuulu anopille pätkääkään.
Minäkin vihaan mekkoja, olen ulkoisesti ollut aina vähän sellainen "poikatyttö". Suurin pelkoni on, että tunnen itseni täysin vieraaksi omana tärkeänä päivänäni, kuin olisin osa jotain muiden järjestämää näytelmää, johon en yhtään kuulu, ja se pilaa koko naimisiinmenotunnelman minulla. Sillä mieheni on minulle erittäin rakas ja haluan todella paljon mennä hänen kanssa naimisiin, mutta omalla tavallani. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei kelpaa sinulle että mies kutsuu häihin keitä haluaa ja sinä keitä haluat?
Kelpaisi muuten, mutta kun en edes haluaisi niitä häitä enkä siksi oikein haluaisi kutsua niihin ketään. Ap.
Tykkäätkö ylipäätään mistään, minkäänlaisista juhlista, kutsuista? Jos kyllä, niin voisitko ajatella hääjuhlia pieninä tavallisina juhlina, jotka mies järjestää ja sinä olet hänen kauttaan myös emäntänä. Vetäkää vihkiminen todella minimalistisella tyylillä, niin sinun ei tarvitse miettiä, että olet nyt tässä omissa häissäsi.
Jos kerta kaikkiaan inhoat juhlia ylipäätänsä, niin vaikeahan tuossa on mitään kompromissia tehdä, ellet sitten suostu puremaan hammasta koko päivän ja vetämään show'ta miehen sukulaisille.
Tykkään juhlista paljonkin, kunhan niissä ei ole ketään sukulaisia. Käyn usein erilaisissa työpaikan juhlissa ja kavereiden juhlissa ja miehen kavereiden juhlissa ja niissä on aina hauskaa. Ap.
No sittenhän tuon pitäisi olla ihan mahdollista? Kutsu vain ne pari kaveriasi. Se ei ole sinun syytäsi, että sinulla ei ole enempää kutsuttavia, se on miehen hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei kelpaa sinulle että mies kutsuu häihin keitä haluaa ja sinä keitä haluat?
Kelpaisi muuten, mutta kun en edes haluaisi niitä häitä enkä siksi oikein haluaisi kutsua niihin ketään. Ap.
Menette kahdestaan vihille. Pappi vihkii, suntio ja kanttori todistavat. Sitten sukujuhlat (esim. synttärien, vapun, halloweenin, isänpäivän, uudenvuoden, jouluglögit, kissan ristiäiset) miehen suvulle, voit kutsua sinne pari omaakin ihmistä, jotka todella haluat paikalle.
Yleensä tilanne on toisin päin morsian haluu kemut ja sulhasen puolella kirkkoväki mahtuu yhteen penkkiin.
Hääpuku ei ole pakollinen. Eikä kirkko. Vihkimisen voi suorittaa vaikka luonnon keskellä ja juhlat voivat olla millaiset tahansa. Miehesi varmasti suostuu kompromissiin ja saa bestmaninsa ja hienot muistonsa, kun ajattelette vähän laatikon ulkopuolelta.
Kutsu riitelevien sukulaisten sijasta omia ystäviäsi. Mitä erikoisempi juhlapaikka, sitä vähemmän korostuu, kuka on kenenkin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos unohdetaan se bailaava nuori väki, niin mitä mieltä olet muuten tuosta ehdotuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos unohdetaan se bailaava nuori väki, niin mitä mieltä olet muuten tuosta ehdotuksesta?
Joku pikkusaari kuulostaa kivalta juhlapaikalta. Ja rennot häät. Tykkäisin olla sellaisissa häissä vieraana. Jotenkin en vain pääse yli siitä, että minä en halua itselleni hääjuhlia. Siksi varmaan torjun täälläkin kaikki ideat, koska ajatuskin omista hääjuhlista on todella ahdistava. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pikkusaari kuulostaa kivalta juhlapaikalta. Ja rennot häät. Tykkäisin olla sellaisissa häissä vieraana. Jotenkin en vain pääse yli siitä, että minä en halua itselleni hääjuhlia. Siksi varmaan torjun täälläkin kaikki ideat, koska ajatuskin omista hääjuhlista on todella ahdistava. Ap.
Ehkä eniten kaipaisinkin vertaistukea naisilta, jotka eivät ole halunneet mitään hääjuhlia ja ovat uskaltaneet toimia sen mukaisesti eli jättää häät viettämättä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eniten kaipaisinkin vertaistukea naisilta, jotka eivät ole halunneet mitään hääjuhlia ja ovat uskaltaneet toimia sen mukaisesti eli jättää häät viettämättä. Ap.
No minä jätin, mutta mieskään ei halunnut niitä, joten mitään ongelmaa ei syntynyt. Toivottavasti pääsette kompromissiin!
Olisiko yksi vaihtoehto, että menisitte ensin maistraatissa kahdestaan naimisiin ja juhlistaisitte sitä kahdestaan jotenkin, ja sitten järjestettäisiin tuo miehen toivoma juhla, johon voisi kuulua vaikka avioliiton kirkollinen siunaus, jos mies ehdottomasti haluaa siihen alttarille kävelyn tjtn.? Näin itse naimisiinmeno ei menisi sinulta pilalle, ja sen jälkeen voisit vetää läpi tuon miehen toivoman juhlan.
Meillä oli maistraattivihkiminen ja sen jälkeen hotellin isossa sviitissä samppanjaa, kakkua, kahvit. Läsnä vain kaikista läheisimmät. Ei ollut valkoista prinsessamekkoa, ei erillistä ohjelmaa, ei mitään sellasta. Oli just hyvä! Vieraat olivat 2 tuntia ja lähtivät. Me jäätiin sviittiin viettämään hääiltaa ja -yötä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lisäidea: menette virallisesti naimisiin kahdestaan (maistraatissa tai kirkossa). Sitten kutsutte miehen sukulaiset ja sinun ystäviä jonnekin juhlatilaan/ravintolaillalliselle/tms. ja siellä paljastatte, että kyseessä on hääjuhla.
Ja kukaan ei arvaa etukäteen, mistä on kysymys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Unohda häät. Järjestä juhlat. Järjestä sellaiset juhlat kuin tahdot. Ei niitä tarvitse kutsua häiksi. Älä käytä sitä sanaa, äläkä vahingossakaan eksy hääfoorumeille. :D
Teidät vihitään avioliittoon ja juhlitte sitä. Juhlathan on ihania ja ne voivat olla millaisia vain! Voitte kutsua ketkä tahdotte ja olla missä lystäätte! Kuvittele järjestäväsi vaikka synttäreitä jos se helpottaa. Teidän juhla.
Tykkäätkö niistä miehen sukulaisita ja kavereista? Miten tahtoisit juhlia heidän kanssaan?
Meillä oli vihkiminen kirkossa ja sitten seurakunnan tilassa tunnin mittainen kahvitilaisuus. Minulla oli kesämekko eikä morsiuspukua. Nuoret lähtivät sen jälkeen illalla baariin bilettämään ja vanhemmat olivat iloisia päästessään ajoissa kotiin. Ihan täydelliset häät mielestäni!
Itse aikoinaan samassa tilanteessa taivuin miehen tahtoon eli kirkkohäihin yms. Päivä oli omalta osaltani täysi fiasko koska vihaan mekkoja, juhlia ja huomion keskipisteenä ja kuvattavana olemista. Liittokaan ei kestänyt vaan ero tuli muutama vuosi myöhemmin.
Lisäksi niille rahoille ois löytynyt paljon järkevämpiäkin kohteita kuin heittää ne ilmaan sen takia että joku muu kuin minä halusi mestaroida itselleni tärkeän tapahtuman täysin tunnistamattomaksi.. Oman kokemuksen perusteella sanoisin että ap älä tee sitä, mutta itse päätät mihin olet valmis suostumaan avioliiton takia. Avioliiton solmimistapa ei kuulu anopille pätkääkään.