Ai että perustoimeentulotuki ei riitä pakollisiin menoihin? Höpönlöpöä
Ellei joku sitten tosissaan pidä pakollisina menoinaan vaikka soittoharrastuksen maksuja.
Kyllä tuolla 490e/kk saa aivan varmasti ruoan, tarvittavat vaatteet, hygieniatarvikkeet ja muut vastaavat oikeasti välttämättömän tärkeät menot. Mä maksan kuukausittain netflixiä 10e/kk ja mulla jää senkin jälkeen vielä 40e/kk säästöön taikka muuhun hurvitteluun, vaikka elokuvateatteriin tai ravintolaan.
Ja jos jollain on jotain välttämättömiä erityistarpeita (silmälasit tms.) niin siihen saa erikseen toimeentulotukea.
Te jotka sanotte ettei se summa riitä teillä pakollisiin menoihin niin kertokaa minne teidän rahanne oikein uppoaa?
Kommentit (147)
TTT:llä elää helposti hyvää peruselämää, ei mitään ongelmia. Nuorempana olin n. 5v sossun asiakkaana ja elämäni oli kaiken kaikkiaan hyvää. Ruoasta ei ikinä ollut pulaa ja tupakkaakin polttelin sillon. Ostin jopa halvan soutuveneen ja päivisin kävin kalastelemassa järvellä, tosin usein ilman tulosta. Suurimman osan ajasta omistin jopa autonkin. TTT on enemmän kuin tarpeeksi, jos vaan osaa käyttää rahojaan hyvin. Olin silloin sinkkumies.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan lyhennyksiin.
Voiko niinkin tehdä? Alkaa nimittäin stressaa työttämänä tuo korkoa kasvava laina.
Jep, mulla jää yleensä noin satasen verran kuussa säästöönkin kun en ole isoruokainen, ja muutenkin olen aika nuuka.
Ei ne suuret tulot vaan... kirjoitti:
TTT:llä elää helposti hyvää peruselämää, ei mitään ongelmia. Nuorempana olin n. 5v sossun asiakkaana ja elämäni oli kaiken kaikkiaan hyvää. Ruoasta ei ikinä ollut pulaa ja tupakkaakin polttelin sillon. Ostin jopa halvan soutuveneen ja päivisin kävin kalastelemassa järvellä, tosin usein ilman tulosta. Suurimman osan ajasta omistin jopa autonkin. TTT on enemmän kuin tarpeeksi, jos vaan osaa käyttää rahojaan hyvin. Olin silloin sinkkumies.
Niin. Tosin voisi ajatella että tällaisessa "länsimaisessa hyvinvointivaltiossa" on ihan kohtuullista että myös vähempiosaiset voivat viihdyttää itseään muutenkin kuin kokkaamalla halpaa ruokaa. Siten nykyinen toimeentulotuen perusosa on mielestäni juuri sopiva. Sillä saa pakolliset kulut ja jos on suht koht säästeliäs niin varaa jää vielä niihin henkistä hyvinvointia ylläpitäviinkin juttuihinkin (esim. vaikka kohtuullisen hintainen harrastus tms.)
ap
Toista se on nykyään. Vaikka sanoo ettei rahat riitä niin netistä löytyy näitä höpöhöpömiehiä lakkauttamaan kaikki jota he eivät ymmärrä. Ja väittämään että rahat riittää. Sellon soittaminen ei ole kiellettyä, vaan nimenomaan turvattavaa, ei edes kallis älykkyyttä lisäävä harrastus. Olisi APhöpölöpön kannattanut soittaa selloa niin saisivat ne aivot jotain oikeaa aktivointia musiikista, pierunhaistelun sijaan.
Elämiseen riittää tosiaan helposti, harrastamiseenkin jos kyseessä on tavallinen kohtuuhintainen harrastus. Tietokone, polkupyörä tms ovat kuitenkin jo sen luokan hankintoja ettei ihan tuosta vaan onnistu.
Jos on velkoja tai muita pakollisia menoja joita laskelmassa ei oteta huomioon, tilanne menee nopeasti tukalaksi.
Sosiaalitoimisto on sitä mieltä että lapsen harrastusta on tuettava ja vieläpä erikseen täydentävänä tukena. Sillä ei ole mitään tekemistä toimeentulotuen kanssa, jota olisi syytä korottaa. Onneksi AP ei päätä mistään, tuskin noilla näytöillä hallitsee omaakaan elämää ja sanomisiaan, kun ei ole perilla asioista joista puhuu.
Lääkkeet maksaa minulla n 30-40 e kuussa, psykoterapia 90 e kuussa.
En ole ikinä elänyt yhtä leveästi kuin nyt tt-tuella ollessa. Surullista mutta totta. T: entinen siivooja, nykyinen työtön ja sairas mutta saikulle ei pääse, vielä vähemmän eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Toista se on nykyään. Vaikka sanoo ettei rahat riitä niin netistä löytyy näitä höpöhöpömiehiä lakkauttamaan kaikki jota he eivät ymmärrä. Ja väittämään että rahat riittää. Sellon soittaminen ei ole kiellettyä, vaan nimenomaan turvattavaa, ei edes kallis älykkyyttä lisäävä harrastus. Olisi APhöpölöpön kannattanut soittaa selloa niin saisivat ne aivot jotain oikeaa aktivointia musiikista, pierunhaistelun sijaan.
En ole perehtynyt selloharrastuksen maksuihin, mutta oletettavasti se on aika kallista jos ei 490€/kk saa ruokaa ja sitä molempia. Tämän yhden henkilön lapsi nyt halusi soittaa selloa mutta entäs sen toimeentulotukiperheen lapsi joka haluaa harrastaa jääkiekkoa? Sekinkö pitäisi toimeentulotuesta maksaa erikseen? Ei musiikin harrastaminen soitonopetuksessa ole mikään jokaiselle kuuluva perusoikeus vaan hvuittelu jota maksetaan jos on varaa. Musiikkia voi harrastaa muutenkin kuin soitonopetuksessa ohjaajan kanssa. Sitä voi nykyään harrastaa helposti myös itseopiskellen jos se soittaminen aidosti kiinnostaa.
On aika suppea kuva musiikin harrastamisesta jos ajattelet että ainoa tapa harrastaa musiikkia ja saada siitä hyvinvointia on maksaa soittotunteja yli omien varojen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö perustoimeentulotukeen kuulu maksusitoumus lääkkeisiin? Tietenkin vain jos ovat julkiselta puolelta määrätty eikä kummin kaimalta.
Vierailija kirjoitti:
Elämiseen riittää tosiaan helposti, harrastamiseenkin jos kyseessä on tavallinen kohtuuhintainen harrastus. Tietokone, polkupyörä tms ovat kuitenkin jo sen luokan hankintoja ettei ihan tuosta vaan onnistu.
Jos on velkoja tai muita pakollisia menoja joita laskelmassa ei oteta huomioon, tilanne menee nopeasti tukalaksi.
Täydentävä toimeentulotuki maksaa kalliimmat tärkeät hankinnat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perustoimeentulotukeen kuulu maksusitoumus lääkkeisiin? Tietenkin vain jos ovat julkiselta puolelta määrätty eikä kummin kaimalta.
Kyllä kuuluu, lääkkeet tulevat myös toimeentulotukeen ylimääräisenä lisänä, ei tarvitse perusosasta maksaa.
ap
Olen sanonut tämän ennenkin, riittää hyvin jos on terve ja yksineläjä. Sairaalla ja lapsellisella on kuluja, joita Kela ei välttämättä korvaa, ainakaan nykyään. Riippuu myös sairaudesta, mitä maksetaan ja mitä ei.
Joo, joka päivällä meidän luuserit saamme sun täältä lukea. Yleensä vielä useamman aloituksen voimin.
Oliko muuta?
Eikö teillä fiksuilla ja hyvillä ihmisillä ole oikeasti päivisin muuta tekemistä kuin hakata näppäimiä haukkuaksenne meitä luusereita?
Näin kauniina päivänä?
Ap, aika moni joutuu maksamaan osan vuokrasta perustoimeentulotuesta, koska vuokratuki ei ainakaan pk-seudulla riitä vuokraan, eikä halvempia vuokrakämppiä ole tarjolla. Tiedän itsekin useamman, joka kertoo, että tuesta menee pari sataa asumismenoihin. Eli elämiseen jää alle kolme sataa kuussa.
Kuntakohtaiset rajat ovat esimerkiksi täällä stadissa sellaiset, että noiden alle pääsee korkeintaan kaupungin kämpässä. Yksityisiltä markkinoilta vuokrattu luukku on herkästi juurikin sen satasen, pari kalliimpi - ja kaupungin vuokra-asuntoihin on tuhansia ihmisiä jonossa.
http://www.kela.fi/documents/10180/0/Asumismenot+toimeentulotuki+2018.p…
Yhden tiedän, jolla on kallis perussairaus, jonka lääkkeitä Kela ei korvaa lainkaan. Toinen makselee lapsensa velkoja. Kolmannella on omia yritysvelkoja vielä maksettavana.
Jos sinulla toimeentulotuki riittää hyvin, se kertoo vain sinun aika onnekkaasta tilanteestasi. Ei suinkaan kaikkien toimeentulotuella elävien.
Pidän aloituksesi ylimielistä äimistelyä äärimmäisen tyhmänä. Köyhän toimeentulotuella sinnittelevän ei kannattaisi tuolla lailla kaivaa maata omien jalkojensa alta. Jos sitten et olekin oikeasti kokoomuslainen yrittäjä, joka provollaan yrittää motivoida tukien leikkaamista....
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimisto on sitä mieltä että lapsen harrastusta on tuettava ja vieläpä erikseen täydentävänä tukena. Sillä ei ole mitään tekemistä toimeentulotuen kanssa, jota olisi syytä korottaa. Onneksi AP ei päätä mistään, tuskin noilla näytöillä hallitsee omaakaan elämää ja sanomisiaan, kun ei ole perilla asioista joista puhuu.
Pikemminkään sä et taida olla perillä asioista joista luet. Ihan jo otsikko kertoo että puhun perustoimeentulotuesta jolla on tarkoitus kattaa pakolliset, kohtuulliseen elämiseen menevät kulut, en sosiaalitoimen maksamasta täydentävästä toimeentulotuesta. Jos lapsen harrastuksen tukemisen katsotaan olevan lapsen hyvinvoinnin kannalta tärkeää, niin siihen juurikin sosiaalitoimisto voi antaa sitä täydentävää toimeentulotukea, joka on siis eri juttu kuin tämä perustoimeentulotuki, joka tulee nykyään kelasta. Mainitsin muihin menoihin tulevan erillisen toimeentulotuen jo aloitusviestissäkin, mutta se ei ole nyt se mistä keskustelu on käynnissä.
ap
Ketä oikein sanot lapselliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydentävä toimeentulotuki maksaa kalliimmat tärkeät hankinnat.
ap
Ei se ole mikään automaatio, että täydentävää toimeentulotukea saa aina kaikkeen mihin yrittää. Esimerkiksi jos on alkuvuodesta hakenut tukea uusiin (käytettyihin) huonekaluihin ja muuttoon, niin seuraavaksi jos tarvitsisi täydentävää ttt:tä pyörään, ei sitä välttämättä saa ihan siksi että on jo saanut ekstrarahaa hiljattain, eikä sitä voi samalle perheelle heti uudestaan syytää.
Opintolainan lyhennyksiin.