Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.
Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.
Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.
Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.
Sinkkumies
No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?
Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.
Sinkkumies
Työstä on tapana maksaa palkkaa. Palkan lisäksi on lukuisia muita etuuksia, kuten eläke, työterveyshuolto, palkalliset lomat jne. Miksi et palkkaa itsellesi koiranulkoiluttajaa ja kodinhoitajaa? Vai pitäisi ihan ilmaiseksi saada joku tekemään sinulle palveluksia? Ilman lomia, eläkettä, silloin kuin sinulle sopii? Ja koirankaan ei tarvitse tietenkään olla hyvinkoulutettu tai pienikokoinen ja helposti hallittavissa, vaan joka piskin omistaja joka käy töissä, olisi oikeutettu käskyttämään työtöntä useiden kilometrien lenkille oman koiransa kanssa, koska työtön?
Ilmaiset kotisiivoojat kaataisivat nopeasti kotisiivousta tarjovat yritykset, siinäpä sitten olisikin järkeä.
Mähän maksan siitä jo. Niitä kutsutaan veroiksi, voin pitää verorahani ja ostaa sillä palvelua, sitten tietenkään työttömille ei makseta mitään.
Onko ok?
Sinkkumies
Jos taas rahani ohjataan työttömille, niin vaadin jotain palvelua niistä maksamistani rahoista mitkä työtön minulta saa.
Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies again
No mitäs maksat veroja? Pyydä työnantajaasi irtisanomaan sinut ja tee sen jälkeen työsi ilmaiseksi, sillähän sinä veroistasi pääset. Ja samalla saat nauttia tuista. Ja esitä muuten laskelma siitä, kuinka monta euroa juuri sinun veroistasi kuukaudessa menee työttömille, huomaa ettei mukaan lasketa mitään muita tukia, joita saavat muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Yhä selvemmin on näkyvissä kahtiajakautuminen niihin, jotka haluavat tehdä töitä, ja niihin, jotka vaativat yhteiskunnan elättävän.
Entäs me, jotka haluamme tehdä töitä, mutta kaikesta hakemisestamme huolimatta emme saa? Kyllä minä silloin vaadin että yhteiskunta elättää. Toinen vaihtoehto olisi nimittäin lähteä varkaisiin.
Minulla on sitä työkokemustakin muutama kymmenen vuotta sentään, sitähän sinun mukaasi arvostetaan, mutta en silti vain ole saanut töitä. Suostun tekemään mitä vain sellaista mihin pystyn. Ikä valitettavasti alkaa viitosella.
Ai niin, osaan kirjoittaa ja keskustella, muutahan Kosken mielestä ei tarvita.
Onko keuhkoAhtaajilla miten kovat palkat? Yleensähän lähdetään jostain 6tonnista ylöspäin Ahtaajilla?
Sinkkumies
Miettikääs tätä mun tilannetta sitten. Olen vaikeasti vammautunut, pyörätuolissa, kroonisista kivuista, masennuksesta yms. vammautumiseni takia kärsivä. Tarvitsen avustajaa päivittäisissä toimissani. Yritin ja halusin opiskella itselleni ammatin, jota pystyisin osa-aikaisesti rajoitteideni rajoissa tekemään, koska ymmärryksessäni ei ole vikaa ja puhun useampaa kieltä. No kelalta päätös opiskeluhaaveilleni. En pysty opiskelemaan kelan standardin vaatimalla vauhdilla, joten tulee halvemmaksi siirtää minut työkyvyttömyyseläkkeelle. Että näin. Mitä ehdotatte, että teen elatukseni vastineeksi, jos opiskelunikin tulee yhteiskunnalle liian kalliiksi? Kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.
Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.
Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.
Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.
Sinkkumies
No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?
Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.
Sinkkumies
Työstä on tapana maksaa palkkaa. Palkan lisäksi on lukuisia muita etuuksia, kuten eläke, työterveyshuolto, palkalliset lomat jne. Miksi et palkkaa itsellesi koiranulkoiluttajaa ja kodinhoitajaa? Vai pitäisi ihan ilmaiseksi saada joku tekemään sinulle palveluksia? Ilman lomia, eläkettä, silloin kuin sinulle sopii? Ja koirankaan ei tarvitse tietenkään olla hyvinkoulutettu tai pienikokoinen ja helposti hallittavissa, vaan joka piskin omistaja joka käy töissä, olisi oikeutettu käskyttämään työtöntä useiden kilometrien lenkille oman koiransa kanssa, koska työtön?
Ilmaiset kotisiivoojat kaataisivat nopeasti kotisiivousta tarjovat yritykset, siinäpä sitten olisikin järkeä.
Mähän maksan siitä jo. Niitä kutsutaan veroiksi, voin pitää verorahani ja ostaa sillä palvelua, sitten tietenkään työttömille ei makseta mitään.
Onko ok?
Sinkkumies
Jos taas rahani ohjataan työttömille, niin vaadin jotain palvelua niistä maksamistani rahoista mitkä työtön minulta saa.
Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies again
No mitäs maksat veroja? Pyydä työnantajaasi irtisanomaan sinut ja tee sen jälkeen työsi ilmaiseksi, sillähän sinä veroistasi pääset. Ja samalla saat nauttia tuista. Ja esitä muuten laskelma siitä, kuinka monta euroa juuri sinun veroistasi kuukaudessa menee työttömille, huomaa ettei mukaan lasketa mitään muita tukia, joita saavat muutkin.
Ei se onnistu, kun viimeksi pyysin työtodistusta, niin pomon naama valahti valkoiseksi ja sain 450euron palkankorotuksen.
Ei kirjoittanut. Noh, mulle riitti tuo siinä tilanteessa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä selvemmin on näkyvissä kahtiajakautuminen niihin, jotka haluavat tehdä töitä, ja niihin, jotka vaativat yhteiskunnan elättävän.
Entäs me, jotka haluamme tehdä töitä, mutta kaikesta hakemisestamme huolimatta emme saa? Kyllä minä silloin vaadin että yhteiskunta elättää. Toinen vaihtoehto olisi nimittäin lähteä varkaisiin.
Minulla on sitä työkokemustakin muutama kymmenen vuotta sentään, sitähän sinun mukaasi arvostetaan, mutta en silti vain ole saanut töitä. Suostun tekemään mitä vain sellaista mihin pystyn. Ikä valitettavasti alkaa viitosella.
Onpa ollut rankkaa. Jouduit ihan tekemään töitä kymmen vuotta sitten.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.
Sinkkumies
Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?
Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?
Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies
Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.
Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.
Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?
Sinkkumies
Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.
En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.
Sinkkumies
Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen...
Palkka maksetaan sitten vasta, kun työt on tehty ja työkalut palautettu ehjänä.
Saat työkalut takaisin ehjänä, mutta autotallistasi on hävinnyt yhtä sun toista jonka huomaat vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Autotalli on kyllä lukossa, mutta eihän ne lukot ole kuin rehellisiä varten. Ja rosvoja voi tulla ovenläpi muutenkin, ei jokaista voi elämässä kohdella rosvona. (ainoastaan Vantaalaisella huoltoasemalla profiloituja 'asiakkaita')
** REPS! **
Sinkkumies
Mutta totta turiset. Ei me voida ruveta pelosta elämään.
Ei tarvitse, kun ihmisten työllistyminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Muuta tämä periaate ja jonkun on sitten otettava tontilleen ne ihmiset ihmiset joita kukaan työnantaja ei töihin vapaaehtoisesti palkkaisi. Sinä varmasti ilmoittaudut sitten vapaaehtoiseksi.
Annetaan niille harjat. Voivat lakaista katuja 4 tuntia päivässä.
Väitättekö te nyt ihan oikeasti, ettei näille ihmisille löytyisi hyödyllistä työtä? Työtä joka vain odottaa tekijäänsä.
Semmoista työtä on valtavasti.
Sinkkumies
Että ihan katuja lakaisemaan. Voiko enää tyhmemmäksi jutut käydä. Valtio ostaa lakaisukoneen ja yksi ukko lakaisee sillä kadut. Vs. se että valtio työllistää lauman ihmisiä hallinnoimaan harjan kanssa neljää tuntia pakertavia orjatyöläisiä. Ihmiset pitämään näistä rekisteriä, hoitamaan yhteydenpitoa, sinne kadulle valvomaan ja ohjaamaan manuaalista työntekoa joka tehtäisiin koneella tuossa tuokiossa, sanktioiden langettamiset niille joita ei töihin ilmesty ja siitä seuraavat lieveilmiöt. Ei näissä lapsellisissa horinoissa ole realismin häivää.
Olet täysin oikeassa. Ei Suomessa katuja lakaista käsin juuri sen tehottomuuden vuoksi. Koneet, ja muutaman vuoden päästä vielä automatisoituina, hoitavat ne hommat paljon turvallisemmin ja tehokkaammin.
Muuten, Suomessa ei saa liikenneviraston hallinnoimilla alueilla edes tehdä töitä ilman, että on suorittanut tieturvatutkinnon. Satunnaista työtöntä ei voi ottaa edes töihin ilman erillistä koulutusta. -ja tämän tapauksen rollaattorin avulla liikkuva pitkäaikaistyötön ei ilman kuntoutusta edes pystyisi niihin töihin, joihin liikennealueilla olisi ilman erikoiskoulutusta tarjolla. Fyysisesti vähän parempikuntoinen pystyisi ehkä ohjaamaan lätkän kanssa liikennettä tietyöalueilla. Mutta se onkin työtä, josta maksetaan ihan oikeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikki eivät ole elämän lotossa saaneet samoja lahjoja. Siksi tuo 3kk, mutta kyllä sen jälkeen voidaan jo ilmaisesta rahasta olettaa jotain vastikkeellisuutta. Sekä aktivoisihan sekin, eikä jäätäisi vain kotiin makoilemaan, lisäksi siitä olisi suuret yhteiskunnalliset hyödyt, jos tuo työ ohjattaisiin oikein.
Sinkkumies
Moni työtön joutuu osallistumaan johonkin työkokeiluun tms. Eikö se ole vastikkeellista? Kaikki tuetut- ja pakkotyöt pitäisi olla tarjolla julkisella puolella.
Kaikki tämmöinen pelleily pois ja oikeita töitä missä tuntevat edes olevansa hyödyllisiä ja yhteiskunnan jäseniä. Jos työlliset myös hyötyisivät, niin uskon, että kaikki ihmiset lähentyisivät toisiaan ja oppisivat myös arvostamaan toisiaan enemmän.
Sinkkumies
Mitä se käytännössä tarkoittaisi? 4 tunnin katujen harjaus ei kuulosta ylevältä vaan pakkotyötä. Itselläni on kokemus, että sairastuessani kroonisesti, minut sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sitten tilalle tuli kaksi työharjoittelijaa, jotka olivat sisarfirman palkkalistoilla.
Firman kannalta varmaan hyvä. Työntekijän silmin palkkatuetut saivat työni jota olisin halunnut jatkaa.Roikut menneissä. Ei ne sua ilkeyttään potkinut pellolle, vaan et ollut yritykselle kannattava. Kyllä siihen aina syy on.
Et sä voi suhtautua bisnekseen tunteella. Ei nämä ole tunneasioita. Siinä naiset menevät aina harhaan.
Sinkkumies
Ajattele nyt jos Al Pacinokin itkisi toisten miesten hartioita vastaan, kun se joutuu lopettamaan ne, koska eivät ole hyviä bisneksille?
Niin olen sen hyvin ymmärtänyt, että olen epäkelpo. Mutta sekään en saa olla rauhassa vaan koen, että minua halveksitaan. Pitäiskö minun eliminoida itseni? Ennen sairastumistani minulle sanottiin, että teen kahden työt. Mutta sairauden ilmetessä sanottiin heti irti. Ei edes katsottu miten olisin voinut jatkossa töitäni tehdä. Oikeasti oma siarastumiseni ei ole johtanut mihinkään työkyvyttömyyteen eikä edes sairaslomiin. Diagnoosi vain on paha ja kuulostaa sairaslomaan ja kuolemaan johtavalta. Tätä olen itse yrittänyt sanoa. Jos ihmisessä on joku vika, niin hän ei ole haluttu työmarkkinoilla. Silloin luonnollinen vaihtoehto on työttömyys.
Varmasti tulevaisuudessa töitä ei edes saa ilman omaa toiminimeä. Jokainen on itsensä vuokratyönantaja. Työntekijöisyys poistuu ja jokainen on yrittäjä joka myy työpanostaan.Alku oli vähän heikko, loppu olikin täyttä rautaa. Ihmettelin jo nuorena, että miksi työpanostaan ei saa vuokrata työnantajille.
Täysin järjetöntä. (tai siis jotkut haluavat tehdä voittoa itselleen työpanoksillamme, eli onhan siinä se järki)
Sinkkumies
Eli sairas ja työtön, niin olen heikko ja tyhmä?
Siltikin vaikka esitän "rautaisen"mielipiteen? Osaan ajatella ja olla realisti. Se mitä en hyväksy on halveksunta joka kohdistuu minuun. Se että ihmiset tarjoavat kuvitteellisia ratkaisuja, tuntematta oikeasti toisen tilannetta. Kuvittelevat, että työtön on idiootti tai epäpätevä.
Nykyään on peruskoulussa kun yrittäjäopetusta. Ja omilla lapsillani on toiminimi kesätöitä varten.
T.tyhmä työtönNiin. Tää uhriutuminen. Jos sanoin, että toinen puoli kirjoituksesta on rautaa, niin sinä oletkin tyhmä?
Mistä ihmeestä te revitte nämä juttunne. Siis tungetteko te omia heikkouksianne muiden sanomisiksi? En minä ole kutsunut tässä keskustelussa _KETÄÄN_ tyhmäksi.
CC
Sinkkumies
Se tyhmä oli yleistys. Onhan se tullut selväksi, että työtön on työtön tyhmyyttään ja laiskuuttaan. Sanoit kuitenkin, että kommentin alku oli heikko ja loppu rautainen. Heikko osuus oli realismia työttömyyttä ja sairautta koskien. Rautainen osuus oli visio tulevaisuudesta. Jota pidän realistisena mutta valitettavana. Itse toivoisin elin-ikäisten työsuhteiden ja molemminpuolinen kunnioituksen pysyvän kunniassa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
En puhu nyt ko henkilöstä vaan yleisesti.
Jos kaikki suomen diabeetikot laitettaisiin eläkkeelle, tulisi kieltämättä tilaa työmarkkinoille. Mutta tämä olisi naurettavaa.
Massiiviylipaino on todella voimakas rajoite monella tapaa. Hengittäminen vaikeutuu kun keuhkojen laajeneminen estyy mekaanisesti. Moniin asentoihin ei pääse ollenkaan. Nivelet eivät kestä tuollaista painoa, kuluvat ja kipeytyvät. Ihopoimuihin tulee hiivatulehdus. Metabolia on sekaisin, aiheutuu väsymystä ja kipuja.
Massiiviylipainoisella on todennäköisempää että on tyypin 2 diabetes, kuin että ei olisi. Painonpudotuksen jälkeen diabetes voi olla parhaassa tapauksessa muisto vain, ja rollakin voi jäädä puutarhatelineeksi, kuten "tähän aikaan ensi vuonna"-jaksossa.
Ruokavalio on ylipainon hoidon tärkein osa. Esimerkiksi ruokavalio, jota lihavuusleikatut noudattava leikkauksen jälkeen on toimiva. Sillä ihmisten paino putoaa kymmeniä kiloja. Lihavuusleikkauksen jälkeen paino nousee takaisin jos ruokavaliosta lähtee joustamaan liikaa. Joten ruokavalio on ehdoton ja sitä voi kokeilla myös ilman sisäelinten mutilointia.
Fibromyalgiaan ja keuhkoahtaumatautiin lääkityksen optimoinnin lisäksi tärkein hoito on nousujohteinen liikkuminen ja aktiivisuus, rauhallisesti aloittaen.
Ylipainon, siihen liittyvän diabeteksen, sekä keuhkoahtaumataudin ja fibromyalgian hoidossa elintavat ovat siis todella tärkeässä osassa, uhriutuminen kotisohvalle osuu vain omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuitenkin ymmärrän, että kaikki eivät ole elämän lotossa saaneet samoja lahjoja. Siksi tuo 3kk, mutta kyllä sen jälkeen voidaan jo ilmaisesta rahasta olettaa jotain vastikkeellisuutta. Sekä aktivoisihan sekin, eikä jäätäisi vain kotiin makoilemaan, lisäksi siitä olisi suuret yhteiskunnalliset hyödyt, jos tuo työ ohjattaisiin oikein.
Sinkkumies
Moni työtön joutuu osallistumaan johonkin työkokeiluun tms. Eikö se ole vastikkeellista? Kaikki tuetut- ja pakkotyöt pitäisi olla tarjolla julkisella puolella.
Kaikki tämmöinen pelleily pois ja oikeita töitä missä tuntevat edes olevansa hyödyllisiä ja yhteiskunnan jäseniä. Jos työlliset myös hyötyisivät, niin uskon, että kaikki ihmiset lähentyisivät toisiaan ja oppisivat myös arvostamaan toisiaan enemmän.
Sinkkumies
Mitä se käytännössä tarkoittaisi? 4 tunnin katujen harjaus ei kuulosta ylevältä vaan pakkotyötä. Itselläni on kokemus, että sairastuessani kroonisesti, minut sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sitten tilalle tuli kaksi työharjoittelijaa, jotka olivat sisarfirman palkkalistoilla.
Firman kannalta varmaan hyvä. Työntekijän silmin palkkatuetut saivat työni jota olisin halunnut jatkaa.Roikut menneissä. Ei ne sua ilkeyttään potkinut pellolle, vaan et ollut yritykselle kannattava. Kyllä siihen aina syy on.
Et sä voi suhtautua bisnekseen tunteella. Ei nämä ole tunneasioita. Siinä naiset menevät aina harhaan.
Sinkkumies
Ajattele nyt jos Al Pacinokin itkisi toisten miesten hartioita vastaan, kun se joutuu lopettamaan ne, koska eivät ole hyviä bisneksille?
Niin olen sen hyvin ymmärtänyt, että olen epäkelpo. Mutta sekään en saa olla rauhassa vaan koen, että minua halveksitaan. Pitäiskö minun eliminoida itseni? Ennen sairastumistani minulle sanottiin, että teen kahden työt. Mutta sairauden ilmetessä sanottiin heti irti. Ei edes katsottu miten olisin voinut jatkossa töitäni tehdä. Oikeasti oma siarastumiseni ei ole johtanut mihinkään työkyvyttömyyteen eikä edes sairaslomiin. Diagnoosi vain on paha ja kuulostaa sairaslomaan ja kuolemaan johtavalta. Tätä olen itse yrittänyt sanoa. Jos ihmisessä on joku vika, niin hän ei ole haluttu työmarkkinoilla. Silloin luonnollinen vaihtoehto on työttömyys.
Varmasti tulevaisuudessa töitä ei edes saa ilman omaa toiminimeä. Jokainen on itsensä vuokratyönantaja. Työntekijöisyys poistuu ja jokainen on yrittäjä joka myy työpanostaan.Alku oli vähän heikko, loppu olikin täyttä rautaa. Ihmettelin jo nuorena, että miksi työpanostaan ei saa vuokrata työnantajille.
Täysin järjetöntä. (tai siis jotkut haluavat tehdä voittoa itselleen työpanoksillamme, eli onhan siinä se järki)
Sinkkumies
Siltikin vaikka esitän "rautaisen"mielipiteen? Osaan ajatella ja olla realisti. Se mitä en hyväksy on halveksunta joka kohdistuu minuun. Se että ihmiset tarjoavat kuvitteellisia ratkaisuja, tuntematta oikeasti toisen tilannetta. Kuvittelevat, että työtön on idiootti tai epäpätevä.
Nykyään on peruskoulussa kun yrittäjäopetusta. Ja omilla lapsillani on toiminimi kesätöitä varten.
T.tyhmä työtönNiin. Tää uhriutuminen. Jos sanoin, että toinen puoli kirjoituksesta on rautaa, niin sinä oletkin tyhmä?
Mistä ihmeestä te revitte nämä juttunne. Siis tungetteko te omia heikkouksianne muiden sanomisiksi? En minä ole kutsunut tässä keskustelussa _KETÄÄN_ tyhmäksi.
CC
SinkkumiesSe tyhmä oli yleistys. Onhan se tullut selväksi, että työtön on työtön tyhmyyttään ja laiskuuttaan. Sanoit kuitenkin, että kommentin alku oli heikko ja loppu rautainen. Heikko osuus oli realismia työttömyyttä ja sairautta koskien. Rautainen osuus oli visio tulevaisuudesta. Jota pidän realistisena mutta valitettavana. Itse toivoisin elin-ikäisten työsuhteiden ja molemminpuolinen kunnioituksen pysyvän kunniassa.
Toinen näkee maljan puolitäynnä, toinen puolityhjänä. Kumpi sinä olet?
Tähän viittasin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Hän kyllä puhuu muutaman vuosikymmenen työkokemuksesta, ei siitä että on työskennellyt kymmenen vuotta sitten. Lue ennen kuin kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Hän kyllä puhuu muutaman vuosikymmenen työkokemuksesta, ei siitä että on työskennellyt kymmenen vuotta sitten. Lue ennen kuin kommentoit.
Okei Äiti.
Sinkkumies
En tiedä mistä yliopistosta hän on valmistunut, mutta jos Lapin yliopistosta niin sitten hänellä on erinomaiset mahdollisuudet työllistyä lumitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä.
Hmm. Sinulle taitaa olla epäselvää, että keuhkoahtaumatauti on oikeasti vakava, etenevä ja hengenvaarallinen sairaus.
Ei elämästä selviä hengissä.
Sinkkumies
No ei selviä ei, mutta pointti oli, että keuhkoahtaumataudin aiheuttama hengenahdistus on sen verran vakavaa, että se oikeasti rajoittaa elämää pahasti. Eikä siihen ole lääkkeitä.
Siihen auttaa liikunta, tupakoimattomuus ja astmalääkitys. Totta on ettei siitä parannuta mutta sen kanssa voi elää ja käydä töissä.
Keuhkoahtaumatauti tulee tupakanpoltosta, siihen köyhillä usein on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Okei Äiti.
Sinkkumies
Eipä mitään ole hyvä, vaikka en äitisi olekaan :D
How does Stephen Hawking spend his time during a typical work day?
First of all, I respect Stephen Hawking, he is my inspiration, and I also want to become a theoretical physicist. Coming to the answer; He wakes up early in the morning is shifted by his family members from his bed to his wheelchair for the whole day or even in night where he tilts the chair and sleep on it. He goes to the Department of Applied Mathematics and Theoretical Physics of Cambridge University aka his office. He goes with his daughter Lucy Hawking, who also has written books with her dad (Stephen Hawking) regarding black holes specially for children. Then the whole day he receives calls from all over the world asking for interview and questions about his life. He also tries to find unknown answers of known questions. He has many fans and they ask questions to him and he also answers them. The hardest work for him is the one of the simplest work for us,speaking. He doesn't really speak, but answers on the computer by his own made ways is a very hard work. He also gives lecture and mainly make the speech at his office so that the students or the audience listening don't have to wait too long to hear the speech. This is all he do in his typical working day, and of course he writes books in that time only. The condition he is suffering from is very dangerous and any day can be his last but one think I want to say to him, the mankind needs you !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Onko ok?
Sinkkumies
Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies again
Ei se onnistu, kun viimeksi pyysin työtodistusta, niin pomon naama valahti valkoiseksi ja sain 450euron palkankorotuksen.
Ei kirjoittanut. Noh, mulle riitti tuo siinä tilanteessa.
Sinkkumies
Miten sinä yli-ihmisenä ajattelet, että kaikki olisi yhtä pystyviä? Ja miten niiden ADHD koulupudokkaiden kanssa pitäisi tehdä? Nyt kuitenkin tiedetään, että esim.paperittomien ainoa keino selvitä hengissä on huumekauppa ja muu rikollisuus ja joillakin näennäisesti kerjääminen. Kaikki ei pysty rikolliseen toimintaan. Suomessa on vaikea asia kadulla ja asuntolat jäisi joka tapauksessa yhteiskunnan maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
CC
SinkkumiesSe tyhmä oli yleistys. Onhan se tullut selväksi, että työtön on työtön tyhmyyttään ja laiskuuttaan. Sanoit kuitenkin, että kommentin alku oli heikko ja loppu rautainen. Heikko osuus oli realismia työttömyyttä ja sairautta koskien. Rautainen osuus oli visio tulevaisuudesta. Jota pidän realistisena mutta valitettavana. Itse toivoisin elin-ikäisten työsuhteiden ja molemminpuolinen kunnioituksen pysyvän kunniassa.
Toinen näkee maljan puolitäynnä, toinen puolityhjänä. Kumpi sinä olet?
Tähän viittasin.
Sinkkumies
Realisti. Jos lasista on juotu puolet, se on puolityhjä. Jos se on kaadettu puolilleen, se on puolitäysi.
Itsekin deittailin naista, jolla oli paha fibraattorimunalgia. Tämmöiset taudit ovat siis vakavia!
Sinkkumies
Siis mitkä teidän tulot on kokonaisuudessaan?
Sinkkumies