Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
401/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinkkumishän vie näitä pässejä narussa.

ohis n28

Moi vaan Sinkkumies. Oikeasti tarkoitit että omaan ääneensä rakastunut setämies tärkeilemässä koululaistason argumenteilla.

Olen kirjoittanut paljon kommentteja. Niiden tarkoitus on se, että tekin joskus löytäisitte jotain rajan takaa. Nyt helmet menevät ihan hukkaan.

Sinkkumies

Vierailija
402/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko pikkupinppojen paukut loppuivat?

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy pitämään remonttinaamaria naamalla ja hengittämään, ei keuhkoissa ole suurempaa vikaa.

-astmaatikko-

Vierailija
404/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkemiin. Pilasit asiallisen keskustelun mahdollisuuden, sinkkumies. Kukaan ei jaksa lukea sinun suoltamiasi juttuja loputtomiin. Sulla olisi ihan oivallisiakin pointteja välillä, mutta tuo tapasi kukkoilla kaikessa vesittää viestit.

AP

Vierailija
405/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?

Sinkkumies

Kela varmaan huijaa mua kun en saa lapsikorotusten kanssa kuin vähän päälle 600€ työkkärikorvauksia. Ei siis lähellekään tonnia. Tai sitten sulla on noi summat vähän hakusessa ja heittelet niitä päästäsi. Ei tässä kuule työttömänä juhlita, joten ei tarvi kadehtia. Vaihtaisin tämän työpaikkaan ihan milloin vaan.

Etkö muka saa asumistukea? Oletko hakenut? Tai sitten sinulla on pienet menot tai hyvin tienaava puoliso.

Vierailija
406/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko pikkupinppojen paukut loppuivat?

Sinkkumies

Pulu tulkitsemassa tilannetta jossa aikuiset ei enää jaksa.

Vierailija
407/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät. Eiköhän sovita, että minä Sinkkumies olen oikeassa. Pääsette paljon vähemmällä.

Yours,

Sincerely,

Fuhrer 

Vierailija
408/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävät. Eiköhän sovita, että minä Sinkkumies olen oikeassa. Pääsette paljon vähemmällä.

Yours,

Sincerely,

Fuhrer 

Sovitaan niin. Voit taas lentää laudalta voittajana.

Vierailija
409/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelua en ole vielä nähnyt, mutta jo nyt voin sanoa, että ymmärrän kyllä Kosken uutisoidun näkökannan. Toki sen olisi voinut tahdikkaamminkin ilmaista. Jos ihminen ei ole syntymästään saakka vakavasti sairas, hän pystyy kyllä omilla valinnoillaan vaikuttamaan elämänsä suuntaan.

Huonoista kotioloista huolimatta yksilö voi päättää menestyä koulussa, vaikka se sitten enemmän töitä vaatisikin, ja opiskella itselleen ammatin. Jokainen pääsee johonkin kouluun, jos vaan oikeasti sinne haluaa. Jos töitä ei löydy, voi ammattia vaihtaa vielä aikuisenakin tai ainakin hankkia itselleen täydennyskoulutusta.

Asenne ratkaisee hyvin pitkälle. Näissä keskusteluissa on toivottu, että me kokoomuslaiset saisimme joskus maistaa omaa lääkettämme, jotta ymmärtäisimme, kuinka helppo on syrjäytyä. Lähipiirini kuuluu useita henkilöitä, jotka ovat viime vuosina menettäneet työpaikkansa. On tapahtunut konkursseja ja todettu vaikeita sairauksia. Moraali ei kuitenkaan salli päivärahalla ”lorvimista”, joten työpaikka haetaan nopeasti. Tarvittaessa työnkuvasta, palkasta ja muista eduista tinkimällä. Tärkeintä on tehdä töitä ja elättää itse itsensä, ja myös asuntolainat ym. motivoivat työntekemiseen. Kotoa saatu vahva työntekemisen malli sekä juuret ja siivet vaikeuttavat syrjäytymistä. Periksi ei vaan anneta.

Yhä selvemmin on näkyvissä kahtiajakautuminen niihin, jotka haluavat tehdä töitä, ja niihin, jotka vaativat yhteiskunnan elättävän. Omalle 15-vuotiaalle lapselleni on nyt tarjottu viittä kesätyöpaikkaa (ja ihan ilman meidän vanhempien apua), joista vain kaksi hän ehtii vastaanottaa. Myös kavereideni lapsilla on töitä. Suuri osa ikäluokasta ei ole edes halukas tekemään töitä, ja osa ei edes hae, koska ei kuitenkaan saa. Selvää on, että työhaluiset ja kokemusta keränneet tulevat saamaan töitä myös opiskeluaikana ja sen jälkeen, koska kaikesta työkokemuksesta on hyötyä. Monelle tulee varmaan yllätyksenä myös se, että meitä nykyisiä hyvätuloisia ei ole juuri opiskeluaikana kotoa rahallisesti tuettu, vaikka mahdollisuuksia olisi ollutkin. Kunnia-asia jo tuolloin on ollut itsensä elättäminen omalla työllään, on se sitten ollut mitä tahansa.

Ja joka tapauksessa vähintään omaan painoonsa kykenee jokainen vaikuttamaan, ellei sitten kärsi jostain merkittävää ylipainoa aiheuttavasta sairaudesta. Huolehtimalla itse itsestään ehkäisee sairauksien kehittymistä.

Kirjoituksessasi on asiavirhe: kirjoitat, että tuttusi eivät moraalisyistä ole jääneet lorvimaan korvauksilla, vaan hakeneet heti töitä. Voin kertoa, että vaikka hakee töitä, ei niitä välttämättä saa! Se ei tarkoita lorvimista. Juuri tässä asiassa on kokoomuslaisilla ajatusvääristymä: kuvittelette, että työttömät eivät edes yritä työllistyä. Siksi on kehitelty aktiivimallikin. Ette luota ihmisiin. Itse ainakin haen töitä jatkuvasti. Määräaikaisia työsuhteita takana valmistumisen jälkeen jo yli 10 vuotta. Välillä ei haut tärppää, välillä tärppää. Kohta päättyy viimeisin pätkä eikä ole tietoa tulevasta. Olen erittäin ahkera ja aikaansaava ihminen. Mutta meitä on alallani liikaa. Mietin jatkuvasti millä kyvyilleni sopivalla alalla olisi takuulla työtä. Voisin kouluttautua vielä kolmanteen tutkintoon. Mutta mitään varmuutta ei ole ilmeisesti millään alalla. Pätkätyöläinen ei voi jäädä esim. Opintovapaalle. Millä eläisin? Millä maksaisin lasteni harrastukset ja lukiokirjat? En todellakaan aijo syyllistyä, kun taas kohta jään työttömäksi - ala, jolla PITI olla täystyöllisyys..

Vierailija
410/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedetääs nyt ne jeesuksen muotokuvat alas kun uusi pelastaja on ilmoittautunut

Vierailija
411/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkemiin. Pilasit asiallisen keskustelun mahdollisuuden, sinkkumies. Kukaan ei jaksa lukea sinun suoltamiasi juttuja loputtomiin. Sulla olisi ihan oivallisiakin pointteja välillä, mutta tuo tapasi kukkoilla kaikessa vesittää viestit.

AP

Se on jutun pointti. Ihmiset eivät halua nähdä omaa näkemystään kauemmaksi. 

Pakotan heidät näkemään.

Ystävällisesti,

Sinkkumies

Vierailija
412/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muziikkia:

Sinkkumies

Vierailija
413/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä. 

Hmm. Sinulle taitaa olla epäselvää, että keuhkoahtaumatauti on oikeasti vakava, etenevä ja hengenvaarallinen sairaus.

Ei elämästä selviä hengissä.

Sinkkumies

No ei selviä ei, mutta pointti oli, että keuhkoahtaumataudin aiheuttama hengenahdistus on sen verran vakavaa, että se oikeasti rajoittaa elämää pahasti. Eikä siihen ole lääkkeitä.

Vierailija
414/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yours,

Sincerely,

Fuhrer 

Sovitaan niin. Voit taas lentää laudalta voittajana.

thnx 

Sinkkumies

Vierailija
415/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Pakotan heidät näkemään.

Ystävällisesti,

Sinkkumies

Kun edes olis joku järkevä näkemys 😀. Mutta kun on vain typerää suunsoittoa jota ei ole mietitty yhtään. Joku persu voisi solkottaa jotain tällaista älämölöä, tämä vain sillä erolla että elitistisestä näkökulmasta.

Vierailija
416/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Pakotan heidät näkemään.

Ystävällisesti,

Sinkkumies

Kun edes olis joku järkevä näkemys 😀. Mutta kun on vain typerää suunsoittoa jota ei ole mietitty yhtään. Joku persu voisi solkottaa jotain tällaista älämölöä, tämä vain sillä erolla että elitistisestä näkökulmasta.

Harmi, että sinulla on näin. 

Sinkkumies

Vierailija
417/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin  ..

Jatkuu ensi numerossa

Vierailija
418/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jatkuu:

Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin Pin pin pin pin pinpin pinpin 

Vierailija
419/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?

Sinkkumies

Kela varmaan huijaa mua kun en saa lapsikorotusten kanssa kuin vähän päälle 600€ työkkärikorvauksia. Ei siis lähellekään tonnia. Tai sitten sulla on noi summat vähän hakusessa ja heittelet niitä päästäsi. Ei tässä kuule työttömänä juhlita, joten ei tarvi kadehtia. Vaihtaisin tämän työpaikkaan ihan milloin vaan.

Etkö muka saa asumistukea? Oletko hakenut? Tai sitten sinulla on pienet menot tai hyvin tienaava puoliso.

Meillä täsmälleen samat tulot kuin tuon kirjoittaneella. Myös miehellä. Ei saada asumistukea. 30-luvun puutalo. 3 huonetta ja keittiö. Pelkkä lämmityssähkö keskimäärin 400 euroa kuussa. Päälle kiinteistövero, vesimaksu jätemaksu ja ylläpitoremontit. (Aina jotain talossa on pakko korjata. Katosta ja seinistä tullut korjauskehoitus muutama vuosi sitten)

Vierailija
420/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette voi nähdä asioita, ellette te suostu pelkojenne takia näkemään kilometrin päähän. Nyt näette vain edessänne olevat kymmenen metriä .. 

Olen auttajanne.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä