Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Tämä ”työtön” on elämäntapavalittaja.
Olisi kiitollinen että me maksamme hänen elämänsä.Kukaan ei maksa täällä toisten elämää.
Tutustu asiaan äläkä jauha kokkaripropagandaa.
Olet nyt jauhanut tätä samaa useammassa ketjussa, joten voisitko kertoa miten tuo väittämä pitää paikkansa? Käsittääkseni kyllä kollektiivisesti me veronmaksajat (yksityiset ja yritykset) maksamme monenkin ihmisen elämisen.
"Käsittääkseni"
Eli missä faktat?
Tuliko tästä perinteinen mutu-keskustelu?
Eikös "minä maksan muiden elämän"-koheltajan pitäisi osata perustella miksi näin on?
Missä ihmeessä sinä olet oppinut argumentoimaan? Se menee niin että jos joku väittää jotain niin hänen se asia on todistettava. Käyttämäni ”käsittääkseni” oli passiivis-aggressiivinen ilmaisu sille että yleisesti tämä on tiedossa oleva fakta joten voisiko kommentoija esittää todisteet radikaalilla väitteelleen.
"
Kriisiviestinnän asiantuntija Katleena Kortesuo pitää Susanna Kosken esiintymistä ylimielisenä.
– Siinä oli kulmien kohottelua ja nenänvartta pitkin katsomista. Ihan selvästi näki, että häntä alkoi ärsyttää. Koski suhtautui keskustelukumppaniinsa teennäisen kärsivällisesti, Kortesuo sanoo."
Eiköhän ketä tahansa ärsyttäisi keskustella tuollaisen henkilön kanssa. Kaikkeen vastais on ei kykene ei pysty, huudetaan päälle ja suhtaudutaan kaikkeen emootiolla. Itse en ainakaan jaksa keskustella ihmisten kanssa kenellä ei ole alkeellisintakaan kykyä keskusteluun. Suomessa pitäisi koulussa opettaa väittelyä niinkuin Jenkeissä, olisi vähemmän ongelmia kun ihmiset osaisivat argumentoida ja keskustella rationaalisesti.
deMari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muutamien oikeistotrollien työttömiin kohdistama ihmisviha petaa vasemmistolle hyvää tulosta esni vaaleissa. Jatkakaa samaa rataa, me sairaat ja työttömät saamme vielä äänestää, sitä ihmisoikeutta ette vielä ole älynneet meiltä viedä.
Juuri näin. ☺
Ihan harkinnan arvoista, että äänestysoikeus olisi vain veroja maksavilla.
(nyt puhutaan sitten oikeasti veroja maksavista, eikä vain kaiken ilmaiseksi saavista)
Sinkkumies
Suomaliainen järjestelmä jossa ei ole nälkäpalkalla katuja lakaisevaa paarialuokkaa on loppupeleissä toimivampi, vaikka joku saisikin elää kädestä suuhun vastikkeettomasti.
Vierailija kirjoitti:
deMari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muutamien oikeistotrollien työttömiin kohdistama ihmisviha petaa vasemmistolle hyvää tulosta esni vaaleissa. Jatkakaa samaa rataa, me sairaat ja työttömät saamme vielä äänestää, sitä ihmisoikeutta ette vielä ole älynneet meiltä viedä.
Juuri näin. ☺
(nyt puhutaan sitten oikeasti veroja maksavista, eikä vain kaiken ilmaiseksi saavista)
Sinkkumies
Ne jotka maksaa viulut pitäisi myös voida päättää.
Eikö se olisi reilua.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Suomaliainen järjestelmä jossa ei ole nälkäpalkalla katuja lakaisevaa paarialuokkaa on loppupeleissä toimivampi, vaikka joku saisikin elää kädestä suuhun vastikkeettomasti.
Eihän tässä sitä kyseenalaisteta. Kyseenalaistetaan vain se, että olisiko jonkinlainen vähäinenkin vastike oikein?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Olisi kiitollinen että me maksamme hänen elämänsä.Kukaan ei maksa täällä toisten elämää.
Olet nyt jauhanut tätä samaa useammassa ketjussa, joten voisitko kertoa miten tuo väittämä pitää paikkansa? Käsittääkseni kyllä kollektiivisesti me veronmaksajat (yksityiset ja yritykset) maksamme monenkin ihmisen elämisen.
Ei se varmaan tuollaiselle puupäälle ikinä selviä.
Mistäs se infra tulee yritysten käyttöön,mieti vaikka sitä.
Kukahan tässä on se puupää? Missään vaiheessa en ole väittänyt ettäkö kaikki verot menisivät toisten elättämiseen, tottakai niillä veroilla maksetaan paljon muutakin. Sen sijaan on fakta että jos joku elää valtion tuilla ilman omia ansiotuloja niin hän elää meidän muiden verovaroilla. Samoin julkisen sektorin työntekijät elävät pitkälti meidän muiden verovaroilla. Nämä julkisen sektorin työntekijät sen sijaan kuitenkin luovat samalla jotain, toisin kuin tukien varassa notkuvat.
Okei, kuvitellaan skenaario jossa kaikki työttömät, sos tuella eläjät yms muuttavat Ruotsiin hakemaan töitä.
Mitä tapahtuu sitten?
Suomen huoltosuhde muuttuisi parempaan. Vai kerrotko minulle mitä hyötyä meille on tuensaajista?
Jos arviolta 300 000 - 500 000 ruokaa ja muita hyödykkeitä ostavia ihmisiä katoaisi, miten kauppiaiden ja tuottajien kävisi?
Kuka ostaisi kituisasti Suomessa kasvatetut maataloustuotteet?
Mitä niillä Kelan yms virkailijoille tehdään? Mihin menevät, kortistoon?
Kukaan ans sid saava työtön ei käy syömässä pitsaa tai leikkauttamassa hiuksia, pienyritykset menevät konkkaan. Taasko ne kortistoon?
Älä ole kuin Koski. Ajattele hieman omaa nokkaas pidemmälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä on se puupää? Missään vaiheessa en ole väittänyt ettäkö kaikki verot menisivät toisten elättämiseen, tottakai niillä veroilla maksetaan paljon muutakin. Sen sijaan on fakta että jos joku elää valtion tuilla ilman omia ansiotuloja niin hän elää meidän muiden verovaroilla. Samoin julkisen sektorin työntekijät elävät pitkälti meidän muiden verovaroilla. Nämä julkisen sektorin työntekijät sen sijaan kuitenkin luovat samalla jotain, toisin kuin tukien varassa notkuvat.
Okei, kuvitellaan skenaario jossa kaikki työttömät, sos tuella eläjät yms muuttavat Ruotsiin hakemaan töitä.
Mitä tapahtuu sitten?
Suomen huoltosuhde muuttuisi parempaan. Vai kerrotko minulle mitä hyötyä meille on tuensaajista?
Mitä hyötyä meille on tuensaajista? Rahallista hyötyä? Mikä on tarpeeksi rahakas hyöty? Moni tuensaajista huolehtii ympäristöstä ja tuker toisia. Luo positiivista energiaa ja tsempoaa toisia. Sitä hyötyä ei monesta katkerasta kommentoijasta saa.
Jos se vastike ohjattaisiin näille ihmisille, jotka maksavat näiden ihmisten elämisen, niin mielestäni se kuullostaa oikeudenmukaiselta.
Miten sinusta?
Sinkkumies
Kannattaa yrittää muistaa se, että elämän eri vastoinkäymiset voivat keikuttaa kenen tahansa venettä sen verran että se kaatuu. Vaikka kuinka olisi perustukipilarit kunnossa. (Koulutus, työ, perhe, ystäviä). Sairastuminen, erilaiset mielenterveysongelmat, puolison pettäminen, kuolemat yms. Olen omassa työssäni tekemisissä jatkuvasti erilaisista lähtökohdista olevien ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet kriisin/kriisejä. Aika harva osaa ennustaa etukäteen miten itse reagoisi vaikkapa oman lapsen kuoleman sattuessa.
En ymmärrä tällaista eriarvoistamista ja vastakkainasettelua. Keskittykää mielummin auttamaan toisianne. Voitte saada siitä itsekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
deMari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. ☺
Sinkkumies
Eli kansanedustajilla ei olisi äänioikeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu sitten?
Mitä hyötyä meille on tuensaajista? Rahallista hyötyä? Mikä on tarpeeksi rahakas hyöty? Moni tuensaajista huolehtii ympäristöstä ja tuker toisia. Luo positiivista energiaa ja tsempoaa toisia. Sitä hyötyä ei monesta katkerasta kommentoijasta saa.
Jos kerran hymyllä elää, niin työttömyysturva ja asumistuki voidaan lopettaa.
Vaiko?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
deMari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. ☺
Sinkkumies
Eli kansanedustajilla ei olisi äänioikeutta?
Kansanedustajat joilla on "munaa" laittaa itsensä likoon tekevät hyvää työtä kansakunnan eteen.
Tämmöisiä nähdään ikävä kyllä vain kovin harvoin ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu sitten?
Jos kerran hymyllä elää, niin työttömyysturva ja asumistuki voidaan lopettaa.
Vaiko?
Sinkkumies
Työttömyysturva? Hah .. me eletään sossun rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.
Jep. Koski on ehkä kamala ihminen, mutta niin oli tämä ruikuttava työtönkin. Bussikorttikin olis pitänyt saada yhteiskunnalta ilmaiseksi, tietokoneesta tai lapsen sellotunneista puhumattakaan. Täydellinen esimerkki ihmisestä, joka passivoituu ja kitisee ihan siitä ilosta, koska voi. Meillä muuten on työpaikalla pyörätuolia käyttävä henkilö, jolla on myös muita sairauksia ja ajoittain kovia kipuja, mutta täyttä päivää tekee siinä kuin muutkin eikä vingu telkkarissa, että miksei saa ilmaiseksi tietokonetta.
Yhteiskuntarauha on kaiken a ja o. Kun se menetetään, asiat vasta alkaa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
deMari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. ☺
Sinkkumies
Ne jotka maksaa viulut pitäisi myös voida päättää.
Eikö se olisi reilua.
Sinkkumies
Miksi et muuta Arabiemiraatteihin? Siellä ei tarvitse juurikaan maksaa veroja. Maksat vain tarvitsemistasi palveluista etkä elätä loisijoita. Voit palkata siellä sen kaipaamasi kotiapulaisenkin eikä tarvitsisi vinkua vauvapalstalla. Poikamiehen paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.
Koski oli ihan oikeassa ja av-palsta ei onneksi edusta koko Suomen kantaa näihin asioihin. Todella monella muualla foorumeilla ihmiset ovat nähneet tämän työttömän henkilön vähän erilaisena hahmona kuin säälittävänä ja autettavana raukkana. Ahne ja laiska ihminen, joka kokee että yhteiskunnan on maksettava hänen lapsensa kallis harrastus johon monella työtä tekemälläkään vanhemmalla ei ole rahaa. Työhakemuksen täyttökin kerran kuussa on aivan liikaa. Pitäisi saada rahaa siitä että istuu perseellään kotona, seinästähän se raha tulee.
Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!
Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.
Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.
Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.
Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.
Olen ihan sitä mieltä, että kaikki työllisyyden tukitoimet pitäisi koskea vain julkisen sektorin työpaikkoja. 4 tunnin pakkotyö myös. Yksityisen tuet pois. Tuet vie vain niitä oikeita työpaikkoja, kun tukityöllistetyillä. kikkaillaan.
Moni tuntuu unohtavat, että moni työtön on työttömyyskorvausta vastaan jossain työssä. Eli raha ei ole vastiiketonta, mutta kaikki eivät pääse niihinkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on hulvaton! Ihmiset itkee kuinka Koski kohteli halventavasti työtöntä ja samaan syssyyn haukutaan Kosken ulkonäkö, huudetaan katuh*oraksi jne. Ei teitä ainakaan järkevällä argumentaatiotaidoilla ole pilattu.
Itse olen joutunut elämään 6kk toimeentulotuella opiskeluaikana kun vaihdon vuoksi opintopisteiden siirtymisessä meni niin kauan että kela katkaisi hetkeksi opintotuen. Kyllä silloin tuli elettyä hyvin kun kaikkien laskujen jälkeen jäi vielä 480€ käteen eli enemmän kuin koko opintotuki edes oli!
Opintotuki on myös toisten rahoilla elämistä. 6kk elää vaikka ilman rahaa, kun tulevaisuudennäkymiä.
Susannan huorittelusta näkee, että kaikki evät ole samoilla lahjoilla siunattu. Kuinka huorittelijalta voi olettaa samaa kuin esim.Susanna Koskelta? Kaikki ihmiset ei vain kykene kaikkeen. Jotenkin nekin pitää yhteiskuntaan sopeuttaa.Niin on, mutta minä olen opintotukeni maksanut ensin korkojen kera takaisin kun en voinut elää vuotta seuraavan kesän tuloilla ja valmistumisen jälkeen olen maksanut opintotuen ja toimeentulotuen määrän jo moninkertaisesti veroina. Olen lapseton, en käytä terveydenhuollon palveluita ja olen töissä yksityisellä sektorilla yrittäjänä.
Meidän perheessä oli 8 lasta ja aika köyhiä oltiin, koskaan ei ole vanhemmillani ollut meitä lapsia mahdollista auttaa rahallisesti. Ei puhettakaan että olisi ollut 200€ selloharrastuksia. Kyllä meillä lähdettiin siitä että rahat täytyy itse tekemällä ansaita, itsekin olen ollut kesätöissä 13-vuotiaasta lähtien tehden milloin mitäkin ”paskahommaa”. Kyllä on paljon minun ikäisiäni ihmisiä, joka opiskelivat sen yhden kivan ammatin ja kun töitä ei ollut jäätiin kotiin makaamaan. Tuöevaisuudennäkymänsä voi luoda itse ja kyllä tämä työtön nainen on itse kussut muroihinsa toden teolla, nyt voi olla enää vaikeaa muuttaa kurssia mutta mahdollisuus siihen olisi ollut aika päiviä sitten. Ihmiset valitettavasti joutuvat ottamaan vastuun omista tekemisistään ja valinnoistaan.
Huonoissa oloissa kasvaa katkeria ja kylmäsydämisiä ihmisiä. Siihen nähden selloharrastukset on tärkeitä.
Taas näitä jotka toivoo kanssaihmisille syöpää. Mene hoitoon!