Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Pannukahvi asiantuntijat ja eränkävijät!

Vierailija
15.05.2018 |

Olen opiskellut eräjormaksi, mutta ei minusta koskaan eräjormaa tullutkaan. Nyt kuitenkin sain uuden työn jossa pitäisi viedä ryhmä nuotiolle pannukahveille. Nyt harjoittelen kotona pannukahvin keittoa kun enhän minä enää mitään osaa!
Muistelen että opiskeluaikana nämä oikeat eräjormat kaatoivat valmiiseen pannukahviin lorauksen kylmää vettä jotta purut säikäytetään pohjalle!? Oikeasti? Miksi Googlesta ei löydy mitään tällaista ohjetta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylejä on monenlaisia. Todennäköisesti, teetpä miten vaan, se voi olla jonkun mielestä väärin. Ovatko päällepäsmäreitä? Minulle on tuttu tilanne se, kun keittiöhommissa töissä tekee jotain vähän eri tavalla kuin joku Neiti Keittiö! Rasittavaa!

Vierailija
2/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyylejä on monenlaisia. Todennäköisesti, teetpä miten vaan, se voi olla jonkun mielestä väärin. Ovatko päällepäsmäreitä? Minulle on tuttu tilanne se, kun keittiöhommissa töissä tekee jotain vähän eri tavalla kuin joku Neiti Keittiö! Rasittavaa!

Tulipa epäselvästi, en siis tee keittiöhommia työkseni :D mutta töissä tulee joskus mm. johonkin henkilökunnan spessukahveihin puuhattua jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaan odottaa hetken että ne purut laskeutuu, vaikka 5min. Ja vaikka niitä puruja tulee sinne mukiin kun kaataa ei sekään haittaa, laskeutuvat sitten sinne mukin pohjalle. Tuota kylmän veden lisäämistä sanotaan meillä päin säikäyttämiseksi, en kyllä ole varma onko siinä mitään perää. Ei siitä haittaakaan ainakaan ole. Ihan kotikeittiössä keitän pannukahvia päivittäin.

Vierailija
4/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu - tiedetään. Itselläni on viisi työkaveria ja jokainen haluaa tehdä omalla tavallaan, eivätkä ymmärrä, että minäkin teen asiat omalla tavallani, vaikka lopputulos on ihan sama...

Vierailija
5/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain kaksi tapaa keittää kahvia...

Vierailija
6/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat hetken niin purut laskeutuvat itsestään. Jos kiire juomaan niin voi myös vähän hämmentää lusikalla tai tikulla. Tärkeintä on että et kiehuta kahvia puruineen, ettei tule kitkerää. Siirrä (kunnolla isolla kuplalla) kiehuva vesi pois tulelta ennen purujen lisäämistä. Kotikeittiössä teen pannukahvia päivittäin, on paljon paremman makuista kuin keittimellä tehty.

Vierailija
7/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kahvin mikrossa pannujauhatuksesta, ja odottelen vain sakan laskeutumista. Mutta muistelen että ennen vanhaan kaadettiin ensimmäinen kuppi takaisin pannuun, ei siis kylmää vettä? Ehkä hämmentäminen ajaa saman asian.

Vierailija
8/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen kahvin mikrossa pannujauhatuksesta, ja odottelen vain sakan laskeutumista. Mutta muistelen että ennen vanhaan kaadettiin ensimmäinen kuppi takaisin pannuun, ei siis kylmää vettä? Ehkä hämmentäminen ajaa saman asian.

Mikrossa? Kerro miten teet?

Vierailija
9/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vesi kiehahtaa pannussa, otat pannun pois tulelta ja lisäät jauhot. Itse kiehauttaisin vielä jauhojen lisäämisen jälkeen, jotta mausta tulee täyteläisempää, mutta toisten mielestä sekoitus lusikalla riittää. Anna jauhojen laskeutua muutama minuutti kiehautuksen/sekoituksen jälkeen. Ensimmäinen kupillinen on kaikkein jauhoisin, joten sen nöyrä keittäjä kaataa itselleen. 

Vierailija
10/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja kaada ”nokka tyhjäksi” ennen kuin kaadat ekan mukillisen, eli pieni tilkka maahan koska nokkaan jää aina puruja jotka ei laskeudu pannun pohjalle.

T.3

Vierailija
11/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hulaus kylmää vettä hieman auttaa. Laittaa sen veden liikkeeseen porojen laiton jälkeen. Tulee sellaisia pyörteitä veteen. Muuten ne porot tuppaa jäämään pinnalle ja niiden laskeutumista pohjaan saa odotella tovin. Parempi kun sekottuu kunnolla.

Menee kyllä hifistely ja hienosäätö osastoon tämä, mutta ymmärrettävää jos keittelee monta kertaa päivässä pannukahvia. Sitä haluaa hioa sen tekniikan täydellisyyteen saakka.

Vierailija
12/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kaataa sekaan kylmää vettä tai olla kaatamatta. Ei sillä merkitystä ole. Kiehauttamisen jälkeen odota pari minuuttia että porot laskeutuvat pannun pohjalle.

Vierailija
13/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaadan ensimmäisen mukillisen takaisin pannuun tai kattilaan. Se jotenkin sellvittää kahvin.

Mulla ei ole ollut kahvinkeitintä kolmeen vuoteen. Keittelen pannussa tai kattilassa aamukahvit.

Oma reseptini on tällainen:

Kuumennan veden kehuvaksi ja otan pöntön pois levyltä. Kaadan veteen kahviporoja sopivan määrän ja siirrän pöntön takaisin kuumalle levylle. Annan sen kiehua n. 10s ja siirrän muualle. Sitten odottelen vähän päälle viisi minuuttia (en ole ihan varma. Joskus pidempäänkin). Kaadan ensimmäisen kupillisen takaisin ja sitten kahvi on valmista juotavaksi.

Vierailija
14/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan kahvin kiehahtaa porojen lisäämisen jälkeen ja kaadan kahvin siivilän kautta mukiin.

Vierailija
15/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja kaada ”nokka tyhjäksi” ennen kuin kaadat ekan mukillisen, eli pieni tilkka maahan koska nokkaan jää aina puruja jotka ei laskeudu pannun pohjalle.

T.3

Minulla on sellainen teräksinen kahvipannu jostain 1960-luvulta, jossa on lyhyt töpönokka ihan yläreunassa. Ei hypi porot silmille.

Vierailija
16/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut eräjormaksi, mutta ei minusta koskaan eräjormaa tullutkaan. Nyt kuitenkin sain uuden työn jossa pitäisi viedä ryhmä nuotiolle pannukahveille. Nyt harjoittelen kotona pannukahvin keittoa kun enhän minä enää mitään osaa!

Muistelen että opiskeluaikana nämä oikeat eräjormat kaatoivat valmiiseen pannukahviin lorauksen kylmää vettä jotta purut säikäytetään pohjalle!? Oikeasti? Miksi Googlesta ei löydy mitään tällaista ohjetta?

Siksi ei löydy googlesta, kun pannukahvia keittäneen sukupolven aikana ei googlea ollut. Ei tarvitse laittaa kylmää vettä vaan 'klaarata', eli otat ensin kupillisen ja kaadat sen takaisin pannuun. Silloin sakata kastuvat kunnolla ja painuvat pohjaan, kun vielä vähän ravistat pannua.

Vierailija
17/26 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotat hetken niin purut laskeutuvat itsestään. Jos kiire juomaan niin voi myös vähän hämmentää lusikalla tai tikulla. Tärkeintä on että et kiehuta kahvia puruineen, ettei tule kitkerää. Siirrä (kunnolla isolla kuplalla) kiehuva vesi pois tulelta ennen purujen lisäämistä. Kotikeittiössä teen pannukahvia päivittäin, on paljon paremman makuista kuin keittimellä tehty.

Samoin, pannukahvit keittelen joka aamu. Harmittaa tosin, kun ei oikein saa kuin Pressaa hiukan tummempipaahtoisena. Kysyin kerran esittelijältä ja hän epäili, että koko pannukahvi varmaan lopetetaan kuitenkin :((. Pannukahvi on kuumaa,  ostin kahvinkeittimen, joka on  nyt tyhjän panttina, ei sillä saanut kuumaa kahvia.

Itse annan myös kahvin hiukan odotella, tai jos on kiire, kaadan kuppiin ja sitten taas pannuun. Vielä kun keksisi, mihin hyötykäyttää ne kahvinporot.

Vierailija
18/26 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.3

Minulla on sellainen teräksinen kahvipannu jostain 1960-luvulta, jossa on lyhyt töpönokka ihan yläreunassa. Ei hypi porot silmille.

Itse keittelen tällaisella mummolta saadulla https://goo.gl/images/j6UpHq. Siitä on aina tirautettava pieni loraus lavuaariin että lähtee kahvinporot pois. Sama kokemus myös Pehtoori-pannusta.

3

Vierailija
19/26 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, pannukahvit keittelen joka aamu. Harmittaa tosin, kun ei oikein saa kuin Pressaa hiukan tummempipaahtoisena. Kysyin kerran esittelijältä ja hän epäili, että koko pannukahvi varmaan lopetetaan kuitenkin :((. Pannukahvi on kuumaa,  ostin kahvinkeittimen, joka on  nyt tyhjän panttina, ei sillä saanut kuumaa kahvia.

Itse annan myös kahvin hiukan odotella, tai jos on kiire, kaadan kuppiin ja sitten taas pannuun. Vielä kun keksisi, mihin hyötykäyttää ne kahvinporot.

Onpa onnetonta jos pannujauhatus lopetetaan. Kyllä monilla on perkolaattori, esimerkiksi meillä töissä. Ja kyllä kai monilla kesämökeillä keitetään pannukahvia?

Vierailija
20/26 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni kiehauttaa pannukahvin purujen lisäämisen jälkeen? Veden lämpötila vaikuttaa olennaisesti kahvin makuun ja sen tulisi pysyä kokoajan alle 100. Mun lapsuuden perheessä on aina juotu vain pannukahvia ja äidillä oli tapana kiehauttaa, mutta itse en tee niin maku syistä. Tykkään kyllä vahvasta mutta pehmeästä. Kiehunut kahvi on kitkerää kuten keitinkahvikin. Kokeilkaa olla kiehuttamatta ja huomatkaa ero. Mun mielestä pannukahvi oikein tehtynä pesee suodatinkahvin 100/0 maussa. Kumma että niin moni käytään ankean makuista suodatinkahvia.