Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenlauluissa aivan älyttömiä sanoituksia

Vierailija
14.05.2018 |

Ketkä tietämättömät hölmöt oikein ovat rustanneet sanoituksia vanhoihin lastenlauluihin? Siis tähän tyyliin:

1. "Riti rati ralla, tuli talvi halla." Ei talvella mitään hallaa ole vaan pakkasta. Hallaa esiintyy kasvukaudella.

2. "Äidin kasvimaalla, raparperin alla, sammakolla koti oli kultainen." Ei sammakolla mitään kotia tai pesää ole missään.

3. "Kas, kuusen latvassa oksien alla, on pesä pienoinen oravalla." Ei ikinä latvassa, vaan lähes aina rungon puolivälin alapuolella.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas Mikki-Hiiri mättähä'ltä mättähälle käy, ja pikku-jalka pilkahtaa... pervoa.

Pervous on pelkästään sinun yliseksualisoituneessa mielikuvituksessa. Kyllä sillä pikku hiirellä on aika pienet jalat, kun se metsässä hyppelee. Kuinka kuvittelet näkeväni mitään pervoa.

Vierailija
122/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä laulu ärsyttää ihan suunnattomasti:

Nallet tallustaa lammen rantaan onkimaan.

Pienin suuren kalan saa. Muut ei ollenkaan.

Nallet tallustaa mustikoita maistamaan.

Pienin marjat mussuttaa. Muut ei ollenkaan.

Nallet tallustaa sienimetsään poimimaan.

Pienin täyden korin saa. Muut ei ollenkaan.

Nallet tallustaa karhuluolaan nukkumaan.

Pienin hyvän unen saa. Muut ei ollenkaan.

Todella törkeää, että isommat ei onnistu missään ja pienin rohmuaa kaiken. Onko laulun opetus se, että isommat ovat surkeita ja on ok olla ahne pikku paskiainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä tietämättömät hölmöt oikein ovat rustanneet sanoituksia vanhoihin lastenlauluihin? Siis tähän tyyliin:

1. "Riti rati ralla, tuli talvi halla." Ei talvella mitään hallaa ole vaan pakkasta. Hallaa esiintyy kasvukaudella.

2. "Äidin kasvimaalla, raparperin alla, sammakolla koti oli kultainen." Ei sammakolla mitään kotia tai pesää ole missään.

3. "Kas, kuusen latvassa oksien alla, on pesä pienoinen oravalla." Ei ikinä latvassa, vaan lähes aina rungon puolivälin alapuolella.

Onpa joutilaalla aikaa, kun tällaisen pohtimiseen jaksaa paneutua. Sinulla tuskin on lapsia, kun mietit lastenlaulujen sanoja aikuisen näkökulmasta. Ei kyllä rimmaa, jos laulat ” Kas kuusen rungossa lähes puolivälin alapuolella..... ☹️.

Ja kyllä hallasta puhuttiin eilen esim Lapin säätilojen yhteydessä, kun pakkanen laski alle nollan. Keksitkö halla sanan tilalle paremmin rimmaavan sanan?

Omat lapseni rakentavat pihalle sammakollekin pesän. Välillä ovat itse sammakoita. Leikkivät myös, että pihassa pensaan alla on dinosauruksia. Ei kai lasten leikkiä pidä mennä pilaamaan liialla tosikkomaisuudella.

Vierailija
124/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itseä on aina ihmetyttänyt tämä apokalyptinen lastenlaulu:"Hämä-hämä-häkki kiipes langalle, tulisade rankka, hämähäkin vei..."

Siis aivan hirveää. Mitä selität lapselle kun se kyselee miten hämähäkin kävi tulisateessa? Itse olen sanonut, että se hämähäkki oli paha ja syntinen.

Vierailija
125/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseä on aina ihmetyttänyt tämä apokalyptinen lastenlaulu:"Hämä-hämä-häkki kiipes langalle, tulisade rankka, hämähäkin vei..."

Siis aivan hirveää. Mitä selität lapselle kun se kyselee miten hämähäkin kävi tulisateessa? Itse olen sanonut, että se hämähäkki oli paha ja syntinen.

Niin huano!

Vierailija
126/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat jotka

alkaneet ei hyviks'

on nyt jauhettuna jyviks'!

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Tuossahan ns. paha sai palkkansa, ts. nuo pahatapaiset pojat jauhettiin myllyssä.

Vierailija
127/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en tahotoisi mä puukotella, haluaisin vain suukotella, mutta jos en saa mä suukotella, saatan vaikka puukotella... Tähän tyyliin Uppo-Nallen lauluissa.

Vierailija
128/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säde vastas: ”Peikkokulta,

pimeys vie hengen multa

enkä toivo kuolemaa.

Parempi on versio Humanisti ja insinööri

Nisti vastas: Nöörikulta,

teekkarit vie järjen multa

enkä toivo hourulaan

Pois mun täytyy heti mennä,

ellen kohta kotiin ennä,

niin en hetkeäkään lukee saa.

Niin lähti kaunis humanisti,

mutta vieläkin, kun teekkari

öisin yksin integroi

hän miettii miksi toinen täällä

lukutoukka on

ja toinen naablaa rakastaa.

Vierailija
129/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lastenohjelmatkin on älyttömiä, niissä yleensä eläimet puhuvat!

Vierailija
130/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piippolan vaari hoitelee lampaitansa. Go vaari!

Jossain Pekka Puupää elokuvassa laulettiin vaarin hoidelleen myös lapsiansa. Sairas laulu.

Ei se laulu ole sairas vaan sinä.

Olen 52 v enkä ole koskaan ajatellut laulua kuten sinä.

Näetkö kaikessa seksiä ja kaksimielisyyttä ?? Eikai kaikkia ihania vanhoja lastenlauluja tarvitse raiskata täällä sen takia, että ilmeisesti kuuntelijan mieli vääntää kaiken sairaaksi ?

Vierailija
131/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis laauluhan menee oikeasti näin: Hämä-hämähäkki kiipes langalle, tuli sade rankka, hämähäkin vei. Huomaatko, ei ole mitään tulisadetta, vaan pelkkä sade, joka vei hämähäkin mennessään. Voi, hyvät ihmiset sentään tätä Suomen kielen oikeaoppista kirjoittamista. :)

Vierailija
132/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskadaaraa kuka pani Saaraa Moskovan assan vessassa... Miten voi lastenlauluissa olla tommosia sanotuksia?

Vierailija
133/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskadaaraa kuka pani Saaraa Moskovan assan vessassa... Miten voi lastenlauluissa olla tommosia sanotuksia?

Höpö höpö, mene pervo jo välillä ulos.

Vierailija
134/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mörkö se tahtoo Villen, Ville se tahtoo Soilen.. ihme kolmiodraamaa.

Ja Lohikäärme Puff on erittäin psykedeelinen .D

Lohikäärme Puff (Puff the Dragon) on muuten sävelletty 60-luvulla, varmaan käännettykin myös. Se suomen kielinen on paljon toiveikkaampi lopultaan.

...

Itselleni tulee mieleen:

Kuningaskobra (Annikki Tähti):

"---Illan tullen tanssimaan / kobrat saapuu piiloistaan / raunioilla kimaltelee kuu/ Kobra vanhin valkoinen/ Nousee pystyyn huojuen / Viidakosta soitto kantautuu ---"

Jaa, käärmeillä on tanssiaiset jossa soitetaan ja kuu ei kimaltelekaan taivaalla. (Minulle laulettiin tämä lapsena aina muodossa "taivahalla kimaltelee kuu"). 

En tiedä muistaako kukaan, mutta.... pakko nyt vielä mainita:

"Maailman ympäri kahdeksassa kymmenessä päivässä" -sarjan tunnusmusiikki. "Minä olen prinsessa, rakkauden kestävä" ---> Whaaaat? Ei mulla muuta kuin että mulle tulee tosta mieleen seksityöntekijä.

Vierailija
135/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putte possun nimipäivät: Niillä kaikilla oli niin mukavaa, oi jospa oisin saanut olla mukana.

laulajaa ei kutsuttu vaan kateellisena miettii, miten oli kivat kemut.. 

Eikös siinä lauleta näin:

"Meillä kaikilla oli niin mukavaa,

oi jospa oisit saanut olla mukana"

Vierailija
136/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...en tahotoisi mä puukotella, haluaisin vain suukotella, mutta jos en saa mä suukotella, saatan vaikka puukotella... Tähän tyyliin Uppo-Nallen lauluissa.

Ihan taitaa olla itse keksityt sanat. Ei kuulosta Elina Karjalaisen tuotannolta.

Vierailija
137/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

....jospa OISIN....

Vierailija
138/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä samassa laulussa oli jotain rapsutuksesta ja satiasen kaiverruksesta". En nyt muista että miten meni, mutta saatiin levy mummulta ja vaarilta lahjaksi olisko ollu 82 tai 83. Levy oli muutenki älytön ja isä takavarikoi sen kun sattui joskus kuulemaan sen.

Vierailija
139/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säde vastas: ”Peikkokulta,

pimeys vie hengen multa

enkä toivo kuolemaa.

Parempi on versio Humanisti ja insinööri

Nisti vastas: Nöörikulta,

teekkarit vie järjen multa

enkä toivo hourulaan

Pois mun täytyy heti mennä,

ellen kohta kotiin ennä,

niin en hetkeäkään lukee saa.

Niin lähti kaunis humanisti,

mutta vieläkin, kun teekkari

öisin yksin integroi

hän miettii miksi toinen täällä

lukutoukka on

ja toinen naablaa rakastaa.

Lol!

t. se insinööri humanisti-insinööriparista

Vierailija
140/185 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muistaako kukaan, mutta.... pakko nyt vielä mainita:

"Maailman ympäri kahdeksassa kymmenessä päivässä" -sarjan tunnusmusiikki. "Minä olen prinsessa, rakkauden kestävä" ---> Whaaaat? Ei mulla muuta kuin että mulle tulee tosta mieleen seksityöntekijä.

Kyllä siinä minun mielestäni sanotaan, että "rakkaudeSSA kestävä", vaikka eihän siinäkään mitään järkeä ole. Vähän hämärät nuo suomitunnarin sanat muutenkin, vaikka itse sarjasta onkin lämpimät muistot.

Tuolta voi kukin itse testata kuuloaan.