Kävin lääkärissä ahdistuksen ja unettomuuden takia, sain hoidoksi keskusteluapua
Vaikka kuinka itkien yritin selittää etten ole nukkunut moneen yöhön ja ahdistaa niin että tekisi mieli hypätä junan alle.
Sain keskusteluajan viikon päähän ja kehotuksen mennä päivystykseen, jos olo pahenee. Kysyn vaan, miten olo voi tästä pahentua?
En tahdo mennä päivystykseen jonottamaan tuntikausiksi. Tuntuu jo pahalle maksaa aamun turha lääkäriaika.
Miksi en voi saada mitään apua?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pelätään hysteerisesti lääkkeiden väärinkäyttöä. Mäkään en saanut tarpeeseen ja sanottiin, että esim rauhoittavia määrätään vain niille, joilla on pidempi hoitosuhde. Joko pärjäilet tai menet päivystykseen.
Suomessa on ilmeisesti helpompaa saada lottovoitto kuin pidempi hoitosuhde.
Päivän paras kommentti. 👍
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pelätään hysteerisesti lääkkeiden väärinkäyttöä. Mäkään en saanut tarpeeseen ja sanottiin, että esim rauhoittavia määrätään vain niille, joilla on pidempi hoitosuhde. Joko pärjäilet tai menet päivystykseen.
Miedon rauhoittavan sain työterveyslääkäriltä, jonka tapasin kyseisellä käynnillä ensimmäistä kertaa. Määräsi myös nukahtamislääkettä samalla kertaa. Kokeilin ensin toista ja sitten toista. Mieto rauhoittava oli mulle tuossa tilanteessa parempi.
Terv. Samassa tilanteessa ollut
Melatoniini ei auta kaikilla. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia melatoniineja, tableteista nestemäisiin sekä miedoimmista vahvimpiin, joita saa lääkärin reseptillä, myös pitkävaikutteiset melatoniinit olen testannut. Olen kokeillut ottaa sitä eri aikoina iltapäivästä myöhäiseen iltaan. Ja lopputulos on tämä: se vaan ei toimi, ei ollenkaan, ei säännöllisesti käytettynä, ei epäsäännöllisesti käytettynä, ei missään muodossa, ei minkään vahvuisena. Verrattuna nukahtamislääkkeeseen tehoja pyöreät 0, myös säännöllisessä käytössä. Oikeastaan vahva melatoniini vaikutti minulla päinvastaisesti ja teki todella pirteän olon aamuyöstä ja pahensi uniongelmaani. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan.
Jos potilas sanoo, että junankin alle voisi mennä, niin kuka hullu lähtee kirjoittamaan potentiaalisesti itsemurhalääkkeitä??
Ja sitten toisaalta valitetaan sitä, ettei saada keskusteluapua, vaan lyödään vain resepti kouraan. Eli tehtiin miten päin vaan, niin aina on huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa tehokkaita unilääkkeitä. Tutkimuksissa nukahtamislääkkeet auttavat vain päiviä paremmin kuin placebo, ja ne aiheuttavat riippuvuutta. Oikeasti se terapia on tutkitusti tehokkaampaa kuin lääkkeet.
Masennuslääkkeissä on parempi teho, joten jos unettomuuteen liittyy masennusta, masennuslääkettä määrätään herkemmin.
Ja höpöhöpö. Kuinka kauan olet kärsinyt unettomuudesta ja montaako uni-ja nukahtamislääkettä olet kokeillut sinä aikana? Kuinka moneen masennuslääkkeeseen olet verrannut näiden nukahtamislääkkeiden vaikutusta ja tehoa? Lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä, ei voi yleistää jostain lääkefirman rahoittamasta tutkimuksesta, mikä toimii yhdellä, mikä toisella ja mikä kaikilla.-
Insomniaan voidaan sivistysvaltioissa määrätä jopa indicaa.
Mä sain samassa tilanteessa lääkkeitä, kun kerroin syöneeni 3v melatoniinia nukahtamiseen, ja nyt uniongelmat olivat pahentuneet ahdistuksen lisääntyessä, kun opinnot uudella paikkakunnalla olivat alkaneet. Sain nukahtamiseen mirtazapiinia pieninä annoksina, kun nimenomaan pyysin ja vaadin jotakin pikaista apua, enkä ilmeisesti vaikuttanut niin hermorauniolta, että olisin tarvinnut keskusteluapua. Tosin mulla homma oli jo jatkunut pitkään. Voi olla, että lääkkeitä ei määrätä niin akuutteihin tilanteisiin.
Itseäni lääkkeet auttoivat, ja pääsin 3 vuoden lääkekierteestä eroon muutamassa kuukaudessa ja osasin vieroittaa itseni lääkkeistä itse. Nyt 4kk lääkkeen lopettamisesta nukun ihan mukavasti ja opinnotkin on alkaneet sujua.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lääkäri keksi hyvän lääkkeen. Parin päivän saikku ei olis auttanut yhtään mitään, mutta ammattiauttajan kanssa keskustelu sen sijaan tepsii itse ongelman lähteeseen, ja näin pääset eroon ahdistuksesta ja unettomuudesta. Tsemppiä! :)
Eipä kannata kommentoida kun et näköjään asiasta ymmärrä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lääkäri keksi hyvän lääkkeen. Parin päivän saikku ei olis auttanut yhtään mitään, mutta ammattiauttajan kanssa keskustelu sen sijaan tepsii itse ongelman lähteeseen, ja näin pääset eroon ahdistuksesta ja unettomuudesta. Tsemppiä! :)
Eipä kannata kommentoida kun et näköjään asiasta ymmärrä yhtään mitään.
Aivan. Eiköhän täällä kaivata kommentteja vastaavassa tilanteessa olevilta uniongelmaisilta eikä mitään helppoheikki-mutu-juttuja luulotautisilta...
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini ei auta kaikilla. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia melatoniineja, tableteista nestemäisiin sekä miedoimmista vahvimpiin, joita saa lääkärin reseptillä, myös pitkävaikutteiset melatoniinit olen testannut. Olen kokeillut ottaa sitä eri aikoina iltapäivästä myöhäiseen iltaan. Ja lopputulos on tämä: se vaan ei toimi, ei ollenkaan, ei säännöllisesti käytettynä, ei epäsäännöllisesti käytettynä, ei missään muodossa, ei minkään vahvuisena. Verrattuna nukahtamislääkkeeseen tehoja pyöreät 0, myös säännöllisessä käytössä. Oikeastaan vahva melatoniini vaikutti minulla päinvastaisesti ja teki todella pirteän olon aamuyöstä ja pahensi uniongelmaani. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan.
Miten joku voi laittaa tähänkin peukun alaspäin, kun ihminen kertoo omista (!) kokemuksistaan! Miten voi kukaan muu tietää paremmin toimiiko vai ei ko. henkilön kohdalla kuin henkilö itse!
Nuo rauhoittavat lääkkeet on niin vanhanaikaisia. Unettomuuteenkin lääkkeitä pitäisi ensi tapaamsiella määrätä vain erikoistilanteissa. Mutta kuten sanottu, yksityiseltä saa yleensä mitä haluaa ja myös lähetteen erikoissairaanhoitoon siinä vaiheessa, kun on jo riippuvainen rauhoittavista ja unilääkkeistä.
Äitini ei saanut myöskään lääkkeitä, vaan tarjottiin pelkkää keskustelupua vaikka äiti ei ollut nukkunut kunnolla viikkoihin ja oli ihan sekaisin. Lopulta joutui sitten osastolle kun näki ja kuuli olemattomia, olin tuolloin 19v ja muistan kun omaisen roolissa jouduin vänkäämään ettei äidillä ole skitsofreniaa vaan on unenpuutteesta hullu!
On kokemusta samasta asiasta. Kävin tuolloin YTHS:llä ja kävin pari kertaa psykiatrin kanssa keskustelemassa. Tuskastuin valvomiseen ja tuli jo itsetuhoisia ajatuksia. Menin päivystykseen ja siitä osastolle. Sain lääkkeitä ja nukuin pari vuorokautta putkeen 😊 Sain myös nukahtamislääkkeisiin reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas sanoo, että junankin alle voisi mennä, niin kuka hullu lähtee kirjoittamaan potentiaalisesti itsemurhalääkkeitä??
Tuo itsemurhalla uhkailu, jos ei saa lääkkeitä, on monien lääkäreiden mielestä varmaan vähän klisee. Sinänsähän sen esille tuominen on turhaa, koska kyse on Suomen lainsäädännön perusteella ensisijaisesti ihmisen omasta päätöksestä.
Uskomatonta. Yksityiselle psykiatrille (maksat vaikka luotolla) niin saat lääkkeet. Se keskusteluapu ei millään riitä.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta samasta asiasta. Kävin tuolloin YTHS:llä ja kävin pari kertaa psykiatrin kanssa keskustelemassa. Tuskastuin valvomiseen ja tuli jo itsetuhoisia ajatuksia. Menin päivystykseen ja siitä osastolle. Sain lääkkeitä ja nukuin pari vuorokautta putkeen 😊 Sain myös nukahtamislääkkeisiin reseptin.
YTHS:stä myös kokemus. Unettomuutta oli, määrättin pieni pakkaus unilääkettä kommentilla, että tätä reseptiä ei sitten uusita puoleen vuoteen. Huomasin, että alkoholilla sain nukutuksi, ja tuli sitten tavaksi ottaa pari pientä siideriä iltaisin. Nyt on tuosta jo aikaa kulunut, minusta tuli alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Insomniaan voidaan sivistysvaltioissa määrätä jopa indicaa.
Omalla luvalla käyttäneenä tiedän että parempi kuin kemialliset napit. Suomessa sitä ei kannata edes ehdottaa.
Kääntyy sillain vastaan että sehän on kaamea huimausaine. Sitä ei ainakaan mihinkään vaivaan saa käyttää.
Itsellä myös kokemusta tuosta, että pahaan unettomuuteen ei auta mikään muu kuin lääkkeet. Kierre pitää saada katkaistua. Itselläni ovat auttaneet rauhoittavat (Alprox). Pakko myös tuoda ilmi, että kunnalliselta en ole tod. saanut apua. Yksityisen lääkäri otti heti tosissaan, ja nyt on hänelle hoitosuhde. Häneltä saan tarvittaessa apuja unettomuusjaksoihin.
Oon itse asiassa käyttänyt rauhoittavia nukkumiseen jo teini-iästä saakka (en siis tod. yhtäjaksoisesti), kun unettomuus pamahti todella pahasti päälle. Tk-lääkäri tarjosi ainoastaan vähättelyä ja väsyttävää allergialääkettä. Onneksi vanhemmilla oli rahaa viedä mut yksityiselle. Sieltä sain vihdoin lääkkeet, jotta kierre saatiin katkaistua. Sain myös keskusteluapua. Olin jo aivan totaalisen uupunut ja pelkäsin sekoavani. Mietin jo tuolloin, että olen todella onnekas, kun vanhemmillani oli varaa kustantaa yksityiseltä psykiatri. Ilman sitä en tiedä, mitä olisi tapahtunut. Mun veikkaus on, että osastohoidossa olisin ollut. Suomessa unettomuuden hoito tk:ssa on aivan järkyttävää.
En ole kouluttanut rauhoittaviin, vaan ne ovat monesti katkaisseet alkavan unettomuskierteen heti alkuunsa. Näin olen pystynyt käymään koulut, opiskelemaan ja tekemään töitä. Unettomuus todellakin on invalidisoiva!
Ei ole olemassa tehokkaita unilääkkeitä. Tutkimuksissa nukahtamislääkkeet auttavat vain päiviä paremmin kuin placebo, ja ne aiheuttavat riippuvuutta. Oikeasti se terapia on tutkitusti tehokkaampaa kuin lääkkeet.
Masennuslääkkeissä on parempi teho, joten jos unettomuuteen liittyy masennusta, masennuslääkettä määrätään herkemmin.