Mitä laittais tarjottavaa ylioppilasjuhliin? Niin väsynyt näihin juhlien järjestämiseen. Neljälle synttärit, joulut, rippijuhlat jne.
Viimeinen nyt uunista ulos eli kirjoitti tänä keväänä.
Äijä hävinnyt maisemista johkin Portugaliin ja jotain halpaa ja helppoa haetaan. Kuitenkin vieraita tyydyttävää, ettei tulla tänne haukkumaan.
Juhlat on pienet. Ehkä jotain 30 henkilöä tulee. Kaikki läheltä eli ei varsinaista ruokatarjoilua. Mä oon vielä vanhuusiälläkin jotenkin anorektinen, että aina tää ruuan ajatteleminen lähinnä ällöttää.
Voisko joku auttaa?
Kommentit (30)
Pellillinen suolaista ja makeaa piirakka.
Mustikkapiirakka. Jauheliha/paprika piirakka.
Mansikoista keittää nopeasti kesäistä mehua.
Onko sulla mahdollisuutta tilata tarjoilut pitopalvelusta? Pääsisit kaikkein helpommalla.
Tai sitten tilaat jostain konditoriasta kakkua ja voileipäkakkua tai pieniä suolaisia piiraita tai cocktail piiraita, joihin sitten päälle tuorejuustoa ja kinkkua/kylmäsavulohta yms.
Pellillä suolaista piirasta, täytteenä esim. aurinkokuivattua tomaattia, oliivia, mozzarellaa, basilikaa... kaveriksi vihreä salaatti.
Hyydytettävät kakut on aika helppoja ja niistä saa nättejä kokemattomampikin.
Anna ylioppilaan suunnitella ja tehkää yhdessä sen mukaan mitä on varaa tarjota. Mitä hän ehdottaa?
Vierailija kirjoitti:
Aika negatiivinen asenne sinulla lapsesi juhliin
Totta!
Yritän olla näyttämättä hänelle tietysti. Kuten sanoin, niin olen todella väsynyt.
Jos jotain apua tähän kysymykseen siis. Sinusta ei ollut mitään apua.
Joo noi piirakat on kaikkein helpoimpia, ainekset sekaisin vaan ja uuniin. Jotain keksiä kaupasta sitten vielä. Ei kai sinne kukaan tarjoiluiden perässä tule, vaan ylioppilasta juhlimaan.
Meillä laitetaan tarjolle suolaista piirakkaa, tomaatti-mozzarella-basilika -salaattia, cocktailpiirakoita ja munavoita. Makeaa taas mansikkatuorejuustokakku, hedelmätarjotin, keksejä ja vaahtokarkkeja.
Juomana kuohuvaa, kivennäisvettä, mansikkamehua sekä kahvi ja tee.
Nämä ainakin omasta mielestäni helppoja ja hyviä tarjottavia.
No ne samat mitä viime kerrallakin + joku uutuus. Olen ottanut omiin juhliini mainitun kaavan eli vanhat suosikit ja sitten joka kerta joku uusi ja näyttävä viritelmä, etteivät vieraat pääse kyllästymään. Eikö ylioppilaalla ole mitään toiveita?
Voin yrittää auttaa 😊 Minä taas tykkään järjestää juhlia. 30henk on mun mielestä kyllä aika isot juhlat, ainakin yhdellle ihmiselle järjestettäväksi. Mutta kyllä siitä selviää. En ymmärtänyt että mitä tarkoittaa että äijä on hävinnyt? Teillähän menee varmaanki kolululla se aamupäivä, että tarjottavat pitäisi olla kylmiä ja valmiita. Tekisin esimerkiksi salaatin, siihen mahdollisesti lisätäytteitä eri kuppiin, suolaisia piirakoita pari pellillistä, yhden liha ja yhden vege, minikarjalanpiirakoita ja munavoita ja lohirullia tuorejuustolla. Koittaisin ottaa kaikki ruokavaliot huomioon. Lisäksi makeaa: vadelmapikkuleipä ja kaneli tai toffeepikkuleipä, suklaa-mokkatäytekakku, tämä voisi olla ehkä britakakku niin olis gluteeniton ja raikas juustokakku. Mansikoita vois myös olla tarjolla jos saa tuoreita. Ja onnittelumaljaksi tietenkin skumppaa.
Komppaan edeltäviä ehdotuksia. Pellin kokoinen suolainen piirakka on helppo ja nopea ja siitä riittää hyvin syötävää, eikä ole pahan hintainen. Lisäksi juustokakku, joka on helppo tehdä ja jonka voit tehdä jo päiviä etukäteenkin jääkaappiin - ei siis tarvitse ehtiä kaikkea yhtenä päivänä. Lisäksi vaikka viinirypäleitä ja mansikoita, jotain keksejä tai suklaata naposteltavaksi, kahvia/teetä, kuohujuomaa ja jotain kylmää alkoholitonta (vaikka pommakkia).
Vihreä salaatti (kurkku, tomaatti)
Nuudelisalaatti / makaroni salaatti
kinkku/lohi/parsa tms. piirakkaa
kakku (täyte tai juustokakku)
keksejä
kahvia
Kuoharia
Vierailija kirjoitti:
Voin yrittää auttaa 😊 Minä taas tykkään järjestää juhlia. 30henk on mun mielestä kyllä aika isot juhlat, ainakin yhdellle ihmiselle järjestettäväksi. Mutta kyllä siitä selviää. En ymmärtänyt että mitä tarkoittaa että äijä on hävinnyt? Teillähän menee varmaanki kolululla se aamupäivä, että tarjottavat pitäisi olla kylmiä ja valmiita. Tekisin esimerkiksi salaatin, siihen mahdollisesti lisätäytteitä eri kuppiin, suolaisia piirakoita pari pellillistä, yhden liha ja yhden vege, minikarjalanpiirakoita ja munavoita ja lohirullia tuorejuustolla. Koittaisin ottaa kaikki ruokavaliot huomioon. Lisäksi makeaa: vadelmapikkuleipä ja kaneli tai toffeepikkuleipä, suklaa-mokkatäytekakku, tämä voisi olla ehkä britakakku niin olis gluteeniton ja raikas juustokakku. Mansikoita vois myös olla tarjolla jos saa tuoreita. Ja onnittelumaljaksi tietenkin skumppaa.
Hei sinä joka alapeukutit, kerrotko miksi? Järjestän itse tällä tyylillä juhlia, haluaisin tietää onko tarjoiluiehdotuksissa jotain vikaa, miksi et pitäisi? Ihan ystävällisesti kysyn, koska haluaisin järjestää entistä mukavampia juhlia 😊
Suolaiset:
- Kanapastasalaatti (tai vaihtoehtoisesti esim. savulohi)
- Jotain suolaista piirakkaa (esim. kinkku-sipuli-paprika ja/tai feta-pinaatti)
- Coktailpiirakat + munavoi
Makeat:
- Jokin kermakakku tai juustokakku ”pääkakuksi”
- Porkkanapiirakkaa
- Rockyroads (esim. perus suklaa-suolapähkinä-vaahtokarkki)
- Hedelmävartaat
Juomat:
Alkumaljaksi skumppaa
Kahvi ja tee
Kivennäisvesi
Pari vaihtoehtoista limpparia/mehua
Vierailija kirjoitti:
Suolaiset:
- Kanapastasalaatti (tai vaihtoehtoisesti esim. savulohi)
- Jotain suolaista piirakkaa (esim. kinkku-sipuli-paprika ja/tai feta-pinaatti)
- Coktailpiirakat + munavoiMakeat:
- Jokin kermakakku tai juustokakku ”pääkakuksi”
- Porkkanapiirakkaa
- Rockyroads (esim. perus suklaa-suolapähkinä-vaahtokarkki)
- HedelmävartaatJuomat:
Alkumaljaksi skumppaa
Kahvi ja tee
Kivennäisvesi
Pari vaihtoehtoista limpparia/mehua
En ole ap, mutta nam! Kyllä kelpaisi
Vierailija kirjoitti:
Mulle yksi ikävimpiä asioita vanhemmuudessa on lasten synttäreiden järjestäminen. Tykkään kyllä, kun on vieraita ja saan laittaa tarjottavia, mutta inhoan järjestelyä ja sen pohtimista, mitä järjestetään ja ketä kutsutaan. Sukulaissynttäreitä järjestettäessä on hankalaa, kun miehen äiti ja siskot perheineen asuvat tosi kaukana, ja tulevat, jos kutsutaan – eivät siis kieltäydy kohteliaasti kutsusta, vaikka tiedän, että tänne tuleminen on tosi rasittavaa. Sitten tuntuu, että jos ei kutsu, on epäkohtelias. Kaverisynttärit on aika kaameat, kun talo on täynnä riehuvia poikia, eikä ketään kiinnosta tarjottavat. Pakko niitä on kuitenkin laittaa.
Mun lapset on vielä pieniä, että nuo muut juhlat ovat vasta edessäpäin. Täälläpäin on tapana kutsua ainakin ylppäreihin avoimella kutsulla, näännyttää jo valmiiksi. Täällä on kyllä tosi kivoja naapureita, mutta ei helkkari, millainen show se on, kun kotiin tulee kymmeniä vieraita! Rippijuhlat eivät sentään ole ihan noin iso ponnistus (eikä niitä välttämättä edes tule), mutta niihinkin pitää kutsua aika paljon porukkaa... Huomaatte varmasti, että angstaan jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta!
Yritän olla näyttämättä hänelle tietysti. Kuten sanoin, niin olen todella väsynyt.
Jos jotain apua tähän kysymykseen siis. Sinusta ei ollut mitään apua.
Hienoa, että jaksat vielä tsempata - ajattele, että viimeisen kerran teet tätä ja lapsillesi olet jättänyt hienot muistot siitä, että heidän tärkeitä tapahtumiaan juhlittiin! Elämässä menee vaiheita, että ei vain jaksaisi, mutta ehkä sitten myöhemmin harmittaisi kuitenkin, ellet juhlia järjestäisi! Kysele juhlittavan mielipiteitä!
Raha on tietysti reaaliteetti - miten sitä on käytettävissä? Pystytkö hommaamaan apuvoimia järjestelyihin? Esim. marttoja, kotitalousnaisia, opiskelijoita, jotka opiskelevat ruoanvalmistus/konditoria-alaa? Entäs mites on lapsen lähisuku, kummit - voivatko olla apuna laittamassa tai valmistaa/leipoa jotain? Itsetehtyä vai valmiina ostettua?
Jotain voi valmistella jo hyvissä ajoin. Esim. pikkuleivät voi leipoa vaikka jo nyt, jos voi säilyttää viileässä, valolta suojassa tai pakasteessa. Ns. kuivakakkuja voi tehdä jo nyt, säilytys viileässä tai pakastus. Kakkupohjat voi tehdä ja pakastaa - minulla itsellä on aina yksi kakkupohja jemmassa, niin saa tarvittaessa nopeasti kakun tehtyä. Täytekakun voi hyvin ostaakin!
Britakakku tuoreilla mansikoilla on todella herkullinen ja juhlava!
Suolaiseksi voi paistaa karjalanpiirakoita, pieniä coctailpiirakoita, ja munavoi päälle. Munavoi edellisenä pnä ja piirakat voi paistaa vaikka vieraiden odotellessa tai aamulla.
Juustot lisukkeineen on hyvä ja ravitseva - tarjottimelle erilaisia juustoja, keksejä, rypäleitä, hilloja, pähkinöitä... Itse tykkään kovasti!
Salaattia tarjolle - ehkä myös itse voit sietää salaatin, jos muut raskaammat syömiset ällöttää. Tuoresalaattia, kurkkua, tomaattia, lisäksi esim. paprikaa, vesimelonia, kevätsipulia, yrttejä ... Jos proteiinia haluaa, niin esim. broileria, mozzarella-juustoa, vuohenjuustoa, kinkkua, katkarapuja, lohta. Salaatinkastike ja jotain balsamicoa. Patonkiakin voi olla tarjolla salaatin kanssa.
Suolainen, juustoinen piirakka lihasta, kalasta tai kasvispohjalla.
Juomiset: mahdollisesti onnittelumaljat, vissyä, mehua, kahvia.
Juhlissa on usein nykyään karkkibuffet - erilaisia karkkeja kivoihin astioihin ja niistä saa hakea naposteltavaa.
Jospa tuosta olisi jotain apua!
Vierailija kirjoitti:
Lähti kaksi kuukautta sitten tuosta vain. Olin epäillyt suhdetta kyllä, mutta silti tuli yllätksenä tällainen pikaero. Muuttivat siis pois Suomesta äkkiä. Aloituksen Portugali ei ole oikea maa. Häivytin tunnistettavuutta.
Kuukausi sitten minulla todettiin pahanlaatuinen kasvain. Hoidettavissa näillä näkymin, mutta vie voimavaroja tällainenkin.
Alkaa varmasti kuulostaa provolta, mutta totinen tosi tämä.
Miksi aloitin sitten näin tyhmästi, että tarjoilut yo-juhliin. En tiedä itsekään. Jotenkin lapselle kuitenkin haluaa hyvän tunnelman. Ongelmat on kuitenkin ihan toista luokkaa.
Sellainen kulissien pystyssä pitäjä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka alapeukutit, kerrotko miksi? Järjestän itse tällä tyylillä juhlia, haluaisin tietää onko tarjoiluiehdotuksissa jotain vikaa, miksi et pitäisi? Ihan ystävällisesti kysyn, koska haluaisin järjestää entistä mukavampia juhlia 😊
Ihan veikkauksena, vaikken tuo ilkeä alapeukuttaja ollutkaan: Aliottaja kertoo olevansa väsynyt juhlien järjestämiseen, eikä muutenkaan selvästikään aloituksensa perusteella nauti tuosta valmisteluhommasta, rahaakaan ei tunnu aloituksen perusteella olevan ihan ovista ja ikkunoista heiteltäväksi. Ja sinä ehdotat sen seitsemää sorttia makeaa ja suolaista ja vielä haasteellisia valmistettavia, koska sinä itse mielellään juhlia järjestävänä keittiöhengettärenäkin aina niin teet. Että josko ottaisit sen pään pois sieltä p*llystäsi ja auttaisit aloittajaa miettimään hänen voimavaroilleen sopivaa helppoa tarjottavaa (ja vielä edullisesti), sen sijaan, että toitottaisit täällä omaa erinomaisuuttasi itsetuntoasi pönkittääksesi.
Osta valmis täytekakku.
Suolaiseksi tarjottavaksi iso salaatti, ihan perussaalaatti siis. Oheen fetaa, lajitelma oliiveja, paria sorttia salaatinkastiketta, patonkeja ja hummustahnaa sekä tuorejuustoa patongille pantavaksi. Patonkeja saa eurolla kappale paistovalmiina esimerkiksi S-marketista.
Hummus on helppoa ja halpaa tehdä itse. Tee tätä nelinkertainen annos:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/hummus-libanonin-tapaan
Fetaa ja oliiveja saa halvalla vaikkapa Lidlistä, sieltä saa halvalla myös salaatin värkit.
Ja jos jaksat, pyörittelet ylioppilaan kanssa pari pellillistä lihapullia, niitä on kiva napsia sellaisenaan ja salaatin joukossa. Neljä 700 gramman sikanautapakettia riittää, hintaa tulee alle parikympppiä.
Toinen vaihtoehto on leipoa kolme pellillistä pitsaa, eri täyttein. Ne palasiksi ja tarjolle. Täytteenä voi olla vaikkapa kebab-liha, jalopenot; parmankinkku, mozzarella ja basilika; kinkku, salami ja oliivit.
Keksejä voit ostaa lisäksi, vaikkapa suklaapintaiset kauralastut Lidlistä ovat hyviä, kotoisia ja kolme pakettia kustantaa vähän mutta riittää hyvin kolmellekymmenelle.
Muista kysyä, onko joukossa joku keliaakikko tai muuten ruokarajoitteinen. Kun salaatin ns. sattumat tarjotaan erikseen, jokainen voi lisätä salaattiin haluamansa laista partikkelia...
Ja tsemppiä, minä ainakin ymmärrän inhosi kekkereitä kohtaan mainiosti, vaikka mulla onkin vain kaksi lasta ja mieskin maisemissa.
19 laskeskelee, että tarjoomukset maksavat tuollaisinaan reilusti alle satasen PLUS se täytekakku. Sen ostaisin kumminkin itse valmiina, koska 30 hengelle tarvitaan aika iso kakku ja se on aina se suuritöisin tehtävä. Esimerkiksi Helsingissä Perhon ravintolakoulusta saa tilata kakkuja Fazeriin yms. verrattuna aika huokealla. Seitsemällä kympillä saa kaksi 15 hengen kakkua. Mieti itse, mihin riittää rahaa.
https://www.ravintolaperho.fi/noutomyynti/#toggle-id-9
Lisäksi tulee tietysti juomat.