Kaikki pikalaihdutuksen kokemusasiantuntijat tänneee.....
Meinasin nyt tiputtaa muutaman kilon kolmessa viikossa. Olisi tärkeää itselleni. Tämän ei tarvitse olla mikään pitkän linjan suunnitelma, haluan vain, että kolmen viikon päästä turvotus on lähtenyt ja olen muutamia kiloja kevyempi.
Aion syödä joka päivä samalla kaavalla - sopii mun luonteelle hyvin. Mitä sanotte tällaisesta suunnitelmasta:
aamulla: kaksi kananmunaa + 2 ananasrinkulaa (ananas poistaa nesteitä)
lounas: iso kasvissalaatti salaattikastikkeella, mukana esim. hapankaalia (bakteeritasapaino) ja papuja (proteiinia).
päivällinen: kaupan ruokaisa valmiskeitto. Kaloreita noin 250-300 - sisältää nakkia, jauhelihaa, lihaa tai kalaa.
iltapala: valmis pussipuuro + kaksi ananasrinkulaa.
Näin kalorimäärä ei VOISI karata liian suureksi, vai mitä?
Lisäksi juomat: 1-2 kuppia maitokahvia, 1-2 kuppia vihreää teetä (poistaa nestettä), noin 5 dl light-limpparia. Vettä en ole oppinut juomaan.
Liikunta: pystyn sitoutumaan siihen, että teen joka päivä tunnin kävelylenkin. Mihinkään HIIT:iin tms. en yksinkertaisesti pysty. Olen 163 com ja noin 70 kg.
Mitäs sanotte? Onko loistava suunnitelma vai pitäisikö vielä viilata?
Kommentit (86)
Mutta se täytyy sanoa, että näitä senttejä on niin paljon, että en ole vielä saanut kuulla kommentteja, että "oletpa laihtunut" tms. Että tämä on pitkäjänteistä hommaa. Mutta oma olo on huomattavasti kevyempi ja ketterämpi jo nyt.
/ap
Ja tästä kevyestä olosta nautin myös niin että vatsa tuntuu tykkäävän. Ei ilmavaivoja eikä vatsa sekaisin joka toinen päivä. Ihan kuin ihminen olisi tarkoitettu syömään niukemmin.
/ap
En tiedä miksi kommenttejasi alapeukutetaan niin paljon, ap! Ihan sama miten pudottaa painoa. Sitten kun olet saavuttanut tavoitteesi pidät vain huolta ettet palaa entisiin ruokamääriin. Tsemppiä! Onnistut varmasti.
Jos et jaksa raskasta liikuntaa harrastaa ilman että totaaliväsähdät, et syö tarpeeksi tai oikein. Kevyet kävelyt eivät vastaa sitä liikuntaa, mikä on esim. sydämelle hyväksi. Voisit syödä periaatteessa miten vaan (normaalin ja järkevän rajoissa), kun vaan lisäisit sykettä nostavaa liikuntaa joka päivälle puoli tuntia. Pelkällä kitkuttamisella, mitä nyt teet, saat kyllä lihasmassaasi kuihdutettua, joka sitten ilmenee heikotuksena ja väsähtämisenä jos joudut itseäsi rasittamaan. Kun palaat takaisin syömään normaalisti (viimeistään syksyllä kun tulee kylmä ja pimeä), kilot ja sentit tulevat heittämällä takaisin ja korkojen kera. Suurin osa menettämistäsi senteistä on kuitenkin pelkkää nesteturvotusta ja loput enimmäkseen lihasmassaa. Kai siitä vähän rasvaakin on palanut. Sinusta tulee tuolla tavalla ns. laiha läski, eli voit mahtua koon 38 vaatteisiin, mutta kehosi rasva silti höllyy ja lyllyy ja mahaan tulee makkaroita ja reisissä ja takapuolessa on kanssa mitä hytkytellä. Bikineissä (tai tiukoissa vaatteissa) kävellessä kaikki näkevät, kuinka kehosi rasva höllyy ja tärähtelee joka askeleella, eikä se ehkä ole sellaista laihuutta mitä kuvittelet tavoittavasi. Jos olet ollut tuolla dieetillä nyt parikin kuukautta, niin mitäpä luulet että elimistössäsi tapahtuu? Se luulee että olet nääntymässä, ja säästelee viimeen asti elintärkeitä rasvasolujasi että saat energiaa loppuun saakka. Sen saavuttaa kitkuttamalla. Eli nyt ainakin enemmän sitä kananmunaa ja vähärasvaista pihviä poskeen, lisää rahkaa ja raejuustoa, ja sitten jumpalle. Mutta ihan miten vaan.
Täällä ap taas :) Parissa viikossa on lähtenyt taas 2 cm vatsasta ja 2 cm lantiolta. Rinnanympäryksestä ei yhtään. Olen tyytyväinen. Syön arviolta 1400 kcal enkä ole nälässä eikä mieliteot vaivaa. Liikunnan olen jättänyt nyt vähemmälle, pientä päivittäistä lihaskuntoa lukuunottamatta. Arkiliikuntaa tulee kyllä. Mutta näyttää tippuvan paino näinkin. Ja justhan Hesarissa oli, että liikunta auttaa painonpudotuksessa vain sen 20 %. Mulla ei ole enää kiire, tämä on hyvä vauhti.
Palaan siihen kuntoa kohottavaan liikuntaan sitten vähän pienempänä.
Aamupala ja iltapala: kaksi paistettua munaa / puuro + marjasose / bulgarianjugurtti + marjasose / hapankorppu päällisillä + hedelmä + vesikaakao
Lounas ja päivällinen: lautasmallin mukaan eli vähän kaikkea mutta ei liikaa, vain yksi lautanen. Runsaasti salaattia, erityisesti fetasalaattia. Samoja ruokia pääasiassa kuin muukin perhe. Makkaraakin, mutta vain 3/4 kerralla :)
Juomat: maitokahvi + kevytlimpparit
HELPPOA ja niin tyytyväinen olo. Ihana kesä <3 En usko että ryhdyn syömään entisiä isoja ruokamääriä, tämä on hyvä ja kevyt ja jaksava olo. Toki voin lisätä sitten kulutuksen mukaan kun ei tarvitse enää laihtua, mutta ei sen enempää.
No niin ja kaikki alapeukuttamaan taas :D :D :D (Kiitos rohkaisuistakin, joita on myös tullut!)
Miksi olet jättänyt liikunnan vähemmälle?
Ei oikein ehdi ja innosta, pitää katsoa jalkapallopelit ym... :o
Ei siis oikein mitään syytä.
Hiilarit pois,paljon vettä,pienet annokset,reipasta lenkkiä.
Vedenjuontia en ymmärrä, hyvin näyttää toimivan ilmankin.
Mutta tuo mittaaminen on kaiken a ja o, muuten en pystyisi arvioimaan laihtumisen etenemistä.
Ei nyt viitsi reipasta lenkkiä. Myöhemmin sitten, vaikka elokuusta lähtien tms.
ap
Sulla on varmasti paljon ylipainoa, kun tuota vauhtia muka miinustut.
Neste poistuu. Mitenkähän jaksat tuolla tavalla pidempään?
En ole käynyt vaa'alla, koska pelkään sitä vekotinta, mutta arvioisin että lähtöpaino oli 70 kg ja nyt olisi 65 kg. Kyllä mä kohta uskallan :)
ap
Pientä raporttia taas. Hyvin menee mutta menköön. Parin viikon aika on taas lähtenyt 2 cm vyötäröltä ja 1 cm lantiolta. Ja näillä helteillä liikkuminen on ollut ihan nollaa, joten pelkästään ruokavaliomuutoksella on lähtenyt. Enkä koe olevani millään dieetillä edes, sopivasti saan syödä. Harvoin on näläntunnetta.
Aamupala on ollut nyt yleensä 2 paistettua kananmunaa. Lounas ja päivällinen lautasmallin mukaan, yleensä toinen ruoista salaatti. Makkaraa ja grillilihaakin olen syönyt mutta kohtuudella. Kaupan salaatit voi muuten olla tosi kökköjä, kasviksia varmaan vaan 50 g jos on pelkkää salaatinlehteä. Ei edes minitomaatteja! Joten yleensä teen salaatin itse, ja hyvän teenkin.
Iltapalalla kaurapuuroa tai jugurttia marjasoseen kanssa. Soseessa myös sokeria ruokalusikallisen verran, joten ei mikään askeettinen linja. Laskin kuitenkin, että siinä on vain 10 g eli 40 kcal, kun suomalaiset ja ruotsalaiset syö Hesarin mukaan keskimäärin 90 g sokeria päivässä :o aivan liikaa.
Hedelmistä banaania en syö koska se lisää mulla ruokahalua, ja leipää myös hyvin vähän samasta syystä.
Toukokuun 11. päivä aloitin ja mitat on muuttuneet näin:
rinnanympärys: - 7 cm
vyötärö: - 12 cm
lantio: -9 cm
Lantiolla 7 cm matkaa vielä, niin ollaan suositusten mukaisessa maksimissa eli 80 cm. Puntarilla en ole edelleenkään käynyt, pidän tuota vyötärömittaa tärkeimpänä kriteerinä.
Kun helteet loppuu niin aloitan taas tunnin kävelylenkit. Lihaskuntoakin aion tehdä, mutta lähinnä 5-10 min päivässä kotona omalla kehonpainolla kuten aiemminkin epäsäännöllisesti, en minnekään salille lähde.
Vierailija kirjoitti:
Lantiolla 7 cm matkaa vielä, niin ollaan suositusten mukaisessa maksimissa eli 80 cm.
Ei lantiolla kun vyötäröllä siis! /ap
Lantio on nyt kokoa 42 eli siitä ei tarvitsisi enää lähteä...
Vyötärö kokoa 46 ja rinnanympärys kokoa 44... eli nuo kun saisi tuohon 42:seen niin avot :D
/ap
Hienosti olet matkannut tavoitteita kohti! Hyvä sinä.
Vanha jojolaihduttaja täällä kyynisesti seuraa miten tuossa lopulta käy... Toivon että hyvin, eli laihdut tavoitteeseesi ja myös pysyt siellä.
Mutta tilastojen mukaan niin käy vain 5%:lle. Suurimmalle osalle varsinkin eka laihdutus on juuri tuollainen kuin kuvaat: kaikki menee loistavasti, paino laskee, mitat pienenee, repsahduksia ei ihmeemmin tule vaikka dieetti olisi tiukkakin. Sitten vaan käy JOTAIN ja paino nousee takaisin, ja sen jälkeen ei mikään enää olekaan helppoa.
Taas on lähtenyt viikossa sentti lantiolta, vyötäröltä ja rinnanympäryksestä :D
Onko kukaan iloinen mun kanssa?
Olen syönyt edelleen arviolta sen 1400 kaloria. Vähän viiniäkin ja noin, en ihan askeettisesti. Mutta tooodella paljon vähemmän kuin muut. Muut näyttävät syövän paljon...
Ei ole vaikeaa. Muut voivat nauttia ruokamässytyksestään, mä nautin paljon mieluummin siitä että sentit katoavat. Ja ihan olen ruoastakin nauttinut, enkä missään kärsimyksessä elä.
/ap