Miksi suomalaiset eivät uskalla panostaa häihinsä? LAINAA KYLLÄ SAA PANKISTA!
Kyseessä on kuitenkin elämän ikimuistoisimpia hetkiä eikä joku 20 000 €:n panostus ole kuitenkaan kovin iso summa ajatellen sitä kerran kahden ihmisen elämän aikana. Toki puolellakin summalla saa häät, mutta silloin puhutaan perustason juhlasta. Häissä on kuitenkin lupa nauttia jotain ekstraa ja säästäminen kaduttaa koko loppuelämän.
Ihan siksi kirjoittelen, kun yritän leipääni tienata yksityisyrittäjänä ja täällä korkeasti verotetussa Suomessa tuntuu ihmisillä olevan kukkaronnyörit tiukassa. En siis mitenkään salaile, että olen alan yrittäjä, tiedänpähän asioista ihan ammattitaidolla. Oikein hävettää kertoa suomalaisista häistä jenkkiläisille kollegoille, kun täällä juhlat ovat kuin pula-ajalta. Kannattaa kysyä apua myös omilta vanhemmilta ja tietysti myös pankista. Asiakkailleni tarjoan rahoitusta joustavalla maksuajalla. Suomalaiset jotenkin tuntuvat pelkäävän velkaa, vaikka just sen ansiosta juhlasta voi tehdä The Juhlat.
Kommentit (58)
Kun ei ole aina rahastakaan kiinni, ettei halua isoja ja/tai kalliita häitä. Esim. me emme ole lainkaan sentyyppisiä, että ylipäätään juhlisimme isosti paljon, haluaisimme olla keskipisteenä tai kutsua kokoon kaikkia kaikki ystäviä ja sukulaisia yhtaikaa, vaikka erikseen heitä tapaammekin. Isojen juhlien järjestäminen ja juhlakaluna oleminen aiheuttaisi vain suurta ahdistusta.
Siksi panostimme laatuun pienissä häissämme (paikka, juhlaillallinen, sormukset) ja sen toisen kymppitonnin käytimme unelmien häämatkaan. Toisille merkitsee erilaiset elämykset kuin päivän juhla.
Kyseessä on yksi päivä. Huh parikytätonnia johonkin pippaloihin... mies suostutteli että laitettiin se neljäkään tonnia, itse olisin marssinut vaan maistraattiin tai pikkuhäät kappelissa....
Ennemmin panostan lainan taloon ja autoon.
Tämän on taas pakko olla joku provo. Huvittavaa, että yrittäjä suuttuu siitä, ettei asiakkaat ole valmiit ottamaan lainaa hänen palveluja ostaakseen. Taitaa olla AP:n business-malli määritetty päin prinkkalaa.
Kuusi tonnia meni. Olimme kandestaan Karibian suunnalla. Ei tarvinnyt käyttää rahoja vieraiden kestitsemiseen.
AP:n kannattaa varmaan siirtyä sinne Jenkkeihin, jotta asiakkaat ovat valmiita maksamaan naurettavia summia naurettavista kekkereistä. Siinä häähullut sarjassa on ihan käsittämättömiä morsiammia ja juhlia. Mutta kukin tyylillään.
Meillä häät tulevat maksamaan joitakin satasia. Maistraattivihkiminen virka-aikaan, sitten pienet kahvittelut anoppilassa. Itse tehdyt kakut ja karjalanpiirakat. Mekkokin on "vain" kesäinen kukkamekko, maksoi 40 €. Tukan väännän itse jotenkin. Ollaan nuoria, ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) avioliitto. Ei mitään tarvetta kiusata sukulaisia ja pankkitiliä millään spektaakkelilla.
Hääpalveluyrittäjä kirjoitti:
Kyseessä on kuitenkin elämän ikimuistoisimpia hetkiä eikä joku 20 000 €:n panostus ole kuitenkaan kovin iso summa ajatellen sitä kerran kahden ihmisen elämän aikana. Toki puolellakin summalla saa häät, mutta silloin puhutaan perustason juhlasta. Häissä on kuitenkin lupa nauttia jotain ekstraa ja säästäminen kaduttaa koko loppuelämän.
Ihan siksi kirjoittelen, kun yritän leipääni tienata yksityisyrittäjänä ja täällä korkeasti verotetussa Suomessa tuntuu ihmisillä olevan kukkaronnyörit tiukassa. En siis mitenkään salaile, että olen alan yrittäjä, tiedänpähän asioista ihan ammattitaidolla. Oikein hävettää kertoa suomalaisista häistä jenkkiläisille kollegoille, kun täällä juhlat ovat kuin pula-ajalta. Kannattaa kysyä apua myös omilta vanhemmilta ja tietysti myös pankista. Asiakkailleni tarjoan rahoitusta joustavalla maksuajalla. Suomalaiset jotenkin tuntuvat pelkäävän velkaa, vaikka just sen ansiosta juhlasta voi tehdä The Juhlat.
Koska koko toi häätouhu on mennyt overiksi jo kauan sitten. Itse kävin maistraatissa ja satsasin häämatkaan. Ei ole järkeä laittaa jumalatonta summaa yhteen päivään tai juhlia velkarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä oikein keksi typerämpää kohdetta kuin häät, joka rahoitetaan pankkilainalla.
Matkailu lainarahalla on yhtä typerää.
Mä mieluummin panostan rahallisesti ihan arkeen tuonkin 20000 € enkä mihinkään juhlimiseen ja toisten kestitsemiseen. Juhlat ei takaa iloa ja onnea kuin pikkuisen hetken, arkea voi helpottaa monella tavoin aika pitkäänkin, jos pankkitilillä on ylimääräiset 20000 €.
Vanhempani menivät naimisiiin aikanaan siirtolaisina Brasiliassa ja tilaisuudessa oli mukana papin ja niiden vaadittujen virkahenkilöiden lisäksi ne vaaaditut 2 (suomalaista) todistajaa. Eivät koskaan eronneet.
Jonkun suhteellisen epäoleellisella alalla toimivan yrittäjän vuoksiko olisi pitänyt ökyhäät järjestää? Salli mun nauraa. Meidän hääjuhlintaan meni rahaa satanen, sis. sormukset, morsiamen vaatteet (joita käytetty muutamaan kertaan juhlissa sen jälkeenkin) sekä syömingit kuppilassa. Me kaksi vain. Oli ihana päivä.
Jos nyt olisin menossa naimisiin , rahani panostaisin häämatkaan ,enkä sinun firmaan. Malediivit tai karibian risteily.
En ole koskaan ymmärtänyt suuria häitä joissa törsätään rahaa. Meinaa tulla huono olo kun katsoo telkkarin hääohjelmia.
Muistot on kivoja, joo, mutta ei muistot ole yhtään sen pienempiä jos häissä on vain läheiset ja tarjottavat on itsetehtyjä.
Suomalaiset on onneksi enimmäkseen järkevää kansaa.
Aiomme mennä naimisiin ihan kahdestaan, ilman stressiä ja sukulaisia. Rahaa kyllä on mutta meidän käsityksemme romanttisista häistä on me kahdestaan lupaamassa loppuelämämme toisillemme.
Rahaa käytetään sitten runsaasti häämatkaan.
Mitä koreammat häät, sitä varmempi ero.
Koska rahalla ei voi ostaa onnea. Mitäs läksit epävarmalle epävakaalle toivotaan toivotaan -alalle? Eivätkö taitosi riitä? Onko liikeideasi omaperäinen ja toimiva?
Ovatko tuotteesi ja palvelusi ylivoimaisia lukuisiin muihin kilpailijoihin verrattuna tai parempia vai edes samanveroisia? Tuputatko väkisin?
Huokuuko sinusta epätoivo ja rahankiilto silmissä? Ota ihan itse vaan lainaa kun kerran helposti saa, mutta maksa se sitten takaisin myös.
Hoida ensin oma taloutesi kuntoon ja ylläpidä, äläkä näe vaivaa muiden raha-asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Ostaisitko itse vastaavia täysin turhia huuhaajuttuja velaksi, orjuuttaen itsesi pankillesi?
Huom: Kaikki eivät mene naimisiin koskaan, vaikka eläisivätkin koko elämänsä onnellisina yhdessä. Kaikki eivät halua suorittaa elämäänsä, mielistellä, nuoleskella ja katsella muiden otsakulmia hakien heiltä hyväksyntää tai lupia, se on vain järkevää.
Järjenköyhä, yksinkertainen, pinnallinen, sieluton ja sydämensivistystä omaamaton ihminen ymmärtää ja mittaa kaiken aina vain ja ainoastaan rahassa, vaikka panostaa voi monella muullakin tavalla.
Aitoutta ei voi ostaa, pakottaa eikä keinotekoisesti valmistaa tai taata.
Enpä oikein keksi typerämpää kohdetta kuin häät, joka rahoitetaan pankkilainalla.