Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä varten miesten polkupyörissä on tanko istuimen ja ohjauspuikkojen välissä?

Vierailija
11.05.2018 |

Mitä virkaa sillä on?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tukevampi ja muutenkin järkevämpi rakenne polkupyörälle. 

Vierailija
2/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jäykkyyttä rakenteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaavat persvakoa jos alkaa hiki kutittaa.

Vierailija
4/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tyttöjen kuljetusta varten.

Vierailija
5/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se sama tanko on käytännössä nykyään myös naisten pyörissä. Ainoastaan joissain perinnemalleissa tanko on huomattavasti alempana, mikä helpottaa pyöräilyä hame päällä.

Vierailija
6/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjauspuikkojen :D :D :D :D

Vierailija
8/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.

Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.

Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.

Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.

Vierailija
10/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmetyttää nykypyörien liki suorat ohjaustangot jotka käyvät pidemmillä matkoilla ranteisiin kun asento ei todellakaan ole ergonominen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.

Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.

Eturenkaan voi jättää pois ja laittaa kannakkeen lattiaan. Takapyörä voisi olla paksu teräslevy ja takahaarukan voisi myös tukea lattiaan, niin visi polkea paikoillaan, vaikka sisällä. Olisiko se joku kuntopyörä?

Vierailija
12/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.

Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.

Et nyt käsittänyt, kun ihmettelin sitä suoraa tankoa, joka on siinä ohjauksen ja satulan välissä miesten pyörämalleissa. Eihän naisten malleissa ole sellaista suoraa tankoa siinä kohtaa pyörää.

Tottakai polkupyörässä pitää olla metallitankoa siinä takapyörän ja etupyörän välissä, mutta naisten pyörissä ei ole sitä pitkää suoraa tankoa siinä ylhäällä, tajuatko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.

Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.

Eturenkaan voi jättää pois ja laittaa kannakkeen lattiaan. Takapyörä voisi olla paksu teräslevy ja takahaarukan voisi myös tukea lattiaan, niin visi polkea paikoillaan, vaikka sisällä. Olisiko se joku kuntopyörä?

Toisaalta polkimien kohdalle vi laittaa pienen polttomoottorin, niin ei tarvitsisi polkea kuin moottori käyntiin. Moottori pyörittää ketjun välityksellä takapyörää. Mikähän semmoinenkin laite olisi.

Vierailija
14/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tanko siinä jalkojen välissä tekee siitä pyörästä tukevamman ja turvallisemman (muodostaa kolmion). Naistenpyörässä tätä tankoa taas ei ole, jotta sitä olisi helpompaa ajaa hameen tai mekon kanssa. Se kuitenkin muttaa pyörän rakennetta ja kestävyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.

Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.

Et nyt käsittänyt, kun ihmettelin sitä suoraa tankoa, joka on siinä ohjauksen ja satulan välissä miesten pyörämalleissa. Eihän naisten malleissa ole sellaista suoraa tankoa siinä kohtaa pyörää.

Tottakai polkupyörässä pitää olla metallitankoa siinä takapyörän ja etupyörän välissä, mutta naisten pyörissä ei ole sitä pitkää suoraa tankoa siinä ylhäällä, tajuatko?

Minkähänlainen metallitanko on pyörässä takapyörän ja etupyörän välissä? Joku rattilukkosysteemi? Ihan outoja pyöriä teilläpäin.

Onko pyörä teilläpäin semmoinen, jossa on pari metriä orkea etupyörä ja pieni takapyörä, etupyörää poljetaan? Näissä oli metallitankoa etu- ja takapyörien välillä. Ovat vaan aika vanhaa mallia.

Vierailija
16/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.

Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.

Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.

Katsoin aikoinaan Yleltä dokkaria alushousuista. Sen mukaan alushousut yleistyivät tavallisen kansanparissa vasta ensimmäisen maailmansodan aikaan (en muista enää syytä), mutta kuitenkin sitä ennen alushousut oli enemmänkin yläluokkaisten ja muuten parempiosaisten käyttämä asuste. Päällä ne olivat epämukavat ja hiostavat. Siksi boxereista tuli miesten asuste.

Vierailija
17/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://goo.gl/images/H4wkso 

Tässä kuva miesten mallin polkupyörästä, jossa tuo pitkä, suora tanko ylhäällä satulan ja ohjaustankojen välissä.

https://goo.gl/images/hMdxiB

Tässä kuva naisten mallin polkupyörästä, jossa ei ole tuota pitkää ja suoraa tankoa samalla tavalla kuin miesten malleissa.

Tuota ihmettelin, terveisiä 8/16:lle

Aloittaja

Vierailija
18/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap; ne nyt vain ovat kaksi erilaista runkomallia. "Miestenmalli" on se, mistä nykypyörän kehitys on lähtenyt liikkeelle ja sitä on varioitu myöhemmin "naistenmalliksi". Mutta eivät ne ole sen kummempaa kuin kaksi erilaista runkomallia. SItten on vielä monia muita, kuten Jopon tyyppinen ratkaisu. 

Vierailija
19/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo todettu, se tukevoittaa rakennetta. Muistanpa kuinka järkytyin kun olin tehnyt siskoni pyörään pientä huoltoa ja testailin vaihteiden toimintaa ajamalla ko. naistenpyörällä: ainakin se yksilö oli uskomattoman hutera ja venkula ajettava. Kaikkeen toki tottuu mutta sitä ajaessa kyllä tunsi miten paljon runko "eli" ihan tavallisessa ajossa.

Vierailija
20/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.

Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.

Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.

Katsoin aikoinaan Yleltä dokkaria alushousuista. Sen mukaan alushousut yleistyivät tavallisen kansanparissa vasta ensimmäisen maailmansodan aikaan (en muista enää syytä), mutta kuitenkin sitä ennen alushousut oli enemmänkin yläluokkaisten ja muuten parempiosaisten käyttämä asuste. Päällä ne olivat epämukavat ja hiostavat. Siksi boxereista tuli miesten asuste.

Ei naiset polkupyörillä aikaan ilman alkkareita ajelleetkaan. ;D