Mitä varten miesten polkupyörissä on tanko istuimen ja ohjauspuikkojen välissä?
Kommentit (31)
Hankaavat persvakoa jos alkaa hiki kutittaa.
Kyllähän se sama tanko on käytännössä nykyään myös naisten pyörissä. Ainoastaan joissain perinnemalleissa tanko on huomattavasti alempana, mikä helpottaa pyöräilyä hame päällä.
Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.
Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.
Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.
Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.
Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.
Enemmän ihmetyttää nykypyörien liki suorat ohjaustangot jotka käyvät pidemmillä matkoilla ranteisiin kun asento ei todellakaan ole ergonominen.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.
Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.
Eturenkaan voi jättää pois ja laittaa kannakkeen lattiaan. Takapyörä voisi olla paksu teräslevy ja takahaarukan voisi myös tukea lattiaan, niin visi polkea paikoillaan, vaikka sisällä. Olisiko se joku kuntopyörä?
Vierailija kirjoitti:
Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.
Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.
Et nyt käsittänyt, kun ihmettelin sitä suoraa tankoa, joka on siinä ohjauksen ja satulan välissä miesten pyörämalleissa. Eihän naisten malleissa ole sellaista suoraa tankoa siinä kohtaa pyörää.
Tottakai polkupyörässä pitää olla metallitankoa siinä takapyörän ja etupyörän välissä, mutta naisten pyörissä ei ole sitä pitkää suoraa tankoa siinä ylhäällä, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.
Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.
Eturenkaan voi jättää pois ja laittaa kannakkeen lattiaan. Takapyörä voisi olla paksu teräslevy ja takahaarukan voisi myös tukea lattiaan, niin visi polkea paikoillaan, vaikka sisällä. Olisiko se joku kuntopyörä?
Toisaalta polkimien kohdalle vi laittaa pienen polttomoottorin, niin ei tarvitsisi polkea kuin moottori käyntiin. Moottori pyörittää ketjun välityksellä takapyörää. Mikähän semmoinenkin laite olisi.
Se tanko siinä jalkojen välissä tekee siitä pyörästä tukevamman ja turvallisemman (muodostaa kolmion). Naistenpyörässä tätä tankoa taas ei ole, jotta sitä olisi helpompaa ajaa hameen tai mekon kanssa. Se kuitenkin muttaa pyörän rakennetta ja kestävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten hyvin pyörä pysyisi kasassa, jos välitanko jätettäisiin pois? Samalla voisi jättää pois myös vinotangon ohjauksen ja polkimien väliltä. Olisi vaan sarvet ja etupyörä sekä polkimet ja takapyörä. Vähän olisi haastava polkea, mutta kevyt ohjaus. Jos jättää ketjut pois ja laittaa polkimet suoraan takapyörään, olisi vielä kivempi pyörä.
Kulje vaan autolla, ja jätä aivojen käyttö ihan muille ihmisille.
Et nyt käsittänyt, kun ihmettelin sitä suoraa tankoa, joka on siinä ohjauksen ja satulan välissä miesten pyörämalleissa. Eihän naisten malleissa ole sellaista suoraa tankoa siinä kohtaa pyörää.
Tottakai polkupyörässä pitää olla metallitankoa siinä takapyörän ja etupyörän välissä, mutta naisten pyörissä ei ole sitä pitkää suoraa tankoa siinä ylhäällä, tajuatko?
Minkähänlainen metallitanko on pyörässä takapyörän ja etupyörän välissä? Joku rattilukkosysteemi? Ihan outoja pyöriä teilläpäin.
Onko pyörä teilläpäin semmoinen, jossa on pari metriä orkea etupyörä ja pieni takapyörä, etupyörää poljetaan? Näissä oli metallitankoa etu- ja takapyörien välillä. Ovat vaan aika vanhaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.
Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.
Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.
Katsoin aikoinaan Yleltä dokkaria alushousuista. Sen mukaan alushousut yleistyivät tavallisen kansanparissa vasta ensimmäisen maailmansodan aikaan (en muista enää syytä), mutta kuitenkin sitä ennen alushousut oli enemmänkin yläluokkaisten ja muuten parempiosaisten käyttämä asuste. Päällä ne olivat epämukavat ja hiostavat. Siksi boxereista tuli miesten asuste.
Tässä kuva miesten mallin polkupyörästä, jossa tuo pitkä, suora tanko ylhäällä satulan ja ohjaustankojen välissä.
Tässä kuva naisten mallin polkupyörästä, jossa ei ole tuota pitkää ja suoraa tankoa samalla tavalla kuin miesten malleissa.
Tuota ihmettelin, terveisiä 8/16:lle
Aloittaja
Ap; ne nyt vain ovat kaksi erilaista runkomallia. "Miestenmalli" on se, mistä nykypyörän kehitys on lähtenyt liikkeelle ja sitä on varioitu myöhemmin "naistenmalliksi". Mutta eivät ne ole sen kummempaa kuin kaksi erilaista runkomallia. SItten on vielä monia muita, kuten Jopon tyyppinen ratkaisu.
Kuten jo todettu, se tukevoittaa rakennetta. Muistanpa kuinka järkytyin kun olin tehnyt siskoni pyörään pientä huoltoa ja testailin vaihteiden toimintaa ajamalla ko. naistenpyörällä: ainakin se yksilö oli uskomattoman hutera ja venkula ajettava. Kaikkeen toki tottuu mutta sitä ajaessa kyllä tunsi miten paljon runko "eli" ihan tavallisessa ajossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukeva rakenne. Naisten pyörässä ei ole tällaista ratkaisua koska naisilla oli aikoinaan hame ja jalan nostaminen korkealle saattoi paljastaa vahingossa naisen rämemajavan.
Niin mutta olihan naisilla hameen alla alushousut ja ennen vanhaan semmoset mummomalliset. Pitkälahkeiset, jossa röyhelöä ja pitsireunusta.
Niin että eipä sieltä hameen alta mitään vilahdellut, ja sitä paitsi hameiden pitkät helmat olivat esteenä tangolle, kun sitten olis pitänyt pyöräillä hameen helmat korvissa.
Katsoin aikoinaan Yleltä dokkaria alushousuista. Sen mukaan alushousut yleistyivät tavallisen kansanparissa vasta ensimmäisen maailmansodan aikaan (en muista enää syytä), mutta kuitenkin sitä ennen alushousut oli enemmänkin yläluokkaisten ja muuten parempiosaisten käyttämä asuste. Päällä ne olivat epämukavat ja hiostavat. Siksi boxereista tuli miesten asuste.
Ei naiset polkupyörillä aikaan ilman alkkareita ajelleetkaan. ;D
Se on tukevampi ja muutenkin järkevämpi rakenne polkupyörälle.