Miten reagoisit? Mummo sanoi antavansa lapselle selkään.
Mummo osti vanhimmalle lapsellemme lelun ja sanoi hänelle että jos pienin sisarus koskee siihen niin hän antaa tälle selkään. Kuulin tästä eilen kun pienin nappasi tuon uuden lelun käteensä ja isompi sanoi hänelle että älä ota sitä tai mummo antaa sulle selkäsaunan. Kysyin miksi niin sanoit ja poika kertoi mummon sanoneen niin ja mies sanoi samaa. Mies ei ollut sanonut äidilleen mitään vaikka oli paikalla kun äitinsä uhkaili lasta selkäsaunalla!
Kommentit (36)
Riippuu tapauksesta. Minun siskoni uhkaili omia ja minunkin lapsiani välillä mitä kamalimmilla rangaistuksilla. Lapsistani se oli hirmuisen hauskaa kun tiesivät ihan hyvin että tätinsä pilailee vain. Nämä uhkailut olivat heistä yhtä viihdyttäviä kuin pelottavat sadut, joita ei tarvitse tosissaan ottaa. Eri asia tietenkin, jos tuo ap:n mummo oikeasti on väkivaltainen. Nyt kaikki tosinokkaiset kiviä heittämään niskaani (väkivaltaa sekin on).
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Minun siskoni uhkaili omia ja minunkin lapsiani välillä mitä kamalimmilla rangaistuksilla. Lapsistani se oli hirmuisen hauskaa kun tiesivät ihan hyvin että tätinsä pilailee vain. Nämä uhkailut olivat heistä yhtä viihdyttäviä kuin pelottavat sadut, joita ei tarvitse tosissaan ottaa. Eri asia tietenkin, jos tuo ap:n mummo oikeasti on väkivaltainen. Nyt kaikki tosinokkaiset kiviä heittämään niskaani (väkivaltaa sekin on).
No tässä varmaan oletuksena voi pitää, että kyseessä ei ole lasten mielestä hauska vitsi tai että edes ymmärtäisivät vitsiksi, jos sellaisesksi olisi tarkoitettu. Joka tapauksessa mielestäni ap voi hyvin sanoa mummolle, että tuollaista puhetta ei hyväksytä saati että sitä konkreettista fyysistä väkivaltaa.
Noin kymmenen vuotta sitten mun sukulaisnainen vei 6-vuotiaan lapsensa tädilleen hoitoon. Tädin mies oli jostakin suuttunut ja lyönyt lasta päähän. Asiaa ei viety eteenpäin koska miehellä oli alkava muistisairaus ja käytös laitettiin sen piikkiin. No, kukaan ei enää tuon jälkeen lastaan tädille vienyt. Nuo muistiongelmat olivat kyllä tiedossa mutta en tiedä oliko mies käyttäytynyt väkivaltaisesti aiemmin. Onneksi lapsi selvisi säikähdyksellä.
Otat lelun esikoiseltasi ja selität että me ei voida tällaista lelua pitää, jos se aiheuttaa vaaran että mummu antaa meidän kuopukselle selkään. Lähetät lelun takaisin anopille ja perustelet kirjeessä saman.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti kasvatetulle kakaralle jonkun täytyy opettaa maailman realiteetteja.
Lapsi on erittäin kohtelias ja hyväkäytöksinen ja ei todellakaan ansaitse selkäsaunaa siitä jos ottaa lelun käteen. Lelu oli kallis, siksi mummo ei halua sitä pienimmän käsiin ja siitä olen samaa mieltä. Mutta vanhimman lapsen on itse huolehdittava siitä että lelu menee talteen kun on sillä leikkinyt ettei pienempi saa sitä. Eikä niin että mummo uhkailee jo valmiiksi selkäsaunoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on erittäin kohtelias ja hyväkäytöksinen ja ei todellakaan ansaitse selkäsaunaa siitä jos ottaa lelun käteen. Lelu oli kallis, siksi mummo ei halua sitä pienimmän käsiin ja siitä olen samaa mieltä. Mutta vanhimman lapsen on itse huolehdittava siitä että lelu menee talteen kun on sillä leikkinyt ettei pienempi saa sitä. Eikä niin että mummo uhkailee jo valmiiksi selkäsaunoilla.
Ap
Ap, kukaan lapsi ei ansaitse selkäsaunaa yhtään mistään syystä. Älä mene mukaan tuon mummon kasvatusideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAp, kukaan lapsi ei ansaitse selkäsaunaa yhtään mistään syystä. Älä mene mukaan tuon mummon kasvatusideologiaan.
Tiedän, ei tosiaan ansaitse.
Ap
Sanoisin pienemmälle että älä ota lelu jos se ei kerran ole sinun ja mummo on kieltänyt ottamasta.
Mä ainakin joskus vitsailen selkäsaunalla ja sakinhivutuksella ja ties millä. Lapset ottaa ihan zoukkina.
Jos mun äiti sanailis samalla tavalla, tajuais lapset, että sekin on zoukkia.
Mut jos anoppi kaskuilis niin, soittaisin poliisit ja vaatisin elinkautista hullulle akalle.
Minä kyllä muistan miten pienänä tahallani ärsytin vanhempiani. Jatkoin vaan vaikka oli jo kielletty sanomalla/puhumalla ja sitten huutamalla. Vasta kun napattiin hiuksista kiinni niin lopetin. En saanut tukkapöllystä mitään traumoja mutta ei siinä kyllä hiuksia revitty päästä tai ravisteltu niin että nuppi tutisee.
Omia lapsia olen joutunut vaan pari kertaa uhkailemaan että otetaanko niskavilloista kiinni kun normaali puhe ja komentaminen ei ole tehonnut.
Olin itse n.4v ja muistan tarkasti sen vallan tunteen kun testasin vanhempia kuinka kauan saan tehdä pahoja.
Minua vaan nauratti kun sain tukkapöllyn...ai että tässä meni raja ja pitää varmaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin mummoa, että lasten ruumiillinen kuritus on ollut rikos jos 90-luvun puolivälistä alkaen, ja että lapsen pahoinpitelysyyte tuskin näyttää kovin hyvältä rikosrekisterissä.
Lasten ruumiillinen kuritus on ollut kiellettyä vuodesta 1984.
Tekisin mummolle selväksi, että teen rikosilmoituksen pahoinpitelystä, jos mummo antaa lapselle selkään. Lisäksi en jättäisi lapsia kaksin mummon kanssa, koska velvollisuuteni on suojella lasten fyysistä koskemattomuutta.
No kuule ap, en veisi lasta mummolle. Sillä vaikka mummo lupaa olla kurittamatta, se tekee salaa kuitenkin.
Mulla OMAT vanhemmat hakkasi mua koko lapsuuden ja nuoruuden. Isä oli ihan mielipuoli hakkaaja, siis hakkasi risulla, halolla, remmillä, johdolla, nyrkillä. Kävi muutaman kerran kimppuuni kun olin nuori aikuinen (20-30v) ja sunut jo vuosia pois kotoa. Kokeeettä hänellä on valta ja oikeus kurittaa - hakkaa edelleen äitiäni.
Omat lapset ei vanhempiani tapaa enkä ikinä anna anteeksi heidän rikoksiaan (jotka he muuten kiistävät, olen kuulemma hullu ja keksin kaiken, mitään ei ole muka tapahtunut). Mutta naiivi siskoni vei lapsia hoitoon sinne. Kerran sitten oli lapsi risulla piiskattu vaikka ne vanhemmat oli isovanhempien kanssa sipineet ettei piiskata.
Kun sisko sitten lasta kuulustelu kävi ilmi että JOKA hoitokerta oli tukistettu tai lyöty, ja ukki oli uhannut TAPPAA lapsen jos kertoo äidilleen piiskasta.
Sitä minä vaan että väkivaltapaskat ei käytöstään muuta. Se on niillä selkäytimessä: kun lapsi kiukkuaa tai itkee, niillä naksahtaa päässä, ja reagoidaan niinkuin aina on tehty eli väkivallalla.
Toivon niin että paskaisäni kituu vanhuksena jonkun ilkeän hoitajan armoilla laitoksessa!
Anoppi on suvussa kunnon ”salakurittaja”. Kuritti aikanaan yhtä lapsistaan salaa (niin että muut ei nähneet, lisäksi uhkaili lastaan niin ettei lapsi uskaltanut hiiskahtaakaan tästä kohtelusta). Lastenlasten kanssa sama juttu, miniän lapset saa tukkapöllyt ja läimäykset niin että raikaa. Jos itse saan lapsia niin eivät tod näe anoppia kuin valvotusti. Nyttemmin tämä kuritus tuli ilmi ja joku riita siitä hetkeksi tuli, en tiedä loppuiko tapa... tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä muistan miten pienänä tahallani ärsytin vanhempiani. Jatkoin vaan vaikka oli jo kielletty sanomalla/puhumalla ja sitten huutamalla. Vasta kun napattiin hiuksista kiinni niin lopetin. En saanut tukkapöllystä mitään traumoja mutta ei siinä kyllä hiuksia revitty päästä tai ravisteltu niin että nuppi tutisee.
Omia lapsia olen joutunut vaan pari kertaa uhkailemaan että otetaanko niskavilloista kiinni kun normaali puhe ja komentaminen ei ole tehonnut.
Olin itse n.4v ja muistan tarkasti sen vallan tunteen kun testasin vanhempia kuinka kauan saan tehdä pahoja.
Minua vaan nauratti kun sain tukkapöllyn...ai että tässä meni raja ja pitää varmaan lopettaa.
Vaikka jotain on joskus tehty, se ei tarkoita etteikö nykyään voisi tehdä fiksummin. Vaikka fyysinen kuritus ei jättänyt sinuun jälkiä, se ei tarkoita etteikö toisille jäisi. On aivan äärettömän typerää puolustella lapsen fyysistä kurittamista sillä, että kyllä minäkin aikanani sain selkäsaunoja. Varmaan myös hiihdät kesät talvet töihin, koska ei ennenkään ollut autoja? Et katso telkkaria tai nauti muistakaan nykyajan hömpötyksistä, koska ei niitä ennenkään ollut? Et käy lkäris, koska kyllä ennen oli ihan normaalia kuolla keuhkokuumeeseen tms kotona?
Vierailija kirjoitti:
Siitä on todella paljon tutkimustuloksia, että fyysinen kurittaminen on lapselle yksinomaan haitallista. Kaikki asiantuntijat ovat myös yksimielisesti sitä mieltä. On ihmisiä, joilla on synnynnäisesti todella resilientti temperamentti, ja jotka sen takia selviävät lähes millaisesta kohtelusta tahansa, mutta useimmat eivät ole sellaisia vaan satuttaminen jättää ikuiset jäljet mieleen. Ja vaikka jälkiä ei jäisi, niin lapsen satuttaminen on silti väärin. Toisekseen ihminen ei välttämättä tajua, miten kurittaminen/pahoinpitely on vaikuttanut häneen, sinäkään et välttämättä näe sitä itsessäsi.
Ja luuletko, että meidän ei-kurittavien vanhempien lapset eivät ärsytä ja testaa meitä? :D Todellakin, mutta koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, josta en olisi selvinnyt ilman väkivaltaa ja satuttamista. Ja mun lapset ovat opettajien mukaan todella hyvinkäyttäytyviä ja empaattisia koulussa ja päiväkodissa.
Lapset eivät käyttäydy ärsyttävästi pahuuttaan vaan koska he eivät osaa vielä hallita tunteitaan ja koska he vielä opettelevat, miten maailma toimii.
Ethän sä nyt tosissaan voi olla ylpeä äidistäsi, jos toimii noin omaa lastaan ja tämän lapsia kohtaan? Ja vain sen takia, että voi olla miniälle kiusaksi?