Antakaapas jotain hyviä neuvoja vegaaniruuista äitienpäivän lounaalle!
Lapset ja lasten lapset tulevat meille syömään äitienpäivänä. Jännittää vähän kun yksi lastenlapsi on vegaani ja tarvitsee erikoisruokia. Pitää olla myös "luomua ja reilua" tai hän ei voi syödä.
Muille olisi tarjolla alkupalaksi lohikeittoa, pääruuaksi paahtopaistia ja hasselbackan perunoita sekä salaattia, jälkiruuaksi omatekemää jäätelöä ja kinuskikastiketta. Pienille nakkeja ja muusia. Ei näistä saa vegaanista millään!
Surettaa kun tässä on aika kova kokkaaminen muutenkin, vieraita tulossa lähes 20.
Ehdottakaa jokin kiva ja helppo alku-, pää- ja jälkiruoka vegaanille (ja siis mahd mukaan myös luomu ja eettinen!)
Terv mummeli
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Teet linssipihvejä! Ne on superhyviä.
Keitä vihreät linssit kypsiksi, kaada mahdollinen keitinvesi pois.
Raasta porkkana tai pari, pilko sipuli hyvin pieneksi ja sekoita linssien sekaan. Laita sekaan vähän kaurajauhoja (blendattuja kaurahiutaleita).
Lisää myös vähän mustapippuria, suolaa, paprikajauhetta. Sekoita.
Tämän massan voit tehdä vaikka tänään jääkaappiin, huomenna sitten vaan muovailet pihvejä tästä ja paistat pannulla. Melko paljon joutuu rasvaa käyttämään ja käristä hyvin molemmin puolin niin tulee rapea pinta.Jumalaisen hyviä.
Äh siis huomenna voit tehdä massan jääkaappiin ja ylihuomenna paistaa..😌
On kyllä aika pöyhkeää vaatia, että ruoan pitää olla vegaanista, luomua, reilua ja lähiruokaa. Siis kaikkia. Tai edes toivoa noita lähiä ja reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikeitto alkuruuaksi? Nykyihminen tulee täyteen jo pelkästään tuosta. Kaikille kasvissosekeittoa alkuruuaksi (parsakeitto, maa-artisokkakeitto).
Vegaanille kasvis/härkispihvi ja kaikki hasselbackan perunat vegaanisella juustolla.
Lapsille jäätelöä jälkkäriksi, muille voi leipoa vaikka vegaanisen mariannekakun. Tai jos jäätelöä on pakko olla kaikille niin siitäkin löytyy vegaaninen vaihtoehto.
Vegaanijuusto on aiva karseeta kumia :(
Ei se mitään juustoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikeitto alkuruuaksi? Nykyihminen tulee täyteen jo pelkästään tuosta. Kaikille kasvissosekeittoa alkuruuaksi (parsakeitto, maa-artisokkakeitto).
Vegaanille kasvis/härkispihvi ja kaikki hasselbackan perunat vegaanisella juustolla.
Lapsille jäätelöä jälkkäriksi, muille voi leipoa vaikka vegaanisen mariannekakun. Tai jos jäätelöä on pakko olla kaikille niin siitäkin löytyy vegaaninen vaihtoehto.
Vegaanijuusto on aiva karseeta kumia :(
Just tulin samaa sanomaan. Vegaani siis olen, mutta vegaani"juustoja" en käytä.
Eiköhän tämän avauksen tarkoitus ole taas kerätä alleen vegaanivihakommentteja, on sen verran paljon kerätty avausviestiin ruokia, joita nimenomaan ei voi tehdä ilman eläinperäisiä tuotteita. Luultavasti aloittajalle on jostain syystä mahdotonta tarjota kaikille alkuruoaksi esim. kaurakermaan tehtyä kasvissosekeittoa ja pääruoan lisukkeeksi keitettyjä perunoita jne.
Miksi yhden ihmisen takia kaikkien pitäisi syödä huonoa ruokaa, noi kauralitkut ei mitään syötävää ole?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika pöyhkeää vaatia, että ruoan pitää olla vegaanista, luomua, reilua ja lähiruokaa. Siis kaikkia. Tai edes toivoa noita lähiä ja reilua.
Aina voi sanoa, että ei pysty tai osaa toteuttaa toiveita ja pyytää tuomaan omat ruuat mukanaan. Näin minäkin tein alussa moniallergisen sukulaislapsen kohdalla.
Itse olen vegaani ja ehdotan ruoaksi luomukaurapuuroa ja puolukkamehukeittoa itse poimituista puolukoista varmasti eettistä.
Tai sitten voit mennä sieneen ja tehdä korvasienikastikkeen itsepoimituista sienistä kaurakermalla, sellaista itse ajattelin tehdä äitienpäivänä ja tarjota luomupottujen kanssa ja siihen kylkeen puolukkahilloa niistä omista puolukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi sanoa, että ei pysty tai osaa toteuttaa toiveita ja pyytää tuomaan omat ruuat mukanaan. Näin minäkin tein alussa moniallergisen sukulaislapsen kohdalla.
Sekin on totta. Allergiat ovat kuitenkin vähän eri asia. Tuollainen vaatiminen aterialla jonka yksi ihminen tekee suurelle joukolle päivänä, jolloin hän itse on juhlan kohteena (toki myös muut suvun äidit) on kyllä ajattelematonta. En ole koskaan kuullut, että ruokavieras esittäisi, että hänelle tarjottavan ruoan tulisi olla luomua ja lähiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi mainiosti ottaa valkoisen valheen käyttöön. Jos ideologia estää syömästä ruokaa kyläpaikassa niin voi voi... tiedossa olevat allergiat huomioin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vegaani ja ehdotan ruoaksi luomukaurapuuroa ja puolukkamehukeittoa itse poimituista puolukoista varmasti eettistä.
Tai sitten voit mennä sieneen ja tehdä korvasienikastikkeen itsepoimituista sienistä kaurakermalla, sellaista itse ajattelin tehdä äitienpäivänä ja tarjota luomupottujen kanssa ja siihen kylkeen puolukkahilloa niistä omista puolukoista.
Vegaani voi itse poimia marjansa ja sienensä ja ottaa mukaa ja valmistaa niistä pöperöt, sillä välin kun isoäiti tekee 19 muun ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne tulee vain yhdelle, niin kannattaa kysyä erikseen minkälaisesta pitää.
Kysytty on: Pitää olla vegaanista (ei mitään eläinperäistä) ja reilun kaupan tuotteita. Plussaa jos vielä luomua ja mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.
Ethän ole tosissasi, että lapsenlapsi esittää tällaisia vaatimuksia isoäidille äitienpäivän ruoan suhteen? Miten hänen vanhempansa sulattavat tuon?
Tuskinpa kyse on isoäidille asetetusta vaatimuksesta. Ap on kysynyt, mitä tuo vegaani syö ja saanut vastauksen. Sellaista ruokaa ko lapsenlapsi syö. Jos ap ei halua tai osaa tehdä vegaanista ruokaa lapsenlapselleen tai siitä aiheutuu kohtuutonta vaivaa, silloin pyydetään vanhempia tuomaan omat ruuat lapsenlapselle. Näinhän tehdään muidenkin erikoisruokavalioiden kohdalla, jos arvellaan, että sen toteuttaminen olisi syystä tai toisesta liian hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on totta. Allergiat ovat kuitenkin vähän eri asia. Tuollainen vaatiminen aterialla jonka yksi ihminen tekee suurelle joukolle päivänä, jolloin hän itse on juhlan kohteena (toki myös muut suvun äidit) on kyllä ajattelematonta. En ole koskaan kuullut, että ruokavieras esittäisi, että hänelle tarjottavan ruoan tulisi olla luomua ja lähiruokaa.
Eihän ap:n lapsenlapsikaan esittänyt vaan luomu&lähiruoka olisi vain plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sekin olisi minusta nenäkästä.
Lounas vegaanille 😂😂😂 ei tarvi tehdä. Ei ne jaksa noin aikaisin herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sekin olisi minusta nenäkästä.
Ei minusta. Yllättävän moni ottaa erikoisruokavaliot vaatimuksena. Eivät ne sitä ole. Aivan varmasti lapsenlapsi (joka mitä ilmeisimmin on jo vähintään teini-ikäinen) ja hänen vanhempansa ymmärtävät, jos isoäiti nostaa kädet pystyyn ja sanoo, että ei pysty tekemään sellaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Raasta porkkana tai pari, pilko sipuli hyvin pieneksi ja sekoita linssien sekaan. Laita sekaan vähän kaurajauhoja (blendattuja kaurahiutaleita).
Tämän massan voit tehdä vaikka tänään jääkaappiin, huomenna sitten vaan muovailet pihvejä tästä ja paistat pannulla. Melko paljon joutuu rasvaa käyttämään ja käristä hyvin molemmin puolin niin tulee rapea pinta.Jumalaisen hyviä.
Tämä vaikuttaa hyvältä! Voisiko tuossa käyttää ihan tavallisia vehnäjauhoja, ettei tarvitse ostaa kaurajauhoja erikseen? Teen osan perunamuhennoksesta maidottomana ja alkuun sosekeiton. Vegaanijäätelö kaupasta. Toivottavasti tämä kelpaa tytölle, ehkä parasta vielä kysyä. Linssejä saa varmaan luomuna ja reilunkaupan? Mummeli
Täytyykin sitten lähteä Helsinkiin asti hakemaan niitä vihreitä linssejä. Meidän prismasta tai K-marketista ei löytynyt. Osaako kukaan sanoa mistä niitä vihreitä linssejä saa? Tyttö sanoi, että Ruohonjuuresta kannattaa kysellä. Onko se siinä Citykäytävässä vielä? En ole pariin vuoteen käynyt Helsingissä. Mummeli
Tämän massan voit tehdä vaikka tänään jääkaappiin, huomenna sitten vaan muovailet pihvejä tästä ja paistat pannulla. Melko paljon joutuu rasvaa käyttämään ja käristä hyvin molemmin puolin niin tulee rapea pinta.
Jumalaisen hyviä.